24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Урок - екскурсія "Сторінками творчості Т.Шевченка"

Про матеріал
Урок -екскурсія для учнів 4 класів. Мета уроку розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; познайомити учнів з головними датами в житті видатної людини;
Перегляд файлу

Тема уроку. Сторінками творчості Т.Г.Шевченка

Мета уроку. Розширити знання учнів про життя і творчість   Т.Г.Шевченка; познайомити учнів з головними датами в житті видатної людини;

 вдосконалювати навички виразного, свідомого  читання; розвивати мовлення, увагу, уяву учнів;  прищеплювати почуття любові до поезії, музики.

Обладнання. Виставка книг, портрет Т.Г.Шевченка, дати з його   життя,  запис пісень,  свічка, скатертина.

                                    Хід уроку

I.    Організація класу.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні незвичайний урок читання, а урок – екскурсія. А куди ми будемо подорожувати, ви дізнаєтесь згодом.  Будьте уважними, бо ви повинні відповісти, чого хотів маленький хлопчик.

       1. Сценка. ( запалюється свічка)

- Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

- Так, синочку, правда.

- А чому так багато зірок на небі?

-Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить вона, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

- Бачив, матусю, бачив... Матусю, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

- Бо коли людина зла, її свічка ледь – ледь горить. А коли добра, любить людей, тоді свічка такої людини світить ясно, і світло далеко видно.

-Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічка світила найясніше.

- Старайся, мій хлопчику.

  2. Відповідь на запитання.

- Яким же хотів бути хлопчик? (хотів бути добрим)

  Акровірш

Щоб пересвідчитись чи ми на правильному шляху і знаємо про кого буде мова прочитайте акровірш.

 

Ти мусиш нам слівце назвати,

Адже умів він один

Рабів німих захищати,

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

III. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель. Так і сталося. Свічка цього маленького хлопчика світить нам багато – багато років, бо з нього виріс великий український поет Т. Г. Шевченко. 

 Напередодні  дня народження Великого Кобзаря- запрошую  вас здійснити мандрівку в далеке минуле, у часи , коли Тарас Шевченко був дитиною. Полиньмо разом у світ Кобзаревої поезії, відчуймо душевні переживання хлопчика-сироти.  День народження і день смерті Т. Г. Шевченка стоять поряд – 9 і 10 березня. Між цими двома березневими днями – 47 років життя, яке стало славою і гордістю українського народу

Нам з вами важко уявити Україну часів Т.Г.Шевченка, і те, як серед ланів золотої пшениці, білих хат, тихих вод, ясних зір жилось бідним людям змучених тяжкою працею, яких називали в ті часи – кріпаками. Кріпаки селяни з раннього ранку до пізнього вечора працювали на панських ланах, відробляючи панщину.

Крім панщини, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які не було в них грошей. За борги пани били кріпаків різками, міняли їх на тварин, програвали в карти.

Саме в такі важкі часи народився Т.Г.Шевченко.

 IV. Вивчення нового матеріалу.

    1. Розповідь про дитинство Т. Г. Шевченка.(розповідає учень)

       Народився майбутній поет 9 березня 1814 року у селі Моринці на Київщині в сім’ї селян – кріпаків Григорія Івановича та Катерини Якимівни Шевченків.

        Через два роки у 1816 році сім’я переїхала до батькових родичів у село Кирилівку. У цьому селі промайнули дитячі роки Тараса, з якими пов’язані всі перші спогади та враження. 

         Тарас зростав кмітливим і допитливим. Коли йому виповнилося 8 років, батько віддав його в «науку» до кирилівського дяка Павла рубана. За два роки хлопець навчився читати та писати.

У 9 років малий Тарас залишився без матері. Життя в сімї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В 11 років Тарас став круглою сиротою .

2.Читання тексту Галини Комарової «Тарас Шевченко»

Вчитель. Галина Комарова написала вірш про  Тараса Шевченка.

«Тарас Шевченко» Галина Коморова

Не на шовкових пелюшках,

Не у величному палаці -

В хатині бідній він родивсь

Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати сповила

Його малого й зажурилась...

І цілу ніченьку вона

За сина-кріпака молилась.

І Бог почув молитву ту,

І дав душі убогій силу,

І в руки хлопцеві вложив

Співацьку чародійну ліру.

І виріс він, і кобзу взяв,

І струн її торкнувсь рукою

І пісня дивна полилась,

Сповита вічною тугою.

В тій пісні людям він співав

Про щастя, про добро, про волю

Будив зі сну, пророкував

Їм вищу і найкращу долю.

(Діти знайомляться з учнем.)

- Які почуття викликає цей вірш?

а) Лексична робота:

Кріпосництво- державний устрій у царській Росії, який поширився й на Україну після її приєднання до Росії. За цього устрою земля й селяни належали багатим поміщикам, були кріпаками.

Ліра- талант поета

Кобза- музичний інструмент.

б) Читання вірша учнями. Спосіб читання «Диктор»

- У якій сімї народився Тарас Григорович Шевченко?

  - Що ви дізналися про матір поета?

Вчитель: Перед своєю  смертю батько сказав: «Синові моєму Тарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені…нічого не значитиме»

  в) Вибіркове читання

 - Знайдіть рядочки , в яких розповідається про те, яким же виріс малий Тарас.

 - Яким талантом Бог наділив Тараса?

- Яка основна думка вірша?

3.Т.Г.Шевченко – художник.

Вчитель     Як складалася доля малого  Тараса далі після того як він став круглою сиротою.(Розповідає учень)

 Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей «щоб добру навчили». Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.

   Змалку в обдарованій дитині прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села у пошуках вчителя.

   Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса. І готовий його вчити, якщо той принесе дозвіл від пана. Не отримав хлопчина дозволу. А в 14 років в 1828році натомість став козачком у пана Енгельгарда. 

   (Розповідає учень)

 У вільний час Тарас Шевченко продовжує малювати , за це пан його сильно карав. Але пан таки розгледів талант Шевченка і забажав мати власного художника. У 1831 році  у Петербурзі віддає хлопчика на чотири роки до живописця В.Ширяєва. Стверджують , що саме тоді Шевченко почав складати свої перші  поезії.  З того часу Шевченко - художник і Шевченко - поет йшли поруч тернистими стежками життя. 

(Розповідає учень)

Поступово Тарас знайомиться з талановитими художниками – К.Брюлловим, В.Жуковським. Друзі вирішили визволити його з кріпацтва. Для цього вони розіграли в лотерею портрет В Жуковського , написаний К.Брюлловим і за 2500крб. викупили Тараса у поміщика . 22 квітня 1838 року Шевченко стає вільним. Цього ж року

( 1838- 1845р.) почав вчитися в Російській Академії Мистецтв, а після її закінчення працює художником уКиєві.  За  своє життя він написав понад 1000 картин та малюнків, з яких збереглося лише 835.

4.Твори поета про природу.

Вчитель: Важкий шлях доводилося проходити Тарасу Шевченко. Він переживав сум і горе, але зростав в Україні серед мальовничої природи, Він захоплювався нею, його твори сповнені любов’ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.

 Гра «Закінчи речення»
1. Неначе сонце засіяло,
І наче все на світі стало
моє ... лани, гаї, сади!..
І ми, жартуючи, погнали
чужі ягнята до .... (води).

2.Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце .... (зустрічає).

3. Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона .... (калина).
4. На панщині пшеницю жала,
втомилася; не спочивать
пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина .... (годувать).

5. Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
і співають ідучи .... (дівчата).
 

6. Реве та стогне Дніпр широкий,()

7. Сердити вітер завива … (додолу верби)

8. Мені тринадцятий минало…()

9. Та недовго сонце гріло, недовго молилось …

                                                         (запекло, почервоніло)

Робота в групах.
- Пригадайте, які твори Шевченка читали? Для цього роз’єднайте рядки поезії Шевченка і назвіть з якого вірша вони? (Деформований текст).
- Попрацюйте у групах.
( Зачитують уривки та називають назву твора.)

Ізолотоїйдорогоїменіщобзналивинежальмоєїдолімолодоїаінодітакапечаль

 

МеніоднаковочибудуяжитьвУкраїнічинічихтозгадаєчизабудеменевснігуначужині однаковісінькомені.

 

Зацвілавдолинічервонакалинанібизасміяласьдівчинадитина
 

Село!ісерцеодпочинеселонанашійУкраїніненачеписанкаселозеленимгаємпоросло

Всталавесначорнуземлюсоннурозбудилауквітчалаїїрястомбарвінкомукрила

Засонцемхмаронькапливечервоніполирозстилаєісонцеспатонькизовеусинєморе

5.Шевченко – Кобзар.

Вчитель: У 1840 році побачила світ книжка Т.Г.Шевченка «Кобзар», за яку в народі прозвали поета кобзарем. І ось перед вами «Кобзарі » різних років видання . Якщо схочете прочитати вірші, завітайте до бібліотеки нашої школи.

  На дошці дата:      1840 рік

- Декламування  віршів

Діти розповідають вірші, які підготували самостійно.

6.  Останні роки життя поета.

Вчитель: Як складалося подальше життя поета

(Розповідає учень)

Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, яке ставило своєю метою визволення України, за те, що писав про волю, цар Микола 1 у 1847 році наказав заарештувати Тараса і заслати в оренбурзькі  степи до Орської фортеці . Там  Т.Г Шевченко  до 1857 року  був  рядовим солдатом царської армії . 

Тарасу Шевченко заборонили писати і малювати.  

Десять довгих років карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.

Вчитель: Незважаючи на заборону, він продовжує писати і малювати, а девізом свого життя він проголосив: «Караюсь, мучусь…, але не каюсь…»   У неймовірно тяжких умовах, крадькома він писав поезії, створив понад 400малюнків.

(Розповідає учень)

В 44 роки поет повернувся із заслання в Петербург, здоров’я було вже підірване. Т. Г. Шевченко написав для дітей “Буквар”, мріяв написати ще ряд підручників для початкової школи, але хвороба не дала цього зробити. Останні дні життя поета були дуже важкими: він тяжко дихав, не міг говорити. Вночі, з 9 на 10 березня прибули телеграми з Харкова, Полтави,що вітали поета з Днем народження. Та вранці, 10 березня 1861 року у своїй кімнаті - майстерні в Академії мистецтв  він помер.          

Поховали Т. Г. Шевченка спочатку на Смоленському кладовищі у Санкт- Петербурзі, а в травні того ж року його прах перевезли на Україну і поховали на Чернечій (а нині Тарасовій)горі біля Канева.

Із 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три з половиною роки під наглядом поліції. І тільки 9 років - вільною людиною.

  V. Узагальнення нового матеріалу

Вчитель: Багатогранна поезія Шевченка. Вона є частинкою духовного буття народу.
Минають віки, стираються написи на каменях, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічно. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти.

1. Які слова – заповіти залишив нам Шевченко?

( Читають  заповіти  Шевченка  учні )
1.Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь
й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
в хату не пускають.
2. Любітеся, брати мої,
Вкраїну любіте
І за неї безталанну,
Господа моліте.
3. Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата,-
Нехай мати усміхнеться,
заплакана мати.
Вчитель:

-      Тарас Шевченко мріяв про оновлену , вільну Україну,  в якій український народ буде жити щасливо і ніколи не буде забувати про свого Кобзаря.

Про це написав поет у своєму вірші «Заповіт» .(Розповідає учень «Заповіт»)
- Чи можна сказати, що заповіти Т.Г, Шевченка виконуються і до нині?

-Чому ви так вважаєте?
2.Вчитель. Не знайдеться в Україні такої людини, яка б не знала імені великого Кобзаря, не читала його творів. Слово поета лунає скрізь багатьма мовами світу.
 Своєю простотою, співучістю поезія Шевченка привернула увагу багатьох композиторів (К. Стеценка, Я. Степового та інших.) А композитор

  М. Лисенко присвятив творчості Шевченка понад 80 композицій. Пісні   стали народними.

 Український народ любить співати  «Заповіт» , «Реве та стогне Дніпр широкий…».

Звучить запис співу «Реве та стогне…» діти записують асоціації до слова «Дніпро»

3.« Склади картину»

А щоб дізнатися чи ви були уважними під час екскурсії  для вас буде таке завдання:

1.Відповісти на запитання

2.Відшукати правильну відповідь записану на частинці  картини

3.З҆ єднати частини,якщо відповіді правильні одержиться картина до віршів Т.Г.Шевченка

1)     Місце народження поета (с. Моринці)

2)     Соціальний стан у дитинстві ( кріпак)

3)     Улюблене заняття у дитинстві(малювання)

4)     Хто допоміг викупити з кріпацтва(художник Брюллов)

5)     Сума викупу (2500 рублів)

6)     Який підручник написав для школярів ( буквар южнорусский)

7)     Скільки віршів входило до першого видання Кобзаря? 

8)Літературний псевдонім Шевченка(Кобзар)

9)Скільки років був на засланні? (10)

10)Скільки років прожив? (47)

VI. Підсумок уроку.
1. Бесіда (метод «мікрофон»)
- Про кого ми сьогодні говорили на уроці  читання

- Ким є Шевченко для України?

- Як називають Т.Г.Шевченка в народі? - Які вірші Тараса Шевченка сьогодні звучали на уроці?
- Як Україна вшановує пам’ять Т.Шевченка?

2.Рефлексія уроку:

-      Що для вас було цікавим на уроці?

-      Що вас вразило на уроці?

-      Що цінного взяли для себе?

3. Вчитель: То ж  нехай вогонь його душі

запалить у ваших серцях

іскру віри,  надії, любові

до рідної землі, свого народу. (Запалюю знову свічку.) 

VIІ. Домашнє завдання.

- Намалювати малюнки до тих творів, які найбільше сподобалися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Тарас Шевченко» Галина Комарова

 

Не на шовкових пелюшках,

Не у величному палаці -

В хатині бідній він родивсь

Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати сповила

Його малого й зажурилась...

І цілу ніченьку вона

За сина-кріпака молилась.

І Бог почув молитву ту,

І дав душі убогій силу,

І в руки хлопцеві вложив

Співацьку чародійну ліру.

І виріс він, і кобзу взяв,

І струн її торкнувсь рукою

І пісня дивна полилась,

Сповита вічною тугою.

В тій пісні людям він співав

Про щастя, про добро, про волю

Будив зі сну, пророкував

Їм вищу і найкращу долю.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2019
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку