Тема. Універсальність проблеми, піднятої Т.Г. Шевченком у поемі «Катерина»
Мета: розкрити перед учнями трагізм долі покритки у ХІХст., з’ясувати методом бесіди причини трагічного кінця Катерини; зіставити конфлікти, що були актуальними протягом багатьох віків у різних народів і застерегти учнів від аналогічних помилок; виховувати естетичні смаки.
Обладнання:
Тип уроку: урок – пошук.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступна частина.
Художні конфлікти поділяються на:
Спробуйте визначити, до якого типу конфліктів належать події, що розгортаються в поемі «Катерина». Аргументуйте свою відповідь.
Можливі варіанти відповідей:
А) суспільно-моральні, оскільки однією з причин смерті Катерини був осуд суспільства (мешканців села);
Б) універсальність протистояння любові і ненависті підтверджується сотнями тисяч випадків, що трапляються в мистецтві та реальному житті, яке вирує навколо нас.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
ІV. Виклад матеріалу.
Заслуховування повідомлень.
А) Проблема покритки у світовій літературній скарбниці
Стислий варіант відповіді. Тема ошуканої дівчини широко розроблялася у світовій літературі впродовж багатьох століть (С. Річардсон «Клариса»). Часто до цієї теми зверталися корифеї українського театру – М. Старицький, М. Кропивницький тощо. Ми назвали лише кілька авторів, у яких головною дійовою особою є покритка, а у скількох творах вона виступає епізодичним персонажем (Г.де Мопассан «Життя», М.Стельмах «Правда і кривда» тощо).
Б) Реакція на позашлюбну дитину в нашому суспільстві
Знедолена жінка – рабиня стала постійним супутником Шевченківської поетичної музи. Ніжну любов до жінки – страдниці він проніс крізь усе своє творче життя, віддав їй величезну наснагу свого поетичного хисту, підніс її до високих художнії узагальнень. Передісторія Шевченкових героїнь накреслилась у його ранніх баладах «Причинна», «Тополя».
Поема «Катерина» була написана наприкінці 1838 – початку 1839 років. Автор присвятив її В.Жуковському на пам’ять про викуп з кріпацтва.
Молоде життя головної героїні обірвалося передчасно, що , безумовно, є великою трагедією для самої людини та її оточення. Чимало людей перечитувало Шевченкову «Катерину», і в душу кожного з них проникло співчуття до цієї знедоленої жінки.
Схематичне зображення трагічного шляху Катерини
О---О---О---О---О---О---О
7- Трагічна смерть Катерини;
6- загибель останньої надії (Іван її зігнорував)
5- поневіряння по світу, самотність і безпорадність
4- відречення батьків
3-осуд односельців, що ретельно дотримувалися тисячолітніх моральних традицій
2- позашлюбна вагітність
Завдання з розвитку зв’язного мовлення
1-й варіант. Зіставте бачення образу Катерини Шевченком-художником і Шевченком- письменником (учням роздаються ксерокопії картини «Катерина»).
2-й варіант. Дослідіть роль художньої деталі (листочки дуба біля ніг Катерини, житні колоски, кургани)
Відповідь. Дуб ще з праслов’янських часів вважався символом чоловічої сили, енергії, що підтверджують вишивки на чоловічих весільних сорочках. Покровителем цього дерева був бог блискавки і грому Перун, якого дуже шанували наші предки. Саме до нього зверталися перед важливими родовими чи племінними справами язичники – чоловіки, просячи укріпити їх волю, тіло, дух, тому виникли такі порівняння: міцний як дуб, непохитний як дуб, твердий як дуб. Що ж до зламаного дубового гілля, то це може бути натяком на зневагу до хлопця, який в даному випадку на краще і не заслуговує, з іншого боку – понівечена народна мораль, традиція, своєрідне порушення національного табу. Прямим підтвердженням сказаному є житнє колосся – символ сімейного щастя, благополуччя, яким мати і батько завжди благословляли молодят, коли ті йшли під вінець.
Шевченко добре знався на усній народній творчості, українській обрядовості, тому таке трактування може мати реальне підгрунття.
Щодо курганів, то цей образ – символ поширений у поезії Шевченка, варто згадати «Розриту могилу», «Великий льох». Автор однозначно подає кургани (могили) як уособлення патріархальної традиції, яку потрібно свято плекати і передавати нащадкам. Напрошується така паралель: нехтування дівочою цнотою- зневажання родинних звичаїв- руйнування вікової культури- знищення традиції (самобутності) – крах для нації. Кургани – мовчазні свідки подій, що змальовані в поемі, вони – символ докору як москалеві, так і Катерині.
Додаткові питання до робіт першого варіанту.
Додаткові питання до робіт другого варіанту.
V. Підсумок уроку.
* Яким постав перед вами на сьогоднішньому уроці Т.Шечвченко?
* Чи можна назвати «Катерину» повчальним творм?
VІ. Домашнє завдання.