УПРОВАДЖЕННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ТА ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ НА УРОКАХ ХІМІЇ

Про матеріал
Навчання у сучасному професійному закладі реалізується як цілісний навчально-виховний процес, що має загальну структуру і функції, які відображають взаємодію викладання і навчання. Міжпредметні зв’язки сприяють реалізації всіх функцій навчання: освітньої, розвиваючої і виховної. Ці функції здійснюються у взаємозв’язку і взаємодоповнюють один одного.
Перегляд файлу

УПРОВАДЖЕННЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ТА ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ НА УРОКАХ ХІМІЇ

 

Основна мета професійної освіти - загальний і професійний розвиток особистості, становлення її професійної культури: наголошується в Концепції розвитку професійно-технічної освіти України.

Удосконалення навчально-виховного процесу у професійному закладі пов'язане насамперед з тим, що відбувається перехід до нової особистісно зорієнтованої освітньої парадигми, в центрі якої перебуває людина –  майбутній фахівець, яка не просто засвоює певну сукупність знань, а пізнає істину. У зв'язку з цим суттєві зміни відбуваються в самих підходах до навчально-виховного процесу професійної школи.

Навчання у сучасному професійному закладі реалізується як цілісний навчально-виховний процес, що має загальну структуру і функції, які відображають взаємодію викладання і навчання. Міжпредметні зв’язки сприяють реалізації всіх функцій навчання: освітньої, розвиваючої і виховної. Ці функції здійснюються у взаємозв’язку і взаємодоповнюють один одного.

В своїй діяльності я обов’язково втілюю міжпредметні зв’язки під час викладання хімії. Не винятком став і мій проєкт «Моніторинг засобів побутової хімії в перукарській справі». Сьогодення нас зустрічає величезним розмаїттям засобів побутової хімії. Яскрава вигадлива упаковка привертає увагу. Найрізноманітніші форми (розчини, гелі, порошки, пасти, креми, піни, суспензії, емульсії, гранули, таблетки, аерозолі тощо), склад і призначення є наочним прикладом того, наскільки «широко простягає хімія руки свої у справи людські» і як не просто пересічному споживачеві вибрати якісний і безпечний продукт.

Побутові хімікати можуть бути і добрим помічником, і підступним лиходієм, завдавати шкоду людині. Нам важко сьогодні уявити своє життя без фарб, мила, миючих засобів, косметичних засобів, засобів для миття посуду, виведення плям, чищення раковин. Побутова хімія значно полегшує працю не тільки домогосподарки, а й перукарю.

Хімічні засоби в перукарській справі відіграють важливу роль адже саме з хімічними речовинами пов’язана професія перукаря. Хімікати використовуються в різних фарбниках, окисниках, препаратах для хімічної завивки волосся тощо і тим самим збільшують ефективність і результат роботи. Разом з тим «хімія» несе за собою неочікувані наслідки небезпечні для людини і її організму.

За об’єкт дослідження було взято засоби побутової хімії, що використовуються в перукарській справі. Згідно з державного стандарту професійно-технічної освіти робітників з професії «перукар», кваліфікований робітник повинен знати та вміти використовувати такі матеріали як:

1. Дезінфікуючі засоби.

  1. Миючі та мийні засоби:
  • мило(рідке, тверде);
  • шампуні;
  • мильний крем;
  • порошок для бриття.
  1. Засоби догляду за волоссям і шкірою:
  • креми;
  • бальзами;
  • кондиціонери;
  • лікувальні бальзами;
  • бальзами-ополіскувачі;
  • косметичні засоби:
  • креми;
  • пудри.

4. Засоби та препарати , які використовуються в перукарській справі:

  • лаки для волосся;
  • гелі;
  • муси;
  • пінки для укладання волосся;
  • препарати для хімічної завивки волосся;
  • препарати і засоби для фарбування волосся;
  • препарати, які знебарвлюють волосся.

Тобто спектр використання засобів побутової хімії в перукарській справі значний і не дивно, що учні постійно цікавляться одним і тим самим питанням: як вибрати безпечний побутовий хімікат, який би не шкодив здоров’ю перукаря і клієнта під час виконання перукарських послуг.

Метою проєкту є створення інформації про використання засобів побутової хімії в перукарській справі; дослідження і з’ясування впливу хімічних засобів на волосся та організм людини під час виконання перукарських послуг.

I:\Перукар\IMG_0007.JPG I:\Перукар\IMG_0036.JPG

Даний проєкт та отримані результати дослідження можуть бути використані перукарем різного кваліфікаційного рівня, для якого важливе питання краси шкіри та власне здоров’я, як ознайомчий матеріал при купівлі побутових засобів, що використовуються в перукарській справі, а також на уроках хімії, біології, екології, на уроках спецдисциплін: перукарська справа, основи санітарії та гігієни, виробничому навчанні.

В теоретичній частині проєкту кожен може ознайомитися з видами побутових хімікатів: за призначенням, агрегатним станом, ступенем небезпеки; побічними діями, що виникають під час використання засобів побутової хімії: алергічний риніт, кон’юнктивіт, набряк Квінке, кропивниця, бронхіальна астма тощо; складом, властивостями і застосуванням побутових засобів в перукарській справі, наприклад: фарба для волосся - це косметичний засіб для зміни кольору волосся на певний час.

Склад:

 Відбілюючи (знебарвлюючі) речовини – містять гідроген пероксид, у вигляді 25 – 30% розчину пергідролю або твердого препарату; гідропериту ((NH2)2CO·H2O2), де він міститься у вигляді комплексу із сечовиною)

H:\DCIM\100D5000\DSC_0523.JPG хімічні барвники – фарбують волосся тільки після окиснення гідроген пероксидом.

 Фізичні барвники – підфарбовуючи гелі та шампуні – впливають на волосся лише поверхнево, не вступаючи в хімічні реакції з кератином.

 Барвники природного походження (хна, басма і ін.).

 Металовмісні барвники – в складі є солі Бісмуту і Арґентуму – практично не використовуються.

В практичній частині, застосовуючи метод моніторингу, було з`ясовано  склад засобів для догляду за волоссям та проаналізовано вплив цих речовин на стан волосся.  Виявлено, що до складу штучних шампунів, як дорогих, так і дешевих можуть входити такі компоненти: TEA Lauryl Sulfate(ТЕА Лаурил Сульфат),  Sodium Laureth Sulfate (Натрію Лаурил Сульфат), Ammonium Laureth Sulfatе (Амонію Лаурил Сульфат) – ці поверхнево-активні речовини діють як в гарячій, так і в холодній воді,  добре обволікають волосся, створюючи густу піну, але все-таки здатні зруйнувати захисний шар волосся. Про якість дегідранту свідчить його дерматологічна жорсткість, тобто якою мірою він висушує волосся, шкіру голови, викликає подразнення.

Крім цих речовин  входять ще  й  інші:

 диметикон та поліолдиметикон – силіконові полімери, утворюють тонку плівку на поверхні волосся, ущільнюють лусочки, утримують вологу і корисні речовини;

 диметикон лаурат сукціноглікан – призначений для волосся, що січеться на кінчиках;

 амінофункціональні силікони – однією перевагою цих добавок є те, що вони дають можливість шкірі дихати, оскільки структура силіконової плівки на молекулярному рівні проникна для водяної пари і повітря;

 гліцерин, сорбіт – синтетичні  зволожувачі,  мають  високу  гігроскопічність;

 кокамідопропілбетаїн, етаноламід кислот кокосової олії – поверхнево-активні речовини, які пом'якшують дію сильних детергентів;

 цетиловий спирт (пальмітиновий спирт) та натрій хлорид – стабілізатори та загусники піни;

 касторова олія та похідні ланоліну – добавки, які обволікають волосся, полегшують його розчісування після миття, додають блиск; 

 лимонна кислота, пропілпарабен, бензоат натрію, параамінбензойні кислоти – зберігають шампунь протягом усього його терміну придатності і перешкоджають росту різних мікроорганізмів, для яких шампунь без консервантів є сприятливим середовищем для розвитку;

  колаген, кератин,  силікон – покривають волосся плівкою, за рахунок чого збільшується об’єм і на деякий час з'являється блиск, однак до цієї плівки досить легко прилипають пилинки, і волосся швидко стає брудним;

 ефірні олії, глікозиди, амінокислоти, дубильні речовини, мікроелементи, антибіотики, фітогормони – ці  добавки допомагають боротися з лупою, зволожують сухе волосся, захищають ослаблене волосся від ламкості.

Кожна з цих речовин має безпосередній вплив на волосся людини. В тих чи інших шампунях вони використовуються в різній кількості.

Лабораторним експериментом досліджено  небезпечність засобів побутової хімії (за допомогою індикаторного паперу). Виявлено, що для миття волосся використовують засоби, що містять луги, бо вони добре відмивають жироподібний бруд, а для зміни структури волосся, його кольору використовують засоби, що містять кислоти.  Тому кожного разу при використанні засобів побутової хімії (наприклад, фарби для волосся) необхідно проводити тест на алергічність та дотримуватися правил техніки безпеки.

Залучаючи учнів до міжпредметних проєктних технологій ми зацікавлюємо їх до вивчення не лише професійних предметів, а й загальноосвітніх.

Сьогодні очевидним є те, що реалізувати принципи особистісно-орієнтованого навчання при традиційному підході до освіти, засобах навчання, орієнтованих на класно-урочну форму занять , неможливо. Для включення кожного учня в активний пізнавальний процес, який застосовується на практиці, повинно бути створено адекватне навчально-предметне середовище, що забезпечувало б можливість вільного доступу до різних джерел інформації, спілкування з ровесниками, працювати разом під час вирішення різних проблем. Тому найбільш перспективним у цьому відношенні, на мою думку, є використання міжпредметних проєктних технологій.

docx
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку