Урок - культурологічне дослідження "Українська драматургія і театр 70-90-х років ХХст. "Театр корифеїв""- 10 клас

Про матеріал

Учні готувалися до уроку заздалегідь: опрацювали багато додаткової літератури, готували презентації, збагатилися знаннями з історії розвитку театрального мистецтва України кінця 19-го початку 20-го століть; дізналися про життя і творчість видатних діячів культури; відшукали поетичні шедеври про театральне мистецтво корифеїв. На уроці працювали лінгвістами,істориками, літературознавцями, театрознавцями, музикознавцями і стали справжніми шанувальниками талановитих акторів Тобілевичів. Використано творчі роботи учнів і вчителя, цікаві форми роботи, учнівські презентації "Твори добро" та "Історія українського театру, тести для взаємоперевірки, літературну гру "Знайди помилку". Епіграф до уроку - слова Вольтера: "Театр повчає так, як цього не зробити товстій книзі". У чителю на уроці допомагали черговий учень та учень-помічник учителя.

Згадаймо ж разом ті часи, коли в Украйні

Під гнітом самодурства урядових хижих псів,

В кайданах актів і таємних циркулярів

Театру паросток піднявся і зацвів.

Театр-це дія і краса,

Трагедії і чудеса,

Це водевілі,оперети,

З народного життя сюжети…

Перегляд файлу

 І

             Управління освіти Дубровицької райдержадміністрації

                      Залузький НВК (ЗОШ І-ІІІст.-ДНЗ)

 

 

 

 

              Українська  драматургія  і  театр

               70-90–х  років  XІX століття.

                       «Театр  корифеїв»

 

 

 

                                                                Поурочний план

                                                               з української літератури

                                                                        для 10-го класу

                                                                    Вчитель – Котяш                                                                                                                                                                                                                  

                                                                  Людмила Лаврентіївна

 

 

 

 

                                  с.Залужжя - 2017

 

Тема.Українська драматургія і театр 70-90рр. XІXст.

 Теорія літератури.«Театр корифеїв».

 

Мета:  дати уявлення про принципи формування театральної культури;

поглибити знання про жанр драматургії та основні періоди її розвитку; розкрити умови виникнення першого українського театру, видатну роль  митців української сцени; зацікавити театральним дійством;

розвивати асоціативне мислення та вміння висловлювати власні думки щодо враження від вивчених творів;

виховувати мистецький смак, повагу до культурних надбань народу, духовних святинь.

Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів.

   Уміти розповісти,як і коли в Україні виникає «театр корифеїв»,хто входив до його складу,про його популярність.

   Наводити конкретні приклади зв’язку українського театру з музикою.

   Назвати авторів та основні драматичні твори,написані для професійного українського театру.

    Прищеплювати любов до театру,розвиток уміння цінувати красу і художню досконалість мистецтва.

    Виховувати почуття гордості за «театр корифеїв»,що зіграв важливу роль у формуванні національної самосвідомості народу.

 

 Обладнання:слайд-шоу, портрети корифеїв українського театру,  словник.

Тип уроку: урок-культурологічне дослідження.

 

Використано: елементи  інтерактивної технології,технологій «Проект»і розвиток критичного мислення.

 

 

                                      Хід уроку                                                

Театр повчає так,                           як цього не зробити                                         товстій книзі.

                                                                                                                  Вольтер

 

І.Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

       Вступне слово вчителя.

     Учні! Досить часто у нашому житті бувають такі моменти, коли на звичні речі ми дивимося по-новому. Ось і сьогоднішній звичайний урок української літератури має бути незвичним,оскільки тема нашого уроку досить багата на події,факти та імена.

            Упродовж семи уроків ми з вами перебували в полоні вражень від           понять «добро» і «зло».Вдома ж ми мали перебувати у полоні роздумів «Спасибі за уроки добра».

            Перший крок нашого уроку – домашнє завдання.Слово має                        черговий учень.

            Черговий учень.Ми мали підготувати конкурсний твір-мініатюру        «Спасибі за уроки добра».Учасники конкурсу:учні і вчитель.

            Вчитель. Хто бажає озвучити свої творчі міркування?Не забувайте працювати з картками самооцінок.

