Урок Мудрим ніхто не родився,а навився .Леся Українка "Біда навчить"

Про матеріал
Урок з літературного читання для учнів 4 класу .Розробка містить цікаві творчі завданняя та тестування
Перегляд файлу

Тема уроку     Мудрим ніхто не вродився, а  навчився.  Леся Українка «Біда навчить»

Мета:  викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті,     логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.

Обладнання: портрет Лесі Українки, картки для роботи в парах та групах, зображення птахів – героїв казки.

І. Організаційний момент

Учитель. Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них, привітайтеся,  подаруйте їм свої посмішки!
Учитель. А тепер сідайте, будь ласка . Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваюсь, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху. Щоб наша праця була успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаймо їх: (Діти по черзі називають правила)
1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.

ІІ Перевірка готовності до уроку.

  •                   Дітки ,перевірте чи готові ви до уроку, чи є все на ваших столах. Чи є ваші блокнотики для самооцінювання.

   Нагадаю, що впродовж уроку ви будете самостійно оцінювати свою роботу на уроці. Якщо ви дали правильну, повну відповідь, ставите собі зелений плюс, якщо допустили невелику помилку – жовтий, якщо неправильно відповідали- червоний.

   ІІІ.  Етап надання необхідної інформації 

1.Вправа «Мікрофон»

- Над яким розділом ми працюємо?

-З якими поетами  уже познайомилися?

2. Гра «Букви заблукали», «Роз’єднай слова»

-Прочитайте назви творів.
«Назеленомугорбочку»
«Мома,деі жве зима…»
«вняДа  насве»
«ліКонвая»
- Хто автор цих творів?
-Яке її справжнє ім’я?

( Леся Українка – наче символ України. Вона настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка)

 

3. Ми з вами мандрували віртуальним музеєм Л.Українки, який знаходиться в селі Колодяжному. Що вам найбільше запам яталося?

Виступи дітей.

 Ця тендітна жінка хоч і прожила 42 роки та 33 з них плідно працювала на літературній ниві.
Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року. Вчора ми  відзначали 150  років з дня її народження. Саме до цієї дати, протягом тижня , ми готували леп-буки «Леся – поетична квітка України».

1 учень. Село Колодяжне – це справді чарівний куточок. Тут можна побачити як жила велика поетеса, пройтися тими ж стежками, якими ходила Леся Українка, а також відчути, що надихало її на творчість. Із Колодяжним пов’язані цілих 15 років життя поетеси. Саме в цьому селі вона написала близько 80 творів, займалася перекладами, записала 156 народних пісень, казок і повір’їв.
2 учень. Лесин дім. На стінах фотографії. Її батьки. Мати: Олена Пчілка – відома українська письменниця; батько: Петро Косач – юрист, громадський культурний діяч. Це її брати Михайло і Микола, та сестри Оля, Оленка, Ісидора. Найбільше часу Леся проводила зі своїм братом Михайлом. Їх називали Мишелося.
3 учень. Рожева кімната в будинку Лесі була і спальнею і робочим кабінетом. Тут стоять робочий стіл, ліжечко, полиця з книгами, журналами, науковими працями. Саме книги, батьки і життя були її вчителями, адже Леся жодного дня не сиділа за партою. Та в 4 роки вона вже вміла читати, а в 6 написала свій перший вірш «Надія». За життя вивчила і вміла розмовляти 13 мовами.
4 учень. Велику частину вітальні займає фортепіано. Леся навчилася грати на цьому інструменті в 5 років, але, на жаль, хвороба не дозволила їй стати ще й відомим музикантом. Овальний стіл . За ним збиралися друзі Лесі Українки – відомі українські письменники, науковці, композитори. Зокрема, Іван Франко.
5 учень. У світлиці дуже багато особистих речей Лесі Українки, є її український одяг, вишиті рушники. Сім’я дуже любила і шанувала українські звичаї, мову, українську вишивку. Леся в 6 років сама вже вишивала батькові сорочку.

6 учень. У будинку-музеї представлено більше 4 тисяч експонатів, кожен з яких має свою історію. Де б не мешкала Леся Українка в Києві, в Луцьку, в Криму чи за кордоном, вона завжди казала, що найліпше їй працювати в Колодяжному. Тут вона черпала образи і рими для своїх творів.
Вчитель. Ймовірно, не було б Колодяжного не було б і великої поетеси.

2 і 3 група «Флористи»і «Юні художники» створили спільний проект «Улюблені квіти Л.Українки». Вони відшукали вірші, де оспівані квіти і зобразили їх в малюнках»
Влітку садиба Косачів нагадувала суцільний квітник. Пізніше Леся Українка написала багато творів про ці квіти: «Конвалія», «Барвіночку мій хрещатий», казка «Лілея»і інші

Самооцінювання

 

  4 .Перевірка домашнього завдання

– Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці?

       2.Тестова перевірка.

– А тепер приготуйтеся до тестової перевірки.

1.В якому році народилася Леся Українка?

А) 1896 р.

Б ) 1857р.

В ) 1871 р.

2. Яке її справжнє прізвище?

А ) Косач.

Б ) Українка.

В ) Пчілка

3. Який літературний псевдонім був у матері Лесі Українки?

    А ) Олена Пчілка.

 Б ) Олена Пархоменко.

В) Олена Паламарчук.

4. Який перший вірш написала Л. Українка?

А) «Конвалія».

Б ) «Давня весна»

В ) «Надія».

5. Хто є головним героєм казки «Біда навчить»?

А ) Горобець.

Б ) Крук.

В ) Бузько.

 

Гра «Так чи ні»

– Перевірте правильність виконання тесту. Граємо в гру «Так чи ні». Хто бажає зачитати відповіді?

 (Один учень читає відповіді: (1б, 2в, 3б,4а,5б, 6в,) решта перевіряє).

  •     Оцініть  свою роботу . Кожна правильна відповідь – це 2 бали.
  •     Підніміть руку, хто не зробив жодної помилки, 1,2, більше
  •     Молодці.

 

5. Читання чистомовки

Гра «Ми поети». Додати слово в риму.
Ив-ив-ив-горобчик на світі …..(жив).
Ув-ув-ув-дуже нерозумним ….(був).
Ав-ав-ав –як зиму ……(перезимував),
Ав-ав-ав- то мудрим і господарським ….(став).

4. Читання слів-блискавок

Крук, сорока, ґава, бузько, зозуля, курка, пані, сова, горобець.
-Яке слово зайве? Чому?

3.Вправа «Блискавка»

 

Технологія «Акторська майстерність»

                 Вдома ви готувались до участі у школі акторської майстерності

  •     З якою інтонацією треба читати слова курки?(Доброзичливо, заклопотано, повчально)
  •     Зозулі? (насмішкувато, байдуже)
  •     Бузька? ( сердито, войовниче)
  •     Ґави? (співчутливо, сумно)
  •     Сороки-білобокої? ( швидко)

              Крука (поважно, повчально)

          

  •     Проявіть свою акторську майстерність. Прочитайте діалоги зустрічей. Нагадую, що читати треба без слів автора, передаючи голосом інтонацію кожної дійової особи. (Читання дітей)

Самооцінювання

 

  ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів

Учитель. Сьогодні ми продовжимо працювати над темою  «Мудрим ніхто не вродився, а навчився». Прочитаємо кінцівку казки Лесі Українки «Біда навчить» і дізнаємось чим же закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. Складемо характеристику головного героя і спробуємо зрозуміти, чого хотіла навчити читачів авторка. Попрацюємо з прислів’ями.

Вкінці уроку ми спробуємо відповісти на проблемне питання нашого уроку

Чи потрібно навчатися і бути працьовитим ?

 

  Вправа «Очікування»

              Учитель. Що очікуєте ви від уроку? Продовжіть речення «Цей урок навчить мене…»

 

Фізкультхвилинка

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.      

– А зараз продовжимо роботу над казкою. Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»

1. Робота з підручником

     а) первинне читання ІІІ частини  казки підготовленими  учнями.

­­ -  То що змусило горобчика замислитись над життям і змінитися?» (Біда) .

Доберіть синоніми до слова біда (горе, лихо, нещастя, нестатки, недоля)

2.Словникова робота. Робота  в парах

  Попрацюйте в парах. З’єднайте слова, що знаходяться у лівій колонці,  з поясненнями правої колонки

     Клопіт                                             будівлі для зберігання харчів, врожаю.

     Ні гадки йому                                 прославився.                                         

     Зоглядівся                                       турбується.                      

     Статкує                                           губить

     Вславився                                       ні про що не думав.

     Дбає                                                не помітив.

     Клуні                                              турбота.

     Втеряє                                            хазяйнує.

 

3.Повторне читання кінцівки про себе.

прочитайте ІІІ частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного і підготуйтесь відповісти на таке запитання : «Чи змінилося ставлення птахів до горобчика ?».

4. «Торбинка запитань» - задати питання по тексту.

    Діти, задайте питання по прочитаному. Пам’ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві.

Можливі питання:

  •                   Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?
  •                   Коли горобчик почав приходити до розуму?
  •                   Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками?
  •                   Як хазяйнував горобчик?
  •       Як стали називати горобчика інші горобці-сусіди?

-   То яка ж головна думка казки? (Траба самому здобувати знання, навчатися)

 

   Офтальмологічна фізкультхвилинка

 

5.Робота в групах

Група 1.

Розмістіть малюнки птахів в тому порядку, в якому вони з’являлися у тексті.

Група 2 . Дібрати риси характеру, які мав горобчик спочатку .

Група 3 . Яким став горобчик  став.

(Риси характеру діти пишуть на пір’їнках, які потім прикріплюються навколо малюнка горобця, що висить на дошці)

Група 4. Гра «Закінчи прислів’я».

- Знайдіть у казці прислів’я і допишіть.

«Дурні бились, а…» (розумні поживились).

«Хто дурнем вродився, той …» (дурнем і згине).

«Не на те мудра, щоб …» (дурнів розуму навчати).

«Поки біди не знатимеш, то …» (розуму не матимеш).

«Розум на дорозі…» (не валяється).

 

6. Робота над головною думкою казки

-Яке з прислів’їв виражає головну думку казки? («Поки біди не знатимеш, то …» (розуму не матимеш).)
- Як ви його розумієте? ( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись нового, жити по іншому, краще думати.) (Треба самому навчатися, здобувати розум.)
Вчитель.В народі ще кажуть: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився.»
- Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість,бажання вчитися)
- Що в ній засуджує автор?(легковажність,нерозумність)

7. Технологія «Дерево рішень»

Творча робота. Складання віршів.
- Поза нашою увагою залишився ще один персонаж казки – інший горобчик .Йому потрібна наша допомога?
- Дамо відповідь на запитання горобчика «Як жити?», створивши Дерево рішень. Не будьмо байдужими, допоможемо, підкажемо, щоб гілки Дерева рішень виправились і зазеленіли.

(Вірші надруковано на зеленому аркуші у вигляді листочка дерева. Ці вірші-поради прикріплюються на гілки Дерева рішень.)

У житті не байдикуй,
а багато ти … (працюй).
Розумом ти не хвались,
А знаннями … (поділись).

Вкрасти – значить нагрішити.
Люди! Так не можна … (жити).
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш … (біди).

Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим … (радістю).
Усім, хто просить, - допомагай,
І носа вверх не … (задирай).

Не будь ніколи ти байдужим,
А краще стань сміливим й … (дужим).
Якщо просять – помагай,
І правил цих … (не забувай).
-Ці поради є цінними для кожного з нас.

ІV. Підсумок уроку

– Чи справдились ваші очікування від уроку?(Сьогодні на уроці я…)
–Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви сьогодні здобули на уроці?(Я вважаю, що....)

V. Домашнє завдання

С.103-109-навчитися виразно читати казку. Підготувати «Торбинку запитань» за змістом казки. За бажанням написати твір-міркування на тему «Чого навчила мене ця казка»

Оцінювання дітей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Івонюк Любов
Додано
14 червня 2021
Переглядів
444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку