Мета: ознайомити учнів зі станом здоров'я на сучасному рівні в школі; закріпити знання про захворювання СНІД,; привернути увагу учнів до шкідливих звичок та їх впливу на стан здоров'я людини; залучити учнів до здорового способу життя.
Ми обираємо здоров’я!
Мета: ознайомити учнів зі станом здоров'я на сучасному рівні в школі; закріпити знання про захворювання СНІД,; привернути увагу учнів до шкідливих звичок та їх впливу на стан здоров'я людини; залучити учнів до здорового способу життя.
Обладнання: ноутбук, проектор, мульт. дошка, ; додаткові картки: «ВІЛ — передається і не передається», прислів'я українські на тему «Здоров'я» і вирази відомих людей з цієї теми; повітряні кульки;; костюми для учнів («Горілочка», «Цигарки»); диски з презентацією на тему «Здоровий спосіб життя» і «Туберкульоз»; призи; фотоапарат.
| ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Виступ учителя
Проблема здоров'я завжди турбувала людство. З прадавніх часів люди жили в тісному спілкуванні з природою. Кожної пори року в них був свій ритм життя, який відповідав природним ритмам. Вставали зі сходом сонця, а засинали з вечірніми сутінками. Навесні та влітку люди працювали більше, а в осінню та зимову пору — менше, більше відпочивали. Такий уклад життя тривав протягом багатьох століть. Однак за останнє століття ритм життя людини неймовірно змінився і продовжує змінюватись. Високий рівень автоматизації та механізації зменшив фізичне навантаження на рухову активність людини, великий обсяг різноманітної інформації виснажує нервову систему. Унаслідок цього почастішали випадки хвороб серця, інфаркту, гіпертонічної хвороби, нервово-психічних розладів, онкологічних захворювань тощо, їх називають хворобами цивілізації. Крім того, люди добровільно наражають себе на небезпеку через тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків. Можливо, вони не замислюються над тим, якої шкоди завдають своєму організму, здоров'ю! Тому про ці небезпеки піде наша розмова.
II. Оголошення теми і мети
Учитель оголошує тему виховного заходу, звертає увагу на девіз заходу «Хто здоровим хоче бути - шкідливі звички має забути», називає мету.
Учитель. Здоров'я людини — найвища особиста і суспільна цінність. Поки людина почувається здоровою, не витрачає сил і часу для підтримки здоров'я. Українська мудрість дає деякі рецепти, як бути здоровим. (Запитує українські прислів 'я.)
Звертаючись до учнів, класний керівник говорить: «Вам було дано завдання знайти прислів'я або вирази відомих людей про здоров'я. Будь ласка, хто знайшов?»
Без здоров'я нема щастя.
Без здоров'я ніщо людині не миле.
Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив.
Здоров'я — усьому голова. Здоров'я — найдорожчий скарб. Здоров'я дорожче багатства.
Здоров'я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.
Найбільше щастя в житті — здоров'я.
Бережи одяг знову, а здоров'я — змолоду.
Не просимо хліба у Бога, а просимо здоров'я.
Все можна купити. Здоров'я — ні!
Вислови відомих людей про «Здоров'я»
Здоров'я людини — щастя. Найбільше щастя полягає у пречудовій мудрості. Людське щастя розкривається в розсудливості та кмітливості.
Аристотель
Здоров'я — такий стан організму людини, коли функції всіх його органів і систем урівноважені із зовнішнім середовищем і відсутні будь-які хворобливі зміни.
Л. О. Брусіловський
Здоров'я — стан рівноваги між вимогами середовища та силами організму.
О. О. Остроумов
Здоров'я — це стан повного, фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад.
ВООЗ, 1948р.
У тілі людини є чотири соки: кров, флегма, жовта і чорна жовч. Якщо соки змішані в певних кількостях і нормальні — людина здорова.
Авіценна І
Здоровою може вважатися людина, яка має гармонійний фізичний і розумовий розвиток і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища.
/. Сигерист
III. Слово вчителя
Здоров'я людини залежить від багатьох чинників — природних і штучних, від діяльності самої людини.
а) Природне середовище
б) Мозковий штурм
(Дерево життя)
З одного боку, здоров'ю сприяє... з іншого — здоров'ю заважає...
Здоров'ю людини
Заважає
Сприяє
Погані звички
Гіподинамія
Переїдання, особливо на ніч
Неврівноваженість
Заздрість
Погана екологія Погана гігієна
Погані справи Шкідливі звички
Здоровий спосіб життя
Раціональне харчування
Режим праці й відпочинку
Рух
Спорт
Загартовування
Емоційна рівновага
Чудовий настрій
Уміння робити добрі справи
Побажання добра і здоров'я
Інтелектуальні навантаження
Здоровий сон
в) Чинники ризику, пов'язані зі способом життя людини
А зараз до нас гості! Зустрічаємо!
IV. Виступ театральних героїв «Горілочка» і «Цигарки»
Вибігає «Пляшка горілки».
Пляшка горілки. Добрий день, діти! Дозвольте з вами привітатися. Я — «Горілочка», або пляшка пива, \ яке вам дуже подобається, правда? Зверніть увагу на мене, яка я гарна, | різнокольорова, приваблива, а яка І я смачна! Я так гарно впливаю на стан \ людини: спробувавши мене трошки, І людина стає дуже балакучою, веселою, сміливішою, смішною. Бачите, яка я гарна, хіба ні? Хто говорить, І що я погана? Чому? Я погано впливаю на здоров'я людини? Ні в якому разі! Так що виходить, що я вам не компанія? Тоді я вас залишаю і не буду з вами товаришувати, піду шукати нових друзів. (Учні кажуть у відповідь про поганий вплив алкоголю на стан здоров'я, роздає листівки паперу у вигляді пляшки з написами}
Вибігає «Цигарка».
Цигарка. Добрий день, любі друзі! Як ваші справи? Ви мене впізнали? Мабуть, так! Я така гарна, приваблива! Деякі з вас, мабуть, уже спробували цигарки, як я вам на смак? Правда, смачно? Ні, хіба? Відразу стаєш таким веселим, спокійнішим. Я допомагаю виглядати дорослішим, модним. Чому ви говорите, що я шкідлива для стану здоров'я людини? Чому? Так ви не мої любі друзі? Так, гаразд, піду шукати нових друзів. (Учні у відповідь кажуть про шкідливий вплив тютюно-паління на здоров'я людини, роздає згорнуті трубочки паперу з написами )
- рак легенів
- туберкульоз
- інфаркт
- інсульт
- бронхіт
- задишка
- головний біль
- зміна кольору та руйнування зубів
- запах з рота, гастрит та виразка шлунка.
- грубий голос зміна кольору обличчя,
- параліч ЦНС
V. Слово вчителя
Щоб визначити ваш сьогоднішній стан, ми зробимо таку річ.
а) Гра «Здорові легені»
(надування кульок)
б) Слово вчителя
Щоб заохотити вас до безалкогольних напоїв, пограємо.
Гра «Аукціон безалкогольних напоїв»
Перемагає той, хто більше знає цих напоїв.
VI. Слово вчителя
Однією дуже шкідливою хворобою, проти якої до сьогодні не знайшли ліків, є СНІД.
Виступ учнів
1-й учень. Ще в середині минулого століття ніхто б і не подумав, що колись з'явиться хвороба, здатна знищити імунітет людини. У1981 році у США були зареєстровані перші випадки вельми таємничої хвороби, яка уражала імунітет людини, вона ставала беззахисною перед будь-якою, навіть «безневинною» інфекцією. Назвали цю хворобу синдромом набутого імунодефіциту, скорочено СНІД. У1983 році вчені відкрили її збудника — вірус імунодефіциту людини (ВІЛ).
2-й учень. ВІЛ — це вірус, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати його захисних механізмів та розвитку СНІДу. В організмі людини ВІЛ проникає в специфічні імунні клітини, які містяться в крові. СНІД — це глибоке ураження імунної системи та її недостатність, спричинена ВІЛ.
Останнім часом, щоб визначити, заражена людина ВІЛ чи ні, досліджують кров людини. Адже саме у крові утворюються антитіла, які прагнуть подолати «чужинця». Наявність антитіл до ВІЛ у крові людини свідчить про те, що в її організмі потрапила інфекція.
Гра «Хто більше знає»
Грають дві команди.
Перед учнями картки, завдання - якомога швидше відібрати два стовпчики.
Команда 1
ВІЛ може передаватися
Команда 2
Не можна заразитися
VIII. Виступ учителя
Інформація на мультимедійних презентаціях
«Ми обираємо здоров’я!» (презентація з коментарем)
IX. Заключна частина
Пропозиція вчителя
Давайте спробуємо оцінити якісний стан вашого здоров'я за деякими критеріями:
1) Чи часто ви хворієте на застудні захворювання? Чи турбують вас
інфекційні хвороби?
Якщо так, прошу підняти руки.
Якщо ні (встаньте), то це свідчить про те, що захисні сили вашого організму в порядку і ви здорова людина.
2) Чи завжди ви врівноважені, життєрадісні, вас не лякають труднощі, ви задоволені своїм життям?
Якщо так, прошу підняти руки (або встати). Це означає, що ваше психічне здоров'я в нормі.
X. Підсумок
Тест «Здоровий спосіб життя» (тест н а мультимедійній дошці, учні загинають пальці на руці)
1. Здоровий спосіб життя — це:
а) те, про що я вперше чую;
б) стиль життя, який вважається
модним;
в) мій власний спосіб життя.
2. Якщо ви дійсно турбуєтесь про своє здоров'я, то ви:
а) відвідуєте лікаря раз на тиждень
і приймаєте ліки у великій кіль
кості;
б) намагаєтесь підтримувати гарну фізичну форму;
в) виключаєте зі свого життя алкоголь, тютюн, наркотики.
3. Чи володієте ви достатньою кількістю інформації про безпечну поведінку, щоб відчути себе захищеним:
а) так, абсолютно;
б) гадаю, що недостатньо;
в) маю уявлення, але хотів би поглибити свої знання.
4. Якщо ви побажаєте отримати нову інформацію про здоровий спосіб життя, безпечну поведінку, ВІЛ/ СНІД, то ви:
а) прочитаєте журнал «Здоров'я»;
б) проконсультуєтесь у лікаря;
в) станете учасником нашого заходу.
Отже, вистачило пальців однієї руки — ви мало замислюєтесь над своїм здоров'ям і ставитесь до нього не дуже серйозно.
Вистачило пальців обох рук — упевнені, що ЗСЖ — це є ваш особистий спосіб життя.
Комунікативна гра
Діти по черзі висловлюють свою думку про захід. Починаючи словами:
«Якби мене міг почути увесь світ, я б сказав. Люди…»
Ми закріпили знання про здоров'я, про СНІД, ознайомилися зі способами профілактики, заохотилися здоровим способом життя.
1