Урок "Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів"

Про матеріал
Формувати в учнів уявлення про роль живих організмів в утворенні ґрунтів; ознайомити із значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та руйнування ґрунтів унаслідок дії природних чинників і господарської діяльності людини; ознайомити із заходами охорони ґрунтів, способами поліпшення властивостей ґрунту; розвивати уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; шанувати ґрунт, бережливо ставитись до нього.
Перегляд файлу

 

Тема. Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів.

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

формувати в учнів уявлення про роль живих організмів в утворенні ґрунтів; ознайомити із значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та руйнування ґрунтів унаслідок дії природних чинників і господарської діяльності людини; ознайомити із заходами охорони ґрунтів, способами поліпшення властивостей ґрунту; розвивати уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; шанувати ґрунт, бережливо ставитись до нього.

  • Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, комунікативної, здоров'язбережувальної, соціальної.

Матеріал до уроку. Підручник Ірини Грущинської «Природознавство», 3 клас;

 

Обладнання. Таблиці, смайлик, ілюстративний матеріал, яблуко, іграшковий поїзд, картки, фото тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Вступна частина

І . Організаційний момент.

  1. Емоційне налаштування ПРОГНОЗ НАСТРОЮ
  2. /Малюнок хмарки з дощем/

Якщо у вас на душі похмуро,згадайте,що після дощу часто буває райдуга.

  1. /Малюнок хмарки і блискавки/

Ви роздратовані,але заспокойтесь,адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.

  1. /Малюнок сонечка/                    

Сьогодні у нас на душі сонячно. Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.

  • Тепло сонечка я передаю вам, а ви передайте далі ланцюжком своїм товаришам .
  1. Вправа синоптик
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Чи були сьогодні зранку  опади?

(звернути увагу на календар погоди)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальне опитування (за допомогою кубиків ЛЕГО).

  • На столах у вас є цеглинки лего, вони допоможуть нам в подальшій роботі. За допомогою них ви дасте відповіді на запитання.

-Який розділ ми вивчаємо?

 («Вода», « Повітря», «Корисні копалини. Ґрунт  )

  • Верхній пухкий шар землі, на якому ростуть  рослини ( Ґрунт) .
  • А що ж таке корисні копалини? (Гірські породи, які використовуються людьми)     

-       На які групи поділяються корисні копалини?

-       Розподіліть корисні копалини по групах.(паливні, рудні, будівельні)

Мідна руда, кам’яне вугілля, природний газ, залізна руда, граніт, нафта, вапняк.

 - Виберіть основну властивість ґрунту:

А) здатність забезпечувати рослини водою

Б)  здатність забезпечувати рослин поживними речовинами

В)  родючість

- Молодці ! ви гарно справилися з завданнями, отже на належному рівні засвоїли попередній матеріал.

2. Мозковий штурм

- Діти , погляньте, у мене в мішечку дещо є.

- Щоб дізнатися що це , відгадайте ребус.

- Сонечко посміхнулось нам, так це ґрунт

Вправа «Дослідження».

  • Уявіть, що памела  в моїх руках, це – модель Землі. Давайте його розріжемо на чотири частини. Три частини займають моря і океани. Четверту частину розріжемо на 2 частини. Одна з них – це пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури. Другу розріжемо на 4 частини. Три з них вкриті скелями і камінням. Така земля не є родючою. Одна з них – родюча земля. Зріжемо скибку – це ґрунт.
  • Отже з цього досліда ми побачили, що лише маленька частина земної поверхні є родючою.

 

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  • Розлянемо уважно ґрунт, який знаходився у мішечку. Кого ми знайшли у ґрунті?

 (висипаю і знаходжу там черв’ячка чи хруща). 

  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, хто живе у ґрунті. Про роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення ґрунтів та їх охорону. 
  • Будьте на уроці спостережливими, уважними, допитливими. Щоб в кінці уроку дати відповідь на запитання: «Чому без ґрунту людство може загинути?».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • Діти , ви вже дізналися що в ґрунті  живе …………
  • Пропоную переглянути уважно відео , і поспостерігати, хто ще живе поряд з ………

(перегляд відео)

  • Так яких жителів ґрунту ми зустріли?
  • Ви побачили , що Ґрунт є домівкою для тварин. Відгадавши загадки  дізнаєтесь ще більше жителів підземелля.

