Утворюються і здійснюються за участю вищих відділів ЦНС (кори й підкірки),
у яких і відбувається утворення тимчасових нервових зв’язків.
Можуть об’єднуватися в складні ланцюги умовних рефлексів –динамічні
стереотипи, які є фізіологічною основою умінь, навичок, звичок і способів
діяльності
Біологічна роль умовних рефлексів:
1) забезпечують пристосовуваність організмів доконкретних умов існування, а для людини – навчання й різноманітність інтелектуальної діяльності;
2) забезпечують відповідь на безумовний подразникще до початку його дії,
тобто мають сигнальне значення;
3) є основою для формування умовних рефлексіввищого порядку і ВНД людини.
Набута поведінка потребує попереднього научіння.
Научіння людини – це способи накопичення індивідуального досвіду.
Основними видами научіння є звикання, наслідування
(соціальне научіння), закарбування, научіння шляхом спроб та помилок, осяяння, вироблення умовних
рефлексів та ін
Основні центри, що контролюють виникнення проявів набутої поведінки, розташовані в корі та підкірці
півкуль великого мозку. Ці структури беруть участь у
регуляції умовно-рефлекторної діяльності організму та вищих емоцій, що виникають за наявності
певного рівня інтелекту та є продуктом соціального
впливу. Це моральні, інтелектуальні, практичні й
естетичні почуття
Основною відмінністю набутої поведінки людини від умовно-рефлекторної діяльності тварин є наявність проявів розумової
діяльності, що формується в суспільстві за
участю праці, мови й абстрактного мислення.
Продуктом мислення є свідомість, що забезпечує особливе відображення людиною
навколишнього світу, себе та інших людей у ньому. Завдяки свідомості людина пристосовується до умов життя в суспільстві