17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Умови життя на планеті Земля. Середовища існування. Чинники неживої природи.

Про матеріал
Конспект уроку має цікаві для віку учнів завдання : ребуси, опис (будь-якого) живого об'єкту за методом "Фішбоун" і дані про проект "Біосфера - 2", щоб підвести дітей до висновку про те, що іншої планети для нашого життя вже не буде, отож слід її берегти і цінити власними діями і помислами.
Перегляд файлу

Тема: Умови життя на планеті Земля. Середовища життя. Чинники середовища. Вплив на організм чинників неживої природи.

Мета: сформувати знання про умови життя, поняття про чинники неживої природи, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; розвивати вміння спостерігати за об’єктами, узагальнювати матеріал, робити висновки;  виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ.

Обладнання: схеми: «Чинники середовища», «Вода», «Повітря», «Світло», «Тепло», «Скелет риби»,  ребуси та буклети на партах у дітей про те, як слід правильно сортувати і викидати сміття до контейнерів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Вид уроку : екологічний

Хід уроку

І. Організація класу

Життя - це просто дивна казка,

В яку приходимо лиш раз.

Тут для людей любов і ласка

І світло сонечка для нас.

І небеса бездонні сині,

Червоні зорі в небесах.

Ключі високі журавлині,

І вся оця земна краса…

Сократ

 ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Ланцюжок» (діти по черзі відповідають на  запитання про різноманітність життя на Землі, наводять приклади представників царств живої природи,  що таке харчові ланцюги та які взаємозв’язки між їхніми ланками, називають їх).

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 «Облетівши Землю в кораблі-супутнику, я побачив, яка прекрасна наша планета. Люди, будемо зберігати і примножувати цю красу, а не руйнувати її!»         

                                                                 Юрій Гагарін

Дійсно наша Земля прекрасна. (Повідомлення  теми, мети уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу

 (діти працюють командами):

  1. Які ж умови забезпечують життя на нашій планеті? Обговорення значення умов існування (робота з текстом на стор.137). 

Наша планета – унікальна: повітря, вода, сонячне тепло і світло ідеально підходять для життя всього живого. Але науковців цікавило питання чи можна створити умови для повноцінного існування людини в разі необхідності. Як ви вважаєте?   

Уявіть, що в лісі зник вуглекислий газ. Для яких організмів це найбільш небезпечно: равлика, маслюка, клена, підосичника, конвалії, амеби, крота, ліщини? Чому?

 

  1. Поняття середовища життя (робота з текстом на стор.138).

 Робота з малюнком «Середовища життя» у підручнику (мал.139, ст.138). Чи підходять  різні середовища життя різноманітним організмам одночасно?

Метод Фішбоун (приклад)

ПП: Чи може коник зелений жити у водному середовищі?

Послухайте факти про будову та життя коника зеленого, проаналізуйте наслідки, зробіть висновки. (Учні працюють у парах, схематично зображують  схему «Скелет риби», куди вписують: нижні кісточки – факти,  які спостерігали або їм відомі; верхні – наслідки, які випливають із фактів. Якщо наслідок не підтверджує відповідь на запитання  ставлять – «мінус»).

Довжина тіла імаго коливається від 27 до 42 мм. Тіло і ноги світлозеленого кольору. Вусики довші за тіло. Орган слуху розташований на гомілках передніх ніг, коник чує у повітрі. Зелені коники найбільшу активність демонструють наприкінці дня та вночі, стрибаючи і літаючи. Харчуються переважно дрібними двокрилими та метеликами, але навесні можуть завдати шкоди, виїдаючи молоді бруньки, листя та цвіт на винограді та ягідних кущах. Трапляються на лісових луках, галявинах, узліссях, сінокосах, городах тощо. У степу трапляються на поливних ділянках та долинах із соковитою рослинністю.

 

 

 

 

  1. Чинники неживої природи (робота з текстом на стор.139).

