Урок - екскурсія "Ознайомлення з формами земної поверхні, водоймами, ґрунтами рідного краю"

Про матеріал
На даному уроці учні знайомляться з формами земної поверхні, ґрунтами, водоймами своєї місцевості, розвивають спостережливість, уміння аналізувати; у дітей виховується бережливе ставлення до природи, любов до рідної землі.
Перегляд файлу

Тема екскурсії. Ознайомлення з формами земної поверхні, водоймами, ґрунтами рідного краю.   
Мета екскурсії: ознайомити учнів з формами земної поверхні, ґрунтами, водоймами своєї місцевості, розвивати спостережливість, уміння аналізувати;  виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідної землі.
Обладнання: паперові коробочки для збирання зразків корисних копалин, ґрунту; гербарні папки.

Хід екскурсії

  1. Організація.

1.1.Бесіда про правила поведінки на природі.

- Діти, зараз ми вирушимо на екскурсію до природи. Пам’ятайте, що слід вести себе чемно. Давайте згадаємо правила поведінки на природі.

1. На природі веди себе тихо, спокійно.

  1. Не галасуй, пам’ятай, що природа – домівка для птахів та звірів.
  2. Не підходь близько до водоймищ.
  3. Не пий сиру воду з природних водоймищ.
  4.  Візьми з собою чисту воду для пиття та миття рук.
  5. Не збирай невідомі тобі рослини, гриби та ягоди, ні в якому разі не бери їх до рота.
  6. Не сміти на природі.
  7. Не розпалюй багаття.
  8.  Не ламай дерева.
  9. Не лазь по деревах.
  10. Не ламай мурашники.
  11. Після екскурсії йди зразу додому, дотримуйся правил дорожнього руху.
    1.        Згрупований вихід на подвір’я.

ІІ. Повідомлення теми та мети екскурсії.

-Діти, ось ми з вами і на природі. Сьогодні ми проведемо екскурсію з метою ознайомлення з формами земної поверхні, ґрунтами, водоймами своєї місцевості, а також вам треба буде зібрати матеріал – це зразки корисних копалин, грунту, рослин водойм.

ІII. Проведення екскурсії.
3.1. Спостереження за змінами, що відбулися в природі у день проведення екскурсії під час походу до визначеного місця.

3.2. Ознайомлення учнів з формами земної поверхні своєї місцевості:
а) Слово вчителя

Вірш ,,Найкраща в цілім світі”   Л.Компанієць
Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту-м’яту при долині.
Пропахлі вітром колоски,
гінке-гінке безмежне поле,
і мамин хліб,
і ті стежки,
Як ними вранці йду по школи.
І перші проліски в гаю,
і щедре сонечко в блакиті.
Люблю Вітчизну я свою,
Вона - найкраща в цілім світі.

- Чи любите ви свій рідний край? Що вам подобається у рідному краї?

в) Висновок.
- Так, наша Вітчизна гарна й багата, велика. Територія України займає площу 603,7 тис. км2. Своєю формою вона нагадує, серце, яке Дніпро ділить на дві частини. Коли розглядаємо географічну карту, то бачимо, що безліч блакитних жилок пульсують на її просторах. Це - річки. А ще бачимо зелений і коричневий колір. Це - гори і рівнини.  В основному територія України  -  рівнинна, більшу частину її займають низовини. Є й височини, щоправда, не вищі за 300 м. Не лише Карпатські, а й Кримські гори підносяться до 1500м.
Характерною ознакою рельєфу нашої області є рівнинність. Харківська  область знаходиться в східній частині України.

3.3. Брейн - ринг
- Які форми земної поверхні нас оточують?
- Назвіть частини горба (Вершина, схил, підніжжя).
- Який схил у горба?                               - Підійдіть ближче до яру.
- Як утворився яр?
- Чи продовжує він рости?
- Як захистити форми поверхні від яроутворення?
3.4. Ознайомлення учнів_з ґрунтами_даної місцевості.
- Підійдіть ближче до яру. Уважно придивіться до протилежного схилу.
- Що ви помітили? Так, верхній шар схилу темний, а нижній - світліший.
- Чому ж так? Давайте викопаємо по грудочці землі і уважно її роздивимося. Що ви помітили в цій грудочці?
- Молодці, ви дуже спостережливі. У цій грудочці деякі з вас знайшли черв’яка,  інші - комашинку, майже у всіх у вас корінці рослинок.

- Навіщо взагалі земля? (відповіді дітей) Я  хочу ваші слова закінчити віршем.                                                                                                                                         Сказала  лопата:                                                                                                                                                                       - Земля, щоб копати.                                                                                                                                         А чоботи кажуть:                                                                                                                  - Земля, щоб ходити.                                                                                                   А люди сказали:                                                                                                                    - Земля, щоб всім жити.