СЛАЙДИ

ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК ЗА СЛАЙДАМИ

 

Висновок: Тварини відіграють важливу роль в утворенні та якості ґрунту, розпушуючи, переробляючи його.

 

  • Наша родюча земля – чудова  комора,  у яку покладеш мішок зерна – а восени дивишся: замість одного в коморі уже двадцять. Відро картоплі в чудовій коморі перетворюється в шість відер. Жменя насіння робиться великою кучею огірків, редиски, помідорів, моркви.

Чи бачили ви коли-небудь насіння з двома крильцями? Дмухнеш на нього – воно і полетіло. А попаде таке насіння в чудову комору

– дивишся, де було насіння з крильцями, стоїть гіллясте дерево, та таке велике, що його і не обхватити.

Це не казка. Чудова комора – це і є наша родюча земля, ґрунт.

Верхній родючий шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослини потрібний шар ґрунту завтовшки 50 см.

  • Пропоную до вашої уваги відео сюжет. Дивіться уважно та спробуйте визначит , які небезпеки очікують ґрунти та його мешканців?
  • ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО
  • Так  які небезпеки очікують ґрунти та його мешканців?
  •  

 

Чи знаєте ви що?

На 1 м2 живуть близько 4 мільйонів бактерій, 200 тис. земляних кліщів, 18 тис. дуже дрібних червів і 80 дощових червів. А також 200 різних жуків і личинок. Серед них: личинки хрущів, дротянок, доросла комаха капустянка та її личинки.

 

- Пан Кріт хоче нам розповісти (Читання статті підручника с.56)

- Що роблять тварини у ґрунті?

 - Чому це сприяє? (збільшенню родючості)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

  • Вправа «Займи позицію»

Розв’язування природознавчої задачі (вибір правильного твердження)

«Одного осіннього дня ваша родина вирішила зібрати в саду опале з дерев листя, а потім його позбутися. Але як?»

А) Вирити яму і закопати листя;

                         Б) Спалити листя.

ПАМ’ЯТАЙТЕ!

  • Не можна спалювати опале листя ані в садах, ані в парках. Опале листя захищає коріння дерев узимку від морозу, влітку – від спеки, служить притулком для багатьох корисних організмів. Розкладаючись, воно стає добривом для ґрунту. Спалене листя – це забруднене повітря, знищене життя на ділянці землі під вогнищем.

- Пан Кріт для нас підготував завдання

                                        Картка для учнів

-Вставте пропущені слова

________, дощові черви та інші тварини роблять у ґрунті безліч _______________, куди легко потрапляють  ______________ і вода. Так тварини сприяють збільшенню родючості.

                    

 Гра «Знайди мешканців ґрунту»

На малюнку контури тварин перемішалися. Потрібно віднайти всіх підземних мешканців.

Яка тваринка зайва? (якщо є час, сказати хто чим корисний)

 

Вправа «Мікрофон».

Відповідь на проблемне запитання.

  • Чому без ґрунтів людство може загинути? (Загине все. Рослини висохнуть. Не буде їжі для тварин. Для людей не буде продуктів харчування. Нічим буде дихати, бо рослини виділяють кисень.)
  • Чи багато на нашій планеті родючих чорноземів. Чи треба турбуватися про їх збереження?

 

.  Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Якщо урок сподобався підніміть червону цеглинку.
  • Якщо урок ………………………підніміть жовту цеглинку.
  •  Якщо не сподобався – синю

(будування башти з цеглинко)

  •  «Мікрофон»  Продовжіть речення
  • Висновок. Повністю відновити зруйнований або втрачений ґрунт неможливо ані добривами, ані обробленням. Ґрунт відновлює сама природа, причому дуже повільно. Зруйнувати ґрунт можна дуже швидко. Тому його охорона це завдання всього людства.

Оцінювання.

  • Дякую за роботу (роздати листочки від сонечка з оцінками).

 

VІ. Домашнє завдання.

С. 56, опрацювати текст підручника. Скласти казку «Пригоди дощового черв’ячка».   

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
2265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку