Упровадження інноваційних технологій та методик навчання і виховання сприяє різнобічному розвитку школярів, зацікавленості учнів і вчителів. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати та вирішувати поставлені задачі є квест.
Квест дозволяє розвивати активне пізнання на уроках, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми та труднощі, а саме: вирішити, розплутати, придумати, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності.
Даний урок – квест «До слова мудрих слухом прихились» допоможе формувати ключові освітні компетентності та вміння розуміти філософські погляди поетів на життя, людину, світ і місце людини у ньому.
Тема: «До слова мудрих слухом прихились». Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.
Мета: удосконалювати критичне мислення учнів та навички дослідницької роботи; формувати ключові освітні компетентності та вміння розуміти філософські погляди поетів на життя, людину, світ і місце людини у ньому; сприяти усвідомленню учнями загальнолюдського значення віршів Омара Хайяма; виховувати почуття любові до життя, високі моральні якості, людяність, порядність, почуття власної гідності.
Обладнання: глобус, фотоколаж «Чарівний Схід», портрет Омара Хайяма, Рудакі, вислови - мудрі поради поета, сувеніри із країн Сходу, конверти із завданнями, записи східних мелодій, «дивна скринька», саморобна книжка - скрапбук, картки життєвих порад.
Тип уроку: урок застосування здобутих знань, умінь і навичок.
Форма уроку: квест-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Діти заходять до класу і на кожній парті бачать пакети з предметами чи сувенірами із країн Сходу, а також файли з білими аркушами.
ІІ. Формулювання мети й завдань уроку, очікуваних результатів.
- Діти розбирають білі аркуші й на одному з них знаходять завдання. (Додаток 1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Клас поділяється на дві команди.
Зупинка 1.
Прийом «Впізнай автора» (школярі намагаються розпізнати, про який твір, автора йде мова за мінімальною кількістю подій, фактів).
У конвертах – малюнки попереднього завдання з текстами. А школярі повинні виписати ключові букви – наступну підказку.
(Відповідь – підказка - Омар Хайям)
ІУ. Мотивація навчальної діяльності.
- Як ви гадаєте, що необхідно людині, щоб мудро прожити життя? (Провести інтерактивне опитування команд. Учні, які збирали інформацію, оголошують результати.)
- А чи цікаво вам, які правила вважав найголовнішими вчений, поет, філософ Омар Хайям? Він сказав про це у своїх рубаї.
У. Узагальнення й систематизація знань.
Зупинка 2.
Прийом «Тайнопис» (потрібно відкрити замок, підібравши ключ)
Перед нами – зашифровані тайнописи. Розшифруймо їх! А для цього потрібно «доповнити» рубаї та афоризми Омара Хайяма. Пропущені слова чи словосполучення зашифровані цифрами. Учитель записує на дошці букви з відгаданих слів, які обведені кружечком. І діти вирушають далі на пошуки дивної скриньки. (Додаток 3)
(Відповідь – підказка – слово «вікторина – ура»)
Зупинка 3.
«Літературна вікторина». У класі скриньку можна заховати у шухляду, у шафу, під стіл. А в скриньці команди знаходять листи із завданнями вікторини. Останнє завдання вікторини - підказка для наступної зупинки. (Додаток 4)
Зупинка 4.
Прийом «Я - філософ». Поки команди розгадують завдання літературної вікторини, вчитель ставить на парти файли з набором різних речей: паперові веселки, портрети поетів Сходу, різнокольорові ручки та олівці, пазли, деталі іграшок.
Кожна команда обирає предмет.
- Уявіть, що ви – відомий філософ, якому не байдужа доля людства. Складіть на прикладі рубаїв Хайяма власне рубаї, пам’ятаючи про основні правила його написання; ( ааба). Можна про обраний предмет.
Команди презентують складені рубаї і записують їх у саморобну книжку – скрапбук.
УІ. Рефлексія.
Зупинка 5. «Веселка»
Кожна сторінка книжки - скрапбук розфарбована у певний колір веселки. Обираючи певний колір, школярі повинні висловити думку про урок.
Червоний – «Тепер я можу…»
Оранжевий – «Я навчився ….»
Жовтий – «Було складно…»
Зелений - «У мене вийшло…»
Блакитний – «Було цікаво …»
Синій – «Мене здивувало…»
Фіолетовий – «Сьогодні я дізнався..».
- А остання сторінка книги - підказка на корзинку з картками життєвих порад.
УІІ. Підбиття підсумків уроку.
Зупинка 6. «Вузлик на пам’ять».
Вчитель: Я хочу подарувати вам життєву пораду від мудрого Омара Хайяма
( картка дарується кожному учневі). Ми не будемо коментувати ці слова, але вчитайтесь і вдумайтесь у їхню суть. Тоді зрозумієте, чому Омара Хайяма називають «мудрим».
УІІІ. Домашнє завдання.
1) Кожен учень напише на окремому аркуші у вигляді зірки свої роздуми про життя, щастя, радість для того, щоб на наступному уроці розмістити ваші записи на форумі уявного веб-сайту, присвяченого Омару Хайяму «Зірки Омара Хайяма».
2) Вивчити два рубаї напам’ять.
Додаток 1
Завдання 1. Зібрати фотоколаж «Чарівний Схід»
Додаток 2
Правила проведення квесту
1. За одну зупинку можна виконати тільки одне завдання.
2. Завдання щоразу будуть ускладнюватися.
3. Послідовність квесту порушувати не можна.
4. Виконали завдання недосконало - маєте шанс на повторне від координатора - учителя.
5. Якщо невдало виконаєте повторне завдання, отримуєте «мінус» в оцінюванні.
6. Категорично заборонено ображати один одного, глузувати з інших.
7. Якщо ви пройдете квест до кінця, отримаєте в журнал оцінку – 12 балів.
8. Про виконані завдання можна звітувати через світлини.
9. Якщо буде з`ясовано, що граєте нечесно, покинете квест.
Додаток 3
Прийом «Тайнопис»
І команда |
ІІ команда |
3,21, 11(Всі) таємниці пильно зберігай, Щоб не дізнався нелюд і шахрай. І знай: як з іншими ти поведешся, Того від інших і собі чекай. |
Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі, Що вмерти мушу я, що строки в нас малі: Того, що суджено, боятися не треба. Боюсь неправедно прожити на 9,6, 16, 15,11(землі). |
Якби мені до 20, 23, 14 (рук) - скрижалі Долі, Я розписав би їх по власній волі! Із світу вигнав би всі смутки, болі, Чолом небес досяг, не жив би долі! |
22, 3,11,13 (Твій) ворог - небеса коловоротні. Без друзів ти, всі дні твої самотні. Будь сам собою, не гадай про завтра, В минуле не дивись, живи сьогодні! |
Щоб 16,23,5,20,18 (мудро) життя прожити, треба чимало знати. |
Раді б грішники в 20,1,13 (рай), та дороги не знають... |
15,30,5,10,17,1 (Людина) - це істина світу, вінець, знає це не кожен, а лише мудрець. |
Адже зовсім 17,6,3,1,8,15,10,3,18 (неважливо) — від чого помреш, Куди важливіше — для чого народився. |
Зло від 5,18,2,20,1 (добра) не народжується, втім, як і добро від зла. Тільки людський погляд їх може розрізнити! |
I юних, і старих - всіх поглинає час, I невеликий нам дається днів запас. Ніщо не вічне 22,23,22 (тут): ми підемо так само, Як ті, що вже пішли й що 19,20,10,13,5,23,22,32 (прийдуть) після 17,1,21 (нас). |
Додаток 4
«Літературна вікторина»
(Агатангел Кримський, Павло Лозієв, Василь Мисик).