Природознавство
Вчитель: Сніжко С.В.
Місце проведення : З клас.............
Тема: Паливні корисні копалини (вугілля, нафта, газ, торф) та їхнє використання людиною.
Мета: закріпити знання учнів про корисні копалини, вчити працювати з різними видами інформації, проводити досліди та робити висновки на основі їх результатів;
розвивати спостережливість, творчу уяву, мислення, вміння працювати у групі;
виховувати бережне ставлення до ресурсів планети, наполегливість, дружнє ставлення до однокласників.
Обладнання : мультимедійна дошка, зразки корисних копалин для дослідів на кожну групу, картки із QR – кодами, смартфони, таблиці, картки з ребусами, пазли.
Тип уроку: урок – квест
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвоник на урок лунає –
Всіх у мандри закликає.
Щоб скарб відшукати, будьте кмітливі,
Дружніми будьте і не ліниві!
Тож, часу не гаймо, усі працювати,
Давайте знання хутчіш здобувати!
ІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
А над якою темою ми будемо працювати на уроці, спробуйте дізнатися, розгадавши ребус. ГЕНЕРАТОР РЕБУСІВ
Але, як ви вже здогадалися, урок буде не звичайний, а у вигляді квесту. (На дошці з’являється вертикальний запис цього слова)
К – (кмітливі, креативні)
В – (веселі, вправні, винахідливі, ввічливі)
Е – (енергійні)
С – (спритні, сміливі, старанні)
Т – (творчі, толерантні, тактовні)
-Діти, я пропоную на кожну букву дібрати слова, які б характеризували вас під час змагання. Які ви повинні бути?
(Діти добирають слова)
-Чудово! Все це я пропоную взяти до уваги і вважати нашими правилами під час гри - квесту. Згода?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Вправа «Асоціативний кущ»
-Але, перш ніж вирушити, скажіть мені, будь ласка, які асоціації у вас виникають до словосполучення КОРИСНІ КОПАЛИНИ ?
(Діти називають асоціації, їх назви з’являються на інтерактивній дошці –
Гірські породи шахта родовища рудні горючі кар’єр торф скважина запаси нафта граніт глина вапняк природний газ кам’яне вугілля залежі будівельні вичерпні використання геолог карта золото кам’яна сіль
-Дуже добре!
2. Вправа «Мозковий штурм»
-А тепер поміркуйте і скажіть, які назви корисних копалин мені потрібно перемістити під назву ПАЛИВНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ?
(Відповіді дітей. Переміщаю на інтерактивній дошці назви: НАФТА, ПРИРОДНИЙ ГАЗ, КАМ’ЯНЕ ВУГІЛЛЯ , ТОРФ.
-Розумнички! Скільки назв ви відібрали? (4).
Тож, груп у нас теж буде 4. Знайдіть у себе під стільцями фішки та об’єднайтесь у групи за умовними позначеннями корисних копалин, знайшовши стіл із відповідним прапорцем.
(Діти займають місця ).
-У кожної команди є завдання. Читайте уважно, виконуйте їх, а результати фіксуйте у таблицю. За правильно виконане завдання отримуєте частину скарбу і QR – код із наступною локацією. І не забувайте про правила! Усе усім зрозуміло?
Які є запитання? Тож, вирушаймо!
IV.ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
І СТАНЦІЯ – «ДОСЛІДНИКИ»
Завдання 1: Дослідіть по черзі властивості зразків корисних копалин за властивостями, які зазначені у таблиці. Результати досліджень зафіксуйте у цю ж таблицю. Вперед!
(Команди по черзі досліджують зразки. Фіксують у таблицю результати. Вчитель перевіряє. Якщо все правильно – вручає частину пазла та QR – код)
(«Молодці! Ви справилися із першим завданням чудово! Наступна станція - комп'ютер із логотипом вашого столу. Бажаю успіху!»)
ІІ СТАНЦІЯ – «НАУКОВА»
На комп’ютері завдання:
«Вітаю! Вам залишилося дослідити властивості природного газу. Зайдіть за посиланням , прочитайте подану інформацію та заповніть останній пункт таблиці. Хай щастить!»
(Діти заходять за посиланням, читають стільки матеріалу, скільки потрібно для заповнення таблиці. Вчитель перевіряє, якщо все виконано правильно – вручає частину пазла та QR – код).
КОД ГРУПИ 1 (Чудово! Другу станцію пройдено! Залишилася остання -"Ігрова". Знайдіть і розгадайте кросворд, який сховано біля дверей. Будьте уважні!)
КОД ГРУПИ 2 («Чудово! Другу станцію пройдено! Залишилася остання -"Ігрова". Знайдіть і розгадайте кросворд, який сховано біля столу вчителя. Будьте уважні!»)
КОД ГРУПИ 3 («Чудово! Другу станцію пройдено! Залишилася остання -"Ігрова". Знайдіть і розгадайте кросворд, який сховано там, де ви можете виглянути на вулицю. Будьте уважні!»)
КОД ГРУПИ 4 («Чудово! Другу станцію пройдено! Залишилася остання -"Ігрова". Знайдіть і розгадайте кросворд, який сховано під котроюсь із парт. Будьте уважні!»)
ІІІ СТАНЦІЯ – «ІГРОВА»
Діти знаходять аркуш із кросвордом, розгадують. Отримують останній пазл. Збирають із пазлів КАРТУ КОРИСНИХ КОПАЛИН УКРАЇНИ. Сідають за парти.
Кросворд ( Створено спільно з Кроссгеном)
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Вони корисні …
2.Людина, яка займається пошуком корисних копалин.
3.Із неї виготовляють бензин.
4.Ним опалюють будинки та готують на ньому їжу.
5.Крихкий, легший за воду.
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
г |
а |
з |
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
3 |
|
1 |
к |
о |
п |
а |
л |
и |
н |
и |
|
|
л |
|
|
|
|
а |
|
5 |
т |
о |
р |
ф |
|
|
ф |
|
|
|
г |
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
ПАЗЛ «КАРТА ПАЛИВНИХ КОРИСНИХ КОПАЛИН УКРАЇНИ»
ЛЮДИ,БЕРЕЖІТЬ КОРИСНІ КОПАЛИНИ!(3 слайда)
-Отже, діти, квест пройдено! Ви дуже добре попрацювали! Ваша робота була злагоджена та результативна.
Як ви засвоїли знання, я перевірю за допомогою тестування. Візьміть свої картки із QR – кодами. Стежте, щоб пальчиками ви не перекривали номери та букви кода. Буква правильної відповіді завжди зверху!
V.ТЕСТУВАННЯ (За допомогою програми Plickers)
1.Гірські породи –це…
А) гори;
Б) усе, що знаходять в горах;
В) природні тіла, які знаходяться в глибинах землі та на її поверхні.
2.Кам’яне вугілля – це гірська порода, яка перебуває у:
А) твердому стані;
Б) рідкому стані;
В) газоподібному стані.
3.Нафта належить до..
А) рудних корисних копалин;
Б) горючих корисних копалин;
В) будівельних корисних копалин.
3. Торф…
А) легший за воду;
Б) важчий за воду;
В) розчиняється у воді.
4. Природний газ –
А) тверде тіло;
Б) газоподібне;
В) рідина.
5.Кам’яне вугілля
А) м’яке, пластичне.
Б) рідке, не має своєї форми;
В) тверде, крихке.
6. Нафта у воді
А) розтікається по поверхні маслянистою плівкою;
Б) розчиняється;
В) тоне.
7.Торф видобувають
А) у шахтах;
Б) відкритим способом;
В) із свердловин.
8. Газ видобувають
А) у шахтах;
Б) відкритим способом;
В) із свердловин.
9.Корисні копалини утворюються
А) за сотні років;
Б) за мільйони років;
В) за десятки років.
10.Основна властивість паливних корисних копалин – це
А) горючість;
Б) їх використовують у будівництві;
В) з них виготовляють метали.
- Результати тестування потрапили на мій ноутбук, оцінки я потім виставлю до щоденників. Команда – переможець гри-квесту отримає +2 бали до оцінки за тест.
VI.РЕФЛЕКСІЯ
-Діти, а тепер повернемося до нашого ДЕРЕВА ЗНАНЬ. Хто вважає, що йому на уроці все вдалося, прикріпіть на дерево ціле яблучко, у кого виникли деякі незначні труднощі - надкушене яблучко, а кому ще було складно працювати – прикріпіть половинку яблучка.
-Погляньте, яке гарне вийшло деревце! Ви, діти, чудово попрацювали! Дякую за активну та плідну роботу!