Урок - гра " Холоднокровні тварини: земноводні та плазуни "

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань, який має на меті узагальнити знання про будову та різноманітність організмів класів Земноводні та Плазуни.
Перегляд файлу

Тема: Загадкові холоднокровні – плазуни та земноводні

Мета: Узагальнити знання про будову й різноманітність організмів класів Земноводні та Плазуни;

 систематизувати знання про будову органів, функції та їх взаємозв’язок;

розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати в учнів пізнавальний інтерес,

виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати спілкування під час змагання, прилучати учнів до наукової творчості.

Обладнання: таблиці “ Зовнішня та внутрішня будова земноводних”, “ Зовнішня та внутрішня будова плазунів”.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма уроку: урок-гра.

                                                   Технологія уроку

|. Організаційний етап.

Повідомлення теми та мети уроку; нагадую правила гри; відрекомендовую журі.

||. Узагальнення й систематизація знань (конкурси)

1. Конкурс “ Привітання команд”.

Перша команда

Вас командою вітаєм

Й на змагання викликаєм,

Щоб усім вам довести:

Краще наших не знайти.

Ми звемось “ Хамелеон”

Зовні ми, ніби дракони,

Вмієм гарно маскуватись

І спокійними здаватись.

Знаєм, що і де сказати,

А коли і промовчати,

А науки, будьте певні,

Нам вдаються дуже легко:

Зоологія, зокрема, -

Найулюбленіша тема.

А обсягу наших знань

Міг позаздрити Дарвін Чарльз.

І боїться супротивник

Звичок наших дуже дивних.

Тож тремтіть! Ось чемпіони!

Звати їх “ Хамелеони”!

 

Друга команда

Команда наша не проста –

“Анаконда” звати.

Є єдина в нас мета:

Битись і перемагати

Для того ми вчимось у школі,

Щоб знання тут здобувати.

І чого ми научились –

Хочем зараз показати.

Анаконда – це наш герб

В цих змаганнях буде,

І подивитеся ви,

Що з нею ми здобудем.

Та не треба говорити

Про те, що не настало,

Краще зараз відпочиньте

І послухайте виставу.

Слухайте уважно нас,

Бо ми є вищий клас!

 

2. Конкурс “Розминка”

Команда “Анаконда”

1.По дорозі стрибає, у воді плаває. (Жаба)

2.Неотруйна змія середнього розміру, що має жовті плями з обох сторін голови. (Вуж)

3.Маленька безхвоста земноводна тварина з бородавчастою шкірою. (Ропуха)

4.Змія тропіків і субтропіків, яка, нападаючи на свою жертву, душить її. (Удав)

5.Без рук, буз ніг, а по землі ходить. (Змія)

6.Між листям зеленіє, на землі  темніє. (Хамелеон)

7.Куди повзе, за собою хату везе. (Черепаха)

8.У зеленому жакеті

Галасує в очереті,

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак. (Жаба)

 

Команда “Хамелеон”

1.В’ється мотузка, на кінці голівка. (Змія)

2.Від чийого – будь приходу скаже дурень з прірви в воду. (Жаба)

3.В кого кам’яна сорочка? (У черепахи)

4.На горбочку, під дубочком звився, скорчився клубочком. (Гадюка)

5.Живе у воді, а на березі плодиться. (Крокодил, черепаха)

6.Хто хвіст залишає, а від ворога втікає? (Ящірка)

7.Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,

Як батіг довге, але зовсім не б’ється,

Людини боїться, молоко вживає:

В лісі їх багато,- мабуть кожен знає. (Вуж)

8.Дивних крихітний автобус по піску кудись поліз,

А він ходить так повільно

Через те, що без коліс. (Черепаха)

 

3. Конкурс “Знайди помилку”

До нас потрапили записки відомого вам фантазера барона Мюнхаузена. Уважно послухайте їх та знайдіть помилки, яких припустився барон. Визначне тварину, про яку розповів вам Мюнхаузен.

      Команда “Хамелеон”

Вперше ми зустрілись з цим страшним звіром, коли полювали у джунглях Індії на тигра. Проходячи берегом мутної ріки ми добряче перелякались, коли він вистрибнув із заростей з роззявленою пащею. Його довгі й вузькі щелепи були озброєні гострими зубами, що розташовувались двома рядами. Лапи – довгі, з кігтями на кінцях. Все його ящероподібне тіло було вкрите блискучою лускою. Виявилося, що ми якраз спостерігали за його полюванням. А здобиччю цьому звіру слугували, що б ви подумали… метелики. Зловивши одного, він кинувся у воду, занурився, а через хвилину з’явився на поверхні й мирно поплив, мов колода, за течією. Поряд плавали гуси і ще якісь пташки, але він навіть не поворухнувся, лише очі на довгих стебельцях піднялися над поверхнею тіла, розглядаючи навколо, мов перископи підводного човна. І хоч нам дуже хотілося похлюпатися у теплій ріці, але чомусь ніхто не наважився увійти у воду. (Крокодил)

     Команда “Анаконда”

Одного чудового ранку, коли я відпочивав на Мадагаскарі, побачив дивну тварину. Вона сиділа на пальмі, її величезні очі дивилися у різні боки. Між листочками її майже не було видно, бо мала вона яскраво-зелене забарвлення. Вздовж її тіла на спині красувався рожевий гребінь. Вона почала швидко рухатися вертикальною гілкою, переставляючи свої пальці-присоски і подекуди чіпляючись довгим цупким хвостом. Тіло тварини було позбавлене рогових лусок. І тут ця тварина швидко відкрила свій рот, в якому проявлявся коротенький роздвоєний на кінці язик, і відгризла великий шматок листка, який почала жувати великими зубами. Мені захотілося поближче розглянути мою нову знайому, але, мабуть, я їй не сподобався, бо вона швидко перестрибнула на інше дерево. (Хамелеон)

                                                                                                                 “Земноводні”

     4. Конкурс “Швидкісний”

п

і

п

а

 

 

л

 

е

 

п

 

ж

е

р

о

п

у

х

а

ч

е

 

г

 

б

е

д

 

н

о

г

и

 

с

 

л

 

 

с

т

е

г

н

о

п

 

 

р

 

 

в

р

д

м

о

з

о

к

м

я

з

 

к

 

т

 

 

 

е

й

 

Розв’язати кросворд.

Команда “Анаконда”

По вертикалі

1.Одна з кісток передньої кінцівки. (Плече)

2.Камера серця. (Передсердя)

3.Хвостата личинка жаби. (Пуголовок)

4.Найбільш відомі земноводні. (Жаби)

8.Хвостата земноводна тварина, яка живе в печерах Югославії. (Протей)

По горизонталі

1.Південно – американська жаба. Розвиток потомства проходить на спині самки. (Піпа)

5.Безхвоста земноводна сутінкова тварина. Часто зустрічається в садах і на городах. (Ропуха)

6.Кінцівки жаби. (Ноги)

7.Одна з кісток задньої кінцівки жаби. (Стегно)

9.Центральний відділ нервової системи. (Мозок)

10.Складова частина кінцівки земноводних, яка приводить їх у рух. (М’яз)

                                                                                                                      “Плазуни”

 

 

с

л

і

п

у

н

 

 

 

в

 

д

 

ч

е

р

е

п

а

х

а

в

 

р

 

 

в

у

 

е

 

г

 

ж

о

в

т

о

б

р

ю

х

 

 

 

 

 

і

 

р

 

п

о

л

о

з

 

з

к

 

 

ь

 

д

а

б

о

й

я

н

 

б

 

р

и

б

о

я

щ

і

р

 

ц

 

а

я

щ

і

р

к

а

 

 

 

 

     Команда “Хамелеон”

По вертикалі

2.Велика неотруйна змія. (Удав)

3.Безнога ящірка, за зовнішнім виглядом схожа на змію. (Веретільниця)

5.Неотруйга змія. (Вуж)

6.Велика дуже отруйна змія з родини гадюкових. Живиться гризунами, ящірками, дрібними птахами. Живе на Кавказі, Казахстані, середній Азії. (Гюрза)

9.Велика отруйна змія. Під час небезпеки піднімає передню частину тулуба й розширює шию. (Кобра)

 

По горизонталі

1.Маленькка, нешкідлива черв’якоподібна змія, з очима, захованими під шкірою, луска гладенька. Веде підземний риючий спосіб життя. (Сліпун)

4.Плазун, вкритий кістлявим панциром. (Черепаха)

7.Велика змія з родини вужових. Здобич душить. (Жовтобрюх)

8.Неотруйна змія з родини вужових. Здобич душить. (Полоз)

10.Ланцюгова гадюка. (Дабойя)

11.Інша назва іхтіозавра. (Рибоящір)

12.Поширений невеликий плазун з кінцівками. (Ящірка)

 

     5. Конкурс “Бліцтурнір”

Команда “Хамелеон”

1.На які ряди поділяються клас Амфібії?

(Ряди:Безногі, хвостаті)

2.Чим покрите тіло плазунів?

3.Яке запліднення в плазунів? (Внутрішнє)

4.Назвіть найдавнішу тварину серед сучасних плазунів. (Гатерія)

5.Яке серце в крокодила? (Чотирикамерне)

6.Які легені в плазунів? (Пористі)

7.Яке запліднення в земноводних? (Зовнішнє)

8.Яка шкіра у земноводних? (Гола зі слизом)

9.Про яких тварин говорять, що вони геть вилазять зі шкіри? (Змії, коли линяють)

10.Яке серце у дорослих земноводних? (Трикамерне)

11.Яких ящірок часто приймають за змій? (Безногих: жовтопуз, веретільниця)

12.Яке серце в більшої частини плазунів? (Трикамерне, з неповною перегородкою у шлуночку)

 

Команда “Анаконда”

1.Назвіть органи дихання земноводних. (Легені та шкіра)

2.Скільки кіл кровообігу у земноводних? (Два)

3.У якої тварини очі можуть дивитися у різні боки незалежно одне від одного. (У хамелеона)

4.Як називається личинка амбістоми? (Аксолотль)

5.Скільки кіл кровообігу у плазунів? (Два)

6.Як називають здатність ящірки до самокаліцтва? (Аутотомія)

7.З яких відділів складається орган слуху в земноводних і плазунів? (Середнє та внутрішнє вухо)

8.Які тварини сплять з розплющеними очима. (Змії, тому що їхні повіки зрослися)

9.Назвіть найбільшу ящірку. (Варан)

10.Яка тварина носить на собі свій дім? (Черепаха)

11.Як називались великі вимерлі плазуни? (Динозаври)

12.Які ряди належать до класу плазуни? (Ряди: Лускаті, черепахи, крокодили)

     6. Конкурс “Хто зайвий?”

Кожній команді пропонують малюнки із зображенням різних тварин, Першій команді потрібно знайти серед них плазунів, а другій земноводних

 

     7. Конкурс “Віриш- не віриш”

Запрошується по одному учаснику від кожної команди. Їм будуть давати запитання на які вони повинні відповісти “Так” чи “Ні”.

Команда “Хамелеон”

1.У земноводних шкіра гола, багата на залози.

2.Між пальцями передніх кінцівок жаби є плавальні перетинки.

3.Земноводні мають завжди один шийний хребець.

4.Травна система жаби закінчується клоакою.

5.Органами дихання дорослої жаби є зябра.

6.Пуголовок дихає зябрами.

7.У дорослої жаби одне коло кровообігу.

8.Самки земноводних відкладають ікру у воду.

9.Розвиток жаби відбувається з перетворенням.

10.Саламандра і тритон належать до безхвостих земноводних.

 

Команда “Анаконда”

1.У плазунів шкіра має залози.

2.Тіло плазунів вкрите щитками або лускою.

3.У плазунів травна система закінчується анальним отвором.

4.Плазуни мають одне коло кровообігу.

5.Плазуни дихають шкірою.

6.У плазунів яйце містить поживні речовини.

7.У плазунів запліднення зовнішнє.

8.Маленька ящірка під час росту та розвитку схожа на дорослу тварину.

9.Якщо за якихось обставин ящірка втратила хвіст, то з часом у неї може вирости новий.

10.Тритони та саламандри належать до плазунів.

 

     8. Конкурс “Журналістське розслідування”

Кожна із команд повинна була провести журналістське розслідування про представників класу Плазуни. Перша команда – про крокодилів, друга – про черепах.

Команда “Команда Анаконда”

          Ряд крокодили

   Найбільш високоорганізованих плазунів – крокодилів – нараховується близько 25 видів. Тіло в них видовжене, приплюснуте. Хвіст стиснутий із боків і служить для плавання. На передніх лапах 5 вільних плавців, а на задніх – по 4 пальці, з’єднаних між собою перетинками.

   У зв’ язку з напівводним способом життя вони мають такі пристосування – особливу будову легень, що дозволяє тваринам тривалий час перебувати у воді; очі та ніздрі, що виступають над поверх нею голови та дають їм можливість дихати атмосферним повітрям і спостерігати за тим, що відбувається навколо, перебуваючи у воді. Під час пірнання у воду ніздрі та слухові отвори в них закриваються клапанами.

   Шлуночок серця розділений перегородкою на дві ізольовані половини, отже, серце крокодилів чотирикамерне. Добре відомі гавіали завдовжки до 6м., нільські крокодили – до 8м (інколи до 10м), китайські алігатори до 2 м. Крокодили живуть у воді, віддаючи перевагу повільним рікам і озерам. На сушу виходять не часто. Розмножуються відкладаючи яйця завбільшки з гусячі у вириті у прибережному піску ямки. У кладці буває кілька десяток яєць. Період інкубації триває 1,5-2 місяці. Самка відкладає яйця на березі у (відкриту) вириту нею ямку й оберігає кладку. Коли з яйця вилуплюються маленькі крокодили, вона переносить їх у роті до води. Під час такої подорожі вони виглядають із рота матері між зубами.

   Харчуються крокодили різноманітною тваринною їжею: від молюсків до порівняно великих ссавців. Можуть нападати на людей. Здобич ловлять у воді, повільно підкрадаючись до неї. Паща при цьому відкрита, а все тіло занурене у воду. Під час полювання орієнтуються, використовуючи слух і зір. У воді крокодили моторні і меткі, на суші незграбні та повільні. У деяких місцях їх добувають, використовуючи м’ясо та цінну шкіру, або розводять на спеціальних фермах (наприклад на Кубі).

   Шкіра крокодилів вкрита дуже товстими щитками. Якщо їх зняти, виходить шкіра з дуже гарним рисунком. З неї виготовляють портфелі, сумки, взуття. Всі крокодили потребують охорони.

 

Команда “Хамелеон”

          Ряд черепахи

   Це своєрідні плазуни, характерною ознакою яких є наявність кістково – рогового або кістково – шкіряного панциря, що складається із спинного та черевного щитів. Панцер утворений розширеними кістками скелета. У випадку небезпеки черепаха втягує голову, кінцівки та хвіст у панцир або ховає їх під його виступами. В такому стані вона добре захищена від ворогів, оскільки панцир дуже міцний. Щелепи схожі на дзьоб, вкриті роговими пластинками. У черепах добре розвинений зір і слух. Шийний і хвостовий відділ хребта рухомі, решта приросли до спинного щита панцира.

   У ряді переважають види сухопутних черепах. Деякі черепахи пристосовуються до життя у воді. Черепахи, що живуть у озерах і річках, мають між пальцями ніг плавальну перетинку. Більшість черепах мешкають у тропіках. У Середній Азії зустрічається середньоазіатсяка сухопутна черепаха завдовжки 20-25 см. Її можна побачити на весні або восени. Взимку вона, як і всі плазуни, впадає у сплячку. Крім того, вона перебуває у сплячці і улітку, коли вигоряє вся рослинність, якою вона харчується. У південних областях європейської частини мешкають болотяна черепаха завдовжки 25 см. Вона добре плаває та пірнає, харчується різноманітними водними безхребетними.

   У тропічних морях мешкають дуже великі морські черепахи масою 300 кілограм І більше.

   Усі черепахи розмножуються на суші, відкладаючи яйця.

   Найбільші черепахи – зелена (завдовжки до 1м, маса тіла – до 450 кг) і слонова (завдовжки до 2м, маса тіла до 400 кг). Слонова черепаха зустрічається на Галапагозьких островах. Земна, або супова, черепаха поширена у тропічних і субтропічних морях. У морських черепах кінцівки перетворилися на ласти, завдяки яким вони легко плавають у воді.

   Цех черепах добувають заради м’яса. Черепаху каретту виловлюють для отримання червоного панцера, який використовують для виготовлення прикрас.

     9. Турнір знавців

Від кожної команди запрошується по двоє учасників, на пропоновані запитання вони відповідають по черзі. Якщо учасники не можуть відповісти на запитання, то їм допомагає команда.

1.Як поводиться ропуха, якщо перед нею сліпі суниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Коли  поворушити ягоду, то ропуха її схопить, тому що вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається).

2.Який учений і чому назвав земну жабу,  “жаба їстівна”? (К. Лінней; їхні м’язисті задні ноги на смак порівнюються з ніжним м’ясом молодих курчат).

3.Були часи, коли кумок поміщали в посудину з молоком, і воно довго не скисало. Поясніть цей факт.

4.Чому полоза лісового називають ескулаповою змією?

5.Чи завжди ящірка, схоплена за хвіст, відкидає його? (Ні тільки у відповідь на біль, навіть слабкий).

6.Чи знаєте ви, як надати першу допомогу при укусі отруйної змії?

     10. Конкурс фізіологів

1.Невігласи обвинувачують ропух у розповсюдженні бородавок, а також агресивності, чудодійності, отруйності. Чи справедливими є такі закиди?

2.На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а нога відчахнулася. Яка подальша доля пуголовка? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих особин).

3.За якими ознаками визначають стать жаби? (У період розмноження в самців трав’яної та зеленої жаб шорсткуваті стовщення (“мозолі”) на внутрішніх пальцях передніх лап. Самці зеленої жаби мають резонатори, що підсилюють голос під час кумкання).

4.Одного разу школярі знайшли мертву ящірку , взяли її в руки та почали тягти за хвіст. Що, на вашу думку, було далі? (Хвіст не обламався). Чому?

     11. Конкурс “Подорож у минуле”

Слово вчителя:

Близько 300 млн. років тому на землі з’явилися перші земноводні. Але наприкінці того періоду клімат знов став сухим, і нащадки перших земноводних почали розвиватися в двох напрямках. Одні так і залишилися біля води й перетворилися на сучасних земноводних. Інші, навпаки поступово пристосовувались до сухого клімату й перетворилися на плазунів. Із викопних плазунів найцікавішими були динозаври, які досягли значного й видового різноманіття. Це були найбільші з усіх надземних хребетних, які будь-коли існували на Землі. Такі гіганти навіть змушені були знову повернутися до напівводного способу життя: у воді їхнє тіло ставало легшим. Вони бродили по мілких місцях і живилися прибережними рослинами, дістаючи їх завдяки своїй довгій шиї. Деякі тодішні плазуни навіть повністю повернулися до водного способу життя, хоч і не втратили легеневого дихання. Таким був іхтіозавр. Нарешті, були також літаючі ящери – птеродактилі:

   Таким чином, плазуни освоїли всі життєві середовища – наземне, водне й повітряне. Вони утворили велику кількість видів і стали панівними на Землі. А зараз пропоную вам подорож у минуле, у часи динозаврів.

 

          Команда “Хамелеон”

Стегозавр

Це гігантський (довжина до 9м., висота – 3,5м., маса – близько 3,5 т.) панцирний ящір мезозойської  ери. Стегозавр – рослиноїдна тварина, живився низькорослими рослинами і ніжними гілками дерев. Незважаючи на свій страшний вигляд і великі розміри, він був сумирною твариною. Пересувався на чотирьох кінцівках, мав величезний живіт. Передні ноги були короткі і легші за задні. Крихітна голова закінчувалася дзьобом з дрібними зубами. Головний мозок стегозавра величиною з грецький горіх не міг керувати усіма рухами тварини. Тому у хвостовій частині хребта спинний мозок мав потовщення – другий мозок” який відповідав за рухи задніх кінцівок і хвоста. Тут мозкової речовини поміщалося у 20 разів більше, ніж у черепі: Отже, про стегозавра можна сказати, що він був “міцний заднім розузом”. Тіло вкривав міцний панцир із рогових частин довжиною до 75см., засіяний шипами. Уздовж хребта тяглися 2 ради майже вертикально розташованих щитків. Хвіст ящера також був захищений могутніми шипами.

   Довгий час вчені не могли з’ясувати призначення пластин на спині рептилії. Експерименти з моделями стегозаврів встановили, що пластини служили для терморегуляції. Якщо ящеру було холодно, він вилазив на сонечко і підставляв пластини променям, під дією яких кров у кровоносних судинах нагрівалась і, циркулюючи, зігрівала усі тіло.

          Команда “Анаконда”

Тиранозавр

Ящір – тиран – саме так перекладається назва цього динозавра, один тільки зовнішній вигляд якого наводив жах. Довжина кроку цього ящера становила – 3,5 м., і важив він до 9т. Трипалі; подібно до пташиних, задні лапи з кривими гострими кігтями і коротенькі двопалі – передні: (Передніми кінцівками тварина навіть не могла дотягнутися до свого рота). Широкий, мускулистий хвіст слугував тварині як противага важкій голові при нахилі, ходінні і під час бігу, а також міг використовуватися для нанесенні сильних ударів.

   Пересувався тиранозавр лише на задніх лапах. Голодний хижак, виходячи на полювання, видавав страшний рев, і цього було вже досить, щоб наводити жах на все живе навколо.

   Вчені вважають, що через свою велику масу тиранозавр не ганявся за здобиччю, а нападав із засідки, валив жертву на землю і добивав зубами. Кинджальні зуби були різної довжини (в середньому з руку людини) і такими міцними, що дозволяли утримувати здобич, що виривалась. Зубами він розривав свою поживу на шматки та ковтав її не жуючи.

   Череп страшного ящера складали міцні кістки, які могли витримати навантаження потужністю близько 6 тонн. Але, незважаючи на захищене тіло на міцний череп, хижаку не можна було знаходитися у радіусі дії хвостатих рослиноїдних гігантів.

   1993 р. американським ученим пощастило знайти кілька крапель скам’янілої крові тиранозавра. Тепер з’явилася можливість вивчити генетичну будову ящера – тирана, більше дізнатися про його звички і спосіб життя.

 

          Команда “Хамелеон”

Брахіозавр

   За всю історію планета не народжувала більших сухопутних тварин. Чотири великі африканські слони, один на одного, ледве могли б дотягнутися до його голови. Якби брахіозавр з’явився на вулиці сучасного міста, то легко міг би зазирати у вікна 5 поверху, а коли б піднявся на задні ноги – перелякав би мешканців 9 поверху

   Маса тварини – 45-80 тонн. Важчий лише синій кит (вага 150т при довжині 30,5м). ці могутні ящери буро – зеленого кольору блукали по глибоких затоках. Над водою залишалися лише маленькі голови, що похитувалися на тоненьких шиях. Дихали брахіозаври атмосферним повітрям через ніздрі, розташовані у верхній частині голови. При небезпеці велетні могли повністю занурюватися у воду.

   Ці доісторичні гіганти через свою величезну масу пересувалися по суходолу повільно, розміреним кроком, зі швидкістю не більше 20 км/год. Весь час вони витрачали на пошуки поживи, оскільки велике тіло вимагало величезний обсяг їжі (щоб насититися їм потрібно було понад 500 кг зеленого корму щодня).

   При розкопках у скам’янілостях були знайдені так звані “шлункові камені”, відполіровані шлунковим соком. Ці камені допомагали тваринам перетирати грубий харч. Подібну будову травної системи можна спостерігати у сучасних птахах.

 

     Команда “Анаконда”

Трицератопс

   Трицератопс, або рогаті ящери, були останніми серед гігантських рептилій. Цей динозавр мав три роги (по одному над кожним оком і на кінці морди) та ніздрі. Череп закінчувався вузьким беззубим дзьобом, який за своєю за своєю формою нагадував пащу черепахи. Вважається, що за його допомогою тварина рила землю в пошуках коріння рослин. Напевно, ящери були добре пристосовані до живлення низькими рослинами квітковими рослинами і до життя на відкритій місцевості.

   На потилиці піднімався кістяний “комір”, усаджений по краях вигнутими шипами. Панцира, якщо не рахувати “комір” не було.

   Трирогі динозаври вели статний спосіб життя. На чолі стада молодняку і самок стояв ватажок. У випадку небезпеки дорослі особи утворювали коло, прикриваючи молодняк і вистявляючи на зустріч нападникам гострі роги.

   Ще однією зброєю трицератопсів був дзьоб. Ним вони могли наносити смертельні удари хижакам, які нападали.

   Життя в стаді, будівництво гнізд і турбота про потомство свідчать про складну соціальну поведінку цих тварин. Можливо, що за своєю поведінкою вони наближалися до сучасних ссавців і птахів. Це припущення підтверджує знайдене при розкопках у Монголії гніздо з яйцями. Напевно, протягом сотень років стада трицератопсів приходили відкладати яйця в одне і те ж місце. Оскільки одна самка не могла відкладати 30 яєць, учені припустили, що в гнізді було кілька кладок. Можливо, кожна самка відкладала свої яйця, рухаючись по колу, через те, що гніздо складалося з кількох кіл яєць. Після завершення кладки динозаври засипали гніздо піском. До цього часу залишається невідомим – охороняли вони свої гнізда чи ні.

 

|||. Підсумок уроку

|\/. Домашнє завдання. Підготуватись до тематичного оцінювання по темах: “Клас Земноводні”. , “Клас Плазуни”.

   

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ферко Оксана
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
1100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку