Дата: Урок-дослідження
Конспект уроку в 11 класі на тему: «Хімічні властивості глюкози: повне і часткове окиснення, відновлення, взаємодія з гідроксидами металічних елементів, бродіння (спиртове і молочнокисле), естерифікація»
Мета: навчальна - закріпити знання учнів про класифікацію вуглеводів, будову молекули глюкози (лінійної та циклічної форми), розглянути хімічні властивості глюкози: повне і часткове окиснення, відновлення, взаємодію з гідроксидами металів, види бродіння, реакцію етерифікації; закріпити практичні вміння та навички щодо виконання хімічного експерименту, повторити правила БЖД під час роботи з хімічними реактивами;
розвиваюча - продовжити формувати вміння учнів порівнювати та узагальнювати на прикладі матеріалу про будову й властивості альдегідів та спиртів; формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують властивості глюкози, уміння виконувати лабораторні досліди, робити висновки зі спостережень;
виховна - виховувати пізнавальну активність та самостійність учнів.
Поняття і терміни: моносахариди, дисахариди, полісахариди, альдегідоспирт, якісна реакція, функціональна група, енергія, бродіння, фотосинтез.
Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, «Чорний ящик», друкований дидактичний матеріал, реактиви: розчин глюкози, купрум ( ІІ) сульфат, натрій гідроксид, кальцію глюконат, сорбіт, штативи з пробірками, пробіркотримачі, спиртівки, мультимедійний проектор, КЗ.
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь; урок - дослідження.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Методи і методичні прийоми: словесні – бесіда з використанням демонстрації та лабораторного експерименту, пояснювально-ілюстративні — демонстрація, репродуктивні, проблемно-пошукові, практичні (виконання вправ, лабораторний дослід), наочні, метод самостійної роботи, інтерактивні.
Міжпредметні зв ́язки: біологія, основи здоров’я.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання, побажання здоров’я та успіху на уроці.
Доброго дня! Сідайте будь ласка. Черговий, скажіть, хто відсутній на уроці? (Слайд 1)
2. Перевірка домашнього завдання.
На попередньому уроці ми вивчали тему «Вуглеводи».
Давайте перевіримо ваші знання, написавши «Графічний диктант».
(Слайд 2,3)
Графічний диктант «Глюкоза»
3. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя.
Вуглеводи… Це ті самі солодощі, які ви так любите: фрукти, торти, цукерки, варення, шоколад тощо. Особливо багато вуглеводів містить виноград. Вуглеводи — життєво важливі речовини, які необхідні кожному організму. Ці речовини витрачаються у процесі функціонування організму, тому людина має постійно поповнювати їхні запаси.
Задача. (Слайд 4,5)
Масові частки Карбону, Гідрогену та Оксигену, що входять до складу сполуки, дорівнюють відповідно 0,4; 0,06; 0,54. Визначити формулу сполуки, якщо її молекулярна маса становить 180.
Дано:
W(C) = 0,4
W(H) = 0,06
W(O) = 0,54
Mr(CxHyOz) = 180
CxHyOz - ?
Відповідь. C6H12O6
Завдання. (Слайд 6)
Запишіть структурну формулу глюкози, знаючи будову її молекули.
або O
CH2OH – ( CHOH )4 – C
глюкоза H
4. Мотивація навчальної діяльності
Учень вносить «чорний ящик». У ящику знаходяться: скляна блискуча іграшка на ялинку, дзеркало, шоколад в обгортці з фольги. (Слайд 7)
Проблемне запитання:
В кінці уроку ми дамо відповідь на це запитання.
Розглянувши хімічні властивості глюкози, ми ознайомимось з деякими лікарськими засобами: глюконатом кальцію, сорбітом. Також зрозуміємо, які відбуваються такі незамінні в природі процеси як бродіння, повне окиснення глюкози та розглянемо її значення для живих організмів.
5. Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку: «Хімічні властивості глюкози: повне і часткове окиснення, відновлення, взаємодія з гідроксидами металічних елементів, бродіння (спиртове і молочнокисле), естерифікація»
Мета уроку:
(Слайд 8)
6. Вивчення нового матеріалу
Хімічні властивості глюкози обумовлені наявністю гідроксильних та альдегідної груп. Тому глюкоза вступає в реакції, характерні для спиртів і альдегідів.
Протягом вивчення нового матеріалу учні заповнюють опорний конспект.
Перегляд відеодосліду «Взаємодія глюкози з аргентум (І) оксидом»:
O tº O
CH2OH – ( CHOH )4 – C + Ag2O CH2OH – ( CHOH )4 – C + 2Ag
глюкоза H глюконова кислота OH
Це якісна реакція на альдегідну групу. Вона називається реакція «срібного дзеркала».
(Слайд 9)
Виконання лабораторного досліду № 14.
Інструктаж з техніки безпеки (Слайд 10)
Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом:
а ) зміна кольору речовини при додаванні купрум (ІІ) гідроксиду
(утворюється розчин блакитного кольору) – реакція на гідроксильні групи;
б ) зміна кольору речовини при додаванні купрум (ІІ) гідроксиду при нагріванні (утворюється осад червоно-цегляного кольору) – реакція на альдегідну групу: (Слайд 11)
O tº O
CH2OH–( CHOH )4–C + 2Cu(OH)2 CH2OH – (CHOH)4 – C + 2CuOH +H2O
глюкоза H глюконова кислота OH
tº
2СuOH Cu2O + H2O
- Наявність яких функціональних груп підтверджує даний дослід?
O Ni
CH2OH–( CHOH )4–C + H2 CH2OH – (CHOH)4 – CH2OH
глюкоза H сорбіт (шестиатомний спирт)
Сорбіт міститься в ягодах, фруктах, водоростях, має солодкий смак. Вперше був виділений з плодів горобини. Сорбіт не підвищує вмісту глюкози в крові, тому його використовують замість цукру в харчуванні людей, хворих на цукровий діабет. (Слайд 12)
4. Утворення сахаратів: (Слайд 13)
O О CH2OH – ( CHOH )4 – C + Ca (OH)2 CH2OH – CH – CH – (CHOH)2 – C + H2O
H O О H
а) спиртове бродіння (ферментативне, під дією дріжджів)
дріжджі
С6H12O6 2C2H5OH + 2CO2
етанол
б) молочнокисле бродіння
C6H12O6 2CH2 – CH – COOH
OH
молочна кислота
O
C6H7O (OH)5 + 5HOOC–CH3 C6H7O( C )5 + 5H2O
O – CH3
Одна молекула глюкози взаємодіє з п’ятьма молекулами оцтової кислоти, що підтверджує наявність у молекулі глюкози п’яти спиртових гідроксогруп.
C6H12O6 + 6O2 6CO2 + 6H2O
6. Закріплення та узагальнення знань
спиртові, карбонільна, карбоксильна, фенольна?
(«Срібний» ефект досягається завдяки реакції «срібного дзеркала»)
2. Оперування поняттями (тестові завдання): (Слайд 19)
1. Які з вивчених органічних сполук забезпечують реакцію «срібного дзеркала»:
- вуглеводні;
- спирти;
- вуглеводи;
- карбонові кислоти;
- альдегіди.
2. Які з наведених хімічних реакцій характеризують хімічні властивості глюкози?
3.Установіть відповідність між типом вуглеводу й кількістю моносахаридів, які утворюються під час гідролізу.
7.Рефлексія (Слайд 20)
Демонстрація досліду «Фараонові змії»
(Розклад кальцій глюконату при температурі)
Це цікаво
В організмах деяких жаб глюкоза знайшла незвичайне застосування. У зимовий час інколи можна знайти жаб, які повмерзали в льодяні глиби, але після розмерзання земноводні оживають. Який же тут секрет? З настанням холодів у крові жаб у 60 разів збільшується кількість глюкози. Це й заважає утворення всередині організму кристалів льоду, що було б для них смертельним. (Слайд 21)
8. Підсумок
Вчитель аналізує і проводить оцінювання. (Слайд 22)
9. Д/З.
Вивчити відповідний параграф у підручнику.
1