Інтернет-семінар на тему:
“Управління дослідно-експериментальною роботою в навчальному закладі”
Методична робота в ВНЗ І-ІІ р.а. являє собою комплексну систему розвитку фахово-методичних знань та вмінь викладачів на основі сучасних вимог до їх професійної компетенції. Вона спонукає кожного викладача удосконалювати свою педагогічну майстерність і фаховий рівень, сприяє взаємному збагаченню педагогічними знахідками, дає можливість молодим викладачам учитися педагогічної майстерності у старших і більш досвідчених колег, забезпечує підтримання у педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку. У процесі організації та проведення необхідних заходів реалізуються основні функції методичної роботи, її завдання та зміст.
Отже, основними завданнями методичної роботи є:
Однією з найважливіших проблем, з якою зіткнулися всі країни в ХХ – ХХІ ст. – є проблема підвищення якості освіти. Сучасні умови вимагають об'єднання наукових досліджень і технологічних розробок. Наступає новий етап зв'язку науки та практики, він полягає в тому, щоб залучити викладачів до науково-дослідної діяльності, познайомити їх із технологією дослідження та навчити самостійно вирішувати науковим способом поточні проблеми [2].
На мою думку, чинники, що спричинюють необхідність здійснювати дослідно-експериментальну роботу у навчальному закладі є досить чітко визначеними. Наприклад, на рівні навчального закладу дослідно-експериментальна робота дає змогу змінити статус і структуру закладу, впроваджувати інноваційні педагогічні технології, проектувати моделі навчального закладу, моделі сучасного викладача і класного керівника; забезпечувати співпрацю, співтворчість викладача й учня, відкритість і динамічність навчально-виховного процесу, реалізує диференційований та індивідуальний підхід до навчання та виховання студентів.
Логічно зазначити, що в освітній галузі існують два поняття, тісно взаємопов’язаних з поняттям “дослідно-експериментальна робота”. Тому, треба визначити різницю між ними.
Отже, під поняттям педагогічний досвід розуміють сукупність знань, умінь і навичок, здобутих у процесі практичної навчально-виховної роботи.
Дослідно-пошукова робота – це невід’ємна складова навчального процесу у вищих навчальних закладах, яка стимулює процес створення і впровадження нових педагогічних ідей, технологій навчання і виховання, забезпечує експериментальну перевірку їх ефективності.
Дослідно-експериментальна робота у навчальних закладах – це метод пізнання, що обумовлює в природних і керованих умовах вивчення педагогічного явища, пошук нових способів вирішення педагогічної проблеми на системному, локальному та модульному рівнях [3].
Зрозуміло, що алгоритм розробки дослідно-експериментальної роботи має передбачати поетапну діяльність колективу методичного кабінету чи окремо взятого методиста. Розглянемо орієнтовні етапи дослідно-експериментальної роботи.
Діагностичний етап:
Прогностичний етап:
Організаційний етап:
Практичний етап:
Узагальнюючий підсумковий етап:
Отже, у ході дослідно-експериментальної роботи здійснюється експериментальна перевірка та втілюються в життя нові педагогічні ідеї науковців, видатних педагогів з індивідуалізації, диференціації, гуманізації навчально-виховного процесу в галузях: інноваційних технологій культури здоров’я та здорового способу життя; соціалізації суб’єктів навчально-виховного процесу, зростання їхньої національної самосвідомості [4]. У цілому дослідно-експериментальна робота збагачує та збалансовує діяльність педагогічних колективів навчальних закладів. На рівні викладача проведення дослідно-експериментальної роботи стабілізує стосунки у педагогічному колективі, створює умови для наступної стадії інноваційної діяльності – співробітництва. Викладачі оволодівають сучасними інноваційними технологіями навчання та виховання, що підвищує їхній професійний рівень. Робота в інноваційному режимі дає можливість педагогічному колективу працювати на успіх студентів, що і є кінцевим продуктом викладацької роботи.
Потрібно зазначити, що оцінка динаміки й очікуваних результатів дослідно-експериментального проекту безпосередньо залежить від методичного супроводу. В даному випадку методист постає ключовою ланкою в реалізації дослідно-експериментального проекту. З метою підготовки педагогічних працівників до організації експериментально-дослідницької роботи методисти проводять проблемні семінари-презентації, конференції, творчі звіти, створюють та постійно поповнюють інформаційний банк даних про нові дослідження в освіті.
Переконана, що основними завданнями методиста має бути розвиток технологічної компетентності педагогів, формування в них вмінь не лише сприймати інновації, а й творчо їх реалізувати в практичній діяльності. А тому, методисти, виконуючи дослідницьку діяльність, мають вирішувати два взаємопов’язаних завдання: формувати та розвивати у педагогічних працівників дослідницькі уміння з одного боку, а з іншого – проводити власну дослідницьку роботу для збагачення змісту методичної діяльності.
ЛІТЕРАТУРА
підхід // Післядипломна освіта в Україні. – 2004. – № 1. – с.59.
України XX ст.: автореф. дис... д-ра пед. наук/О.М. Микитюк: Інститут педагогіки і психології
професійної освіти АПН України, спеціаліз. вчена рада Д 26. 452.01. – К., 2004. – 42 с.