для учнів 1- 4 класів
Мета: формувати правові знання школярів; розвивати у дітей вміння уважно слухати розповідь вчителя, пам'ять, мислення, розуміти зміст запитань та відповідей, вчити аналізувати, міркувати, зіставляти, робити висновки, корегувати мову дiтей, розширювати їх кругозір, збагачувати словниковий запас, формувати бажання вміти захищати свої права, вчити розуміти те, що діти, так як і дорослі, мають право на захист своїх інтересів; виховувати дружні взаємини, чесність, толерантність, впевненість у собі, любов до Батьківщини.
Форма проведення: урок-гра.
Обладнання: казковий герой – Незнайко, малюнки персонажів казок: Зайчик, Івасик-Телесик, Козенята, ілюстрації до казок "Коза-дереза", "Івасик-Телесик", "Вовк і семеро козенят" , чарівний cундучок, мікрофон, конверти з анограмами, макет правового букварика, написи прав.
Місце проведення: класна кімната.
Хід проведення
І.Організація до уроку.
Привітання
- Діти, взялися за руки, передали один одному посмішку, поплескаємо в долоні. Ще раз посміхнемося і побажаємо собі, однокласникам, вчителю здоров’я (продовжують «ланцюжок побажань» учні – добра, миру, спокою, злагоди…)
ІІ. Актуалізація
1. Прихід казкових персонажів( Зайчика , Івасика-Телесика, Козенят) з проханням допомогти розібратися з несправедливим відношенням до них інших. Обговорення ілюстрацій учнями казок «Коза –дереза», «Івасик- Телесик», «Вовк і семеро козенят».
2.Розповідь вчителя про історію права.
Давним-давно на землі з’явилися люди. Одночасно з ними виникли питання, що люди можуть робити, а що ні; що зобов’язані виконувати, а що ні; на що вони мають право і на що не мають.
Не маючи відповідь на ці запитання, життя людей перетворилося на безлад. Наприклад, багато віків на світі існувало рабство – це коли одні люди володіють іншими. Вважалося, що не всі люди рівні. Наприклад, людей з іншим кольором шкіри або народжених в іншій країні могли зробити рабами. Ставилися до них, як до тварин або речей. А конфлікти в той час вирішувались звичайними бійками – перемагав сильніший.
Тоді люди почали думати, як зробити так, щоб кожен знав, що можна робити, а що забороняється. Вони виробили систему правил поведінки і загальнообов’язкових норм, які регулюють поведінку людей і стосунки між ними. А слідкувати за виконанням цих правил повинна держава.
Права людина набуває з моменту народження. Їх не можна втратити. Вони однакові для всіх людей і не обмежені в часі.
ІІ.Повідомлення теми мети заходу.
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять
поради і друзям почитай.
Отож, діти, сьогодні ми вирушаємо в подорож по правовій країні, будемо розмовляти про те, що є важливим для всіх людей - про наші права, про те, для чого потрібні права. Наше завдання добре запам'ятати їх, так як зараз про дотримання ваших прав піклуються всі працівники школи, вашi батьки, наша держава -Україна.
ІІІ.Робота над темою заходу.
- Дiти, а що ж таке право? (Висловлювання дітей.)
Право – це мiра можливої поведiнки, або ж це правила, яких ми повиннi дотримуватися.
Складання правового букварика.
- Сьогодні до нас на урок завітав Незнайко . Він просить вашої допомоги – хоче вивчити свої права та допомогти йому скласти ПРАВОВИЙ БУКВАРИК , щоб навчити за ним і своїх друзів. (На дошці вчитель розміщує малюнок Незнайки з макетом правового букваря, після вивчення кожного права у ньому з’являється початкова літера.)
Вчитель: Дiти, у мене в руках чарівний сундучок, давайте подивимось, що в ньому знаходиться?
1. Свідоцтво про народження.
- Що це за документ? (Вiдповiдi дiтей). Правильно, це перший документ кожної людини. Видається після народження. Вiн нагадує про право на ім'я, прізвище, по батькові.
- Що означає мати право на ім'я? Так, ім'я дається кожній людині при народженні.
- Як ви повинні звертатися до дорослих людей? (Вiдповiдi дiтей) По імені,
по- батькові, на " ви", з повагою, пошаною.
ПІДСУМОК: Кожна людина має право на ім’я.
Продовжуємо далi. Що в нас ще є в чарiвному сундучку? Дивимося (вчитель дiстає сердечко).
2. Сердечко.
- Яке право може позначати серце? (Вiдповiдi дiтей). Право на любов і турботу, на ввічливе ставлення до себе.
- Що значить турбота? (Вiдповiдi дiтей) Правильно: занепокоєння, увага, піклування, догляд.
- Хто піклується про вас? (Вiдповiдi дiтей). Так, дорослі люди.
Фiзкультхвилинка
Забавлялись зайченята, (Встають, руки пiднiмають вгору).
Виглядаючи маму й тата: (Руки на пояс, повертаються праворуч та лiворуч).
Ось так лапку до лапки. (Плескають в долонi).
Ось так шапку до шапки. (Руки пiднiмають до голови).
Ось так вусом потрусили. (Хитають головою).
Так-так-так! (Стрибають на мiсцi).
Продовжуємо (дiстає сiмейне фото).
- Як ви думаєте, чому я поклала цю фотографію у сундук?
- Про яке право вона змушує нас замислитися?
ПІДСУМОК: Право дитини бути разом з мамою і татом, про право на виховання в сімейному оточенні, або бути під опікою тих, хто забезпечить кращий догляд.
3.Будинок
(Демонстрація будинку)
Робота за віршем „Домівка”
У хлiвi живе корiвка,
У конюшнi-кiнь, конячка,
У гнiздечку- пташенятко.
Вулик -схованка для бджiлки,
А дупло - хатинка бiлки.
У норi живе лисичка,
Равлик-в мушлi невеличкiй.
У барлозі спить ведмедик,
У кiмнатi-хлопчик Петрик.
- Як ви думаєте, чому в скриньці у мене лежав будинок?
- Про яке право він нагадує? (Вiдповiдi дiтей).
ПІДСУМОК: право на житло.
- Як люди повинні ставитися до свого будинку? (Дбайливо.)
- А чи можна без дозволу жити в чужому будинку? (Вiдповiдi дiтей). Ніхто не може без дозволу заходити до вашого будинку і брати речі.
4. Буквар
- Впізнаєте цю книгу?
- Про яке право дітей вона нагадує?
ПІДСУМОК: Право на навчання, безкоштовна освіта.
- Навіщо нам необхідно освіта? (Щоб досягти успіхів у житті, мати добробут, житло, роботу, засоби до існування, впевненість у собі).
5 Медичний догляд
Також у вас є право на медичний догляд (демонстрація малюнка)
- Хто зображений на малюнку?
- Що він робить?
- Про яке право він тобі нагадує? (Вiдповiдi дiтей).Так,правильно право на медичний догляд.
Ваш обов'язок - старатися дбайливо ставитися до свого здоров'я: одягатися по погоді, займатися спортом, більше їсти овочів та фруктів.
Вiрш-додаванка
Пiднялася температура-треба випити….( мiкстуру).
Тож коли ти захворiв,то звертайсь до….(лiкарiв).
Щось з здоров’ям негаразд-то „швидка” приїде…(враз).
Щось животик заболiв-дуже довго вiн не (їв).
Мучить втома –вiдпочити треба…(вдома).
ПІДСУМОК:Право на безкоштовне медичне обслуговування
6 Право на відпочинок (демонстрація малюнка).
- Що для вас означає відпочинок?
Учитель: А зараз давайте трохи з вами відпочинемо.
І V.Закріплення
1.Сьогоднi ми з вами розмовляли про права дитини. Давайте спробуємо пригадати якi права має дитина(Опитування учнів за допомогою лічилки)
Ти котись веселий м'ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м'ячик,
Той розказує права
2.Робота в парах з анограмами.
( На кожній парті лежить завдання:скласти право з літер за цифрами)
v. Підсумок заходу
Гра „Мікрофон”
- Нагадати Незнайкові вивчені права.
( учень підходить до складеного Правового букваря, вибирає букву та називає правило)
-Дiти, пам’ятайте свої права!