    Якщо усунути дію якогось одного чинника неживої природи, то чи впливатиме це на життя істот? Як саме?

    Кисень у великій кількості використовується для дихання, горіння, окиснення. Однак його вміст у повітрі до цього часу мало змінився. Як ви вважаєте, чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

Заповнити схему у зошитах «Чинники середовища»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 команда

 

2 команда

 


 3 команда

 

 

 

Вчитель

 

«Евристична бесіда» 

Чи може сучасне людство не перейматися станом Землі? Чи  потрібно створювати нові джерела енергії, оскільки  природних ресурсів залишилось небагато на планеті? Чи потрібно заощаджувати на цих ресурсах, матеріалах? Поміркуйте як саме? Чому на ваших партах є тематичні буклети «Як сортувати сміття»? Яке відношення ми з вами маємо до них, а вони до нас? Що ви знаєте про проект «Компола» у нашому навчальному закладі і чому стоять  різні контейнери на всіх поверхах? Для чого у місті розташовані   подібні контейнери?

А зараз, розгадаймо  ребуси, але спочатку давайте знімемо фізичну втому ось таким чином:

Повіяв майже теплий вітерець (змахи руками до грудей).

Прийде весна, зимі майже кінець (плеснути в долоні).

До сонця руки підійму і помахаю так йому (руки вгору).

Усім вклонюсь і до травички, ні - до снігу доторкнусь (нахилитись).

 

1 команда

                          1=О

 

2 команда

 

                            без  5

 

3 команда

3= С

          

V. Узагальнення і систематизація знань учнів

Проект "Біосфера-2": провал чи досягнення?

У 1984 році американська фірма "Спейс біосфере венчес" у штаті Арізона приступила до реалізації проекту "Біосфера-2".

     «Біосфера 2» — гігантський герметизований комплекс споруд з бетону, сталевих труб і 5600 скляних панелей. Моделює замкнену екологічну систему, збудований компанією «Space Biosphere Ventures» на кошти мільярдера Едварда Басса в пустелі Сонора, Аризона, США. Цифра «2» у назві покликана підкреслити, що «Біосферою 1» є Земля. Головним завданням «Біосфери 2» було з'ясувати: чи зможе людина жити і працювати в замкнутому середовищі. У віддаленому майбутньому можливо такі системи можуть бути корисні як автономні поселення в космосі, або в разі крайнього погіршення умов життя на Землі.

Планувалось герметично закрити будівлю від будь-яких надходжень сторонніх речовин та енергії (крім енергії сонячного світла) й поселити там на два роки команду з восьми добровольців, яких відразу прозвали «біонавтами». Експеримент повинен був сприяти вивченню зв'язків у природній біосфері та перевірити можливість тривалого існування людей у замкненій системі, наприклад під час далеких космічних польотах. Постачати кисень повинні були рослини. Вода, як розраховували, буде забезпечуватися природним кругообігом і процесами біологічного самоочищення. Їжа — з місцевих рослин і тварин. У першій розмістилися зразки п'яти характерних екосистем Землі:

«Ліс» — ділянка тропічного лісу,

«Океан» — басейн з солоною водою,

«Пустеля»,

«Савана»  з річкою,

«Болото».

У всіх цих частинах поселили відібраних ботаніками і зоологами представників флори і фауни. Другу частину будівлі відвели системам життєзабезпечення: 0,25 га для вирощування їстівних рослин (139 видів, враховуючи тропічні фрукти з «Лісу»), басейни для риби (взяли тиляпію, як невибагливий вид, що швидко набирає масу) і відсік біологічного очищення стічних вод. Житлові відсіки для «біонавтів» (кожному 33 м² із загальною їдальнею та вітальнею). Сонячні батареї забезпечували електроенергію для комп'ютерів і нічного освітлення.

Перша місія

Наприкінці вересня 1991 року вісім чоловік «замурували» у скляній оранжереї. Незабаром почалися проблеми. Погода виявилася надзвичайно хмарною, йшов дощ з конденсату, фотосинтез йшов слабкіше норми. До того ж у ґрунті розмножились бактерії, які споживали кисень, і за 16 місяців його вміст у повітрі знизився з нормальних 21% до 14%. Довелося додавати кисень ззовні, з балонів. Врожаї їстівних рослин виявилися нижчими за розраховані, населення «Біосфери 2» постійно голодувало (вже в листопаді довелося розкрити продуктовий надзвичайний запас, за два роки досліду середня втрата ваги біонавтів склала 13%). Зникли заселені комахи-запилювачі (загалом вимерло від 15 до 30% видів), зате розмножувались таргани, яких ніхто не заселяв. Біонавти все ж таки змогли прожити намічені два роки, але в цілому експеримент виявився невдалим. Втім, він зайвий раз довів, наскільки тонкі й вразливі механізми біосфери, що забезпечують наше життя. На жаль, уже через півтора місяці після початку експерименту з "Біосфери-2" стали надходити тривожні звістки.

Взагалі у "Біосфері-2" не все йшло так, як сподівалися її творці й улаштовувачі. Приміром, чомусь розвелося багато мурах, хоча їх присутність у системі спочатку зовсім не планувалася. Трави і чагарники зненацька стали захоплювати територію, виділену під пустелю, тому що виниклий "під ковпаком" штучний клімат виявився надто вологим. Залишав бажати кращого і стан штучного океану. Зміст планктону в його водах різко скоротився, і позбавлені харчування коралові поліпи вимирали.

   Далі з'ясувалося, що ґрунт у цьому гігантському парнику зайво багатий живильними речовинами, тому ґрунтові бактерії непомірно розмножилися. Ці мікроскопічні істоти споживали таку кількість кисню, що еконавти почали страждати від кисневого голодування.

    У березні 1994 року в "Біосфері-2" почала працювати друга зміна біосферян, уже із шести чоловік.

  І восени 1994 року і друга зміна фахівців була спішно евакуйована, а будинок - наглухо закритий.

    У березні 1995 року було прийнято нове рішення - відкоркувати "Біосферу-2", ґрунтовно провітрити її і провести "генеральне прибирання".

У 1997 році проект "Біосфера-2" був закритий. Тоді з'ясувалося, що температура і хімічний склад повітря усередині приміщень у цьому рукотворному ковчегу починають виходити за межі безпеки. Американці витратили 150 мільйонів доларів і спробували відповісти на запитання, чи можна створити абсолютно автономну модель земної біосфери. На жаль, у цей раз досвід закінчився невдачею, "мала Земля", відтворена стараннями вчених і конструкторів, стала непридатною для життя.

Національна комісія США по космосу вважала можливим створити в 2017 році поселення на Місяці, а до 2027 року - на Марсі.

    Чи полетить людина на Марс, поки зовсім неясно. Ясно одне: слід цінувати те, що маєш і починати це робити, виходячи із власної моралі.

   Чи можна стверджувати, що людство може розраховувати на другу  «Землю», якщо виникнуть небезпечні для життя  еволюційні зміни на планеті?  Чи не краще попередити це?

VІ. Підсумок уроку

  Проблемне питання:  Отже, чи вдалося нам зрозуміти цінність нашої планети, як такої, де існує життя? За рахунок чого це відбувається? Чи є необхідністю для людини пильнувати стан  довкілля  і перехід до гармонії із природою?

VІІ. Домашнє завдання

   Опрацювати § 38, 39, усно відповідати на питання.

   Природничий практикум: поспостерігайте за домашніми тва­ринами. Які пристосування вони мають для життя? З чим це пов’язано? Результати спостережень занесіть у зошит. Можна зняти відео про домашню тварину. Не забувайте вдома щодня сортувати сміття!

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

doc
Додано
14 травня
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку