Актуалізувати знання учнів про числівник, вчити розпізнавати числівники, які відповідають на питання скільки? який? котрий? Забезпечити засвоєння термінів. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні.
Тема. Повторення вивченого про числівник.
Мета: актуалізувати знання учнів про числівник, вчити розпізнавати числівники, які відповідають на питання скільки? який? котрий? Забезпечити засвоєння термінів. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні. Виховувати бажання краще знати українську мову.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Щоб про частини мови все знати, починаймо працювати!
ІІ. Мотивація навчання. Повідомлення теми й мети уроку.
-Діти, до нас надійшла телеграма з країни Казок. Давайте її прочитаємо.
ТЕЛЕГРАМА
Один, два, три, чотири, п’ять – просим в гості завітать. Десять, дев’ять, вісім, сім – будем щиро раді всім. Чекати будемо в країні о вісімнадцятій годині.
-Як бачите, казкові герої, які нас запрошують до своєї країни, товаришують з числами. Вони навіть у телеграмі лічилочку написали.
-О котрій годині чекатимуть нас казкові герої?
- А як будуть розташовані стрілочки годинника? -Казкові герої можуть не хвилюватися. Ми не запізнимося,бо ви добре орієнтуєтесь у часі. Але, щоб не забути, коли маємо бути у країні Казок, запишемо це в зошиті.
Хвилинка каліграфії
Запишемо буквосполучення та останнє речення із телеграми. Че ат бу ем кр дц од ві ця -Підкресліть числівники.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
-У країні Казок, куди ми з вами помандруємо, має відбутися бал. Він буде проходити у палаці. А щоб швидше туди потрапити,скористаємося машиною часу. Хочете?
- Але спершу запам’ятайте правила польоту:
1. ми повинні зробити не більше 16 обертів;
2. на політ витратити не менше 13 секунд;
3. машина вміщує не більше 30 пасажирів.
- Запишіть ці числа словами.
Ось ми вже у Казковій країні. Але знайте, до палацу зможуть потрапити лише ті діти, які виконають таке завдання : прочитати вірш, замінити слова в дужках так, щоб вони означали порядок предметів при лічбі.
Посадив ведмідь в лісочку шість берізок, три дубочки. Деревця став рахувати: (один, два три, п’ять) .(перше, друге, третє, п’яте) Ану ж ви допоможіть! (Запис у зошити)
-Які питання поставимо до числівників?
(Відповіді дітей. Підвести до висновку, що на запитання скільки? відповідають числівники, які означають кількість предметів, а на питання який? Котрий? – числівники, які означають порядок предметів при лічбі.)
-Молодці! Правильно виконали завдання. Таким чином, ми обов’язково потрапимо до палацу, де буде проходити бал. Вже починають надходити гості – це казки, у назвах яких є цифри. А які саме – ви відгадаєте, послухавши уривки.
«З одного берега йде до річки білий цапок, а з другого берега підходить чорний цапок. І той хоче через річку перебратися, і другий…» («Два цапки»)
«Я виглядала тебе, вишневий садок виглядає соловейка»,- сказала шоста. А остання дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці – помити ноги» ( «Сьома дочка»)
«Як ви встигаєте все поробити?» - питаю. А вона каже: - А як то мені не встигнути? У мене служать аж 10 робітників. Вони мене слухають: що не скажу – зроблять, один одному допоможуть!...» («Десять робітників»)
Скласти речення із цими словосполученнями. Числівники підкреслити.
-Бачите, як багато відомих нам казок прийшло на це свято. А ось одна казка прийде лише через загадки. Послухайте її і відгадайте назву гостя.
Летів птах на 12 ногах та одне яйце зніс. (Рік, 12 місяців)
12 братів один за одним ходять, один одного не бачать. (12 місяців)
-Діти , запишіть назву цієї казки.
-Ось на свято ще під’їжджають гості з країни Загадок і Прислів’їв. Але, напевно, ви зрозуміли,що під’їжджають лише ті гості, у змісті яких є числа. Пригадайте, будь ласка, прислів’я, у яких є числа.
-А загадка?
Робота в групах
Із розсипаних слів скласти прислів’я. Пояснити значення . Загадку відгадати. Підкреслити числівники.
ПРИСЛІВ’Я
За двома зайцями поженешся – жодного не спіймаєш.
Заблукав між трьох дубів.
Мак сім років не родив і голоду не було.
На двох стільцях не всидиш.
Одна бджола багато меду наносить.
Потрібний, як п’яте колесо до воза.
Семеро одного не ждуть.
Усім по сім, а мені вісім.
Сім разів відмір, один раз відріж.
ЗАГАДКИ
Дві нова кленові підошви двометрові. На них поставиш дві ноги – не страшні тобі сніги. (Лижі)
Де йшла сотня косарів – вийшло п’ять богатирів: косять, в’яжуть заодно і молотять на зерно. (Комбайн)
Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зорі)
Таки – туки - ходарики йдуть над ліжком в Одарочки, йдуть годину, сто і двісті, а самі стоять на місці. (Годинник)
Є деревце – не полінце, шість дірочок має,весело співає. (Сопілка)
РОЗГАДУВАННЯ РЕБУСІВ
-Казкові герої добрі і гостинні. Запросили до себе на бал велику кількість гостей. Ось поважно заходять ребуси. Давайте спробуємо їх розгадати. (Діти розгадують ребуси)
-Молодці. Правильно виконали завдання. А зараз і ми станемо чарівниками. Складемо свої ребуси, використовуючи таблиці із завданням. (Складання ребусів)
-Діти, подобається вам в гостях у казок?
-Ми з вами зустрілися з маленькою частинкою гостей, які приїхали на це свято. Але настав час повертатися до рідної школи. А тепер вмощуйтесь зручніше. І… Ой , забула сказати, що потрібно заправити нашу машину часу. А заправляється вона скоромовками в яких є числівники.
СКОРОМОВКИ
-Які скоромовки із числівниками ви знаєте?
(Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок сорок морок.
Сім дочок сіроочок вишивають сім сорочок…..)
-Які числівники були в скоромовках? На які запитання вони відповідають?
-Ух ти! Оце швидкість! Аж дух перехопило! Нарешті приземлились!
ІY. Підсумок уроку
-Чи важко було під час подорожі? Яке завдання вам сподобалося найбільше і було найцікавішим? (складним?)
ВУЗЛИКИ НА ПАМ’ЯТЬ
Знання ціняться лише тоді, коли здобуваються трудом.
Y. Домашнє завдання
Вдома вам потрібно знайти казки, прислів’я, загадки, які дружать з числівниками. На наступному уроці ми проведемо конкурс на тему «Який ряд запросив найбільше гостей на свято» . А записати все це у книжку – малютку, яку ми виготовили на уроці трудового навчання.
-Бачу, що ви дуже потоваришували з числівниками. На прощання дозвольте дати вам пораду. В ній є наші друзі – числівники. Знайдіть їх і запам’ятайте.
Щоб чимало в житті добра вчинити,
Треба безліч книг перегорнути,
Розуму багато літ учитись.