Ознайомити учнів зі змістом драми І. Франка " Украдене щастя", історію її створення, причини переробки, сценічною історією; розвивати навички аналізу драматичних творів; навчати відчувати естетичний зв'язок із світом ідей та образів твору.
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАТНСЬКОТ ЛТЕРАТУРИ У 10 КЛАС! НА ТЕМУ:
СЦЕН!ЧНД Дстоня, мормьно-
психолопчний зордщт,
ПРОБДЕМДЩКД ТВОРУ»
учителя украТнськоТ мови i учителя-методиста закладу загальноТ
2018 pik
Тема. ”Украдене щастя” — \.Я. Франка, й Астор\я. проблематика твору
Мета. Ознайомити yqHiB i3 3MicT0M драми 1.Франка ”Украдене щастя”, icTopi€k) створення, причинами переробки, сцен\чною розвивати навички драматичних TBopiB; навчати вщчувати естетичний зв'язок i3 свјтом та 06pa3iB твору, визначати i пояснювати стосунки головними героями, викликати бажання добро, боротися 3i злом; виховувати за долю близькоТ людини, за своя вчинки, ради досягнення мети, не завжди бувають виправданими.
Обладнання. Виставка книг, до твору, малюнки, IIJWTiBkPt, onopHi схеми.
Тип уроку. Урок вивчення нового матер{алу з елементами драматизацй•, диспуту, усних атаки”.
ОФОРМЛЕННЯ ДОШКИ
Один у одного питаем:
Нащо нас мати привела?
Чи для «добра? Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажа€м? Т.Г .Шевченко
1. ”Украдене щастя” — драматичний TBip У.Франка.
2. Тема i сюжетна схема п'еси. З. Суть твору.
4. Проблематика драми.
5. Жанр п'еси.
6. Сценјчна ”Украденого щастя”
Мораль (лат.). 1. Система i уявлень, норм i людей; одна з форм cycniJIbH07
1. Наука про 3ak0H0MipHocTi, розвиток i форми живих icT0T. 2. характеру
Етика (лат.). 1. Наука, що вивчае мораль. 2. Норми моральних правил певно\ групи.
(лат.). — протилежних iHTepeciB, крайне загострення суперечностей, що призводить до ускладнень чи гостроТ боротьби.
Драматичний - життевих суперечностей у творах, що виявляеться в 3iT'kHeHHi й 60poTb6i протилежних прагнень i людей.
Хто у кого украв щастя?
1. Якими були стосунки Анни i Миколи? Як ви до цього ставитесь?
2. Чи можна сказати, що Анна i Михайло неправильно поводяться в ситуацй', що склалася? Чи заслуговують вони виправдання i
З. Чому Анна не у тюрму до Миколи, не його у важку хвилину? Чи не е ставлення Анни до Миколи у найтяжчий для нього час проявом 11 егоГзму?
4. Чи винен Михайло у сво7й cMepTi? Що змусило видати вбивство за самогубство? Чи можна назвати Михайла благородною людиною? 5. Чи може Микола спокоем, здобутим такою
6. Хто у кого украв щастя?
7. Чи була б Анна i люблячою дружиною, коли б вийшла за Михайла Гурмана?
ДОМАШН€ ЗАВДАННЯ
Скласти плани характеристик геро\в,
використовуючи схеми.
Виписати цитати. Скласти систему запитань героя”. опорну схему “Стосунки мпж головними героями” вузол).
I. класу.
II. Поетична хвилинка про добро i зло.
III. Вступне слово учителя.
Добро i зло... Так само стоять поряд, як правда i кривда, любов i ненависть, злочин i кара. Адже життя — це боротьба протилежностей.
То що ж таке зло? Чому воно iCHY€? Як з ним боротися? На питання у BCi часи намагалися дати i BqeHi, поети i прозаТки, про це мова йде в
Але, на жаль, тгльки в казках добро перемага€ зло, а в часто ста€мо розгулу зла. Хто ж винен? Де причина?
ТУ. навчальнсй
Один у одного пита€м:
На що нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла? Нащо живем? Чого бажаем?
Т.Г.Шевченко (Яке значення цих щодо теми уроку?).
V. i сприйняття
1. ”Украдене щастя” — драматичний TBip 1вана франка.
2. Тема i сюжетна схема п'€си.
З. Суть
4. Проблематика драми.
5. Жанр твору.
6. ”Украденого щастя” .
- з драми ”Украдене щастя”. Вступне слово учителя.
”Украдене щастя” — драматичний TBip Увана Франка, написаний 1891 року.
Створена п'еса за сюжетом народно; ”Про шандаря”, яку письменник у неволя в руських народних”.
Там зазначалося, що в розгортався мотив зруйнування ciM'T. ломить шлюб церковний i оддаесь ”шандарев7” одверто, прилюдно. ћ', чуючи себе зганьбленим, убивае ”шандаря” i сам гине ганьблячою смертю”.
У радянську епоху постановку п'€си театр iM.. М. ЗаньковецькоТ (сезон 1922-1923 рр.). ставили майже в тридцяти театрах республјки.
На особливу увагу й сцена рЈчний заслуговуе вистава КиТвського державного украТнського драматичного театру iM.
1.Франка за участю украТнських akTopiB Бучми (Микола) та НаталГ( (Анна), режисер вистави — народний артист СРСР Гнат Юра. З того часу ”Украдене щастя” до золотого фонду театру.
1940 року п'есу було вперше поставлено на
- з учнями за 3MicT0M п'еси '4Украдене щастя”.
1. У чи\й xaTi проходять посиденьки села?
2. Задорожних Настя вважа€, що Анни i Миколи в Чи е в цьому частка правди? З. ЧИ проявляегься у словах Анни час розмови з на щасливе подружне життя, чи криеться якась та€мниця?
4. Як характеризу€ Миколу Настя?
5. У чому брати обманули Анну?
6. Чи мае Анна зрадити
7. Хто i чому вечора 3aBiTaB до господи Задорожних? Чи випадковим був цей прих\д?
8. Чому заарештували Миколу? Чи перечив BiH властям? Як до цього поставилася Анна?
9. Який смисл мають слова Анни: ”От T06i й ангели 60>ki над хатою
10. Як, при веде себе Анна? Як про це говорять?
11. Чи до Миколи його дружина, коли перебував у Чому?
12. Яким було ставлення Михайла i Анни до Миколи повернення його додому?
13. думки огортали Анну, коли вона мотала пряжу? Чи 3MiHn у cBiTi?
14. Чи намагалася дружина Миколи говорити з чолов(ком про стосунки з Михайлом? Чому? Чи не хоче жити ”по-давньому”?
15. Чи дотримуеться Анна церковного шлюбу?
16. Що називае жандарм сво;м скарбом? Як бореться за нього?
17. Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу Миколи?
Визначення рис характеру героТв. Складання опорних схем.
нелюдами — братами
АННА
зневажливе ставлення до байдуж7сть до Миколи Задорожнього
ненависть до Миколи любов до Михайла
доброта
миколд l10kipHicTb
любов до Анни чесний парубок запальний |
|
МИХАЙЛО |
правдолюб любов до Анни |
неповага до Миколи
Складання опорно1 схеми ”Стосунки головними героями“.
почуття обов' язку
МИКОЛА МИХАЙЛО
Ненависть, ВОРОЖНеча
Чотири п'еси у xaTi Миколи Задорожного, що дало можлив\сть природно показати не т\льки подружне напруження, яке виникло в його ciMT, а й з'ясувати причини його виникнення, cyTHicTb конфлЈкту.
За жанром ”Украдене щастя” — драма з багатогранними людськими характерами.
Автор глибоко розкривае причини Тх
Кожен з героТв п'€си, як показуе автор, бореться за свое щастя, за свою людську
- Усне драми
”Украдене щастя”
У березнћ 1891 року в було оголошено конкурс на yqpaiHcbki п'еси з ocTaHHiM терм(ном подання до вересня того ж року. [ван Франко першу редакц{ю п'€си i на початку вересня 1891 року П до конкурсноТ k0MiciT назвою: ”Украдене щастя. Драма з житгя”. Проте TBip не сподобався k0MiciT через радикальну”. Члени k0Mici7 радили aBTopoBi образ жандарма на
було призначено за умови внесення у драму деяких
3MiH. Але HaBiTb i присудили лише третю
Прагнучи побачити п'есу на Франко погодився на переробку. BiH жандарма листоношею i дещо переробив текст Однак друкувати перероблений TBip не схот(в видав свою п'€су через pik у He3incoBaH0MY
Не конкурсу п'€са потрапила до цензури. перероблений вар\ант здавався членам k0Mici\ небезпечним. Прем'ера лише 16 листопада 1893 року. ”Украдене щастя” мало великий Вистави збирали нечувану
На однћй з них Франков1 лавровий BiH0k.
1900 року п'есу грали в цензурованому i лише 1907 року галицький театр 3Mir показати неперероблену драму.
царська цензура поставилась до п'еси так само вороже. Хоч украТнський театр нею ще в 90-х роках, через десять P0kiB П надрукування П.К.Сакса ганського вдалося постановку ”Украденого щастя” (Ки\в, початок лютого 1904 р.).
Не випадково перший BapiaHT драми мав назву ”Жандарм”. критика вказувала на те, Шо у f\'€ci порушувалося питання життя урядовоТ особи. I письменник, щоб уникнути конфлЈкту з владою, змушений був змЈнити назву на ”Украдене щастя” .
У n'€ci поставлено i розв'язано важливЈ проблеми. Зосереджуе увагу письменник на
06pa3iB, змальовуючи Тх не
Герот драми стали жертвами боротьби за землю, життя Тх нещадно поламали умови того часу.
Письменник правдиво показуе “владу землј” над людською долею, адже в тогочасному галицькому селЈ земля була единим джерелом для трудящих, i за землю брат руку на брата, а роками судилися за межу.
Але цю важливу проблему автор в сюжетну канву.
У TBOPi е лише згадки про те, що брати ошукали свою сестру Анну, щоб не дати належну 171 частку
Вся ця (минуле героТв) виясня€ться з розвитком дй'? але за межами драматичного
Отже, сюжет руха€ не боротьба за землю, хоч Tpapi3M геро7в зумовлений саме цим, а головними героями.
починаеться з жандарма
Михайла Гурмана. _Його Задорожних породжують скиданий конфлЈкт.
в n'eci розгортасгься з неослабним напруженням, а кожна сцена розкривае перед нами все HOBi моменти з життя героТв, показу€ Тх
Письменник розгортае рахунку забезпечило xapakTepiB — Михайла, Анни.
Впадае в oqi умЈння драматурга синтезувати поетичний CBiT народноТ niCHi, картини побуту й cyTHicTb народного що утвердилося в неписаних морально-етичних нормах,
VI. Узагальнення й осмислення
1. Якими були стосунки Анни i Миколи? Як ви до цього ставитесь?
2. Чи можна сказати, що Анна i Михайло неправильно поводилися в шо склалася? Чи заслуговують вони виправдання i
З. Чому Анна не навгдалась у тюрму до Миколи, не його у важку хвилину? Чи не € ставлення Анни до Миколи у найтяжчий для нього час проявом i егоТзму?
4. Чи можна осуджувати Анну?
5. Чи винен Михайло у свсйй cMepTi? Що змусило видати вбивство за самогубство? Чи можна назвати Михайла благородною людиною? 6. Чи може Микола спокоем, здобутим такою
7. Хто у кого украв щастя?
8. Чи була б Анна i люблячою дружиною, коли б вийшла замјж за Михайла Гурмана?
V11. уроку. У. Хто ж у кого украв щастя?
2. Який смисл сл{в щодо теми уроку? З. У яких творах украТнськоТ i тем1 нещасливого кохання?
4. проблеми у TBOPi ”Украдене щастя”?
(Боротьба за землю, боротьба добра i зла, боротьба за свое щастя, боротьба за людську боротьба з умовами).
5. Чи проблеми тепер?
VIII. слово учителя.
Так. i будуть тому що вони 1 ск7льки людство, стћльки й будуть проблеми. Але хочеться, щоб добро, все-таки, перемагало зло. У своТй
”Незбагнений апостол” B.I. Пахаренко пише: ' 'Зло iCHY€ для того, щоб людина стала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла добро i чинити добро”
Тому й урок словами Забашти:
Хай оживае icTuHa стара: Людина починаегься з добра.
Домашне завдання.
Скласти плани характеристики головних геро1в, використовуючи схеми. Виписати цитати. Скласти систему запитань ”УпЈзнай героя.” опорну схему ”Стосунки головними героями” (”Гордћ€в вузол”). Написати на одну i3 тем: ”Мое ставлення до Анни”, ”Чи розв'язав Микола Задорожний?”