Тема. Сім’я: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»
Мета: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння порівнювати, виділяти головне, аналізувати внутрішній світ героїв, їхнє ставлення до вибору життєвого супутника; соціальну, комунікативну, полікультурну, творчу компетентності;
узагальнити знання з теми «І. Котляревський «Наталка Полтавка», поглибити знання учнів про сім’ю, її традиції на основі твору та сучасний погляд на значення сім’ї;
виховувати культуру мовлення, повагу до традицій нашого народу,позитивний життєвий стимул на майбутнє.
Обладнання: тест п’єси, мультимедійна дошка, комп’ютер, відео проектор, роздаткові завдання.
Тип уроку: комбінований ( урок – дослідження).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація і активація навчальної діяльності.
Сьогоднішній наш урок я хочу почати з притчі.
Притча
Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
1. Епіграфом до цього уроку я взяла слова І. Котляревського:
Де згода в сімействі, де мир і тишина,
Щасливі там люди, блаженна сторона.
2. Метод «Передбачення»
- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:
3. Слово вчителя.
Ви закінчили подорожувати сторінками біографії Івана Котляревського і його п’єси «Наталка Полтавка». Сьогодні у нас підсумковий урок. Але мені хочеться, щоб ми не тільки узагальнили знання з теми, але й розширили своє уявлення про світ, своє місце серед людей, значення сім’ї в житті людини.
Тому тема нашого уроку звучить так: Сім’я: минуле й сучасне через призму образів п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка».
Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.
На уроці ми будемо працювати з карткою активності та заповнювати її під проходження кожного з етапів уроку.
ІV. Осмислення знань та вмінь.
Учень помічник виходить до дошки та вибирає серед перерахованих понять про сім’ю ті, що вважає вірогідними, складає гроно.
3. Довідка вчителя. За твердження психологів, сім’я – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості. Члени сім’ї об’єднуються емоційними зв’язками, спільністю побуту, моральною відповідальністю, взаємодопомогою.
4. Проблемне запитання: які погляди на сім’ю існують у творі Котляревського «Наталка Полтавка»?
- давайте розглянемо їх через призму поглядів Наталки, Горпини Терпилихи, пана Возного.
Щоб правильно сформувати позицію, треба охарактеризувати кожен з цих образів.
Робота за рядами:
1 ряд – образ Наталки;
2 ряд – образ Терпилихи;
3 ряд – образ Возного.
А підтримувати позицію ряду будуть змінні трійки: з кожного ряду запрошується один учень, що готуватиме плакат – проект «Позиція героя щодо сім’ї та шлюбу».
Ряди зачитують характеристику героя, а учень – представник оголошує свій проект.
5. Давайте пригадаємо, як за часів Козаччини здійснювався вибір нареченого чи нареченої ( драма «Весілля») . Учень подає інформацію.
6. Фронтальне питання: як це пов’язано з п’єсою Котляревського? Як Наталка чинить у кульмінаційному моменті твору? (…. одрікаюсь і за Возним ніколи не буду»; тяжіння до матріархату).
7. Паралель між минулим і сучасним
- як у сучасному житті оцінюють роль сім’ї, її впливу, її створення?
- які реаліті – шоу щодо вибору партнера, значення сім’ї існують на телебаченні?
( «Хто хоче заміж за мого сина?», «Міняю жінку», «Тиждень без жінок»)
8. Робота в змінних трійках
З кожного ряду один представник презентує 1 реаліті – шоу( коротко розказує про нього).
9. Складання сенкану із теми «Сім’я»( змінні трійки).
Наприклад:
Сім’я
Щаслива, повна,
Навчає, виховує, забезпечує,
Сім’я – основа майбутнього дитини,
Родина.
V. Підсумок уроку
1. Висновок: сказати, що сучасні погляди на сім’ю гірші, ніж три століття тому, однозначно не можна. Головне, що було актуальним, є буде – це будувати родину на тих цінностях, що їх утверджував Котляревський (епіграф) та його Наталка Полтавка. На тих цінностях, що їх ми визначили ще початку уроку.
2 .Виставлення рівня активності учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити зміст п’єси «Наталка Полтавка» , скласти синквейн з теми «Наталка та її майбутня сім’я» ( інструктаж додається).
Синквейн ( «Смислова піраміда»)
Іменник
Прикметник, прикметник
Дієслово, дієслово, дієслово