( учні читають свої творчі роботи)

Вчитель Дякую Вам, діти.Ви почули Нечуя-Левицького і Панаса Мирного і зробили правильні висновки. Надіюся,що їх уроки добра стануть для вас хорошими життєвими уроками, і презентую свої роздуми. (учитель зачитує свою творчу роботу і показує презентацію «Твори добро»).

Якби тільки добро у них жило,

То Кайдашів прославило б село,

І не сміялися б ми з груші і коня,

І не сварила б цю сім’ю свиня.

Були б щасливими Мелашка і Лаврін,

І на заваді не стояв би тин

(Початок презентації «Твори добро»)

І якби Чіпка Галю все ж любив,

То б грабувань і вбивст він не творив,

А думав про прекрасне,про сім’ю,

Не підставляв би голову свою.

Тож вдячна я і Мирному ,й Нечую

За правду цю,селянськую святую.

На помилках ми всі вчимося жить,

Любить і шанувать, добро творить.           

(Кінець  презентації «Твори добро»)

Вчитель. Думаю,що у нас сьогодні переможців нема.Перемогла творча співпраця вчителя і його учнів.За що я вам щиро вдячна.

Тож поспішаймо творити добро!

Згадаймо ж разом ті часи, коли в Украйні

Під гнітом самодурства урядових хижих псів,

В кайданах актів і таємних циркулярів

Театру паросток піднявся і зацвів.

Тема нашого уроку «Українська драматургія і театр 70-90рр.XІXст». «Театр корифеїв»

   ІІ.Мотиваційний етап.

Вчитель.

         Діти, сьогодні ми з вами будемо говорити про театр – цей дивний світ, у якому існує своя особлива мова. Осягаючи її, ми пізнаємо мистецтво людей, які створюють виставу: драматурга, що пише п’єсу і готує сценарій, композитора, який створює музику, режисера, художника, артистів і багатьох інших. Як тільки ми зрозуміємо цю мову, навчимося дивитися та бачити, слухати й чути, та багатьом іншим речам, - це буде означати, що ми стали театральними глядачами. А це ж так важливо! Адже театр оживає тоді, коли у нього глядачі розумні, чутливі, виховані, одним словом, талановиті. Бути глядачем також мистецтво,тому що глядач – перший помічник акторів.

Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Вольтера: «Театр повчає так, як цього не зробити товстій книзі»

     ІІІ. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

       Вчитель.                                                                                                                  Усі ви готувалися до сьогоднішнього уроку заздалегідь: опрацювали багато додаткової літератури, готували презентації на обрану тему, збагатилися знаннями з історії розвитку театрального мистецтва України кінця ХІХ початку ХХ століття, дізналися про життя і творчість видатних діячів культури, відшукали поетичні шедеври про театральне мистецтво корифеїв,працювали лінгвістами,істориками, літературознавцями,театрознавцями, музикознавцями і,надіюся,стали справжніми шанувальниками сім’ї талановитих акторів Тобілевичів.

ІV. Цілевизначення і планування.

Вчитель.

     Будем працювати за узгодженим із вами планом дій,який ви бачите на дошці .У ролі помічника вчителя сьогодні –…..(призначається учень).

 V.Сприйняття і засвоєння учнями навчального    матеріалу

 

 Помічник вчителя.«Світ українського театру. «Театр корифеїв».

     Ця тема має свій словник професійних слів  

Лінгвістичну довідку до уроку підготував …..

«Лінгвіст»(зачитує значення слів театральної лексики). 

     Помічник вчителя.

Цитую матеріал підручника: «Театр корифеїв,який постав на українських теренах вагомо,професійно й зримо,-це унікальне явище в історії світового сценічного мистецтва».Маємо дати відповідь на три питання: «За яких умов? Де? Коли?»

Над дослідженням історії працювала …..

(відповідь учениці)

Черговий учень.Запам’ятайте основні дати дослідження.

(читає слайди презентації про історію створення театру)

Помічник вчителя.Як народилася драматургія,яка стала

класикою українського письменства,

                                                                досліджувала….. 

          (відповідь  учениці)

Черговий учень.Запам’ятайте!

             (Зачитує cлайди презентації про зародження драматургії)

Помічник вчителя.

Як театрознавець, результати дослідження повідомить ……

        (відповідь учня)

Черговий учень.Запам’ятайте!

(Зачитує слайди про творців українського театру)

Помічник вчителя. Існує думка, що людство досягає нових висот тому, що нові покоління спираються на плечі своїх попередників. Наше сучасне театральне мистецтво спирається на міцні плечі талановитої плеяди корифеїв, які в 2-ій половині ХІХ століття започаткували наш український театр.Хто ж вони, славетні корифеї української сцени? Світ театру знає їх за такими іменами: Іван Карпенко-Карий, Микола Садовський, Панас Саксаганський, Марія Садовська-Барілотті.

Цитую матеріал підручника: «Особливої слави серед корифеїв справедливо заслужили троє братів Тобілевичів».

До розмови запрошую шанувальників.

 

 «Шанувальники»    

  (розповіді учнів про І.Карпенка-Карого, Панаса Саксаганського, Миколу Садовського, Марію Садовську-Барілотті, Марію Заньковецьку,

Марка Кропивницького,Михайла Старицького)

      Помічник вчителя.

    Важливу роль у театрі відігравала музика. Це досліджував…..

        (відповідь учня)

    Вчитель.

    Цитую матеріал підручника:

  • «Отож маємо феноменальний випадок в історії світової культури, коли, жертвуючи задля розпочатої справи маєтками, нехтуючи кар’єрою, здоров’ям, а деколи й свободою, театральні діячі творили добро -  зводили храм мистецтва. Ті, кого називають корифеями українського театру, маючи дворянське походження і неабиякі інтелектуальні здібності, могли б у славі і розкоші працювати артистами Імператорського театру. Та ці талановиті люди обрали шлях служіння рідному народові .

          Всупереч обставинам, ніхто з них не зрадив своїх ідеалів, незважаючи на                                  злидні, переслідування й життєві випробування».

        «Ради України, нам дорогої, ради скривдженого народу, не маючого навіть і   порозуміння об нашій праці,- ми зробимо, що в наших силах!» (І. Карпенко-Карий)

    Підсумуєм почуте і побачене на уроці.У вас на це є 2хвилини.

 

        VІ.Підсумок уроку

 Закріплення вивченого матеріалу

   Тести для взаємоперевірки.

1.Засновником театру корифеїв був:

А) М. Старицький;

Б) М.Кропивницький;

В) П. Саксаганський;

Г) І.Карпенко-Карий.

2. До корифеїв українського театру належать усі названі митці, крім:

А) Марії Заньковецької;

Б) Івана Карпенка-Карого;

В) Михайла Старицького;

Г) Тараса Шевченка.

3. П’єси «Сто тисяч», «Хазяїн», «Мартин Боруля», «Сава Чалий» написав:

А) І.Карпенко-Карий;

Б) Марко Кропивницький;

В) Михайло Старицький;

Г) Панас Мирний.

4. Єдність місця, часу і дії – це ознаки:

А) ліричного твору;

Б) епічного твору;

В) ліро-епічного твору;

Г) драматичного.

 

5. У якому році театральна трупа корифеїв розпалася на дві автономні трупи:

А) у 1880 році;

Б) у 1884 році;

В) у 1883 році;

Г) у 1885 році.

6. Свою першу роль Марія Заньковецька зіграла в п’єсі:

А) «Лимерівна» П.Мирного;

Б) «Глитай або ж Павук» М.Кропивницького;

В)  «Наталка Полтавка» І.Котляревського;

Г)  «Не судилось» М.Старицького.

7. До відомої родини Тобілевичів належать усі, крім:

А) Миколи Садовського;

Б) Марії Садовської-Барілотті;

В) Панаса Саксаганського;

Г) Марка Кропивницького.

8. «Хазяїн», «Сто тисяч» за жанром – це:

А) комедія;

Б) мелодрама;

В) трагедія;

Г) водевіль.

9. Хто з українських драматургів вправно обробляв твори інших авторів, даючи їм нове життя:

А) М. Старицький;

Б) І.Карпенко-Карий;

В) І.Франко;

Г) М. Кропивницький.

10. Слово «корифей» означає:

А) найкращий;
Б) перший, заспівувач;
В) найактивніший;
Г) домінуючий..

11. Рідною сестрою І.Карпенка-Карого була акторка театру корифеїв:                                                                          

А) Соломія Крушельницька;

Б)Марія Заньковецька;

               В) Марія Садовська-Барілотті;

               Г) Любов Ліницька

12. Драматичний твір, в основу якого покладено гострий конфлікт, напружену боротьбу та складні переживання героїв, але розв’язка не має трагічного характеру називається:

А) комедія;

Б) трагедія;

В) водевіль;

Г) драма.

 

Вчитель.Перевіряємо  відповіді у порядку черговості

(учні зачитують відповіді ,починає перший  учень першого ряду)

Вчитель. Запрошую взяти участь у літературній грі «Знайди помилку».Працюємо парами одну хвилину.

1.У Галичині до 1848р.існував тільки український театр,а діяльність німецького та польського заборонялася.

2.Емський акт 1876 року сприяв розвитку українського театру.

            3.М.Лисенко навчався в Московській консерваторії

            4.10 січня 1882 року М.Старицький здійснив постановку п’єси Т.Шевченка     «Назар Стодоля».

5.І.Карпенко-Карий написав 19 оригінальних п’єс.

Вчитель.Відповіді озвучте шеренгою швидкості.(Пари,які справилися із завданням,піднімають руку.Помічник вчителя формує шеренгу швидкості).

Вчитель.Учні,то яка ж думка була головною на сьогоднішньому уроці?

              (Варіанти очікуваних відповідей)

1.Головною думкою були слова Вольтера: «Театр повчає так,  як цього не зробити  товстій книзі»                                                      

Вчитель.Аргументуйте.

2.Театр дає нам можливість пізнати мистецтво людей, які створюють виставу: драматурга, що пише п’єсу і готує сценарій, композитора, який створює музику, режисера, художника, артистів і багатьох інших.

3.Ми вчимося дивитися і бачити,слухати і чути.

4.Ми стаємо помічниками акторів –вихованими глядачами.

            5.Ми торкаємося серцями до мистецтва сценічної гри.

                Вчитель.Я погоджуюся з вами.

                               Театр-це дія і краса,

                               Трагедії і чудеса,

                                Це водевілі,оперети,

                                З народного життя сюжети…

VІІ.Рефлексія

Вчитель.Учні! Ваші відповіді були показовими на сьогоднішньому уроці. Ви попрацювали на славу.Мрію побувати разом з вами в театрі.

Зведену таблицю оцінок прокоментуєм  через  декілька хвилин.

 (Учні здають картки самооцінок черговому учневі і помічникові вчителя,які сидять за однією партою.Вони заповняють зведену таблицю оцінок  для вчителя)

А зараз працює вільний «Мікрофон»ланцюжком зліва.

            Поділіться своїми враженнями від сьогоднішнього уроку.

            (Відповіді учнів)

   VІІІ.Домашнє завдання.

Вчитель. Так,наш урок сьогодні був творчим ,пізнавальним і результативним. (Коментує оцінки за роботу на уроці).На домашнє завдання я пропоную вам витягнути лотерейні білети.

 

 

Домашнє завдання-ЛОТЕРЕЯ

І.   1. Скласти систему запитань до теми «Драматургія».

     2. Прочитати п’єсу І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля».

    3.Опрацювати матеріал підручника на с.61-70.

 

 Домашнє завдання-ЛОТЕРЕЯ

ІІ. 1. Довести або спростувати істинність однієї з тез:

«Сучасна драма, як і взагалі театр, стоїть на роздоріжжі, переживаючи переломну добу» ( Микола Вороний).

«Життя – не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно. Руки долі міцно тримають нас за мотузки…і смикають то в один, то в інший бік» ( О’Генрі).

«У діалозі з життям важливим є не його запитання, а наша відповідь» 2. Прочитати п’єсу І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля». . (Марина Цвєтаєва).

3.Опрацювати матеріал підручника на с.61-70.

 

            ІІІ.Творче завдання: групі «Актори» підготувати інсценізацію фрагментів           вистави «Мартин Боруля».(ЗАЛУЧИТИ ВСІХ БАЖАЮЧИХ)

Помічник учителя читає       вірш М. Рильського «Три брати».

Колись, на славу Україні,

Зродила мати трьох синів.

Дала крилята їм орлині,

 Дала їм очі соколині

І душі, повні мрій і снів…

Садовський славний! Ти між ними

Отой орел, і в слові сім

Чи пізнаєш себе з братами,

Широкоплечими орлами,

Що штуки мир скорився їм?..

І ось брати твої з тобою:

Карпенко старший чарівник,

Що так звабляє всіх нас грою,

Що надихає й вас порою

І що відкрив нам свій тайник…

А слава сцени – Саксаганський!..

Кого він з нас не чарував…

Як грав він Козака Гуляку,

Як «Товариством …»керував…

Живіть на славу Україні,

Чаруйте скрізь її синів,

І славні будете в родині,

І як тепер, при сій хвилині,

Скрізь привітають трьох братів!..

Вчитель.Найкращим наш театр здається,

                Поки живуть в серцях людей

                       І Кропивницький, й Заньковецька,

                       І кожен славний корифей!

     Пам´ятайте: український театр створили прості аматори, такі, як і ви.Тож варто задуматися над тим, чи не вам,молодим, відроджувати славу СВОЇХ  славних попередників?!

Урок закінчений.Які є побажання на наступний урок?

(Учні висловлюють свої побажання щодо проведення наступного уроку)

 

Додатки:                          

                                                         Додаток 1.                   

Картка  успішності        ________________________

Етап уроку,який оцінюється

Само-оцінка

Оцінка

вчителя

Оцінка

  за урок

1.

Твір-мініатюра «Спасибі за уроки добра»

 

 

 

2.

Культорологічне дослідження

 

 

 

3.

Тест взаємоперевірки

 

 

 

4.

«Знайди помилку»

 

 

 

5.

«Вільний мікрофон»

 

 

 

6.

Творчі додатки до уроку

 

 

 

 

  Додаток 2.

Варіант відповіді учня.

«Історик»  Дослідивши історичні передумови створення першого українського театру, я презентую такі висновки.

Український народ в ХІХ ст. перебував у колоніальній залежності від двох найреакційніших імперій – Російської та Австро-Угорської. Колоніальний гніт гальмував духовний поступ нації, стримував культурно-мистецькі процеси. Емський указ царя 1876 р. та урядова інструкція 1881 р. забороняють видання українських книжок, навіть ввезених з-за кордону. І все ж наше письменство, натхнене високою національною ідеєю, знаходило нові сили , щоб вірно служити справі соціального і  національного визволення рідного народу.

     Історичний шлях, пройдений українським театром упродовж ХІХ століття, багатий на великі імена та події.

Про кріпацький театр першої половини ХІХ століття ми говорили, вивчаючи  творчість

 І. П. Котляревського. Після Котляревського цю театральну традицію продовжили Г. Квітка-Основ’яненко, Т. Шевченко, С. Гулак-Артемовський.

  Драматургія другої половини ХІХ століття має своїх видатних театральних діячів: М.Старицького, І.Карпенка-Карого, М.Кропивницького.

  1881 рік – рік утворення першої української професійної трупи, яка ставила своїм завданням створення на сцені реалістичних образів.

Цитую матеріал підручника: «У 1882 році Марко Кропивницький створив театральну трупу,яка згодом дістала назву театру корифеїв.Для діяльності трупи вкрай необхідними були великі кошти й належна реорганізація.Продавши свій маєток,Михайло Старицький збільшив кількість акторів трупи,підвищив їм зарплатню,подвоїв хор,створив оркестр,запросив для роботи в театрі талановитих художників-декораторів.До акторського складу увійшли справжні самородки…»

  У 80-90-х роках українська драматургія збагатилася майже тридцятьма визначними п’єсами різних жанрів, що їх створили М.Старицький, М.Кропивницький, І.Карпенко-Карий, Панас Мирний, І.Франко, Б.Грінченко. Більш детально про творчість драматургів знають літературознавці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
6377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку