Тема. Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів.
Мета:
формувати в учнів уявлення про роль живих організмів в утворенні ґрунтів; ознайомити із значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та руйнування ґрунтів унаслідок дії природних чинників і господарської діяльності людини; ознайомити із заходами охорони ґрунтів, способами поліпшення властивостей ґрунту; розвивати уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; шанувати ґрунт, бережливо ставитись до нього.
уміння вчитися, комунікативної, здоров'язбережувальної, соціальної.
Матеріал до уроку. Підручник Ірини Грущинської «Природознавство», 3 клас;
Обладнання. Таблиці, смайлик, ілюстративний матеріал, яблуко, іграшковий поїзд, картки, фото тварин.
Хід уроку
Вступна частина
І . Організаційний момент.
Якщо у вас на душі похмуро,згадайте,що після дощу часто буває райдуга.
Ви роздратовані,але заспокойтесь,адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.
Сьогодні у нас на душі сонячно. Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.
(звернути увагу на календар погоди)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Фронтальне опитування (за допомогою кубиків ЛЕГО).
-Який розділ ми вивчаємо?
(«Вода», « Повітря», «Корисні копалини. Ґрунт .» )
- На які групи поділяються корисні копалини?
- Розподіліть корисні копалини по групах.(паливні, рудні, будівельні)
Мідна руда, кам’яне вугілля, природний газ, залізна руда, граніт, нафта, вапняк.
- Виберіть основну властивість ґрунту:
А) здатність забезпечувати рослини водою
Б) здатність забезпечувати рослин поживними речовинами
В) родючість
- Молодці ! ви гарно справилися з завданнями, отже на належному рівні засвоїли попередній матеріал.
2. Мозковий штурм
- Діти , погляньте, у мене в мішечку дещо є.
- Щоб дізнатися що це , відгадайте ребус.
- Сонечко посміхнулось нам, так це ґрунт
Вправа «Дослідження».
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
(висипаю і знаходжу там черв’ячка чи хруща).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
(перегляд відео)
СЛАЙДИ
ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК ЗА СЛАЙДАМИ
Висновок: Тварини відіграють важливу роль в утворенні та якості ґрунту, розпушуючи, переробляючи його.
Чи бачили ви коли-небудь насіння з двома крильцями? Дмухнеш на нього – воно і полетіло. А попаде таке насіння в чудову комору
– дивишся, де було насіння з крильцями, стоїть гіллясте дерево, та таке велике, що його і не обхватити.
Це не казка. Чудова комора – це і є наша родюча земля, ґрунт.
Верхній родючий шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослини потрібний шар ґрунту завтовшки 50 см.
Чи знаєте ви що?
На 1 м2 живуть близько 4 мільйонів бактерій, 200 тис. земляних кліщів, 18 тис. дуже дрібних червів і 80 дощових червів. А також 200 різних жуків і личинок. Серед них: личинки хрущів, дротянок, доросла комаха капустянка та її личинки.
- Пан Кріт хоче нам розповісти (Читання статті підручника с.56)
- Що роблять тварини у ґрунті?
- Чому це сприяє? (збільшенню родючості)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язування природознавчої задачі (вибір правильного твердження)
«Одного осіннього дня ваша родина вирішила зібрати в саду опале з дерев листя, а потім його позбутися. Але як?»
А) Вирити яму і закопати листя;
Б) Спалити листя.
ПАМ’ЯТАЙТЕ!
- Пан Кріт для нас підготував завдання
Картка для учнів
-Вставте пропущені слова
________, дощові черви та інші тварини роблять у ґрунті безліч _______________, куди легко потрапляють ______________ і вода. Так тварини сприяють збільшенню родючості.
Гра «Знайди мешканців ґрунту»
На малюнку контури тварин перемішалися. Потрібно віднайти всіх підземних мешканців.
Яка тваринка зайва? (якщо є час, сказати хто чим корисний)
Вправа «Мікрофон».
Відповідь на проблемне запитання.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
(будування башти з цеглинко)
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
С. 56, опрацювати текст підручника. Скласти казку «Пригоди дощового черв’ячка».