Конспект уроку з літературного читання 4 клас."Людина починається з добра"

Про матеріал
Розробка уроку з позакласного читання містить різні ігрові та іноваційні форми роботи, полегшує підготовку вчителя до уроку.
Перегляд файлу

Урок з позакласного читання 4 клас.

Тема: "Людина починається з добра" 

Мета: формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.

Обладнання: портрет, виставка книг В.Сухомлинського 

Епіграф

… Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

                                                                                                            Л.Забашта                                

 Хід уроку

І. Організація класу.

Ви добро лиш творіть повсюду

Хай теплом ваші повняться груди

Ви викопайте і почистіть криницю

Волю дайде, нагодуйте пташину

Приголубте навіть дитину

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити

 Дуже мудро говорить народ: « Роби добро і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло і воно повернеться до тебе.»

Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського.

- Сьогодні на уроці ми з вами поміркуємо над питанням «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Тож тема нашого уроку: «Людина починається з добра»

− Людина приходить у світ для  добра. У  тлумачному  словникові подається тлумачення,  визначення  слова. 

1. Тлумачний словничок

Добро ‒ корисна справа.

Доброта ‒ чутливе, дружнє ставлення до людей.

2. Вправа «Мозковий штурм»

‒ Чим відрізняється добра людина від інших?

‒ А як ми можемо дізнатися про її доброту? (За її вчинками. Добра людина завжди готова прийти на допомогу. Вона ніколи не буде заздрити іншими, а лише буде радіти)

‒ Діти, а де живе доброта?

‒ Я хочу вам показати ось цю свічечку. Погляньте на її полум’я. Вам приємно на нього дивитися? А якщо піднести руки ближче до її вогника, що ми відчуємо?

‒ Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати тепло?

‒ За якої умови це може бути?

‒ Майбутнє кожної дитини, її доброта закладається ще в дитинстві. І допомагають нам у цьому батьки, вчителі, гарні книги.

З групи слів вибрати ті слова які асоціюються і із словом людина, і із словом добро. 

Залишилися слова: ненависть, злість, байдужість, заздрість, жадібність,хитрість.

Що символізують вони?

Яке значення слово «Добро» за словником?

(Добро -  це гарні, корисні справи які можна зробити на благо людей.)

Фізхвилинка

− З деякими творами В.О. Сухомлинського ми вже знайомилися.

(Виставка книг)

− Сьогодні новий твір, нові герої, які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість ‒ «Людина приходить у цей світ для добра».

3.Діти розповідають прочитані твори В. Сухомлинського. (Говорять чого навчились)

ІІІ. Слухання казки В. Сухомлинського “Пелюстка і квітка ”

Розцвіла біла Квітка жоржини. Літали над нею бджоли та джмелі, брали нектар.В Квітці сорок дві Пелюстки. І ось одна Пелюстка загордилася! "Я найкрасивіша. Без мене Квітка не цвіте. Я найголовніша. Ось візьму та піду - що мені?"Напружилася Пелюстка, вилізла з Квітки, стрибнула на землю. Сіла в кущі троянди і дивиться, що буде робити Квітка.

А Квітка як ні в чому не бувало посміхається сонечку, кличе до себе бджіл та джмелів.

Пішла пелюстка, зустріла мурашку.

- Ти хто? - питає Мурашка.

- Я - Пелюстка. Найголовніша. Найкрасивіша. Без мене і Квітка не цвіте.

- Пелюстка? Знаю пелюстку у квітці, а на двох тоненьких ніжках, як ти, - не знаю.

Ходила Пелюстка, ходила, до вечора засохла.

А Квітка цвіте. Квітка і без однієї пелюстки - квітка. А пелюстка без квітки – нічого.

- Чого вчить нас ця казка?

ґ) Робота в парах.

− А зараз ми попрацюємо в парах. Ваше завдання з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.

Все добре переймай, а                 що дощ у посуху.

Далеко йде добра слава,                     роби сміло.

Не одяг красить людину, а          себе веселити.

Добре діло                                          собі  має.

Добре слово людині —                     зла уникай.

Добро творити —                         а погана ще далі.

Хто людям добра бажає, той         добрі справи.

ІV. Гра “ Стародавні ваги ”

 Чого на землі більше: добра або зла? Може бути, нам допоможуть довідатися чашечки? В одну чашечку я буду класти “ зло ” (таблички - заздрість, жадібність, зрадництво, помста, неправда, бійка, образа). Щоб перемогти зло, треба постаратися, щоб у чашечку з “добром ”було більше добрих справ. Згадайте добрі справи, запишіть на папірці  і покладіть у чашу з “добром ” (діти записують добрий вчинок на приготовлених листочках і кладуть у чашку).

- У вас, діти, як і в казці, добро перемогло зло.

Побажання вчителя

- Роби добрі справи, не вимагаючи нагороди, не згадуй про них, не хвастай ними. Завжди пам'ятай про тих, хто тобі зробив добро, будь вдячним. Почуття подяки – показник інтелігентності й доброти людини. Чуйність до  страждання інших людей властиві добрим людям.

- Діти, поспішайте робити добро, давайте прикрашати своє життя й життя оточуючих нас людей добрими справами!

V. Гра «Складання дерева життя»

 - Наприкінці нашої стежинки нам зустрілося “дерево життя. ” Воно сухе і мертве. Зараз ми вдихнемо в нього життя і силу. У вас на партах правила доброти, написані на листочках дерева. Прочитайте їх і прикріпіть листочок. (Діти беруть листочки. Читають правила, прикріпляють до дерева)

Правила:

1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.

2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.

3. Поважай і слухайся батьків.

4. Будь правдивим і чесним.

5. Будь чуйним до людського горя, милосердним.

6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.

7. Поважай дівчат, жінок.

8. Не глузуй з малих і немічних

9.   Люби і захищай тварин.

10. Пробачай помилки іншим.

11. Ніколи не заздри.

12. Жалій інших, а не себе.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу 

2.  Творча колективна вправа «Доповни вірш».

− А зараз ми станемо справжніми письменниками. Я читатиму вам вірш, а ви маєте придумати потрібне слово у кінці рядка.

Щедро ллє проміння сонце

У твоє й моє ... (віконце),

Щоб в теплі ми виростали

Й світло людям ... (дарували).

Й де б ми в світі не були,

Щоб завжди любов ... (несли).

Щастя, радість і тепло,

Щоб чудово всім ... (було).

В світ прийшли ми: я і ти

Для любові й ... (доброти)!

Будь привітним і прихильним,

Добрим, лагідним і... (сильним).

Вчися правдою прожити.

Теплим словом вмій ... (зігріти).

Вчись завжди допомагати

І людині... (співчувати).

І старайся так прожити,

Щоб, як сонечко, ... (світити)!

І в душі завжди нести

Теплий промінь ... (доброти)!

3. Вправ «Скринька доброти».

− У кожного на парті лежать квіти різного кольору. На зворотньому боці запишіть гарну людську рису ту, яку ви вважаєте найголовнішою. Створимо СКРИНЬКУ ДОБРОТИ. І нехай ця скринька збереже усі ці людські якості,  які будуть супроводжувати вас усе життя.

VІІ. Підсумок уроку.

- Чого вчать твори В.Сухомлинського?

- Які почуття викликав у вас урок?

- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло.Поверніться один до одного  побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.

VIII . Домашнє завдання.

 -До наступного уроку позакласного читання зробити “ Книгу добрих справ ”, куди будете записувати добрі справи, які зробили протягом тижня. Не забудьте прикрасити її своїми малюнками.

Завантаження...
docx
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
1863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку