Умови успішного навчання Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей

Про матеріал

Компетентності, які будуть формуватися на уроці:

1. Спілкування державною мовою

2. Математична компетентність (застосувати знання з математики – рішення задач на логіку).

3.Інформаційно-цифрова компетентність (застосовування ІКТ в повсякденному житті).

4. Уміння вчитися впродовж життя (визначити свій стиль і способи ефективного навчання).

5.Ініціативність і підприємливість (усвідомлення взаємозв'язку життєвого успіху з усіма складовими здоров'я).

6.Соціальна та громадянська компетентності (висловлювати різні погляди, виявляти позитивне ставлення до співпраці).

7.Екологічна грамотність і здорове життя (відповідальне ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших людей).

Перегляд файлу

                                  Лисогірська  ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

 

Відкритий урок з основ здоровя на тему:          Умови успішного навчання

         Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих

              здібностей

                                                                                                                               

                                                        Виконала:  вчитель основ           

                                                        здоров’я  Малашевич Н.В. 

 

                                                 2018

Автор уроку:Малашевич Н.В.

Клас – 7.

Предмет: основи здоровя.

Тема. Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.

Мета:

-ознайомити учнів з умовами успішного навчання та методами і

прийомами розвитку сприйняття, уваги, пам’яті, творчих

здібностей;

-дати уявлення про індивідуальні особливості пізнавальних

процесів особистості;

-розширити знання про психічну складову здоров’я та створювати і

підтримувати мотивацію до навчання;

-сприяти формуванню навичок активізації своїх інтелектуальних

здібностей;

-формувати вміння визначати користь від вивчення різних

предметів;

-розвивати вміння вчитися, працьовитість, уміння планувати свою

діяльність, ураховуючи аналіз можливостей і обставин,

зосереджуватися на досягненні мети, розвивати пам'ять, увагу,

уяву, творчі здібності, розвивати вміння визначати вроджені нахили

та інтелектуальні навички та вдосконалювати свої здібності й

таланти;

-навчити розпізнавати і виявляти здібності;

-виховувати установку на успіх та віру в себе, потребу у всебічному

саморозвитку й самовдосконаленні, силу волі, наполегливість,

рішучість, бажання вчитися.

Компетентності, які будуть формуватися на уроці:

1. Спілкування державною мовою

2. Математична компетентність (застосувати знання з математики – рішення задач на логіку).

3.Інформаційно-цифрова компетентність (застосовування ІКТ в повсякденному житті).

4. Уміння вчитися впродовж життя (визначити свій стиль і способи ефективного навчання).

5.Ініціативність і підприємливість (усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з усіма складовими здоров’я).

6.Соціальна та громадянська компетентності (висловлювати різні погляди, виявляти позитивне ставлення до співпраці).

7.Екологічна грамотність і здорове життя (відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей).

Очікувані результати:

  • учні мають ознайомитись з умовами успішного навчання та методами і прийомами розвитку сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей;
  • пояснювати, навіщо треба працювати над розвитком здібностей та самодисципліни; користуватися прийомами поліпшення пам'яті;
  • розвивати пізнавальну активність учнів у пошуках нової інформації;
  • учні мають навчитися визначати й ураховувати індивідуальні особливості сприйняття й пам’яті;
  • навчитися користуватися прийомами поліпшення пам'яті;
  • розвивати логічне мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.

Форми роботи: робота в парах, «Мікрофон», «Знайомство», вправи на концентрацію уваги «Мозкові імпульси», «Кольорові слова», вправи на розвиток уяви «Чарівні плями», «Завершення розповіді», вправи на розвиток  пам’яті «Фотоапарат детектива», вправи на розвиток творчих здібностей «Так, та не так», «Конкурс ерудитів».

Обладнання: презентація, картки для розвивальних вправ, аркуші паперу формату А-4, підручники, зошити, пам’ятки.

Методи і прийоми: бесіда, «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Що було б, якби…», «Аукціон ідей».

Епіграф:

«Скажіть мені, і я забуду, покажіть мені, і я запам’ятаю, залучіть мене,

і я зрозумію»

(Конфуцій 450 р. до н.е.)

                                                  Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1. Привітання, створення позитивного настрою.

 

Життя твоє – безцінний дар.

Не забувай про це ніколи.

Ти спиш під зорями стожар,

Чи з друзями ідеш до школи,

Живеш ти в місті чи селі,

Подумай, як життя прожити?

Ти слід залишиш на землі –

То треба гарний залишити  

                                                 Л.Шевчук

2. Перевірка домашнього завдання (твір – роздум «Для чого я живу на землі, яке моє призначення?»

3. «Знайомство»

Продовж речення: «Я добре вмію…»

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів.

  1. «Мікрофон»

У класному колективі кожен із вас особливий, тобто є особистістю і має

свій талант. Для реалізації таланту люди обирають певну професію. Яку ж професію ви плануєте обрати в майбутньому?

Завдання:закінчити думку, назвавши професію, яку  хотіли  б обрати в майбутньому.

      «Я – особистість, маю свій талант, реалізую його…, завдяки чому в майбутньому стану…».

    2.Слухання притчі.

                                           Притча про таланти

     У Біблії переказано чимало притч Ісуса. Одна з них пояснює, як люди мають розпоряджатися тим, що вони отримали від Бога – своїми здібностями й обдаруваннями. Вона розповідає про господаря, який вирушаючи у воєнний похід, роздав срібні монети  своїм робітникам. Повернувшись з походу, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник закопав гроші в землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.

    3.Запитання

1. Хто вчинив краще?

2. Який висновок можна зробити з цієї притчі?

3. Яку особливу нагороду може отримати той, хто наполегливо працює над розвитком своїх здібностей?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. «Мозковий штурм»

1. Що вам потрібно для того, щоб здійснити задумане, досягти життєвих цілей?

2. Як стати успішним?

3. Що таке талант?

4. Чи є у вас талант до чого-небудь?

5.Як же розвивати свій талант?

6. Що було б, якби кожен використовував можливості свого організму, психічні властивості, здібності на 100%?

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку.

  1. Вступне слово вчителя

     Хтось народжений бути митцем, хтось – фінансовим генієм, а хтось – майбутнім олімпійцем. Та більшість людей можуть почуватися щасливими, лише виконавши особливе призначення.

     Людиною рухає велика спонукальна сила – інтерес: ставлення до чогось цінного для неї, привабливого. Тому один учень присвячує себе математиці, другий вивчає стародавні рукописи, а третій пише вірші. Той, хто відкриває нове, хто творить, будує, працює, хто своєю працею допомагає іншим – той мислитель, творець. А хто ти?  Сьогодні на уроці ми з’ясуємо для чого треба вчитися, які існують умови успішного навчання, як подужати складний предмет, розпізнати і виявити свої творчі здібності та розвивати сприйняття, увагу, пам'ять.

V. Осмислення учнями знань.

1. Слухання притчі

                                   Притча про секрет навчання

     В одного відомого майстра з боротьби було багато учнів. Старший із них навчався довгі роки, і тренувався зі старанністю. Одного разу він звернувся до майстра:

  • Скажіть, чи є ще що-небудь, чого ви мене не навчили?
  •  Твоє навчання закінчено, я навчив тебе всього, що знав. Ти засвоїв усі

прийоми боротьби, відомі мені.

     Від цих слів молодий борець сповнився гордості і оголосив усім і всюди, що тепер він кращий борець країни і міг би перемогти навіть свого знаменитого вчителя. Сотні людей прийшли подивитися на цей поєдинок.

     Після рівної і спокійної боротьби майстер раптом несподіваним прийомом поклав учня на обидві лопатки.

  • Дивно, сказав переможений, переводячи подих, -я навчився всього, що

ви знали, але ви здолали мене невідомим прийомом…

  • Друже мій, я справді навчив тебе всього, що знав, - відповів майстер,

але цей прийом народився тільки зараз, у процесі боротьби. Це імпровізація!

  • Але цього ви мене не вчили, - сказав учень.
  • Цього я не можу тебе навчити, цього ти повинен учитися сам.

2.Обговорення змісту притчі

1. Про які умови успішного навчання йдеться у притчі?(Наполегливість, вольові зусилля, тренування тощо.)

2. Як ви зрозуміли останні слова майстра? (Навички самостійного здобуття знань – одна з важливих умов успішного навчання.)

3. Робота за підручником (у парах)

     Опрацюйте теоретичний матеріал статті підручника та сформулюйте відповідь на запитання: «Що є складовими уміння вчитися?»

4.Умови успішного навчання. «Асоціативний кущ» (робота біля дошки)

  1. Від чого залежать здібності? (Спадковості, наполегливості, бажання, успішного навчання)
  2. Які умови успішного навчання? ( За асоціаціями учнів складають схему «Умови успішного навчання». Варіанти відповідей: наполегливість, зацікавленість, мотивація, бажання, здоров’я, настрій, вміння раціонального використання часу тощо.)

5.Робота за пам’яткою «10 умов успішного навчання» (роздати на парти, по черзі зачитують)

1. Дотримання режиму дня

     Раціональний розподіл часу впродовж дня, чергування роботи та відпочинку, легких та важких предметів під час виконання домашніх завдань, порядок на робочому місці – все це економить сили, створює творче задоволення від навчального процесу.

2.Упевненість у своїх силах

     Не обминати труднощі, того, чого боїшся. Соромитесь виступати перед аудиторією – шукайте можливості робити це частіше. Є страх перед чимось чи кимось – шукайте можливості частіше зустрічатися з ними.

3.Розвиток сили волі

    Успіх приходить лише до тих, хто його прагне, докладає максимум зусиль. Не чекайте, що хтось «відкриє» вас, відкривайте себе самі.

4.Уважність під час навчання

     Не відволікайтесь під час занять ні на товаришів, ні на сонячних зайчиків, ні на телевізор чи на телефон або планшет, ні на приємні чи гіркі спогади, інакше можна пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал одразу стане нудним і незрозумілим.

5.Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал

     Не покладайтеся лише на механічну пам'ять, не «зазубрюйте» матеріал, намагайтеся зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки, визначати головне та другорядне. У цьому вам можуть допомогти складання плану, конспекту, логічних схем, узагальнених таблиць, діаграм.

6.Самостійність у навчанні

     Не чекайте, поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу свідомість той чи інший матеріал. Найміцніше засвоюється те, що здобуде ціною власних розумових зусиль, тому ще вдома намагайтесь уявно «зазирнути» на наступний урок, прогляньте новий матеріал, складіть власну думку про нього. Ніколи не покладайтеся на списування і підказки.

7.Практичне застосування знань та умінь

     Потрібно більше розв’язувати задач та вправ; працювати не лише головою, а й руками; передавайте свої знання товаришам і самі вчіться в тих, хто вже досяг успіху.

8.Розширення свого кругозору

     Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності і пам’ятайте: по-справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато розумних книг.

9.Самовиховання кращих людських якостей

     Духовний розвиток, самовдосконалення, розвиток естетичних смаків, культура поведінки, небайдужість до навколишнього життя – реальна мета самовдосконалення.

10. «Товаришувати» з усіма навчальними предметами

     У школі вивчають багато дисциплін, усі вони потрібні кожному, незалежно від уподобань і майбутньої професії.

  • Отже, недарма раціональний розподіл часу та дотримання режиму дня

займають першу позицію серед умов успішного навчання.

VІ. Первинне застосування знань (пробні вправи)

1.Експеримент «Хто я: мислитель чи митець?»

    Ще коли ви ходили в дитячий садок, напевно чули: «він (вона) здібний, йому буде легко вчитися в школі». Здібності пов’язували зі школою, тобто з необхідністю добувати знання.

     Давайте дізнаємось, до чого ви маєте вроджені нахили. Проведемо тестування.

  1. Поплескайте в долоні. Яка долоня зверху – права чи ліва?
  2. Схрести руки на грудях. Яка рука зверху – права чи ліва?
  3. Переплети пальці рук. Який палець зверху – правий чи лівий?
  4. Витягни вперед руку і наведи вказівний палець на будь-який предмет. Потім по черзі закривай одне і друге око. При закритті якого ока – правого чи лівого – ти помічаєш, що палець переміщується відносно предмета?

    Якщо в усіх випадках отримана відповідь «права», то ти яскравий мислитель, а якщо «ліва» - маєш художню, творчу натуру, то ти митець. Але таке трапляється дуже рідко. Найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр твоїх здібностей і можливостей.

  • Чи можна розвивати вроджені нахили? Висловіть вашу думку.

     Якщо ти митець, більше розвивай свою креативність (творчі здібності), а якщо мислитель – важливо розвивати логічне мислення і самодисципліну.

Фізхвилинка

 VІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу та застосування знань (робота з термінами, пробні вправи).

  1. Що таке сприймання?

     Знання про навколишню дійсність людина одержує не тільки через відчуття, а і через сприймання. У відчуттях відображаються лише окремі властивості предметів, наприклад, їхній запах, колір, твердість тощо, тоді як у сприйманні всі ці властивості відображені в їхній сукупності і взаємозв’язку.

     Сприйманням називають відображення в свідомості людини предметів і явищ дійсності за їхнього безпосереднього впливу на органи чуття.

     Існує шість головних каналів сприйняття, якими інформація проникає до мозку. Залежно від переважної ролі того чи іншого аналізатора у структурі образу розрізняють наступні види сприйняття: кінестетичні, зорові, слухові, дотикові, нюхові, смакові. Ми вчимося за допомогою того, що бачимо, чуємо, відчуваємо на смак, відчуваємо на дотик, нюхаємо, робимо. Кожен учень має свій вид сприйняття: візуальний – (найкраще сприймає навчальну інформацію через органи зору), аудіальний  - (найкраще сприймають навчальну інформацію на слух, люблять слухати музику), тактильний – (найефективніше навчаються, відчуваючи світ на дотик), кінестетичний  - (найкраще навчається у русі). Залежно від провідних аспектів об’єкта, що сприймається, виділяють також такі класи сприймань:

1. Простору,

2. Часу,

3. Руху,

4.Об’єктів.

Вчитель. Отже, ви вже знаєте, що наш мозок – найпотужніший комп’ютер у світі. Питання для учнів:

  1. Як користуватися таким «комп’ютером”?
  2. Як ви гадаєте, для чого нам потрібно знати свій вид сприйняття? (Щоб правильно обрати способи і прийоми навчання).
  3. Хто знає, який має стиль сприймання? Розкажіть, як ви використовуєте цю свою обізнаність у процесі навчання?
  1. Це цікаво!

Учитель.  Ще одна важлива інформація про канали сприйняття навчальної інформації. Вчені визначили, що ми засвоюємо: 10% того, що читаємо; 20% того, що чуємо; 30% того, що бачимо; 50% того, що бачимо і чуємо; 70% того, що говоримо; 90% того, що говоримо і робимо.

Історія знає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів, завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.

     Олександр Македонський – пам’ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії.

     Федір Шаляпін, коли був маленький, його не приймали співати в хорі. А потім він став великим співаком.

     Ісак Ньютон був останнім учнем в класі по успішності, всі з нього глузували, це змусило його взятися за навчання, швидко залишивши позаду всіх, хто з нього жартував.

     У жовтні 1834 року до університету Глазго був прийнятий студент Уїльям Томсон, якому на день вступу виповнилося 10 років і 4 місяці. В майбутньому він став лордом Кельвіном, видатним фізиком.

     З іншого боку, здібності – категорія примхлива, тендітна. Так, гімназист Гоголь мав з літератури трійку, а твори зазвичай писав на двійки.       Знаменитого німецького хіміка  Лібіха виключили з гімназії за неуспішність.    Едісон, Менделєєв, Ейнштейн були у школі «середнячками».

     Отже, поєднання різних каналів сприйняття з практичними діями сприяє найбільш ефективному засвоєнню навчального матеріалу.

(Як ви можете пояснити ці факти?)

     Різні види сприйняття рідко можна спостерігати в чистому вигляді, здебільшого вони комбінуються один з одним. Наприклад, сприйняття кінофільму має зоровий і слуховий характер, оскільки глядач сприймає як кадри, що проходять перед його очима на екрані, так і розмову, і музику, з яких складається звукова частина картини. Включається в цей процес і руховий аналізатор, що бере участь у сприйманні мови і музики.

     Сприйняття може бути:

1) повним і неповним;

2) глибоким і поверхневим;

3) об’єктивним або помилковим;

4) швидким і повільним.

     Сприймаючи певний об’єкт, ми виділяємо його окремі ознаки і властивості та водночас об’єднуємо їх у єдине ціле, завдяки чому і виникає його цілісний образ.

Найважливішими властивостями сприйняття є:

1) цілісність;

2) структурність;

4) осмисленість.

     2)Активне слухання та читання

     Активне слухання та читання є одними з основних ланок процесу спілкування. Від його ефективності залежить ефективність спілкування.

Слухати і сприймати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу до розмови.

     2.Що таке увага та уява?

     Увага це форма психічної діяльності людини, яка полягає в її спрямованості і зосередженості на певних об’єктах.

     Розрізняють мимовільну, довільну, післядовільну увагу.

     Мимовільна увага не потребує волі, зусиль, відбувається сама по собі, без постановки мети людиною. Існує багато подразників, дія яких спричиняє появу мимовільної уваги. До них належать: новизна, раптовість дії, сила, зміна інтенсивності дії, переміщення об’єкта в полі зору, контраст об’єкта з фоном тощо.

     Довільна увага – увага, яку особистість свідомо викликає, спрямовує і регулює, виникає внаслідок вольових зусиль.

     Післядовільна увагаувага, що виникає на основі інтересу  до процесу діяльності. Примусово викликати цей вид уваги не можна. Шлях до неї лежить через пробудження інтересу до діяльності.

     Уява - це відтворення у психіці людини предметів та явищ, які вона сприймала коли-небудь раніше, а також створення нових образів предметів та явищ, котрих раніше вона ніколи не сприймала.

     Розрізняють:

  1. Пасивну уяву - що виявляється у хворобливих фантазіях, маренні, або в

такому фантазуванні, яке не має усвідомленої мети;

     2. Активну уяву - яка відбувається в межах творчої діяльності, підкорена певній меті.

     1)Вправи на концентрацію уваги

     «Мозкові імпульси»

     Візьміть аркуш паперу й олівець, почніть малювати лінію, зосередивши всю свою увагу на кінчику олівця. Щоразу, коли будете відволікатися, намалюйте зигзаг, а потім продовжуйте концентруватися на лінії, яку ведете. Це дозволить вам оцінити, як довго ви можете утримувати увагу. Поступово проміжки ставатимуть довшими.

     «Кольорові слова»

     На картці записані слова, що означають назви кольорів. Вони зображені різними кольорами. Треба назвати незаписане слово, а колір букв у ньому. Наприклад, слово «червоний» записано зеленими літерами. Учень повинен сказати: «зелений», а не «червоний».

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

     2)Вправи на розвиток уяви

     «Чарівні плями» 

     Учні роблять кілька плям: на середину аркуша паперу виливають трохи фарби, і аркуш складають навпіл. Потім аркуш розгортають, і можна починати вправу. Школярі по черзі говорять, які саме предметні зображення вони бачать у ляпках або в окремих їх частинах. 

     3.Що таке пам'ять?

     Пам'ять – психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.

     За характером переважної психічної активності розрізняють такі види пам’яті:

  1. Руховапам'ять на рухи та їх системи;
  2. Емоційна пам'ять на почуття, які є стимулом до діяльності;
  3. Образна пам'ять на уявлення: зорова, слухова, нюхова, смакова, дотикова;
  4. Словесно-логічна специфічна людська, запам’ятовується думка у формі понять.

Властивості пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення інформації, забування(захисна функція).

     1) Вправи на розвиток пам’яті

     Гра-тест «Чи гарна у вас пам'ять?»

У дві колонки записано 20 слів.

Завдання. Прочитайте їх і намагайтеся запам'ятати. На це дається 1 хвилина. Якщо вам важко запам'ятовувати – прочитайте тихенько. Читати можна тільки раз.

Слова, які потрібно запам'ятати: рушник, фантик, заєць, парта, телевізор, гніздо, лампа, змія, виноград, огірок, панчохи, Сонце, дірка, пеньок, насіння, годинник, пігулки, відро, настрій, форма.

Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.

Не засмучуйтесь, якщо маєте низький бал. Існують способи покращення процесів запам’ятовування.

       Щоб процес запам’ятовування протікав якнайпродуктивніше, дотримуйтеся таких правил:

     2)Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування

  • намагайтеся ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим емоційним інтересом;
  • навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі;
  • намагайтеся зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його;
  • осмислено повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим співвіднесенням та смисловим групуванням;
  • учіть і повторюйте невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день;
  • після фізики вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність;
  • у ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки;
  • якщо одержали завдання у вівторок, а відповідати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга: вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.

 

Завдання. Давайте повернемося до слів із першої колонки. Ось вони: рушник, заєць, телевізор, лампа, виноград, панчохи, дірка, насіння, пігулки, настрій. Не всі їх змогли запам’ятати.

Давайте зараз не будемо покладатися на механічну пам'ять, а включимо асоціативну пам'ять. Ми зараз спробуємо скласти зв'язну розповідь із даними словами і уявимо її, як фільм на екрані. Якщо він буде цікавим, то збережеться в пам'яті на все життя.

Орієнтовна розповідь. Умившись, Заєць витерся рушником, повісив його собі на шию і сів біля телевізора, щоб подивитися улюблену телепередачу. Включив настільну лампу, взяв гроно винограду. Раптом Заєць помітив на панчохах дірку. Він засмутився. Щоб відволіктися, взявся лузати насіння. Проте хвилювання не проходило. Заєць змушений був випити заспокійливі пігулки. Настрій був остаточно зіпсований.

     3)Які є фактори , що погіршують її стан та фактори, що поліпшують . Знайдіть їх. (скласти табличку, висвітлить на слайді)

І. Фактори поліпшення пам'яті: свіже повітря, вітаміни, активний відпочинок, сон, позитивні емоції, тренування пам'яті.

ІІ. Фактори погіршення пам'яті: наркотики,  алкоголь, тютюнопаління, стрес, страх, негативні емоції, ігроманія, втома та перевтома.

     4.Що розуміють під поняттям здібність та що таке творчість?

     Здібності – індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності.

     Творчість – діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні інновації тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява, психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту (результату творчості).

     1)Тренувальні вправи на розвиток творчих здібностей

     1. «Так, та не так»

     Кожен отримує якийсь предмет (ключ, гребінець, м’ячик, лінійку, носову хустинку тощо). Завдання: назвати основне призначення предмета та придумати кілька варіантів творчого його застосування. Наприклад: ключем відкривають замок, та він може бути грузилом на вудочці під час риболовлі, предметом декорування інтер’єру в кімнаті, ґудзиком, шиною для фіксування перелому фаланги пальця, закладкою у книзі тощо.

       2. «Конкурс ерудитів»

     Учні відповідають на запитання.

  1. Якою косою не можна косити? (Дівочою)
  2. Яким стане камінь, якщо його вкинути в Чорне море? (Мокрим)
  3. Що стоїть між вікном і дверима? (Буква «і»)
  4. Чому мисливець шукає зайця? (Бо не знає, де він є.)
  5. Скільки картоплин у горщик влізе? (Жодної, бо вони не лазять.)
  6. Який рік тягнеться один день? (Новий)
  7. Чому нові туфлі купують? (Бо дарма в магазині не дають.)
  8. Як одним словом можна замінити слова: весна, зима, літо, осінь? (Рік)
  9. Що у світі найшвидше?(Думка)
  10. Коли гуси починають пливти? (Коли не дістають лапами до дна)
  11. Ким бігала корова, коли була мала? (Телятком)
  12. Який вогонь не пече?(Намальований)
  13. Під яким кущем сидить заєць, коли іде дощ? (Під мокрим)
  14. У якому морі немає води? (У намальованому)
  15. Від чого в качки ноги червоні? (Від колін)
  16. Скільки горобець робить кроків за 7 років? (Жодного)
  17. Що людина робить перш ніж встане? (Сидить або лежить)
  18. На дубі 4 гілки, на гілці росте 6 яблук. Скільки всього яблук на дереві? (Жодного)
  19. Куди били перший цвях, коли починали будувати нашу школу? (У шапочку)

 

5.Робота за підручником (у парах)

     Опрацюйте теоретичний матеріал статті підручника та сформулюйте відповідь на запитання: «Наскільки важливим для особистості є розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей?»

VІІІ. Підсумкове узагальнення

Учитель. Отже, кожен із нас хоче бути успішним і щасливим. І ми розуміємо, що успіх не прийде сам по собі. Потрібно багато працювати над розбудовою власної особистості.

Проте для досягнення життєвого успіху не лише душа  має працювати, але й наш розум. Саме від того, настільки ми знаємо про особливості функціонування головного мозку, настільки здатні створити оптимальні умови для його ефективної роботи, багато в чому залежить успішність і результативність нашого навчання. Спробуємо перевірити.

Розв'яжи цікаву задачу

1.Взимку коти носять  в’язані шкарпетки на лапках. У одного персидського кота всі шкарпетки порвалися, тільки одна лишилася. Скільки шкарпеток потрібно сплести ?

2.Батько – гусак і мати гусеня мають п’ятеро гусенят. Скільки птахів в цій сім'ї?

3.В кімнаті був ремонт і Сашко заліз правою ногою в зелену фарбу, а лівою - в синю. На підлозі лишилося 5 зелених плям та 4 синіх. Скільки кроків зробив Сашко ?

4.Три Змія – Горинича захотіли одягти капелюхи. Скільки капелюхів потрібно?

5.Коли восьминіг сів обідати, то взяв у кожну з лап по виделці, а в інші лапи взяв ножі. Скільки ножів він взяв ?

6.На дворі ішов дощ. На гілці клену сиділа ворона. Яка вона була?

VІХ. Підсумок уроку

1.Рефлексія

«Метод мікрофону (вправа «Питання в кубі»

     Учні сидять за своїми партами. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записані запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю сторону куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників.

Приклади запитань:

  1. Настільки цікавим для вас був урок?
  2. Настільки корисним для вас був урок?
  3. Чим новим ви збагати власну скарбничку знань?
  4. Які враження потрапили до вашої скарбнички вражень?
  5. Як ви плануєте практично застосовувати знання, здобуті на уроці?
  6. Що б ви хотіли побажати на наступний урок?

2.Домашнє завдання

а) §15, с.60-63  ,опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми. Виконати моделювання після § 15 на с. 63.

б) «Завершення розповіді»

     Учням пропоную початок будь-якого оповідання. Наприклад: «Був ясний сонячний день. Вулицею йшла дівчинка і вела на повідку смішне цуценя. Раптом…». Треба продовжити розповідь.

в)Написати есе «Секрет мого успіху».

3.«Нагороди» епітетами, порівняннями

     Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще?

«Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.

4.Колективне проговорювання слогана

«Ми сьогодні успішні, завтра також досягнемо успіху, завжди і в усьому будемо успішними!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

Слова, які потрібно запам'ятати

1

 

Рушник

11

 

Фантик

 

2

 

Заєць

 

12

 

Парта

 

 

Телевізор

1

Гніздо

4

 

Лампа

 

14

 

Змія

 

5

 

Виноград

 

15

 

Огірок

 

6

 

Панчохи

 

16

 

Сонце

 

7

 

Дірка

 

17

 

Пеньок

 

8

 

Насіння

 

18

 

Годинник

 

9

 

Пігулки

 

19

 

Відро

 

10

Настрій

20

 

Форма

 

 

Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.

Слова, що запам'яталися:

Кількість помилок:

Якщо немає помилок, ви заробили 10 балів;

I-2 помилки – 9 балів;

3-4 помилки – 8 балів;

5-6 помилок – 7 балів;

7-8 помилок – 6 балів;

9-10 помилок – 5 балів;

11-12 помилок – 4 бали;

13-14 помилок – 3 бали;

15-17 помилок – 2 бали;

18-20 помилок – 1 бал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування

  • намагайтеся ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим емоційним інтересом;
  • навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі;
  • намагайтеся зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його;
  • осмислено повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим співвіднесенням та смисловим групуванням;
  • учіть і повторюйте невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день;
  • після фізики вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність;
  • у ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки;
  • якщо одержали завдання у вівторок, а відповідати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга: вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.

 

 

 

 

Додаток 2

Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування

  • намагайтеся ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим емоційним інтересом;
  • навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі;
  • намагайтеся зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його;
  • осмислено повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим співвіднесенням та смисловим групуванням;
  • учіть і повторюйте невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день;
  • після фізики вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність;
  • у ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки;
  • якщо одержали завдання у вівторок, а відповідати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга: вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.

 

Додаток 3

Пам’ятка «Як подружитися з предметом!»

- прояви себе, спробуй свої сили, знайди можливість визначитись;

- цікався предметом, доки він на зацікавив тебе;

- «переберіть!» не одне діло і визначте, що ви хочете робити по-справжньому;

- самоконтроль потребує бажання, волі, безперервного тренування;

- не марнуй часу, працюй на повну силу.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Пам’ятка «Як подружитися з предметом!»

- прояви себе, спробуй свої сили, знайди можливість визначитись;

- цікався предметом, доки він на зацікавив тебе;

- «переберіть!» не одне діло і визначте, що ви хочете робити по-справжньому;

- самоконтроль потребує бажання, волі, безперервного тренування;

- не марнуй часу, працюй на повну силу.

 

 

                                                                                                 Додаток 4

 Пам’ятка «10 умов успішного навчання»

1. Дотримання режиму дня

     Раціональний розподіл часу впродовж дня, чергування роботи та відпочинку, легких та важких предметів під час виконання домашніх завдань, порядок на робочому місці – все це економить сили, створює творче задоволення від навчального процесу.

2.Упевненість у своїх силах

     Не обминати труднощі, того, чого боїшся. Соромитесь виступати перед аудиторією – шукайте можливості робити це частіше. Є страх перед чимось чи кимось – шукайте можливості частіше зустрічатися з ними.

3.Розвиток сили волі

    Успіх приходить лише до тих, хто його прагне, докладає максимум зусиль. Не чекайте, що хтось «відкриє» вас, відкривайте себе самі.

4.Уважність під час навчання

     Не відволікайтесь під час занять ні на товаришів, ні на сонячних зайчиків, ні на телевізор чи на телефон або планшет, ні на приємні чи гіркі спогади, інакше можна пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал одразу стане нудним і незрозумілим.

5.Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал

     Не покладайтеся лише на механічну пам'ять, не «зазубрюйте» матеріал, намагайтеся зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки, визначати головне та другорядне. У цьому вам можуть допомогти складання плану, конспекту, логічних схем, узагальнених таблиць, діаграм.

6.Самостійність у навчанні

     Не чекайте, поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу свідомість той чи інший матеріал. Найміцніше засвоюється те, що здобуде ціною власних розумових зусиль, тому ще вдома намагайтесь уявно «зазирнути» на наступний урок, прогляньте новий матеріал, складіть власну думку про нього. Ніколи не покладайтеся на списування і підказки.

7.Практичне застосування знань та умінь

     Потрібно більше розв’язувати задач та вправ; працювати не лише головою, а й руками; передавайте свої знання товаришам і самі вчіться в тих, хто вже досяг успіху.

8.Розширення свого кругозору

     Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності і пам’ятайте: по-справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато розумних книг.

9.Самовиховання кращих людських якостей

     Духовний розвиток, самовдосконалення, розвиток естетичних смаків, культура поведінки, небайдужість до навколишнього життя – реальна мета самовдосконалення.

10. «Товаришувати» з усіма навчальними предметами

     У школі вивчають багато дисциплін, усі вони потрібні кожному, незалежно від уподобань і майбутньої професії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             Додаток 5

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

 

Питання для куба:

1. Настільки цікавим для вас був урок?

2. Настільки корисним для вас був урок?

3. Чим новим ви збагати власну скарбничку знань?

4. Які враження потрапили до вашої скарбнички вражень?

5. Як ви плануєте практично застосовувати знання, здобуті на уроці?

6. Що б ви хотіли побажати на наступний урок?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Явица Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
13037
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку