Урок – дослідження «Глюкоза, її будова і властивості»
Тип уроку: урок – дослідження.
Форма роботи: групова.
Мета уроку: вивчити особливості будови молекули глюкози і її властивості.
Задачі:
Освітні: формувати вміння прогнозувати і практично доводити наявність функціональних груп в органічних сполуках, визначати хімічні властивості речовин в залежності від їх хімічної будови.
Розвиваючі: розвивати вміння формулювати проблему, визначати мету, висувати і перевіряти гіпотезу, вміння спостерігати, порівнювати досліджувані явища, виявляти причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки, розвивати комунікативні компетентності учнів.
Виховні: виховувати потребу в знаннях про ті речовини, з якими ми стикаємося в житті, за допомогою хімічного експерименту прищеплювати навички працьовитості, дбайливого ставлення до реактивів, акуратність при проведенні дослідів і при оформленні конспекту.
Методи навчання:проблемно-дослідницький, пояснювально-ілюстративний.
Лабораторне обладнання: спиртівки, штативи з пробірками, пробіркоутримувачі, сірники, скляні палички, скляні стакани 50 мл.
Реактиви: глюкоза (тв.), розчин 40%, індикатор метиловий оранжевий, розчини нашатирного спирту, арґентум нітрату, купруму (II) сульфату, натрій гідроксиду, вода.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Привітання.
- Cідаємо зручно на стільці. Очі закрили. Уявіть собі, що ви перебуваєте на узліссі. Весело співають птахи, ласкаво гріє сонечко, опускаючи свої промінчики на землю. Простягніть руки, спробуйте зловити промінчик сонця. Відкрийте очі, посміхніться один одному. Живіть в гармонії з собою і з усім світом.
- Дякую. Ми починаємо (звучить тихо музика).
II. Мотивування до навчальної діяльності
- Ми продовжуємо вивчення класу оксигеновмісних органічних сполук, який називається – вуглеводи.
Хімія-це наука, що вивчає речовини. На кожному уроці ми спостерігаємо, описуємо різні речовини, вивчаємо їх властивості. Тому і сьогодні головним учасником нашого уроку буде хімічна речовина, але не будь-яка, а та, формулу якої ви вивели, розв’язуваючи домашнє завдання до цього уроку:
Визначте формулу органічної сполуки, що складається з Карбону (масова частка 40%), Оксигену (масова частка 53,33%) і Гідрогену (масова частка 6,67%), якщо її відносна молекулярна маса 180 г / моль.
Учитель: Назвіть відповідь домашнього завдання (С6Н12О6)
1. Що це за речовина?
2. До якого класу речовин відноситься глюкоза?
3. Згадайте, чим же глюкоза вам знайома?
(Робота проходить у формі мозкового штурму)
4. А чим же вона нам не знайома? (Обговорення відповідей учнів)
5. Яка тема нашого уроку?
6. Що ми з вами повинні сьогодні зробити на уроці? Які завдання уроку?
• З'ясувати будову глюкози.
• Передбачити властивості глюкози, виходячи з її будови.
• Узнати фізичні і хімічні властивості глюкози.
• Розширити і систематизувати свої знання про вуглеводи.
• Удосконалювати навички хімічного експерименту.
Учитель записує на дошці тему уроку «Глюкоза, її будова і властивості».
III. Актуалізація знань учнів. Постановка проблеми
- До яких органічних речовин відноситься глюкоза за складом? (До оксигеновмісних).
Якщо глюкоза – оксигеновмісна сполука, то які функціональні групи можуть міститися в її молекулі?
Учні висовують гіпотезу:
А) молекула глюкози може містити функціональні групи атомів - ОН, одну або кілька.
Б) альдегідну групу -СНО
В) карбоксильну групу -СООН
- Як визначити наявність цих функціональних груп? (Провести дослідницьку роботу).
Сьогодні в ході нашої дослідницької роботи ми і спробуємо розгадати всі її таємниці.
IV. Розв’язування проблеми
- При виконанні дослідницької роботи дотримуйтесь правил техніки безпеки:
1. Дотримуйтесь правил безпеки при роботі з їдкими речовинами - лугами.
2. Нагріваючи пробірку з рідиною, тримайте її так, щоб відкритий кінець її був спрямований в бік і від самого себе і від сусідів.
Робота в групах
Завдання №1 для учнів всіх груп. Дослідити фізичні властивості глюкози. Чи наявна в її молекулі карбоксильна група?
Уважно розгляньте виданий вам зразок глюкози. Визначте колір, запах глюкози. Дослідіть розчинність її у воді. Перевірте середу розчину за допомогою індикатора метилового оранжевого. Чи є в молекулі глюкози карбоксильная група? Зробіть висновок. Результати досліджень запишіть в зошит.
Завдання №2 для групи 1. Дослідіть приналежність глюкози до багатоатомних спиртів.
В пробірку налийте 0,5 мл розчину глюкози і 2 мл розчину натрій гідроксиду. До отриманої суміші додайте 1 мл розчину купрум (II) сульфату.
-Що спостерігаєте?
-Чому утворений спочатку осад купрум (II) гідроксиду розчиняється з утворенням прозорого синього розчину?
-Наявністю яких функціональних груп в глюкозі обумовлена ця реакція?
Дані дослідження занесіть в опорний конспект і коротко доповісти.
Завдання №2 для групи 2. Дослідіть приналежність глюкози до альдегідів за допомогою реакції «срібного дзеркала».
У пробірку налийте 1-2 мл розчину арґентум нітрату, по краплях додавайте водний розчин амоніаку до розчинення утвореного осаду. Додайте до отриманого прозорого розчину 2 мл розчину глюкози і обережно нагрійте пробірку. Не допускайте закипання розчину.
-Що спостерігаєте?
-Наявністю якої функціональної групи обумовлена ця реакція?
-Зробіть висновок. Результати досліджень запишіть в зошит.
Завдання № 2 для групи 3. Проведіть дослідження на наявність у глюкозі альдегідної групи за допомогою Cu (OH)2.
В пробірку налийте 0,5 мл розчину глюкози і 2 мл розчину натрій гідроксиду. До отриманої суміші додайте 1 мл розчину купрум (II) сульфату.
Що спостерігаєте? Обережно нагрійте пробірку в полум'ї спиртівки. Припиніть нагрівання як тільки почнеться зміна кольору. Чому при нагріванні відбувається зміна кольору реакційної суміші з синього на оранжево - жовтий? Що являє собою жовто - червоний осад? Наявність якої функціональної групи в глюкозі є причиною даної реакції? Зробіть висновок. Результати досліджень запишіть в зошит.
Робимо загальний висновок: Глюкоза - це альдегід і одночасно багатоатомний спирт, тобто альдегідоспирт (запис в опорному конспекті).
Фізпауза.
Завдання: Запишіть структурну формулу глюкози:
А) з'єднайте всі шість атомів Карбона послідовно один з одним;
Б) один з крайніх атомів Карбону утворює альдегідну групу;
В) до решти п'яти атомів Карбона приєднаєте по одній гідроксогрупі;
Г) додайте до кожного атому Карбону відсутні атоми Гідрогену.
- Знаючи структурну формулу глюкози, скласти рівняння хімічних реакцій сьогоднішніх експериментів.
Розповідь вчителя про циклічну будову глюкози (таблиця).
- Тепер, знаючи будову глюкози, її структурну формулу, ми можемо спрогнозувати хімічні властивості глюкози виходячи з її будови (перегляд слайду, запис у зошитах).
V. Закріплення, контроль знань
Тест «Перевір себе»
1.При взаємодії розчину глюкози з купруму (II) гідроксидом :
А.Утворюється яскраво-синій розчин
Б. Утворюється газ
В. Випадає червоно-бурий осад
Г. На стінках пробірки утворюється срібний наліт.
2. Інша назва глюкози:
А. Буряковий цукор
Б. Тростинний цукор
В. Виноградний цукор
3. Який тип бродіння глюкози існує?
А.Маслянокисле
Б. Молочнокисле
В.Спиртове
Г.Всі попередні відповіді вірні.
4. При спиртовому бродінні утворюється:
А.Спирт
Б. Спирт, вуглекислий газ
В.Спирт, водень
Г.Спирт, вуглекислий газ, водень.
5. При нагріванні розчину глюкози з аміачним розчином арґентум оксиду:
А.Утворюється яскраво-синій розчин
Б. Утворюється газ
В. Випадає червоно-бурий осад
Р. На стінках пробірки утворюється срібний наліт.
6. Якісної реакцією на глюкозу є реакція з:
А. Cu (OH)2
Б. FeCl3
В.Br2
Г. CuO.
7. Який з моносахаридів міститься у крові людини?
А. Рибоза
Б. Дезоксирибоза
В. Глюкоза
Г. Фруктоза
8. Глюкоза відноситься до:
А. Дисахаридів
Б. Моносахаридів
В. Полісахаридів
9. У чому полягає різниця альфа- і бета- форми глюкози?
А.Наявністю циклу
Б. Розміром циклу
В.Расположення гідроксогрупи при першому атомі Карбону
Г.Числом атомів Оксигену в циклі.
10. Глюкоза відноситься до:
А. Пентоз
Б. Гексоз
В. Тетроз
VI. Підведення підсумків
- Оцініть свій внесок в роботу групи, класу, свої досягнення.
(Учні виставляють бали в оціночні листи і здають їх вчителю).
ОЦІНОЧНИЙ ЛИСТ
Ф. І.
Домашнє завдання
Робота в групі
Відповідь у дошки
Тест
Середній бал
VII. Домашнє завдання: Параграф 36 с.202-206, підготувати повідомлення про практичне значення глюкози