- Багато віків тому, на території нашого краю поселилися землероби, люди, які обробляли землю, вирощували сільськогосподарські культури. Вони бачили, що ґрунти нашого краю родючі, на них можна вирощувати високі врожаї пшениці, жита, кукурудзи та інших культур. Хто був уважний, той почув, як я назвала верхній родючий шар землі?
- Так, це слово – «ґрунт»
- Отже, що таке ґрунт? Чому шар родючий? Де береться пожива в ґрунті для рослин? (Діти роблять висновки, що, відмираючи, рослини і тварини утворюють перегній).
Грунт - це дуже склепний організм, який постійно утворюється і змінюється. В ньому безперервно відбуваються процеси творення і руйнування.
Підраховано, що для створення шару ґрунту завтовшки 2-3 см при сприятливих умовах потрібно від 200 до 1000 років.
3.5.Цікава інформація про ґрунт (повідомляють учні ).
1. Процес утворення ґрунту довгий і складний. Під впливом тепла і холоду, вологи і живих організмів, гірські породи руйнуються, розпушуються, на них проростає рослинність. Відмираючи, рослини і тварини утворюють перегній. Темний перегній перемішується з подрібненою гірською породою і утворює ґрунт.

2. В утворенні ґрунту беруть участь коріння рослин та дощові черви, тварини, личинки різних комах, які живуть в ньому. В грунті є дрібні організми, які можна побачити тільки під мікроскопом, їх дуже багато, вони спричиняють дальші зміни перегною. З перегною утворюються солі, дуже потрібні для живлення рослин.. У нашій місцевості дуже поширені чорноземи і дерново-підзолисті ґрунти.                                                                         3. Грунти є цінним багатством нашого краю. Земля, не тільки годувальниця, а й постачальник сировини для багатьох галузей промисловості.
- А тепер візьміть невеличку грудочку землі і покладіть її в коробочку.  На наступному уроці природознавства ми розглянемо її  і дізнаємося багато нового про ґрунт.
3.6. Ознайомлення з корисними копалинами даної місцевості.
- Подивіться, що ми бачимо на дні яру? (Глину)
- А вище? (Пісок)
- А чи потрібні людям глина і пісок? Для чого?
- Отже, вони приносять користь. Пісок і глина - корисні копалини.
- А які ви ще знаєте корисні копалини?
- Як їх люди видобувають?
А чи впливає видобування корисних копалин на природу?
Україна багата на різноманітні корисні копалини. Всього тут розвідано понад 80 різноманітних корисних копалин, які видобувають більше, ніж з 4000 родовищ.
Наша область багата на пісок, газ, вапняки, крейду, глину, торф.
- Які корисні копалини видобувають в нашому місті? (Пісок, глину, нафту, газ)
- Візьміть зразки піску і глини.
3.7. Ознайомлення з водоймами місцевості.
а) Розповідь вчителя про водойми селища Буди.                                           Через Буди протікає річка Мерефа з двома притоками: річка Березова та Безіменна.  На території селища є ставки: Орсовський, Кирпичний, Зарицький, Дитдомовський, Татарський, Нижній. У недалекому минулому було ще чотири ставки: два в урочищі  Моховате (один висох наприкінці 1990-х років, другий – у 2010 р.); Старий ставок був біля західної частини території колишнього АТЗТ «Будянський фаянс», його випустили у 1970-ті роки; Орловський ставок названий  ім’ям будянського поміщика Миколи Орлова, що був розташований у південно-західній частині Буд (витік наприкінці 1930-х років) .
- Які дерева ростуть біля річки? Які рослини? Викопайте по одному виду рослин у гербарну папку.

б) Відгадування загадок.
- Відгадайте  загадки про мешканців водойм.

1. В річці риба проживає-
    Довгу морду вона має,
    Гострі зуби, хижу вдачу –
    В річці всі від неї плачуть. (Щука)

2. Вона живе в болоті,
    Зелена, як трава.
    І цілий день нам чути
    З болота „ква-ква-ква”. (Жаба)

3. У лусці мої боки –
    Вони холодні та слизькі.
    Плавать можу досхочу,
    Та усе життя мовчу. (Риба)

4. На дні річному проживаю,
    Я небезпечні клешні маю,
    Довгі вуса, чорні очі,
    А вперед іти не хочу! (Рак)
- Як люди використовують і охороняють річкову воду?
4. Підсумок екскурсії.
- Закінчилася наша екскурсія.
- Що нового ви дізналися?
- Які форми земної поверхні переважають у нас, які ґрунти, корисні копалини?
- Чи любите ви своє селище? Чому?
- Яким би ви хотіли бачити своє селище в майбутньому?
- Що для цього треба? А чи можна забувати про природу?
Ви зробили правильні висновки: без природи ми - ніхто. Природа в нас одна. Вона така беззахисна перед бурхливим людським господарюванням. Бережімо її, рятуймо, рятуймо чисте повітря. Рятуймо воду - в морях, океанах, в малих і великих річках. Рятуймо рідкісних птахів - тих, що зникають в полях, у лісах, на водоймах. Рятуймо злаки. А потім рятуймо квіти. Рятуймо світанки від пари й димів. Рятуймо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти. Рятуймо землю, а також рятуймо небо. Рятуймо мрії.
- Від кого рятувати? Від себе, поки це не пізно і можна хоч щось вберегти.

5.Домашнє завдання.

 1 група (хлопці) – намалювати  малюнки на тему «Мій рідний край» (додаток 2)

2 група (дівчата)  -  написати твір «Що нового я побачив на екскурсії»

Здобуті на екскурсії знання ви використаєте на наступних уроках.                                                                                                          6. Організоване повернення до школи.

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
2304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку