Методичні рекомендації для підвищення рівня методичної підготовки вчителів щодо профілактики шкідливих звичок у дітей та учнівської молоді. Використання прийомів та методів роботи, подані у матеріалі, допоможуть класному керівникові реалізувати наступні цілі: формувати навички здорового способу життя; підвищувати соціальну активність; зміцнювати здоров'я дітей; втілювати профілактику вживання наркотичних , алкогольних і психотропних речовин; надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу неповнолітнім.
Тема: Упровадження нових технологій у профілактиці шкідливих звичок підлітків.
Мета: забезпечити підвищення рівня методичної підготовки вчителів щодо профілактики шкідливих звичок у дітей та учнівської молоді.
Головна мета класного керівника:
Мета і завдання школи:
(Слайд 4)
Кредо класного керівника:
Наше покликання,наша мрія –
Дитячі душі зробити перлинами.
Лише тоді зійде те, що сіяв,
Якщо збережеш здоров'я дитини. (Слайд 5)
Людина приходить у цей світ не тільки для свого комфортного існування та особистого щастя. Його розум, досвід, все його життя необхідні його дітям, суспільству, майбутнім поколінням. Гідне існування людини на землі допомагає зберегти здоров'я, духовне і фізичне, яке є головним надбанням людини. І це є справою не тільки особистою, а й суспільною. (Слайд 6)
Є така притча.
«Мандрівник, що йде уздовж ріки, почув відчайдушні дитячі крики. Підбігши до берега, він побачив у річці потопаючих дітей і кинувся їх рятувати. Помітивши людину, яка проходила поруч, він став кликати її на допомогу. Вони разом стали допомагати тим, хто ще утримувався на плаву. Побачивши третього подорожнього, вони покликали на допомогу. Але він, не звертаючи уваги на заклики, прискорив ходу ...«Хіба тобі байдужа доля дітей?» - запитали рятувальники. Третій подорожній їм відповів: «Я бачу, що ви вдвох поки справляєтеся. Я добіжу до повороту, дізнаюся, чому діти потрапляють в річку, і постараюся цьому запобігти».(Слайд 7)
Ця притча ілюструє можливі підходи до вирішення проблеми тютюнопаління, алкоголізму та наркоманії. Можна рятувати «потопаючих» дітей, будуючи лікарні та реабілітаційні центри. Займатися цим повинні і займаються професіонали. Завдання педагогів і батьків - «добігти до повороту річки і не дати дітям впасти в воду», тобто займатися своєю справою - профілактикою.
Практика роботи вчителів показує, що процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів практичної діяльності учнів, що сприятиме оволодінню дітьми необхідними здоров'язберігаючими вміннями і навичками.
Саме тому діяльність учителя щоурочно повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна), тобто на профілактику.
Існують різні підходи до організації профілактичної роботи(Слайд 8)
Формами соціально-педагогічної профілактики шкідливих звичок серед підлітків у загальноосвітньому закладі є наступні(Слайд 9)
Як правило, більшість людей, що курять, вживають алкогольні напої і (чи) наркотики, розуміють можливість шкідливих наслідків, однак не можуть знайти в собі сили позбутися шкідливих звичок. Тому в осіб даної категорії домінанта здоров’я та високої працездатності схиляється в бік індивідуальних чинників ризику, що належать до сфери способу життя.
Практична робота в групах.
Педагоги об’єднуються в групи.
Завдання. Серед запропонованих ознак обрати ті, які на вашу думку притаманні дитині, яка вживає
(Слайд 10)
Несподівані зміни спрямованості інтересів у поєднанні з появою раніше незнайомих вам друзів;
Недопалки за вікном спальні або в інших дивних місцях поряд з будинком;
Певний запах одягу і дихання;
Дивна поведінка (періодична, без видимих причин надмірна збудженість і загальмованість, агресивність або пасивність);
Алкогольні напої пропадають з бару;
В речах дитини Ви знайшли сигарети і запальничку;
Поява дивних предметів (ампули, упаковки від пігулок, шматочки фольги, закопчені чайні ложки);
Зміна зовнішнього вигляду (неохайність, незрозумілий запах від одягу, волосся, рук, з рота, затуманення або блиск очей, звужені зіниці, які слабо реагують на зміну освітленості);
У дитини проявляються ознаки похмілля (нудота, блювота, головний біль);
Підвищена "лікарська" зацікавленість, підвищений інтерес до предметів побутової хімії;
Якщо алкоголь вживався недавно, з рота дитини пахне алкоголем або рідиною для полоскання рота (її використовують, щоб нейтралізувати запах алкоголю);
Солодкуватий запах на одязі або налиті кров'ю очі;
Часте використання очних крапель, щоб зняти червоність;
Зміни режиму сну і режиму харчування.
Презентація результатів роботи
наркотичні засоби |
алкоголь |
тютюнові вироби |
|
|
|
Попередження наркозалежності, алкоголізму, табакокуріння учнів має важливе значення для досягнення оптимально здорового суспільства: діти - батьки покоління майбутнього.
Тому велику увагу слід приділяти не лише профілактиці, а й виявленню дітей, схильних до узалежнень, на ранніх стадіях вживання шкідливих речовин. Тому сьогодні свою роботу я хотіла б продовжити вправою «Незакінчене речення». (Слайд 11)
Напередодні ця робота була проведена і з учнями школи.
1) Паління – це …
2) Цигарка у руці – це показник …
3) Паління з юних років призведе до …
4) Для того, щоб кинути палити треба …
5) Алкоголізм це -…
6) Алкоголізм перетворює людину на …
7) Алкоголізм призводить до того, що…
Слід зазначити, що підлітки знають про шкоду куріння, алкоголю та наркотиків, проте, друзі в компанії, батьки, що палять, вплив реклами сприяють широкому поширенню шкідливих звичок серед учнівської молоді. Курять літні й молоді люди, чоловіки і жінки.
За даними статистики, перше знайомство учнів із сигаретою відбувається у віці 5 - 7 років, починають палити в 9 - 12 років, більшість старшокласників є активними курцями. Також спостерігається стійка тенденція поширення куріння серед дівчат.
Що стосується учнів нашої школи, то результати анкетування показали (Слайд 12)
Класні керівники, учні найкраще запам’ятовують, що корисно в їхньому житті, а що ні, коли висміюють це. Не забувайте, що в вашій школі є організатор, за допомогою якого учні виступають в КВНах, фестивалях, тобто входять до складу учнівського самоврядування.
В нашій школі участь у таких заходах, як ЗОШ, ДЮП, ЮІД, беруть усі класи – 1-4 класи приймають участь в конкурсах малюнків, 5-8- показують казки молодшим класам, учні 9-11 класів беруть участь у міських, обласних конкурсах. І дійсно, коли осміюється паління, вживання алкоголю, коли показується, що може статися внаслідок цього, учні вчаться, і колись ці знання їм допоможуть.
Існує багато форм роботи щодо профілактики шкідливих звичок, але найяскравішими, на мою думку, є наступні: (Слайд 13)
Конверт SOS
Ця вправа спрямована на залучення батьків до вирішення проблем, які не можливо вирішити лише з класним керівником. Учні формують свої питання, прохання, проблеми на окремих листах, які складаються в конверт. Ці дитячі проблеми виносяться на розгляд батьків, з метою надання допомоги, знаходження правильних рішень. Ця вправа допомагає не лише допомогти дітям знайти вихід із важкої для них ситуації, але й допомагає батькам зрозуміти проблеми, які з’являються у школярів.
«Мозковий штурм»
– Подивіться на цей знак.(Слайд 14)
З чим він у вас асоціюється? ( варіанти відповідей записуються)
Так, червоний колір – це небезпека.
Яма на дорозі- це неприємність.
Отже, ні для кого не секрет, що людина, яка має шкідливі звички, поступово опиняється у глибокій ямі, з якої самостійно вибратись не може. Особливо страшно, коли в такій ямі опиняються діти. Тому наше завдання простягнути руку допомоги тим, хто цього потребує, а також тим, хто знаходиться на краєчку. Як педагоги, ми можемо це зробити, впроваджуючи в свою роботу різноманітні форми та методи профілактичної роботи. Тому сьогодні вчителі поділяться досвідом роботи. А ми спробуємо заповнити цю яму, щоб ніхто з наших учнів більше не попав у залежність від шкідливих речовин.
Педагоги об’єднуються в групи.
Завдання для І групи. Спланувати заходи, спрямовані на підвищення знань учнів про аспекти негативного дії тютюну із залученням батьківської громадськості.
Завдання для ІІ групи. Спланувати спільні заходи з представниками медичних установ, спрямовані на формування негативного ставлення до шкідливих звичок
Завдання для ІІІ групи. Спланувати спільні заходи із представниками соціальних служб, спрямовані на вироблення навичок протистояння тиску середовища, сім'ї, однолітків в компанії . (Слайд 15)
Презентація результатів роботи груп.
Кожна група представляє форми і методи роботи, «заповнюючи яму».
Хочеться побажати вам, щоб, впроваджуючи в свою роботу інноваційні форми та методи профілактичної роботи, ви врятували своїх учнів від вживання шкідливих речовин.
І завершити наш виступ я хочу притчею.
Все в твоїх руках (Східна притча) (Слайд 16)
Давним-давно в старовинному місті жив Майстер, оточений учнями. Самий здатний з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?» Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, бив крильцями і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
- Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий будь-якої миті стиснути їх заради своєї істини.
Не дивлячись на руки учня, Майстер сказав:
- Все в твоїх руках.
Притча розкриває дуже глибокий сенс. Від кожної людини залежить життя не тільки маленького метелика, а також життя самої людини й становище справ у Всесвіті.