8 клас
Урок № 51
Тема: Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.
Лабораторне дослідження:визначення реакції зіниць на світло;
Мета сформувати знання школярів про вищу нервову діяльність людей; ознайомити їх зі умовними рефлексами, причинами утворення, гальмування й значенням для життєдіяльності; виявити потреби й мотиви поведінки; розвивати у школярів уміння порівнювати безумовні та умовні рефлекси, їх значення й виживання у мінливих умовах середовища; виховувати бережливе відношення до фізичного, психічного і соціального здоров’я.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вкажіть яку будову має центральна нервова система?
2. Назвіть основні відділи головного мозку людини і їх нервові центри.
3. В чому полягає рефлекторний принцип регуляції функцій?
4. Як побудована структура інстинктивної поведінки?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Умови нашого життя: й особистого, й соціального, й міжнародного у наш час поступово змінюються. Які же рефлекси: безумовні (тобто природжені) або ж умовні (тобто набуті протягом усього життя) забезпечать виживання людського організму?
IV. Вивчення нового матеріалу
УМОВНІ РЕФЛЕКСИ
Умовні рефлекси, в відміну від безумовних, являються індивідуальними, з'являються впродовж існування людини, особливі лише для неї; отримали тимчасовий характер й здатні згасати з зміною умов навколишнього середовища.
Умовні рефлекси, в своїй дії збігаючись із безумовними подразниками, здатні набуваюти сигнального і попереджувального значень. Ці рефлекси забезпечують людині змогу завчасно реагувати на негативні чи позитивні подразники.
УМОВИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ УМОВНИХ РЕФЛЕКСІВ
Умовні рефлекси здатні формуватися на основі безумовних. В процесі індивідуального розвитку людського організму умовні рефлекси підпорядковують навіть собі роль безумовних, пристосовуючи ці рефлекси відповідно до новоутворених вимог зовнішнього середовища. Однак для формування умовних рефлексів потрібні деякі правила, умови.
Першою і головною умовою являється збіг в часі одноразової або багаторазового впливу умовного подразника із безумовним подразником чи діями одразу після нього. Зокрема, споживання їжі здатне супроводжуєтися виділенням травних соків. Таким чином проявляється безумовнорефлекторна реакція. Із часом саме лише сервірування обіднього столу здатний спричинити виробництво організмом людини травних соків. Це і умовнорефлекторна реакція.
Другою досить важливою умовою при формуванні умовних рефлексів являється послідовність дії подразників. Першим повинен виникнути умовний подразник (в даному випадку сервірований стіл), а далі — безумовний (пожива). При цьому фізичне або біологічне значення умовного подразника не має переважати дію безумовного.
В відповідь на вплив сильного умовного подразника виникає значне збудження в відповідному центрі кори, це спричинить гальмування уже інших ділянок кори головного мозку та заблокує формування умовного рефлексу. Так наприклад, коли людина зібралася пообідати, покрила стіл, однак у даний час зателефонував хтось з знайомих з цікавою розмовою. Людина на деякийчас забуває про поживу.
Для формування умовних рефлексів треба теж, котрі кора мозку являлась вільною від інших форм діяльності, а організм знаходився в нормальному функціональному стані.
У відміну від тварин, в людини умовні рефлекси формуються не лише в відповідь на певнісигнали, наприклад, шкільний дзвінок, а і на почуті чи прочитані слова, малюнки, цифри.Так наприклад, в людини, що колись куштувала лимон, згадка навіть про нього викликає слиновиділення. Це також умовнорефлекторна реакція, однак у ній приймає участь ще і пам'ять (ця інформація про кислий смак лимона закарбована у корі півкуль).
Дякуючи цьому людині властиве абстрагування і узагальнень, що становлять основу мислення й свідомості. Саме так, процес навчання людей супроводжується утворенням й накопиченням певної кількості умовних рефлексів.
МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ УМОВНИХ РЕФЛЕКСІВ
І. Павлов виявив, що формування умовних рефлексів грунтується на установленні тимчасових зв'язків в корі півкуль мозку між нервовими центрами безумовного рефлексу та умовного подразника. Головну функцію в створені тимчасових зв'язків грає кора головного мозку, хоча підкіркові структури теж отримали важливе значення для формування умовних рефлексів.Саме так, умовні рефлекси утворюються в результаті взаємоузгодженої діяльності кори й підкіркових центрів, саме тому структура рефлекторної дуги умовних рефлексів достатньоскладна.
Існує чимала різноманітність умовних рефлексів. Всі умовні рефлекси, за котрих рефлекторна відповідь проявляється у діяльності внутрішніх органів, належать до вегетативних (дихальні, харчові, серцево-судинні і інші). Умовні же рефлекси, які пов'язані зі діяльністю скелетних м'язів, уже відносять до соматорухових.
Найбільш складнішою формою індивідуальної поведінки являється розумова діяльність, що являється результатом постійного формування нових нервових зв'язків, що грунтуютьсяна минулому досвіді.
V. Закріплення знань і вмінь
1. Яке значення для людини умовних рефлексів?
2. Які характеристики умовних рефлексів?
3. Які умови потрібні для утворення умовних рефлексів?
4. Який механізм утворення умовних рефлексів? Хто його відкрив?
VІ. Підведення підсумків
VІІ. Домашнє завдання
— прочитати параграф,
— дати відповідь на запитання,
— інше.
Конец формы
1