Урок - дослідження "Сильний людський характер в екстремальній ситуації" (за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя»).

Про матеріал

Мета уроку: поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи; сприяти вихованню у школярів мужності, сміливості, вірності у дружбі, гуманного ставлення до людей.

Перегляд файлу

 

Тема. Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя»).

 

рис2Мета: поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи; сприяти вихованню у школярів мужності, сміливості, вірності у дружбі, гуманного ставлення до людей.

Обладнання: тексти оповідання «Жага до життя»; тлумачні словники

 

Тип уроку: урок - дослідження

 

Епіграф до уроку


Я зробив людину предметом свого поклоніння

Джек Лондон

Джек Лондон (фото)

                               Хід уроку

І. Оголошення теми та мети уроку.

1. Слово вчителя

Якою повинна бути людина? Якої сили має бути її характер, щоб вижити в екстремальній ситуації. Ми спробуємо  зрозуміти це розглянувши оповідання Джека Лондона «Любов до життя»

Робота в групах за випереджувальним завданням.

Ігрупа

2. Повідомлення групи бібліографів «Подорожі письменників – мандрівників» з показом їхніх портретів.

  • Марко Поло в “Книзі” ще в 1828році розповів європейцям про подорож на Схід, про своє життя в Китаї.
  • Російський купець Афанасій Нікітін в книзі “Ходіння за три моря” змалював дивовижну подорож до Індії  в 4столітті.
  • Тур Хейєрдал в ХХстолітті в книзі “Подорож на Кон – Тікі” відкрив сучасному людству давню культуру о.Пасхи.
  • Юрій Гагарін в книзі “Дорога в космос” описав  враження про Земну кулю з орбіти космічного корабля “Восход”
  • Жюль Верн у своїх географічних романах розповідав про життя людей різних країн.

Слово вчителя.

На вас чекає дивовижна подорож до Північної Америки небезпечним шляхом – безкрайньою, страшною пусткою від Аляски повз Ведмеже озеро до Гудзонової затоки. Ми взнаємо про долю людей, які потрапили в екстремальну ситуацію.

  • Як ви розумієте значення слів «екстремальна ситуація»
  • Екстремальна ситуація  - ( від лат. Extremus – «крайній») ситуація вкрай напружена, небезпечна, яка потребує від людини найвищого підйому душевних та фізичних сил.
  •  

4. Екскурс в історію (група істориків розповідає про знайдення золота на Півночі Америки.)

У 1897 році на півночі Америки, Клондайку, знайшли золото. Слово «клондайк» стало чарівним, воно. Як магнітом, притягувало людей, котрі мріяли розбагатіти. На той час дикі простори Аляски тисячам бідняків, романтиків здалися землями  багатими і щедрими.

  • Слайди про Клондайк

Американець Джек Лондон (тоді ще письменник – початківець) був одним із них. Але через рік він повернувся таким же бідним та ще й хворим на цингу. Та цей період не пройшов повз Джека. Він дав йому багатий матеріал для майбутньої творчості. Джек Лондон починає цікавий цикл оповідань про Далеку Північ і зразу стає відомим широкому колу читачів.

Слово вчителя. Давайте пригадаємо:

  • Що ви вже знаєте про Джека Лондона?
  • Яке справжнє прізвище письменника?
  • Яким було його дитинство та юність?
  • Яке значення в його житті мала подорож до Клондайку?
  • Можна підвести підсумок, що все життя Джека Лондона було теж екстремальним? Доведіть.

 

 

Інсценізація «Інтервю з письменником»

 Журналіст. Ваше ім’я?

Дж.Лондон. Джон Гріффін. Джек Лондон – мій псевдонім.

Журналіст. Де і коли ви народились?

Дж.Лондон 12 січня 1876 року мої батьки тоді мешкали в містечку Сан – Франциско, у Каліфорнії.

Журналіст. Ваші батьки мали відношення до літератури?

Дж.Лондон. Ні, мій рідний батько покинув матір ще до мого народження. Джек Лондон, мій вітчим, був фермером. Був людиною простою і благородною, дуже добре ставився до мене. Мати, Флора Келлман, мріяла стати актрисою. Але з цього нічого не вийшло.

Журналіст. Ваші найяскравіші спогади про дитинство.

Дж.Лондон. Змалку довелося заробляти, щоб допомогти вітчиму. З 10 років я розносив газети, працював на консервній фабриці, у пральні, котельні.

Журналіст. А у вас була мрія?

Дж.Лондон. Так, мене вабило море. У 17 років я матросом вирушив на промисел котиків до берегів Японії та Сибіру.

Журналіст. Коли у вас з’явився інтерес до літератури?

Дж.Лондон. Після повернення захотілось розказати про все побачене. Але мені бракувало знань, тому і взявся за навчання, вступив до університету.

Журналіст. Як ви опинились на Клондайку?

Дж.Лондон. Мене, як і всіх, охопила «золота лихоманка». У 1897 році я вирушив на Аляску, однак через рік повернувся у Штати – без золота, хворий на цингу, але з багатющими враженнями, якими захотіося поділитися з іншими людьми. Тому я взявся за перо.

Журналіст. Які з ваших оповідань вам особливо дорогі?

Дж.Лондон. Усі, адже кожен твір – це частина мого життя. Дуже люблю свої перші оповідання « За того, хто в дорозі», «Морський вовк», «Жага до життя», «Поклик предків».

Журналіст. Щиро дякую за цікаву бесіду.

Дж.Лондон. Бажаю вам зрозуміти проблеми моїх оповідань. Я хочу, щоб вони для вас стали повчальними.

 

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

ІІ частина уроку присвячена оповіданню Джека Лондона «Любов до життя»

Наша мета дослідити, що врятувало безіменного героя від неминучої смерті і чому загинув Білл?

Запис теми у зошити

Розглянувши конкретну історію, ми складемо шість основних правил поведінки людини в екстремальній ситуації, що допоможуть їй вижити.

 

Епіграф до другої частини уроку (слайд 16)

 

Насколько человек побеждает страх,
настолько он человек.
Томас Корлейль

 

 

 

 

  1. Назвіть ключові епізоди оповідання в послідовності (ланцюжок подій)
  1. Зрада Білла.
  2. Боротьба з голодом.
  3. Помилки рибалки.
  4. Зустріч з ведмедем.
  5. Фінал життя Білла.
  6. Поєдинок з вовком.
  7. На китобойному судні.

 

 

 

 

  1. Бесіда.

Доведіть, що ситуація, у яку потрапив герой оповідання, була екстремальною.(Зрада товариша, ушкоджена нога, відсутність їжі, небезпечний і довгий шлях)

 

Вчитель.

  • Коли ми вперше познайомилися з героями твору?
  • Якою дорогою вони ідуть далі?
  • Багато автор пише про Білла?
  • Яку дорогу обрав Білл?

 

Ми оберемо з вами дорогу життя і пройдемо нею разом із нашим героєм, щоб навчитися в нього таємницям виживання. А потім спробуємо скласти формули «перемоги героя» та «поразки Білла»

  • Чи можна сказати, що із самого початку героя супроводжує одне прагнення – вижити?
  • Що він робить для цього?

Складання робочої схеми:

 

 

Перемогти страх                                                        Перемогти самого

самотності                                                                           себе

 

                                          Прагнення героя вижити

 

Перемогти холод                                                         Перемогти хижаків

 

                                            Перемогти голод

 

 

 

Робота з текстом оповідання. Формулювання «Правил виживання людини в екстремальних умовах»

 

 

  • Боротьба зі страхом самотності

Чому після того як Білл залишив героя, той відчув страх? Чи залишилась в нього надія?

Доведіть, що надія рятує героя від відчаю та допомагає перемогти.( не кидає рушницю, вірить у спасіння, Білл буде чекати біля схованки)

 

Правило1. Не втрачати надію.

(вивішуємо на дошці)

 

  • Боротьба з холодом.

Як герой зберігає сірники? Що означає для мандрівника вогонь?

 

Правило2. Зберігати вогонь.

(вивішуємо на дошці)

 

  • Боротьба з голодом.

Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? (Не кориться обставинам, не відступає, не опускає руки, домагається свого)

 

Правило 3. Щоб вижити треба їсти.

(На дошку)

 

  • Боротьба з хижими звірами.
  • Зустріч з ведмедем
  • Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра?
  • Які ще звірі дошкуляли йому?
  • Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну загадкову» істоту. (вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу)
  • Яка природі цієї сили? (Це сила людського духу)

 

Правило 4. Не показувати страх перед хижими звірами. Не тікати! Людина сильніша за звіра.

(на дошку)

 

  • Боротьба із самим собою.
  • Чи легко було герою відмовитися від золота? Чи відразу він це зробив?
  • Чи можна вважати це виявом його сили?
  • Чому викинув золото. А інші речі залишив?

 

 

Правило 5. Найбільша цінність людини – життя. Відмовся від усього, що заважає боротися за життя.

(слайд) 18

  • Шлях життя і шлях смерті.  Головний герой і Білл.
  • Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, якою дорогою пішов Білл? (епізод про кістки Білла)
  • Що ще було біля кісток  крім золота? Про що це свідчить? (Білл обрав тільки золото)
  • Чи став герой обгризати Біллові кістки?
  • Чи втратив він людську сутність?

Яка  людина гідна називатися Людиною?

     Формула справжньої людини : поважати інших, любов, дружба.

Герой незважаючи на зраду Білла цінує в ньому людину, бо не втрачає людської гідності

Який вчинок Білла свідчить про те, що він втратив людську гідність.

(залишив у біді друга). Чому він пішов на цю зраду?

Так, Білл поставив на перше місце золото і програв.

 

     Правило 6. Не втрачай людську  сутність.

(на дошку)

 

Підведення підсумку формули.

 

Хто з героїв переміг, а хто потерпів поразку? Чому?

 

Складання формул « Перемога героя» та «Поразка Білла»

 

«Перемога героя» = людська сутність + любов до життя + сила духу.

 

«Поразка Білла» = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу

 

Порівняння малюнків і опису героя наприкінці твору.

  • Як ви думаєте, чому автор не дав імені своєму героєві? (Джек Лондон дав читачеві можливість зрозуміти – його герой не конкретна мужня особа, а сильна справжня людина, в непереможність якої він так свято вірив.

 

 

Підсумок уроку. (Епіграф)

Джек Лондон стверджував: «Я зробив людину предметом свого поклоніння»

 

  • За що саме людина гідна поклоніння?

Саме  «…життя, яке ще жевріло в ньому, гнало його вперед.»

 

Це оповідання має два переклади  українською мовою «Любов до життя» і «Жага до життя» (робота з словниками.

Любов –

Жага  -

  • Як би ви ще назвали оповідання Джека Лондон?
  • Якби ви отримали завдання – створити пам’ятник, що символізував би любов людини до життя, який би момент твору ви запропонували зафіксувати в бронзі? ( поєдинок героя і ведмедя, герой б’ється з вовком, герой звивається в бік корабля)

 

ІІІ. Етап рефлексії.

 

  • Яке враження справив на вас твір?
  • Які епізоди найбільше вас схвилювали?
  • Які правила треба знати людині в екстремальній ситуації?
  • Якими законами ми повинні керуватися, щоб достойно прожити на Землі?

Слово вчителя. Джек Лондон у своєму листі до друга Чарлза Брауна писав: «Що означає для мене життя. Я дивлюсь вперед і вгадую той час, коли людина визначатиметься чимось вищим, ніж шлунок. Я й досі не втратив віри в шляхетність і досконалість людини».

 

Домашнє завдання.

 

Написати твір – роздум «Що робив би я, якби потрапив в екстремальну ситуацію».

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку