Вільям Шекспір . Сонети. Трагедія "Гамлет"

Про матеріал

Система уроків по вивченню творчості шекспіра. А саме: вивчення біографії митця. його сонетів та трагедії "Гамлет". Система уроків складається з семи уроків.

Перегляд файлу

                            Вивчення творчості Шекспіра у 8 класі ( система уроків )

         Урок 1

Тема. „ Душа епохи – Вільям Шекспір”. Віхи творчої біографії митця. „Шекспірівське питання”.

Мета. Ознайомити учнів із життєвим та  творчим шляхом англійського письменника, допомогти пізнати ,  розкрити та усвідомити творчість  Шекспіра, з´ясувати смисл „шекспірівського питання”;  розвивати пізнавальні навички учнів. уміння  самостійно структурувати свої знання, образне , асоціативне  й алгоритмічне   мислення, пам´ять, уяву; виховувати любов до літератури, вміння бачити прекрасне.

Обладнання.  Портрети  королеви Англії Єлизавети І,  Шекспіра, ілюстрації зображення театру „Глобус”, записи музичних творів Бетховена, учнівська презентація проекту „ Шекспір і його світ”.

Тип уроку. Урок  презентація.

Очікувані результати.

  • Знати основні біографічні відомості про письменника.
  • Називати його твори.
  • Зрозуміти суть „Шекспірівського питання”

Епіграф                              Із усіх великих людей

                                            Він найзагадковіший.

                                            Єдине, що ми знаємо про нього, -

                                            це те, що він жив і страждав.

                                                                                     Д. Джойс                                                                                                                                                                                                                                                                                   План уроку.              

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

        1. Вправа „ Асоціативне гроно “.

        2. Поетична пауза.

ІІІ. Мотивація  пізнавальної діяльності.

        1 Презентація теми уроку.

        2. Слово вчителя.

ІУ. Формування нових знань, умінь, навичок.

         1. Вступне слово вчителя.

         2. Творча „ лабораторія”. Презентація проекту.

У. Застосування набутих знань.

         1.Робота з підручником.

УІ. Підсумок уроку.

       1. Вправа „ Мікрофон “ .

УІІ. Оцінювання.

УІІІ. Домашнє завдання.       

                                  Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

       1. Вправа „Асоціативне гроно” .

Завдання. Записати асоціації, що  викликають зі словом  „Відродження”.

         Людина                      Ренесанс                   Рафаель

 

              У. Шекспір              Відродження          Леонардо да Вінчі

 

              Гуманісти              Д, Аліг´єрі               Ф. Рабле

       2. Вступне слово вчителя.

 На річці Евон, в графстві  Варвикшир, розкинулось невеличке містечко Стретфорд, батьківщина Шекспіра. Спробуйте уявити собі, як виглядало воно у ХУІ столітті / Зображення містечка /.

Вулиці заросли травою, дерев´яні будиночки з гостроверхими червоними дахами тулились один до одного і з повагою дивились на дві будівлі, що здіймалися над містом і старовинний собор та ратушу.

     А навкруги поля, пагорби, ліси ... В одному з таких дерев´яних будиночків і з´явився на світ у квітні 1564 року Уільям Шекспір.

       3. Поетична  пауза.  Виразне читання учнем вірша В. Коротича.

... Хто є Шекспір?

Чи був він?

Білі руки підводять вчені – їм бракує слів.

Чи був він -  той актор,

Чиї перуки

Вкривали наймудрішу із голів?

Хто є Шекспір?

А що таке безсмертя ?

А як сонети збурюють святи ?

Митцеві часом необхідно вмерти,

Аби своє безсмертя віднайти.

І хто глибінь тієї слави зміряв

Та правди, що чужа хитанню мод ?!

Народжує Шевченків і Шекспірів,

Як знак своєї вічності,

Народ.

Художник перепони днів ламає,

Якщо на світі гідно він прожив.

Є дійові особи

І немає

На світі непричетних глядачів.

Високі думи час з собою значать.

Стають вони, мов пасма вічних гір.

Був Гамлет.

Був народ англійський.

Значить,

Напевне був Шекспір.

               -   Спробуємо і ми з´ясувати це питання.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності .

       1. Презентація теми уроку.                                                  

           -   Отже, про кого говоритимемо на уроці?

           -   Як розумієте рядки епіграфу?

       2. Вступне слово учителя.

          Упродовж сьогоднішнього уроку ми поглибимо свої знання про У.Шекспіра, проаналізуємо його вплив на розвиток англійського театру, з´ясуємо значення „ шекспірівського питання”. Протягом уроку кожен із вас буде вести записи в картці контролю. На уроці я дізнався / дізналася /. Ця картка покаже наскільки уважним був кожен із вас і яку інформацію засвоїв.  / Картки записані в зошити  /.

   Знаю                               Хочу знати                           Вивчив

 

ІУ. Формування нових знань, умінь, навичок.

       1. Слово вчителя.

            При підготовці до уроку працювала дослідницька група біографів, істориків, літературознавців. Саме вони представляють нам свій мультимедійний проект „Шекспір і його світ”.         

2. „Творча лабораторія”. Презентація проекту.              

Учень – історик.  Історична епоха ХУІ ст. в Англії.

       В ті часи, коли жив і творив Шекспір, Англія була феодальною державою, на чолі якої стояла королева Єлизавета І з династії Тюдорів. Під управлінням королеви, Англія перетворилася на могутню державу. З початку ХУІ століття культура Англії розвивалася під впливом ідей Відродження. Найбільшого розквіту культура досягла в другій половині ХУІ століття. Найбільший успіх випав на долю театру, серед палких шанувальників якого були і вища знать, і прості люди.

/ ілюстрації про Англію часів правління Єлизавети І, театру „Глобус”/.

Учень – біограф. Основні події життя.  / демонстрація ілюстрацій про В.Шекспіра /

      Вершиною Відродження в Англії та й усій європейській літературі стала творчість Уїльяма Шекспіра. Його твори зворушують читача уже понад чотири століття. І кожне століття віднаходить у них щось співзвучне хвилюючим проблемам.

      До  нас дійшло дуже мало свідчень про життя Шекспіра. Ніхто не може з певненістю сказати, яким був Шекспір насправді, що він любив, до чого прагнув. Ми надто мало знаємо про головні події його життя.

      Як вдалося з′ясувати , Вільям Шекспір народився в місті Стретфорді в 1564 році. Син простого ремісника, отримав освіту в місцевій граматичній школі, де вивчав рідну мову, риторику, логіку, латину, античну міфологію та літературу.

      У вісімнадцятирічному віці оженився на Енн Хетауей.  Двадцятирічним юнаком залишив рідне місто і переїхав до Лондона. Відтоді все його життя пов′язане з театром. З 1594 року вступив у найкращу лондонську трупу Джеймса Бербеджа. З моменту побудови Бербеджем театру „Глобус”, тобто з 1599р. і до 1621 р. Припинивши творчу та театральну діяльність, драматург повертається в Стретфорд, де у п′ятидесятидвохрічному віці помирає.                        

Учень –літературознавець. Творча спадщина митця.

     Працюючи в театрі, спочатку Шекспір наглядав за кіньми джентльменів. Потім став суфлером, переписував п′єси, виконував епізодичні ролі. В 1599 році було засновано лондонський театр „ Глобус”, і Шекспір був прийнятий до складу пайщиків театру. Невдовзі він став головним драматургом трупи, його перу належать 37 сценічних творів. Серед них – комедії, історичні хроніки і трагедії, а також дві поеми. Крім того Шекспір написав 154 сонети, які знавці зараховують до числа найсвітліших творінь світової лірики.

     У сучасній науці творчість Шекспіра прийнято ділити на три періоди. Перший період ( 1590 – 1600 ) називають оптимістичним. Прикрашають цей період творчості трагедія „Ромео і Джульєтта” та поетичні сонети. Другий період (1601 – 1608) , що свідчать про гірке прозріння гуманістів, про крах ренесансної гармонії, називають трагічним.  Він представлений трагедіями „Гамлет”(1601) та „Король Лір”(1605). Третій період (1609 – 1613) називають романтичним. Шекспір створює 4 п′єси, серед яких п′єса „Буря”.

Учень – критик. „Шекспірівське питання”.

     А чи знаєте ви, що Шекспір – ім′я смислове і перекладається як „той, хто потрясає списом”. З′явилося воно ще в лондонський період життя Вільяма, коли він за допомогою якихось знатних покровителів отримав сімейний герб, на якому було зображено вершника з піднятим списом у руці.

     Недостатність фактів із біографії Шекспіра наштовхнула деяких дослідників на думку, що Шекспіра як реальної особи не існувало. Чи справді Шекспір міг бути автором всесвітньо відомих трагедій? Саме в цьому полягає сутність „шекспірівського питання”.  Проте, хто б не була ця людина, вона була сином  свого часу, своєї культури, яка зробила крок у майбутнє, проклавши шляхи для подальшого розвитку літератури.

У. Застосування знань, умінь, навичок.

       1. Робота з підручником.

Завдання. Прочитати в підручнику  висловлювання про У. Шекспіра і записати в зошити ті, що видаються вам найважливішими.

УІ. Підсумок уроку.

    1. Метод „Мікрофон”.

        - Що нового для себе ви дізналися про Шекспіра?  / Учні зачитують записи, зроблені на картках контролю /.

УІІ. Оцінювання.

УІІІ. Домашнє завдання.

      1. Повторити матеріал про особливості будови сонетів.

      2. Групі учнів підготувати виразне читання сонетів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Урок  2

Тема.  „ Пісні, що сповнені любові...” Ренесансне сприйняття кохання в сонетах  Уїльяма Шекспіра.

Мета. Поглибити знання учнів про жанр сонета; розкрити ідейно – художній зміст сонетів Шекспіра, показати його внутрішній світ; розвивати навички аналізувати художній образ; удосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до поезії.

 Обладнання.  Портрет У. Шекспіра, репродукції картин живописців доби Відродження: Леонардо да Вінчі „Джоконда”, ”Мадонна Літт”, Рафаеля „ Святе сімейство”, „ Мадонна Конестабіле”, „ Сікстинська мадонна”, записи музичних творів Ференца Ліста, картки з індивідуальними завданнями, сонети Шекспіра /мовою оригіналу, в перекладі на українську та російську мови/.

Тип уроку.       Урок – роздум.

Очікувані результати.

  • Знати, що таке сонет, його структурні ознаки.
  • Вразно читати сонети.
  • Вміти виразно їх читати та аналізувати.

Епіграф                                      Сонети – це ключ, котрим

                                                    Шекспір відкриває своє серце.

                                                                          У. Вордсвор

План уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

        1. Слово вчителя.

        2. Метод „ Закінчіть речення”.

        3. Презентація теми уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу.

        1.Бесіда з учнями.

        2. Словникова робота.

        3. Робота в зошитах.

        4. Робота з підручником.

        5. Аналітичне дослідження.

        6. Вправа „ Точка зору „.

        7. Коментар учителя.

        8. Перегляд ілюстрацій.

        9. Презентація учнівського Веб – сайту.

       10. Вправа „ Асоціативний кущ”.

 УІ. Підсумок уроку.

       1. Вправа „ Мікрофон “ .

УІІ. Оцінювання.

УІІІ. Домашнє завдання.

 

                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

           1. Слово вчителя  /звучить музика Ф.Ліста /

       Пройшли століття, а цінності життя, відкриті Шекспіром, залишаються нетлінними. У чому ж секрет їх довголіття? Ми на порозі третього тисячоліття. Сьогодні є намагання переглянути попередні здобутки. Адже уже вкотре ми гортаємо шекспірівську азбуку моралі, щоб доторкнутися до цілющих скарбів душі людини, скарбів, яким немає терміну давності. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про дивовижні вірші, сповнені любові. Що це за вірші ? Кому вони присвячені ?

         2. Метод „ Закінчіть  речення”.

  Завдання. Закінчивши речення, ви розгадаєте криптограму і дізнаєтеся, про які вірші ми будемо говорити.

                   Ш  Е  К С  П  І  Р

                   В  І  Д Р О  Д  Ж  Е  Н  Н   Я

     Р  И  М  У  В  А  Н  Н  Я

                              Л  Е  Д  І

                             С   Т  Р  О  Ф

 1. Автором цих творів є ...

 2.Англійський драматург є представником  епохи... 

3. Вони мають чітку систему...

4. Ці твори присвячені Смаглявій ...

5. Вірші, що складаються з чотирнадцяти ...

         3. Презентація теми, мети  та епіграфа уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

          1. Бесіда – актуалізація знань учнів про жанр сонета.

- Що таке сонет?

- Кого з майстрів сонета доби Відродження ви знаєте?

- Кому присвячували свої сонети Данте і Петрарка?

- Яку композицію мав „ італійський сонет” ?

- Які теми і образи характерні для сонетів Данте і Петрарки?

          2. Словникова робота.

        Історія сонета налічує майже 800 років. Це слово походить від італійського „ sonetto”, „ sonore”- звучати, дзвеніти. Сонет – один із жанрів лірики, що має свої поетичні правила. Він складається із 14 рядків – двох катренів / чотиривіршів /  та  двох терцетів / тривіршів /. Розрізняють італійський та англійський сонети. Схема італійського сонета – 4,4,3,3; схема англійського – 4,4,4,2.

         3. Робота в зошитах.

     Завдання. Записати визначення поняття „ сонет” та схеми   будови  італійського та англійського сонета.

                                          Схема будови сонета

 

 

 

 

                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        Двовірш          

 

       4. Робота з підручником. Колективне складання таблиці.

                                        Структурні ознаки сонета

  • Чітка повторюваність
  • Стала система римування
  • Стабільний обсяг
  • Чіткий поділ на строфи
  • Відсутність повтору
  • Тематика: людина і її почуття

 5. Аналітичне дослідження . Робота з текстами сонетів.

            а). Слово вчителя.

      Критики визнають, що Шекспір підсилив драматизм сонетної поезії більше за своїх попередників, наблизив лірику до реальних почуттів людей. Тож вирушаємо до чарівної країни сонетів. І перша наша зупинка – сонет 21. Він допоможе нам краще зрозуміти самого Шекспіра.

           б). Виразне читання учнем сонета 21. Запитання.

  • Цей сонет зображує Шекспіра як людину і поета. В яких рядках поет формулює свій головний життєвий і творчий  принцип?
  • Як це характеризує поета?
  • З ким він сперечався у цьому вірші?
  • Як ви розумієте останні два рядки

 

              в). Слово вчителя.

       Більшість сонетів  поета можна вважати гімном на честь дружби. У часи Шекспіра дружба була вища, ніж кохання до жінки. Митець під впливом філософа Платона прославляє чоловічу дружбу.

              г). Виразне читання учнем сонета  91.  Запитання.

  • Що означає для поета дружба? Доведіть свою думку  словами з тексту.
  • Чому саме в добу Відродження така велика увага приділялась дружбі?
  • Як ви думаєте, яким товаришем був Шекспір?
  • Чи можна вважати людину щасливою, якщо в неї є друг ?
  • Чи актуально звучить цей вірш сьогодні ?

 

             д) Слово вчителя.

           Серед сонетів Шекспіра ми знаходимо такі, де тема кохання поєднана з роздумами про сутність людини, смисл життя на землі, вічне... Це, зокрема, сонет 66. 

             е).  Прослуховування сонета в записі.

             є). Виразне читання учнем сонета  66.  Запитання.

  • Чи можна сказати, що твір проникнутий якимось одним  почуттям ?
  • На скільки частин ви  умовно поділили б його ?
  • Про що поет говорить у першому рядку ? Зачитайте.
  • Які причини такого стану ? Доведіть рядками з тексту.
  • Як закінчується твір ?

 

         ж). Слово вчителя.

         Між словами про бажання померти і відмовою від нього  - ціле життя, думки, що виражають болючі суперечності буття і утверджують найвищі його цінності.

       6. Вправа „ Точка зору” .

  • У чому полягає складність життя ?
  • Як перемогти зневіру ?
  • Що допомагає здійснити це ?

 

      7. Коментар учителя.

       Мабуть, усвідомлення того, що в житті є дещо цінніше, вище. Саме до цього прагнули у своїх роздумах  поети. І Петрарка, і Шекспір мають свою провідну зорю – високе почуття любові. Саме це допомагає забути  про всі життєві прикрощі.      

       А тепер давайте звернемося до іншого привабливого образу. Жінка, яку оспівує Шекспір, отримала в літературознавстві назву – Смаглява леді. У добу Відродження існував культ жіночої краси. Митці того часу втілювали свій ідеал в прекрасних портретах. Увесь світ захоплюється відомими шедеврами Рафаеля і Леонардо да Вінчі, репродукції яких ви бачите на дошці.          

       8. Перегляд репродукцій відомих художників . Слово вчителю .

        Митці доби зображували в картинах земну жіночу красу.

  • А якою бачить свою кохану Шекспір ?

 

        Над цим питанням працювали учні класу. Отож, заслухаємо розповідь учнів, яка містить дослідження та узагальнена  на сторінках учнівського веб – сайту „ Славетні та загадкові “

         9 .  Виступ учнів . Представлення учнівського веб – сайту  „Славетні та загадкові” / Звучить флейта /.

               -    Виразне читання учнями сонета  130  в оригіналі та в  перекладі  різних поетів / У кожного на парті є зразок цих сонетів /. Запитання.

           *    Чи гарна жінка, яку змальовує поет ? Доведіть свою думку   рядками з вірша.

           *    За допомогою яких художніх засобів автор визначає її привабливість?

           *   Чим відрізняється портрет героїні від образів того часу?

           *    Порівняйте образ коханої Шекспіра з коханою Петрарки.

           *    Які почуття викликав у вас сонет ? Чому ?

      10.  Коментар учителя про збагачення жанру сонета    Шекспіра.  

      11. Колективне складання „Асоціативного куща”

             Призначення                               Кохання

              поета і поезії

 

                    Дружба                Тематика сонетів                 Сутність  буття

 

                           Суперечність реального життя

        12. Слово вчителя.

            Отже, в сонетах Шекспіра вирішуються філософські, морально  – етичні та естетичні проблеми. Провідною стає тема дружби та  кохання.

У. Підсумок уроку.

    1. Метод „ Мікрофон”.

     -  Чим збагатив Шекспір зміст і форму сонета?

     -  Як ви сприйняли сонети англійського поета?

УІ. Оцінювання роботи учнів.

УІІ. Домашнє завдання.

      - Написати твір – мініатюру „ Яким я уявляю поета після   читання його сонетів ?”

  • Вивчити напам′ять сонет Шекспіра / за вибором /, уміти його аналізувати.

         Пам”ятка  аналізу сонета

1. Це сонет, тому що…

2. В цьому творі автор розповідає...

3. Автор наголошує, що (цитата)…

4. Автор використовує такі художні засоби…

5. Моє враження…

6. Які ще сонети розкривають цю тему.

 

 

                 Урок  3

Тема.  „ Звихнувся час наш...” Шекспірівський театр як енциклопедія людських характерів, почуттів та пристрастей. Трагедія „Гамлет” : філософська глибина, загальнолюдські проблеми. Особливості конфлікту. Аналіз  І та ІІ дій твору.

Мета.  Підвести учнів до розуміння філософської трагедії Шекспіра як одного з найвищих творінь людського генія, вказати в ній на те цінне, загальнолюдське, вічне, що ніколи не вмирає; розвивати творчу уяву, вміння заглиблюватись у художній текст; розвивати зорову й слухову пам′ять, асоціативне мислення, навички виразного читання драматичних творів; виховувати гуманістичний світогляд, повагу до загальнолюдських цінностей.

Тип уроку.       Урок – дослідження.

Обладнання. Літографії та репродукції картин Е. Делакруа та

М. Врубеля, фотографії В.Висоцького та І. Смоктуновського в ролі Гамлета, кадри з кінофільму „ Гамлет”, грамзапис увертюри – фантазії

„ Гамлет” П.І.Чайковського.

Очікування та сподівання.

  • Знати зміст твору.
  • Удосконалювати навички роботи з текстом.
  • Вміти аналізувати його, визначати проблеми, порушені   автором, робити певні висновки.
  • Працювати в групах над розв′язанням даних проблем.

 Епіграф            

                                     Шекспір – це пророк, посланий Богом, щоб                                 

                                     просвітити нам  таємницю про людину, 

                                     про душу людську.

                                                                               Ф. Достоєвський

          План уроку.

         І. Організаційний момент.

        ІІ. Актуалізація опорних знань.

             1. Поетична пауза.

             2. Презентація творчих робіт.

        ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

             1. Рекламний ролик.

             2. Оголошення теми уроку.

             3. Тренінгові вправа „ Очікування „.

         ІУ. Сприйняття нового матеріалу.

             1. Слово вчителя.

             2. Рольова гра „ Інтерв′ювання”.

             3. Робота з текстом.

             4. Робота в групах „ Навчаючи – учусь”.

             5. Евристична бесіда за змістом.

             6. Проблемна ситуація.

             7. Вибірково – коментоване читання.

         У. Підсумок.

              1. Вправа „ Особисті асоціації”.

              2. Калейдоскоп думок.

        УІ. Оцінювання.

        УІІ. Домашнє завдання.

                                     Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1. Поетична пауза.           

          Учні за бажанням читають напам′ять сонети.

    2. Калейдоскоп думок.

          Прослуховування та обговорення кількох творчих робіт  учнів „ Яким я уявляю поета після читання його сонетів ?”  / Тихо звучить музика /

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     1. Рекламний ролик.

  Кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей і батьків, війна і заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість, зрада та вбивства. Як це все пов′язане з молодим датським принцем ?

   Похмурий замок Ельсінор, резиденція датських королів. Сюди поспішно прибуває юний принц Гамлет, який навчається у німецькому університеті. Його сповістили про раптову смерть батька. Вдома принца очікує ще один удар: мати після смерті чоловіка одружується з його братом.

    Чому принц страждає, чому йому не зрозумілі вчинки друзів, коханої, чому він прикидається божевільним, про що думає юнак, над чим він змусив замислитись нас? Про все це ви дізнаєтесь, прочитавши трагедію Шекспіра „Гамлет”.

        2. Презентація теми уроку.  Запис теми та епіграфа в зошити.                                              

        3. Тренінгові вправа „Очікування та сподівання”.

  • Знати зміст твору.
  • Удосконалювати навички роботи з текстом.
  • Вміти аналізувати його, визначати проблеми, порушені  автором, робити певні висновки.
  •   Працювати в групах над розв′язанням даних проблем.   

 

ІІІ.  Сприйняття нового матеріалу.

      1. Вступне слово вчителя.

        Уже понад чотири століття не сходить зі сцен світових театрів трагедія Шекспіра „ Гамлет”, але й сьогодні вона викликає різні думки, оцінки, почуття. Кожний бачить у цьому творі своє: захоплюючу історію давнини, трагічну розповідь про кохання, драму помсти, філософську трагедію. І кожен по – своєму правий. Отже, щоб зрозуміти ці проблеми, ми повинні  дізнатися про історію її написання, зустрітися з самим Шекспіром.

     2. Рольова гра „Інтерв′ювання”.

       1 – й журналіст.

        - Шановний Шекспіре, розкажіть про своєрідність вашого театру.

      Учень – Шекспір.

      Вся моя творчість поділяється на три періоди. Художній світ моїх п′єс  широкий і неосяжний. Сприймаючи життя у всій його складності, я намагався показати у творах  минуле, сучасне і майбутнє людства , вічну боротьбу добра і зла, ницого й піднесеного, тлінного й вічного. Старався відобразити і період розквіту гуманістичної культури, і період кризи своєї епохи. Я ніколи не втрачав надії у велич людини, у торжество її розуму й можливостей. Саме такою є трагедія „ Гамлет”.

     2  - й  журналіст.

       - Шановний авторе, розкрийте таємницю історії написання трагедії  „ Гамлет”.

     Учень – Шекспір.

     Я не вигадував сюжети для своїх п′єс, а брав їх із легенд, хронік та інших джерел. Не винятком була і трагедія „ Гамлет”. За моїх часів в Англії була добре відома середньовічна легенда про принца Амлета, яку записав Самсон Граматик близько 1200 року. Володар Ютландії убитий своїм братом, котрий потім одружився з його вдовою. Син убитого, молодий Амлет, вирішив помститися за батька. Щоб виграти час і не викликати підозри, юнак прикинувся божевільним. Амлет убиває свого друга, одружується з донькою англійського короля  і повертається до Ютландії. У фіналі принц  Амлет убиває всіх придворних, щоб помститися за батька. У 1601 році я звернувся до цього сюжету і написав трагедію.

        3 – й журналіст.

      -  Але ваша трагедія наповнена  зовсім іншим змістом?

       Учень – Шекспір.

     Я намагався перетворити середньовічну легенду про помсту на трагедію з новим змістом, наповненим філософсько – етичними проблемами.

      4 – й журналіст.

      - Середньовічний Амлет – людина досить жорстока, людина дії, рішуча у своїх діях. А яким є ваш герой Гамлет?

      Учень – Шекспір.

     Я  дав своє тлумачення образу Гамлета. Мені хотілося показати трагедію людської особистості, поставленої перед вибором добра і зла, життя і смерті, правдою і брехнею, коханням і ненавистю. Великого значення я надав внутрішньому життю героя. Шукання Гамлетом смислу свого буття, свого призначення у світі й визначає морально – філософський зміст твору.

       3. Робота з текстом.

   А)   Аналіз змісту твору шляхом „ услід за автором” з  коментування   окремих епізодів.

         - Як Гамлет сприймає факт заміжжя матері?  / У душі Гамлета розкололось щось непорушне, звичне. Він  не розуміє де ж ділося кохання, вірність /.

        -  Що пропонує Гамлетові Клавдій? / Клавдій весь час дорікає Гамлетові . Пропонує забути про все і залишитися в Данії/.

        - Зовні Гамлет кориться Клавдієві. Та чи віднаходить він душевну рівновагу?

    Б) Читання уривку „ за ролями ”. Прочитати епізод зустрічі Гамлета з Привидом.

 - Чому про появу Привида повідомляють не короля, а Гамлета?

 - Яке завдання поклав Привид на Гамлета ?

 - Як розуміє це завдання Гамлет?

 - Чому Гамлет вимагає від присутніх присягнути на мечі після  зустрічі з привидом?

 - Чому він не бажає розголошувати  таємницю?     

  - Якого висновку доходить Гамлет після цієї зустрічі?

   / На королівському троні – злочинець. Примирення з ним ніякого  не буде. Всі попередні думки про життя та людей  у Гамлета зникли /.

  -  Яку мету ставить перед собою Гамлет?

  - Прокоментуйте слова Гамлета ; „Звихнувся час...О доле зла моя!  Чому його направить мушу я ?”

   - З якою метою Гамлет удає з себе божевільного ? 

      4. Метод „ Навчаючи – учусь”. Робота в групах.

              Завдання групам. / Кожній групі окреме завдання /

           Завдання 1. Знайдіть цитати, в яких  звучить критика навколишньої дійсності і доведіть, що Гамлет розуміє, що діється в королівстві.

           Завдання 2. Поясніть значення слів про гнилизну в Данськім королівстві.

           Завдання 3.  Прокоментуйте слова Привида про Клавдія та Гертруду.

           Завдання 4.  Як ставиться до життя Гамлет? Чому він не цінує його? Аргументуйте свої відповідями цитатами з тексту.

          Завдання 5.  Як ви гадаєте, яке значення має образ Привида Що він уособлює?

      5.  Евристична бесіда за змістом ІІ дії.

               - Які зміни відбулися у Гамлеті після зустрічі з Привидом?

               - Чого злякалася Офелія? Що вона розповіла про Гамлета?

               - Чи замітили Гертруда і Клавдій зміни в поведінці Гамлета?

      6.  Проблемна ситуація.

          - Як  Гамлет сприймає дійсність ? В чому він розчарувався і  чому?

       7.  Вибірково - коментоване читання. Прочитати  епізод  розмови Гамлета з акторами.

            - Що замислив Гамлет після зустрічі з акторами?

            - Поясніть слова Гамлета: „Завтра вистава”. Про яку виставу  йдеться? Знайдіть про це у тесті.

ІУ. Підсумок.

       1.Вправа „Особисті асоціації    

           Завдання. Оберіть ім′я героя трагедії і визначте, які риси характеру притаманні даному образу. Створіть „асоціативний кущ”     / наприклад: Гамлет Клавдій, Полоній, Гертруда і т.д. /                          

         2. Слово вчителя.

       Шекспір змальовує світ, який справді для людини стає „в′язницею”. Але для Гамлета, титана духу, є інше життя – життя у сфері його свідомості, у сфері вищих ідеалів. Герой прагне до пошуку істини, визначення смислу буття.  І в цьому його велич і сила. В цьому виявляється його ренесансний світогляд, але в цьому і запорука його майбутньої трагедії.           

         3. Вправа „ Калейдоскоп думок

- Що на цьому уроці було головним?

- Що було цікавим?

- Що ви відкрили для себе?

- Чи здійснилися ваші сподівання?

У. Оцінювання роботи учнів. Учні дають оцінку роботі одне одного, виставляються бали.

УІ. Домашнє завдання.  Прочитати зміст 3 4 дії трагедії, простежити за розвитком образу Гамлета. Підібрати цитати.  

 

            Урок 4

Тема.   „Бути чи не бути – ось питання...” / Образ Гамлета. Трагедія його зіткнення зі  злом реального світу. Проблема морального вибору й вчинки у творі/.

Мета. Допомогти учням простежити еволюцію головного героя,, з′ясувати сутність трагедії Гамлета; розвивати вміння аналізувати художній образ, вести дискусію; виховувати моральні якості учнів.

Обладнання.  Портрет Шекспіра,  фото Висоцького в ролі Гамлета,, ілюстрації  до трагедії , виставка книжок Шекспіра, роздатковий матеріал у папках, картки з опорними словами, додаткові завдання, відеофільм „ Гамлет”, музика Моцарта, телевізор, музичний центр.

Тип уроку.  Урок   пошуку істини.

Очікувані результати.

  • Вміти аналізувати драматичний твір.
  • Характеризувати літературний образ.
  • Розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння  працювати в групах
  • Давати конкретну, логічно побудовану відповідь.
  • Формувати та відстоювати власну думку.

Епіграф                                                      Звихнувся час...

                                                                     О, доля зла моя!

                                                                    Чому його направить

                                                                     Мушу я ?

                                                                                       У.Шекспір „ Гамлет” 

 

План уроку.

          І. Мотивація пізнавальної діяльності.

          ІІ. Оголошення теми та епіграфа уроку.

                1. Тренінгові вправа „ Очікування „.

          ІІІ. Повторення матеріалу.

                1. „Мозковий штурм”.

           ІУ. Сприйняття нового матеріалу.   

                1. Інсценівка.

                2. Фріш – іитерв′ю з героєм.

                3. Інтерактивна вправа „ Точка зору „.

                4. Робота з підручником.

                5. Психологічне спостереження.

            У. Застосування набутих знань.

                1. Дослідження в групах.

                2. Рольова гра „ Я так думаю...”

            УІ. Підсумок уроку.

                1. Вправа „Мікрофон”.

            УІІ. Оцінювання.

            УІІІ. Домашнє завдання.

                                                 Хід уроку.

           Клас оформлений в стилі театру. Частину дошки займає театральна завіса, канделябри. На другій частині – портрет Шекспіра, фотографія Висоцького. Написана тема та епіграф уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності ./ Тихо звучить музика /.

        1. Вступне слово учителя.

      Шановні друзі. Швидко промайне час, і ви, сьогоднішні школярі, станете на стежку дорослого, самостійного  життя. А воно нелегке, іноді жорстоке. І все – таки не згинаючись під його тягарем, людина знову і знову встає. Витримати випробування один раз – мало. Випробування – все життя, і людині потрібно постійно його витримувати, тобто жити.

     Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над п′єсою Шекспіра „ Гамлет”, прослідкуємо, хто з героїв твору, пройшовши через помилки,, сумніви та вагання  не схибив, не зрадив собі, своєму високому призначенню – бути Людиною.

       2. Презентація теми уроку.  Запис теми та епіграфа в зошити.                                    

       3. Тренінгові вправа „ Очікування та сподівання”. ( На дошці прикріплений  символічний пісочний годинник. Учні на папірцях записують свої очікування та сподівання і прикріплюють до годинника.)

        * Вміти аналізувати драматичний твір.

        * Характеризувати літературного героя.

        * Розвивати логічне мислення, творчу уяву, художні здібності.

        * Давати конкретну, логічно побудовану відповідь.

       * Формувати та відстоювати власну точку зору.             

        4. Коментар учителя.

          Ви висловили свої думки. В кінці уроку побачимо, чи досягли ми цих результатів, що вам у цьому допомогло, щоб ви хотіли ще зробити. Для цього мені хотілося б, щоб ви брали активну участь у роботі, вносили цінні пропозиції, допомагали один одному.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     1. Вправа „ Мозковий штурм”.

       -  Про які вічні теми йдеться у творі Шекспіра ?

       -  Які проблеми порушуються в трагедії ?

       -  Де відбуваються події, описані в трагедії ?

       -  Хто такий Гамлет ?

ІУ. Сприйняття нового матеріалу.

     1. Інсценівка.  Зустріч Гамлета з привидом замку. Скорочено  акт 1, сцена 5 .

     2. Фріш – інтерв′ю з Гамлетом.

              - Чому душа вашого батька не може заспокоїтись ?

              - Який наказ дає вам батько – привид ?

              - Якого висновку ви доходите після цієї зустрічі ?

              - Який тягар упав на ваші плечі ?

    3. Вправа „ Точка зору. ( Використати опорні слова: „ На мій погляд...”, „ Я так думаю...”, „ Я переконаний в тому, що...”, „Мені здається, що...”, „ Я вважаю, що...”, „ На мою думку...”.)

  • Що ж робити Гамлету ? Склитися чи бунтувати ?

 

  • Помститися чи краще померти і не бачити всього цього ?

 

  • Бути чи не бути ?

 

  • Звернімося до монологу Гамлета. Це лейтмотив усієї п′єси.

 

 

      4. Перегляд уривка з відеофільму  „ Гамлет . Монолог  Гамлета.   

     5. Робота з підручником. Аналіз монологу.

         - Яка функція монологу ?

         - Зверніть увагу на лексику монологу, його будову. Про що це  говорить ? 

         - З яким сонетом Шекспіра ми можемо порівняти цей  монолог ? 

     6. Бесіда з учнями.

        - Яким чином Гамлет вирішив помститися ?

        - Хто приносить звістку про божевілля Гамлета ?

        - Чому Гамлет не одразу виконує наказ привида ? Чому зволікає ?

        - Після чого Гамлет дізнався правди ?

     7. Вправа „ Психологічне спостереження . Робота в міні –    групах. ( У кожної групи є пам′ятка „ Робота в малих групах”).

                      Спікер, головуючий( керівник групи)

                              - зачитує завдання групі;

                              - організовує порядок виконання;

                              - пропонує висловлюватися по черзі;

                              - заохочує групу до роботи;

                              - підбиває підсумки роботи;

                              - визначає доповідача.

                      Секретар

                              - веде записи результатів роботи групи;

                              - записи веде коротко та розбірливо;

                              - повинен бути готовий висловити свою думку;

                       Посередник

                              - стежить за часом роботи групи;

                              - заохочує групу до роботи;

                       Доповідач

                              - чітко висловлює думку групи;

                              - доповідає про результати роботи групи.  

         - На чому базується життя людини ?

         - Чи це так  з′ясуємо, провівши психологічні спостереження.

            Розглянемо образ Гамлета крізь призму моральних  цінностей.

        / На аркушах паперу написані проблеми, які  стали перед Гамлетом. Кожну проблему учні обговорюють в групі. Картки розвішені на червоній мотузці, а під аркушами паперу зав′язані вузлики /.

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

   1. Сім′я.  Батько помер, сім′я рушиться. / Відкривається  картка, а   там  - вузол /.

   2. Кохання. Мати зрадила коханого чоловіка, Офелія – іграшка в чужих руках, не спроможна себе захистити, стає знаряддям інтриг.  / Відкривається картка, а там -  вузол /.

    3. Дружба. Друзів Гамлета король  зробив наглядачами. Лаерт опускається до підлості. Гораціо – єдиний друг.   / Відкривається картка, а там - вузол /.

    4. Віра в людину. Де людина ? Клавдій ? Полоній ? / Відкривається  картка, а там  - вузол /.

    5. Християнська мораль. Де мораль ? В кровозмішаному шлюбі?  / Відкривається  картка, а там -  вузол /.

    6. Добро. У кого шукати добра ? У братовбивці ? / Відкривається  картка, а там  - вузол /.

    7. Справедливість. Данія. В′язниця. Все гниле в Данії.   / Відкривається картка, а там -  вузол /.

    8. Що ж залишається після смерті батька? / Відкривається  картка, а там напис – Гідність /.

     8. Коментар учителя.

              Залишаються вузли. Це рубці на зраненій душі Гамлета і гідність.

            - То що ж робити Гамлету ? Скоритися чи бунтувати ? Помститися чи краще померти, не бачачи всього цього ? Бути чи не бути?

     9. Рольова гра „ Я так думаю ....

     Завдання. Використовуючи опорні слова, висловіть свою власну думку.

  • Чи можна виправдати вбивство з точки зору  християнської моралі ?
  • Чи можна виправдати вбивство з точки зору юридичного закону ?

 

     10. Узагальнення вчителя.

      Так. Гамлет стоїть перед вибором. В ньому бореться дві людини, Гамлет – людина, що за кодексом честі покликана помститися за смерть батька і Гамлет – гуманіст, який піднісся над своїм часом. Адже Шекспір написав п”єсу в епоху Відродження, коли найціннішим у світі вважалася людина та її життя. То як же Гамлет – гуманіст і мислитель може скоїти вбивство ? Ситуація ускладнюється тим, що Гамлет бореться не проти Клавдія, а проти усього злочинного світу та його законів.

У. Застосування знань, умінь та навичок.

      1. Дослідження в групах.

        Завдання. Перед вами перелік філософських понять, які найяскравіше відображені в шекспірівській трагедії. Визначте, які з них стосуються Гамлета.  Заповніть кросворд

               Позитивні                               Негативні

                 Добро                                           Зло

                 Віра                                             Зневіра

                 Надія                                           Ненависть

                 Любов                                         Жорстокість

                 Чесність                                      Нечесність

                 Доброта                                       Байдужість

                 Досконалість                              Злопам′ятство

                 Щирість                                       Потворність

                 Милосердя                                   Неволя

                 Доброзичливість                         Пасивність

                 Краса                                             Бездушність

                 Свобода                                         Вбивство

                 Нетерпимість до зла                   Безглуздя

                 Великодушність                           Підлість

                  Оберігання життя

                  Благородство

  Можливо, ви зможете доповнити цей список . Захистіть  ваш проект „ Абсолютні цінності героя”.      

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

УІ. Підсумок уроку.

     1. Проблемні запитання.

  • Чи знайшов  Гамлет відповідь на питання ?
  • Як ви розумієте епіграф уроку ?

 

    2. Перегляд ілюстрацій до твору, виконаних  учнями класу.

    3. Вправа „Мікрофон”.

  • Чи справдилися ваші  очікування та сподівання?

 

                                  Опорні слова:

             - Мені сподобалось...

             - Мене схвилювало...

            - Я замислився...

            - Мене зацікавила...

            - Я взяв для себе корисне...

УІІ.  Оцінювання.

     1. Самоекспертиза власної діяльності на уроці.  / Учні заповнюють картки само експертизи /.

       Прізвище, ім′я ______________________________________

       Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

       1. Ви брали активну участь в роботі на уроці __________

       2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас _______

       3. Ви надали підтримку однокласникам або заохочували їх до роботи

       4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим ________

       5. Ви вдало узагальнювали думки інших, активізуючи роботу ______

        6. Ви давали повні відповіді на запитання ____________

                Усього балів __________

    2. Літературний сюрприз

       Виходить учень в ролі Гамлета . Він дякує учням за участь у вирішенні його проблеми і дарує всім закладинки зі своїм логотипом .

УІІІ. Домашнє завдання. Написати твір – мініатюру / на вибір/

  • Скласти листа захопленого або обуреного читача.
  •  Ввести себе у твір як героя.
  •  Чи хотів би ти мати такого друга, як Гамлет?

 

                                                Урок  5

Тема.  Вінок Офелії.  Втілення в образі Офелії ренесансного ідеалу жінки.  Офелія та Гамлет.  Аналіз ІУ дії трагедії.

Мета. Проаналізувати ІУ дію трагедії; характеризуючи образ Офелії, допомогти учням збагнути , яким був ренесансний ідеал жінки, виявити художні засоби його творення, з′ясувати сутність трагедії героїні, її внутрішній світ; розвивати вміння аналізувати художній образ, вести дискусію, добирати аргументи для доказів,  удосконалювати навички коментованого читання; виховувати моральні якості учнів, формувати гуманістичний світогляд школярів.

Тип уроку.          Урок – реквієм

Обладнання. Репродукції картин:  Джона Еверетта Міллеса „ Офелія”, живописців доби Відродження: Леонардо да Вінчі „Джоконда”, ”Мадонна Літт”, Рафаеля „ Святе сімейство”, „ Мадонна Конестабіле”, „ Сікстинська мадонна”, грамзапис музики Г.Берліоза  кантата „ Смерть Офелії” , штучні квіти.

Очікування та сподівання.

  • Знати зміст твору.
  • Удосконалювати навички  виразного читання.
  • Вміти аналізувати художній образ.
  • Аргументовано відстоювати свою точку зору.
  • Уміло вести дискусію.

Епіграф                              

                                                  Запахущі квіти,

                                                  А любов сльозами  їх

                                                  Не змогла омити...

                                                             У. Шекспір „ Гамлет” / з пісні Офелії /

            План уроку.

         І. Організаційний момент.

         ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

               1. Інсценівка.

               2. Запис теми та епіграфа до уроку.

         ІІІ. Формування знань, умінь та навичок.

               1. Вправа „ Словесне малювання „.

               2. Переказ тексту.

               3. Бесіда за змістом.

               4. Коментоване читання.

           ІУ. Застосування знань, умінь та навичок.

               1. Мистецький марафон.

               2. Тренінгові вправа „ Я так думаю...”

               3. Вправа „ Точка зору”.

               4. Інсценівка.

               5. Робота в групах.

               6. Повідомлення учня – біолога.

               7. Перегляд кадрів відеофільму.

               8. Робота з репродукціями картин.

          У. Підсумок.

               1. Вправа „ Ланцюжок думок „.

               2. Складання „ Кола Вена”.

               3. Поетична пауза.

          УІ. Домашнє завдання.

                                          Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    1. Інсценізація сцени 5, дії 4./ божевілля Офелії /  / Тихо звучить увертюра до опери  С.Прокоф′єва „Ромео і  Джульєтта”. Входить  учениця Офелія /.

Офелія.  – Де  володарка Данії прекрасна?

- Чи я милого твого

- Нині б не вгадала?

Патериця, бриль прочанський,

На ногах сандалі.

- Ні, він, пані, вмер, спочив,

Обернувся в прах.

В головах зелений дерен,

Камінь у ногах..

- Слухайте, будь-ласка,

- Мов нагірний сніг, на нім...

Саван білий – білий;

Квіти, зрошені слізьми,

Не лягли в могилу.

            - Гаразд, хай віддячить вам бог. Кажуть, що сова – дочка пекаря. Господи, ми знаємо, що ми таке, та не знаємо, чим ми станемо. Благослови, Боже, сісти вам на стіл!

           - Сподіваюсь, що все буде гаразд. Треба терпіти. Та як мені не плакати, коли здумаю, що його поклали в землю сиру. Мій брат дізнається про це. Спасибі вам за добру пораду. Гей, карету мені! Добраніч, любі панії. Добраніч, панни.

        2. Слово вчителя.

         Офелія... Скільки смутку та трагізму у цьому слові. Чому? Якою змальована дівчина у трагедії „Гамлет”? Що трапилося з нею? Хто стає причиною її божевілля?

     Напевно, всі, хто читав твір Шекспіра, були схвильовані до глибини душі життєвою драмою героїні. ЇЇ доля не залишила байдужими і нас.

     На сьогоднішньому уроці ми постараємось зрозуміти закономірність трагедії Офелії і ще раз, вчитавшись у безсмертні сторінки твору, переконаємось, що в образі Офелії втілений ренесансний ідеал жінки.

     А сплітаючи вінок Офелії, задумаємось над тим, яку роль у житті дівчини відіграли фіалки.

     Наша символічна фіалка оживе, адже в її пелюстки ми впишемо чесноти, якими Бог наділив героїню, аби переконатися у тому, що вони вічні.

             / На дошці  прикріплена символічна фіалка, на пелюстках якої учні мають написати чесноти Офеоії /

     3. Запис теми та епіграфа  уроку.

ІІІ. Формування знань, умінь та навичок учнів.

   1. Слово вчителя. 

        Образ Офелії  традиційно вважають ренесансним ідеалом жінки. Але чи справді вона ідеал?  Адже вона брала участь у змові проти Гамлета, спокійно споглядала його душевні муки. Хто ж вона , кохана Гамлета?

   2. Вправа „ Словесне малювання”.

        - Якою ви уявляєте Офелію?

       -  Якою її змальовує автор ? Зачитайте рядки з твору.

       - Що вам відомо про Офелію ? 

    3 . Переказ тексту .

      Переказати  близько  до  тексту епізод розмови Офелії  з батьком.

   4.  Бесіда за змістом.

       - Яка риса характеру проявляється в Офелії під час цієї розмови?

      - Як відображається її слабкість у стосунках із Гамлетом? Зачитайте ці рядки з тексту.

     - Чому Офелія зустріла Гамлета дуже холодно?

    5. Коментоване читання епізоду зустрічі Гамлета з Офелією.   / Після розмови Гамлета з Привидом /.

     - Чи щирі були почуття Офелії до Гамлета?

     - Чи кохали вони один одного?

     - Як Гамлет проявляє свої почуття, коли Офелія його відштовхнула?  Зачитайте з тексту.

     - Якою постає перед нами Офелія , коли благає небеса зцілити Гамлета?

     - Чому Гамлет пропонує Офелії піти в черниці ?

    6.  Слово вчителя.

   Шекспір не прикрашає і не возвеличує свою героїню, а наділяє її такими рисами , які прикрашають людину будь – якої епохи.

    7.  Мистецький марафон .

    Учні виступають із повідомленнями про ренесансний ідеал жінки, яку зображували на полотнах відомі художники епохи Відродження.

            Митці доби Відродження творили в рамках релігійного живопису, проте відбивали у численних мадоннах  індивідуальні уявлення про земну жіночу красу. У більшості своєї мадонни – це художнє втілення Діви Марії. Глядач зразу потрапляє в полон образу, зведеного на п′ядестал ідеалу.

           Досконалі пропорції обличчя цих прекрасних жінок виражають тиху радість, материнську ніжність, внутрішній спокій. Вони сповнені покори перед  життям. На картинах Леонардо да Вінчі, Рафаеля Санті панує настрій гармонії духовного та фізичного начал. Чистота, свіжість, лагідність душі надають особливої принадності жінкам доби Відродження.

     8. Тренінгові вправа    Я так думаю...

     - А  якими  ж  рисами  характеру наділяє Шекспір свою героїню ?

     Учні прикріплюють аркуші паперу з написаними чеснотами на фіалку, що висить на дошці.

     9.  Вправа „ Точка зору”

           - У чому ж причина божевілля Офелії?

           - Як до цього відносяться присутні? Зачитайте з тексту.

           - Чи тільки смерть батька є причиною божевілля Офелії?

           - Кому і навіщо дарує Офелія квіти?

     10.  Інсценізація. 

         Виходить Офелія і читає монолог: „ Ось розмарин...” і дарує учням свої квіти. Тихо наспівує пісню

         „ Коханий мій

          Робін – вся радість моя...”

    11.  Робота в групах.  Повідомлення учнів  про символи квітів.

        - Які квіти називає Офелія?

        - Який їх символічний зміст?

  Розмарин – символ пам′яті. Офелія вірна своєму коханню.

  Братки – символ роздумів, мудрості. Дарує їх брату, щоб той задумався   над своїм майбутнім.

  Рута – символ дівочої цнотливості і водночас  нещасливого кохання, смутку,  горя. Їх вона дарує королеві.

  Кріп – символ лицемірства та орлики – символ невірності – дарує їх королю.

      12.  Повідомлення учня.

        Фіалки /зів′ялі/ - символ смутку, смерті, невинності, скромності, беззахисності. Фіалка – християнський символ смиренності, і тому асоціюється з Христом на землі, зазвичай немовлям. Як правило, зустрічається у сценах поклоніння і картинах, на яких зображена діва Марія з немовлям. А ще в середньовічній Франції та країнах Західної Європи фіалками прикрашали кімнату молодят. А коли доля була невблаганною до нареченої й вона гинула, так і не побравшись з коханим, то на її могилу клали фіалки, як символ цнотливості, скромності, сором′язливості. Напевно, Шекспір тому і пов′язав з трагічною долею Офелії фіалки. Отже фіалка – символ долі Офелії.

   13. Перегляд уривків із кінофільму „ Гамлет”.” Смерть Офеліії”.

        -  За яких обставин загинула Офелія?

        - Яку роль  тут відіграють вінки?

        - Що вони означають?

      / Вінок – символ святості, щастя, успіху, цнотливості і водночас це символ смерті, скорботи.

        Верба – символ прадерева життя і водночас символ засмученої жінки, вдови

       - Які ще квіти зустрічаються в розповіді про Офелію?   / стокротки, жовтець, кропива, багряне зілля /.

    14. Робота з репродукцією картини Джона Еверетта Міллеса

         „ Офелія”. Повідомлення учня – мистецтвознавця.

        Джон Еверетт Міллес – англійський художник, автор картини „ Офелія”. Його картини відрізнялися особливою майстерністю. Сюжети для своїх картин він часто брав із творів У. Шекспіра. Картину „ Офелія” він написав у 1852 році. Вона навіює асоціації з трагедією „Гамлет”. Верба, що нависла над струмком, розкішний кущ шипшини, очерет, розмаїття річкових квітів. Різнобарвність барв перекликається з барвами життя і водночас є символами смутку, горя, нетривалості всього земного. Яскрава  зелень відтіняє постать мертвої дівчини, що лежить у водах струмка. У руках мертвої Офелії ми бачимо червону троянду – символ нещасливого кохання. Смуток і печаль неначе розлиті в повітрі і створюють сумний настрій у глядачів.

     15.  Слово вчителя.

        Вінки супроводжують Офелію в останні хвилини її життя і після смерті. Вінок – символ святості, щастя, цнотливості, дівоцтва. Ним прикрашають наречену, яка йде до шлюбу. Вінок – символ скорботи і смерті.

        Сплетемо і ми вінок Офелії з квітів, які ви принесли. Але не вінок смутку, а вінок святості. Адже вона своїми чеснотами його заслужила. Першими у цей вінок я б хотіла вплести ромашки – символ кохання та миру, до якого так прагнула Офелія.

        / Учні підносять квіти, які вони принесли, і вплітають у вінок, розповідаючи про символ цієї квітки . Білий бузок – символ юності та зради. Вишневий цвіт – символ щирих почуттів дівчини та символ тривоги. Лілія – символ самотності, дівочого горя, страждання в серці юної Офелії. Волошка – символ мрії про щасливе, взаємне кохання, символ ніжності та простоти.  Мак – символ поєдинку краси та ненависті. Червоні пелюстки – кохання, чорна серцевина – ненависть. Троянда – символ нев′янучої краси, молодості, палкого кохання. Соняшник – символ постійного замилування світом, а також виклик злим стихіям /.

    Виходить учениця Офелія і їй одягається вінок, сплетений учнями класу. Адже цей вінок є символом святості, чистоти, щастя, яке вона носила у своєму серці.

У. Підсумок уроку.

      1. Вправа „ Ланцюжок думок”

         - Чи можна назвати Офелію ренесансним ідеалом жінки?

        - Чи могла б  Офелія бути щасливою?

      2. Складання „ Кола Вена „

 

                                                 

3.  Поетична пауза.

        Звучить музика. Учитель читає вірш Лесі Українки.

Хотіла б я уплисти за водою,

Немов Офелія уквітчана, безумна.

За мною вслід пливли б мої пісні,

Хвилюючи, як та вода лагідна,

Все далі  й далі...

        Туди, де є життя, де ростуть троянди – квіти кохання. Тож нехай на вашому житті не в′януть, а розцвітають барвисті квіти кохання, щастя, вірності.

УІ. Домашнє завдання.

  • Прочитати У дію трагедії Шекспіра „ Гамлет”.
  •  Скласти прощальний монолог ( у прозі ) Офелії.

 

 

              Урок 6

Тема. „ ...А життя людини – скажеш „ раз”, і вже нема / Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти , його зв′язок із системою образів. Художні особливості побудови трагедії /.

Мета. Проаналізувати 5 дію трагедії, розкрити основний конфлікт трагедії – конфлікт між ідеальними уявленнями і жорстокою реальністю та способи його розв′язання , з′ясувати художні особливості твору ; удосконалювати навички аналізу художнього твору в єдності змісту та форми, вміння порівнювати образи,; формувати світогляд учнів, моральну позицію.

Тип уроку.  Урок – засудження.

Обладнання. Тексти трагедії ,  портрет У.Шекспіра, ілюстрації до твору, увертюра – фантазія П.Чайковського „ Гамлет”, картки з алгоритмами, тлумачний словник,

Очікування та сподівання.

  • Знати зміст твору.
  • Удосконалювати навички  аналізу твору в єдності змісту та форми.
  • Вміти визначати художні особливості твору.
  • З′ясувати способи розв′язання конфліктів у трагедії.

Епіграф                       

                                                Данія   - в′язниця

                                                     У. Шекспір „ Гамлет                   

План  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних  знань.

       1. Інтелектуальна гра „ VIVAT, інтелект !”

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

       1. Вступне слово  вчителя.

       2. Проблемні питання.

ІУ. Оголошення теми та епіграфа уроку.

У. Формування нових знань, умінь, навичок.

       1. Поетична хвилина. Читання учнем  сонета 66.

       2. Експрес – опитування.

       3. Робота над текстом.

       4. Усне малювання.

       5. Переказ тексту.

       6. Вибірково-коментоване читання.

УІ. Застосування знань, умінь, навичок.

       1. Метод „ Акваріум.

       2. Вправа „ Асоціативне гроно”.

УІІ. Підсумок.

       1. Вправа „ Точка зору.

       2. Контрольно – оцінювальний етап.

УІІІ. Домашнє завдання.

                                            Хід уроку

 І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

        1. Інтелектуальна гра „ VIVAT , інтелект !”Завдання. Прокоментувати афоризми Шекспіра.

„ Життя – театр, а люди в нім актори „

„ Людина – господар своєї долі „

„ Щастя без домішок страждань не буває”

  Якби гостре слово залишало сліди, ми всі ходили б забрудненими”

„ Найкраще – пряме й просто сказане слово „

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

       1. Вступне слово вчителя.

     Сьогодні ми повинні простежити за основним конфліктом трагедії – конфліктом між  ідеальними уявленнями і жорстокою реальністю. Ми опрацюємо сторінки,  в яких Гамлет стикається зі злом, зустрінемося з героями трагедії, визначимо риси героїв – носіїв зла.

     Доба Відродження відкрила не тільки висоти людського духу, а й глибину людського падіння. Це посіяло зневіру в суспільстві, серед митців, у проголошенні ідеалу, розчарування  щодо майбутнього. Настала криза гуманізму  й культури Відродження.

     2. Проблемне питання.

             Проблемне питання, над яким ми будемо працювати на уроці звучить так: „ Що є людство – „ улюблене Боже творіння  чи гурт бридких хижаків”. Ви повинні висловити думку Шекспіра і сказати своє слово.

ІУ. Оголошення теми та епіграфа уроку.  

У. Формування нових знань, умінь, навичок.

    1. Читання учнем сонету 66. Звучить музика.

    2. Експрес – опитування

  - Яка основна думка знайшла вираження у сонеті?  / Докір, звинувачення несправедливому суспільству, що руйнує мрії, таланти, життя людей /.

   - Які почуття породжує конфлікт ліричного героя ? / Біль, розчарування, ненависть до лицемірства, зла , несправедливості /.

   - Яким чином криза ренесансного світогляду втілюється у трагедії „Гамлет” ?  / У творі конфлікт між благородними пориваннями і жорстокістю реального світу, де діють герой – мислитель  і носії зла /.

  - Хто такий Гамлет?

  - Які погляди на людину були  привиті Гамлету – студенту університету ?

   - Які події порушили гармонію в душі Гамлета?

   - Якою він побачив свою країну? Зачитайте в тексті.

       3. Робота над текстом  5 дії трагедії.

          - Чому  Данія – в′язниця ?

          - Які сили виступають проти Гамлета ?

          -  Хто є опорою для принца ?

          - Спробуйте визначити, яке символічне значення черепа Йорика?

          - Які думки та настрої навіяв череп Йорика ? Зачитайте.

           4. Усне малювання.

        - Як поводиться Гамлет біля могили Офелії ?Опишіть його внутрішній стан.

        - Що свідчить про те, що він не розлюбив її ?

          5. Переказ тексту.

             - Перекажіть, як Гамлет знищив своїх друзів – зрадників?

          6. Вибірково – коментоване читання.

            -  Прочитайте та прокоментуйте сцену поєдинку  / Сцена 2, дія 5 /.

            - Як Гамлет нарешті здійснює помсту королю ?

            - Як ви гадаєте,  чому Шекспір не закінчує дію смертю героя ?

УІ. Застосування знань, умінь, навичок

       1.   Метод „ Акваріум

              Виконати завдання за алгоритмом.

              * Прочитати вголос ситуацію.

              * Обговорити її в групі.

              * Дійти спільного рішення.

 

 

 

 

 

 

       1 група. Скласти схему „ Мета життя Гамлета

                                                      Гамлет

 

          Студент                     Зустріч із Привидом                    Монолог

 

    Мріє про освіту              Покарати Клавдія                          Бути –

 

      Пізнати світ                    покарати зло?                         Знищити зло!

 

     Стати правителем    

 

   2 група.  Скласти таблицю „ Носії зла в трагедії

 

 Персонажі                         Вчинки                               Риси характеру

Клавдій                Вбивство короля і принца             Жорстокість,

                                                                                       Хитрість

Полоній                Підлабузництво, брехня                Жорстокість

Гертруда               Зрада чоловіка                               Невірність

Лаерт                     Вбивство Гамлета                         Хитрість, обман

 

 

3 група. Скласти  „Кола  Вена . Порівняльна характеристика      Гамлета та Клавдія   

                                               ГАМЛЕТ                                                               КЛАВДІЙ

                                                          Чесний                                             А                                підлий

                                                         Сміливий                                         Н                                 боягуз

                                                         Рішучий                                           Т                                  крутько   

                                                         Щирий                                             А                                  черствий

                                                         Добрий                                             Г                                  жорстокий

                                                        Шляхетний                                     О                                   потворний

                                                        Духовно багатий                            Н                                  бездуховний

                                                        Люблячий                                       І                                   підступний

                                                        Чесний                                            С                                   брехун 

                                                        Цілеспрямований                         Т                                   корисливий

 

 

 

 2.   Представлення результатів роботи в групах

3. Словникова робота.

       Мотив – тема твору або неподільна смислова одиниця, з якої складається фабула, сюжет. Мотиви рухають вчинками персонажів, збуджують їх переживання, тонко динамінують  внутрішній світ героя. Мотив – вияв теми, нерідко  вони схрещуються. Мотиви часто повторюються протягом твору.

  4   Метод  „ Асоціативне гроно”.

     Завдання. Визначте основні мотиви трагедії „ Гамлет”. Як вони виявляються ?

                                Зволікання дії             Тлінності буття          Заміни

 

 

 

 

                  Божевілля                                                                       « Гнилизни                  

                        

 

                                    Смерті                                              Помсти

УІІ. Підсумок.

        1. Вправа „ Точка зору .

         - То що є людство – „ улюблене Боже творіння чи  гурт бридких  хижаків ?

        - Чи згодні ви з думкою, що світ шекспірівських героїв  заслуговує  лише автоматної черги, як висловився Бергмон ?

        - Якою хорів би бачити людину Шекспір ?

       2. Контрольно – оцінювальний етап.

          Завдання. Підбити підсумки уроку за алгоритмом  / У кожного учня є даний алгоритм, на якому він записує   свою думку, якщо є час, або  висловлює усно /                                                    

                                                           Я

 

Звернув увагу на...              замислився над...                     вирішив, що...

УІІІ. Домашнє завдання.

        Підготуватися до написання твору за трагедією  Шекспіра  „Гамлет”

 

                                        Урок 7

Тема.  Розвиток мовлення. Підготовка до написання твору – роздуму на тему „ Сутність духовних шукань Гамлета .

Мета. Узагальнити знання учнів про трагедію У.Шекспіра „Гамлет”, дати цілісну характеристику головного героя, визначити сутність духовних шукань Гамлета; розвивати навички  мовлення учнів, уміння складати план характеристики образу, висловлювати свою точку зору, добирати аргументи для відповіді; виховувати моральні якості учнів, формувати їх світоглядну позицію.

Тип уроку.  Урок розвитку мовлення.

Обладнання.  Тексти трагедії „ Гамлет”, алгоритми „ Як написати твір – роздум”,   „ Як скласти план характеристики образу .

Епіграф.

        Свою найбільшу загадку Гамлет забрав із собою в могилу.

                                                                             Й. В. Гете

План уроку.                                          

І. Презентація теми уроку.

ІІ.  Узагальнення знань, умінь та навичок.

      1. Переказ тексту з творчим завданням.

      2. Евристична бесіда.

      3. Складання логічного ряду.

      4. Міні – дискусія.

      5. Робота з таблицею.

      6. Робота в парах.

      7. Симулятивна гра : „ учні – герої твору”.

      8. Творча колективна робота. Складання  сенкану.

ІІІ. Підсумок.

      1. Закінчіть фразу.

ІУ. Домашнє завдання.

                                      Хід уроку

І.  Презентація теми уроку.    

         1. Вступне слово вчителя.

      Образ Гамлета – чи не найгеніальніше надбання шекспірівської п′єси. Трагедія героя – це трагедія кожної благородної людини, що стикається зі злом у житті.

      Звертаючись до свого друга Гораціо,  Гамлет просить його розповісти все про нього . Про що ж  Гамлет просив розповісти ? Яку загадку він забрав із собою в могилу? Саме про це ми маємо поговорити сьогодні на уроці.

ІІ. Узагальнення знань, умінь, навичок.

      1. Переказ тексту із творчим завданням.

  -   Розкажіть про стосунки Гамлета із різними персонажами.

  -  Як у цих стосунках  виявилися риси характеру Гамлета ?

                      * Гамлет і Клавдій

                      * Гамлет і Гертруда

                      * Гамлет і Офелія

                      * Гамлет і його друзі.

                      * Гамлет і Лаерт.

                      * Гамлет і народ.

                      * Гамлет і його батько.

      2. Евристична бесіда.

  - Що найбільше Гамлет цінує в людях ?

  - Як він ставиться до життя і до смерті ?

  - Чому він удає із себе божевільного ?

  - Як Гамлет називає атмосферу Датського королівства ?

    3. Складання логічного ряду.

          Скласти ряд злочинів, в яких Гамлет  стає винним.

        Помста Клавдію    вбивство Полонія              божевілля й трагічна загибель  Офелії                          дуель з Лаертом                               смерть друзів .

     4. Міні – дискусія.

              Гамлет так чи інакше причетний до всіх цих смертей.

        - Чи можна назвати Гамлета героєм у повному розумінні  цього слова ?

        - Чому навколо героя панує атмосфера смерті ?

        - Чим винен Гамлет у цьому ?

        - Щоб бути людиною, хіба потрібно йти на вбивство ?

     5. Робота з таблицею.

            Дати характеристику Гамлета.

_____________________________________________________________

                Епізод      тексту                                             Душевний стан героя

  _________________________________________________________________

    6. Робота в міні – парах.

           Скласти сенкан. 

      Пам”ятка «Як підготуватися до написання сенканів –  невеличких творів».

                             Сенкани пишуться за схемою:

  1 – й рядок – ім”я героя;

  2 –й рядок – визначальні слова, що характеризують героя ( два прикметники );

  3 – й рядок – стан героя, його дії ( три дієслова );

  4 – й рядок – фраза ( слово ) , що свідчить про авторське ставлення до героя ( фраза з 4-х  слів, що висловлює твоє розуміння героя);

   5 –й рядок –оціночний синонім до першого рядка  ( один іменник )                       

                     Гамлет.

                 Розсудливий, мудрий.            

                 З′являється, діє, бореться.

                 Бореться з усім злом.

                 Переможець.

    7.  Симулятивна гра : учні – герої твору.

        Коли б я був Гамлетом, то...

        Коли б я була Гертрудою, то...

        Коли б я був Клавдієм , то...

        Коли б я була Офелією, то ...

        Коли б я був Гораціо, то ...

    8. Творча колективна робота.

              Складання плану – характеристики  героя.

І. Задушлива атмосфера Данського королівства.

                        1. Таємниці придворного життя.

                        2. Гамлет і королівська сім′я.

                     ІІ. Випробування помстою.

                        1. Гамлет і батько.

                        2. Гамлет і Клавдій.

                        3. Гамлет і Полоній.

                        4. Гамлет і його друзі

                   ІІІ. Трагедія кохання Гамлета і Офелії.

                        1. Справжня причина божевілля Офелії.

                        2. Винен чи не винен у її смерті Гамлет ?

                   ІУ. Смисл духовних шукань Гамлета.

                        1. Роздуми про життя і смерть.

                        2. Призначення людини у світі.

                    У. Сутність трагедії Гамлета.

ІІІ. Підсумок.

       1. Закінчіть фразу.

           * Мені подобається, що Гамлет...

           * Мені не подобається, що Гамлет...

ІІІ. Домашнє завдання.

          Написати твір – роздум „ Сутність духовних шукань  „ Гамлета.

                        Пам”ятка „ Як писати твір – роздум

1. Оберіть  одну із тем, за якою  б ви могли скласти твір  – роздум.

2. З”ясуйте, якою буде ваша теза, які аргументи або приклади ви наведете, який  висновок  завершить ваше висловлювання.

3. Складіть  план майбутнього твору.

4. У процесі роботи над твором, використайте мовні засоби, властиві художньому стилю ( образні вислови, слова у переносному значенні,  епітети, метафори, порівняння та інше ).

5. Письмово оформіть  твір – роздум.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
11950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку