Інтегрований урок з української мови та літературного читання для 4 класу
Тема. Український віночок. Визначення числа і роду іменників.
Мета:
Хід уроку
І. Вступна частина
1.Організаційний момент
Гра «Одне одному – разом!»
Біля школи на перерві
Дітлахів гурти (веселі).
Одні бігають, стрибають,
Інші щось (розповідають).
Дехто весело (сміється),
Бо у них усе вдається.
Раптом продзвенів дзвінок,
Всі побігли на (урок).
На уроці працювати будем,
І знання міцні здобудем.
2.Каліграфічна хвилинка
- Закінчить вірш
Ой, цвіте на Україні красне літо.
Ой, збирають чорноброві в гаю квіти.
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,
Щоб до танцю вбратись в оберіг – (вінок).
Ю.Терен
- Запишіть каліграфічно слово «вінок».
ІІ. Основна частина
1.Актуалізація опорних знань
А)Кластер
- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про іменник?
Б))Вправа «Асоціативний кущ»
2.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
3. Робота з текстом «Український віночок» Ольги Кириченко
А) Гра «Так чи ні»
- Це вірш.( Ні.)
- Автор – Ольга Кириченко. (Так.)
- У віночку 12 квіток. (Так.)
- Довжину стрічок вимірювали за довжиною руки. (Ні. За довжиною дівочої краси.)
- Дівчина-сирота вплітала голубі стрічки. (Так.)
Б)Дослідження
- Сьогодні ви приготували квітки і стрічки, про яких йшла мова у тексті. Вони із завданнями для класу. Даємо відповіді на питання, записуємо назву квітки.
(Кожна квітка і стрічка прикріплюється до дошки. До кінця уроку утворюється малюнок віночка.)
Символ нескореності – деревій.
Символ життя – барвінок.
Символ здоров’я – безсмертник.
Символ материнської любові – цвіт вишні та яблуні.
Символи віри, надії, любові – ружа, мальва, півонія.
Символ здоров’я – ромашка.
Символ гнучкості та розуму – хмель.
Символи людської відданості –васильки, любисток.
В) Визначення роду іменників
- Ми записали назви квітів. Яка це частина мови? (Це Іменники)
- Визначимо число і рід кожного з них.
Деревій –одн., ч.р.
Барвінок –одн., ч.р.
Безсмертник – одн., ч.р.
Вишня – одн., ж.р.
Яблуня – одн., ж.р.
Яблуня – одн., ж.р.
Ружа – одн., ж.р.
Півонія – одн., ж.р.
Хмель – одн., ч.р.
Любисток – одн., ч.р.
Васильки – множина.
Ромашка - одн., ж.р.
4.Руханка «Гоп, гоп, чок, чок, український гопачок…»
5.Дослідження
- Продовжуємо наше дослідження. Тепер визначемо якого кольору стрічки в’язали в український віночок.
(Діти задають питання, отримуємо відповідь, кріпимо стрічку до віночка на дошці.)
Символ землі-годувальниці – коричнева.
Символ сонця –жовта.
Символ краси і молодості –зелена.
Символ неба і води – голубі та сині.
Символ хліба – оранжева.
Символ мудрості –фіолетова.
Символ душевної щедрості –малинова.
Символ достатку – рожева.
У віночок дівчата вплітали коричневу, жовту,зелену,голубу, синю, оранжеву,фіолетову,малинову,рожеву стрічки.
6. Узагальнення отриманих знань
- Спишіть перший абзац, визначте рід і число іменників.
Мабуть, кожна дівчинка (одн., ж.р.) вміє плести віночок (одн., ч.р.) – із жовтих сонечок-кульбаб, із кленових листочків (множ.) – короною (одн., ж.р.) чи просто з’єднати в барвисте коло (одн., с.р.) лісові й лугові квіти (множ.).
ІІІ. Заключна частина
1.Слово вчителя
Час промчався дуже стрімко,
Закінчилася мандрівка.
Дивовижний світ краси
В юнім серці пронеси.
Бо в природі, як не дивно, все в гармонії, чарівно.
Тож люби свій рідний край
І побільше пізнавай.
Серцем, пензлем, вчинком, словом,
Щоб усе було чудово!
Подивіться, який чудовий віночок ми з вами зробили!
2.Рефлексія
- Чи корисним був для вас цей урок? (Які знання отримали?)
- Чого навчилися?
- Чи бажаєте і надалі пізнавати цікавинки рідної мови?