Розробка уроку містить міжпредметні зв'язки, а саме українська мова, математика, природознавство та літературне читання. Тип уроку - інтегрований, у вигляді лінійного квесту.
Артюхова Тетяна Василівна
вчитель початкових класів
Краснопільської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Тема. *Українська мова - ,,Закріплення і узагальнення знань про слова, що означають ознаки предметів’’. *Математика - ,,Повторення вивчених таблиць множення і ділення. Розв’язування задач’’. *Природознавство ,,Повернення перелітних птахів’’. *Літературне читання ,,Прийди, весно, з радістю. Українська народна пісня ,,Ой весна, весна…’’’’.
Мета: 1)формування предметних компетентностей: закріплювати і систематизувати знання про прикметник, не називаючи його; закріплювати і систематизувати вміння учнів у застосуванні таблиць множення і ділення, вдосконалювати навички розв’язувати задачі; розвивати уважність, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розвивати навички самостійної роботи; вчити спостерігати за змінами у природі навесні; розвивати вміння виявляти ознаки весни в природі, пізнавальну активність; поглибити знання дітей про перелітних птахів; виховувати любов до птахів; розпочати ознайомлення з новим розділом; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати їхнє мовлення, логічне мислення; вміння правильно аналізувати прочитане; вчити помічати красу довкола; виховувати любов до художнього слова;
2)формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; громадянської – бережливе ставлення до природи, пташок; здоров'язбережувальна - дбайливе ставлення до свого здоров’я під час уроку.
Тип уроку: інтегрований ( лінійний квест).
Обладнання: карта завдань, квестові завдання,пазли пташок, епіграф до уроку, відеоролик ,,Перелітні птахи’’.
Хід уроку
І.Організаці класу.
1.1.Привітання.
-Ви почули вже дзвінок?
Починаємо урок.
Кожен з вас приготувався
На перерві постарався.
Перед вами нелегкі завдання
Тож бажаю успіхів в навчанні!
-Епіграфом до уроку ми візьмемо слова з усної народної творчості:
Весна, весна красна,
Прийди, весно, з радістю,
З великою милістю!
1.2. Настрій на урок.
-Зараз прошу вас присісти на підлогу і повторювати за мною.
*Я маленька пташка (голову закрити руками).
*Моє тільце тягнеться до сонечка! (витягнути тіло).
*Мої крильця розправляються! (розкрити кулачки і розпрямити руки).
*Я красива сильна птаха! (руки покласти на груди).
*Я дарую людям радість і красу! (простягнути руки вперед).
-Є такий вислів, що краса врятує світ. Та я гадаю , що краса врятує світ тільки у поєднанні з розумом та мудрістю. Ми тільки що побачили, які ви красиві і зараз ви покажете, що ви ще й розумні. Один французький філософ Жан-Жак Руссо сказав такі слова, які я хочу адресувати вам.
«Ви талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити нові цілі і прагнути до їх досягнення».
То ж сьогодні на уроці у нас буде мета, яку ми повинні досягти в кінці уроку.
Сьогодні наш урок трохи незвичний.
У світ гри ще один крок
Допоможе зробити нам квест-урок.
Це час міркувань, наполегливий час
Й завдання давно вже чекають на вас.
Сьогодні в нас цікава гра –
Змагатись буде дітвора
В умінні міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
2.1.Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати знання про прикметник, розв’язувати задачі на повторювання вивчених таблиць множення і ділення; поглиблювати знання про перелітних птахів та зробимо вступ до розділу літературного читання ,,Ой, весна, весна…’’. За правилами квесту вам потрібно об’єднатися в 2 команди по 4 учні і вибрати собі командирів.
(Учні об’єднуються в команди та обирають командира.)
2.2. Введення ігрової ситуації.
-Ми вирушаємо в подорож, до весняного лісу. І наше завдання – захистити від зникнення перелітних птахів. Зберігаючи окремо кожну пташку, ми виконуватимемо завдання. За правильне виконання кожна команда отримуватиме пазл. Внаслідок чого складеться картинка певної пташки. Це і буде ключ для відкриття чарівного куточка природи. І я впевнена, що ми впораємося з усіма завданнями, якщо будемо дружно працювати у командах.
2.3.Встановлення правил.
- То ж давайте повторимо правила роботи в команді:
*Працювати дружно та завзято.
*Прислухатися до порад товариша.
*Допомагати один одному.
*Не галасувати, не сваритися.
*Думати швидко.
*Відповідати чітко.
*Друзям не заважати.
*Хвилин уроку не марнувати.
ІІІ.Основна частина уроку.
-Отримати маршрутний лист у вчителя ви можете тільки після того, як прочитаєте слова з пропущеними літерами.
Команда №1.
Л*Л*К* (Лелека)
С*Л*В*Й (Соловей)
Команда №2.
Л*СТ*ВК* (Ластівка)
ШП*К (Шпак)
-Молодці! За кожне виконане завдання ви отримуватимете картинку-пазл, де зображено частинку пташки, яку потрібно захистити від зникнення з наших лісів.
3авдання 1.
3.1. Робота з реченням.
-Ось повз вас пролітає шпачок. (Додаток 1) Його прохання до вас:
-Прочитайте і запишіть 2 речення, встановивши межі слів, підкресліть прикметники.
Команда №1.
1.Ластівкулегковпізнатипояскравомублискучомусиньосталевомуоперенню.
2.Шпаквиспівуєвранцітаввечерісвоїдзвінкіпісні.
Команда №2.
1.Білокрилийлелекаповернувсязтеплихкраїв.
2.Пізноввечерічутиголосгарногоспівочогосоловейка.
-Команди, отримуйте пазл своїх пташок.
3авдання 2.
-Вирушаємо далі. Нас зустрічає лелека. (Додаток 2) Цей птах попереджає, що потрібно добре знати народні прикмети для того, щоб погода не завадила нам у справах. Тож потурбуємося і про цю пташку.
3.2.Робота з народними прикметами.
-Запишіть розсипані народні прикмети. Випишіть слова, що означають ознаку предмета. Змініть їх за зразком: один – багато.
Команда №1.
*Закує зозуля на голе дерево – буде неврожай.
*Якщо граки прилетіли прямо на гнізда – буде рання весна.
Команда №2.
*Птахи в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.
*Ранній приліт жайворонка – до ранньої весни.
-Кожна команда тримайте свої частинки пазлів.
Завдання 3.
- Радісно, заклично з давніх-давен люди вітали весну. Навесні сонце яскравіше, небо стає високим, зелень аж блищить… Тому і радіє душа, хочеться співати, працювати, славити рідну землю.
Знаючи, якою буде погода, ми можемо мандрувати далі. І наступна пташка, яка потребує захисту це ластівка. (Додаток 3) Вона пропонує роботу з веснянкою.
3.3. Робота з веснянкою.
а)Читання веснянки ,,Ой, весна, весна, …’’ колективно. (Підручник с.130)
б) Продовжити речення, опираючись на текст веснянки.
Команда №1.
Розмова ведеться між _________________ (весною і дітьми).
Діти хотіли дізнатися, що _______________________ (весна їм принесла).
Команда №2.
Весна принесла дітям _______________________ (літечко, житечко, пшеницю, пашницю, квіточки).
У веснянці вжито такі образні вислови: _____________________________ (днем красна, озимая пшениця, усякая пашниця, чарівні квіточки).
-Ви справилися і з цим завданням - молодці! Отримуйте наступний фрагмент пазла ваших пташок.
Завдання 4.
-До нас із гілочки дерева заглядає соловейко. (Додаток 4) Виконайте і його завдання будь ласка, воно пов’язане із математикою. Ви повинні дати відповідь на таке питання – чи можна руйнувати пташині гнізда?
3.4. Робота над задачами.
Команда №1.
*Маса яйця ластівки – 3 грами. Яка маса 8 яєць у гнізді ластівки? (8 ∙ 3 = 24 (яц.))
*12 шпаків розсілися на 3 гілки порівну. Скільки шпаків на кожній гілці? (12 : 3= 4 (шп.))
Команда №2.
*У гаю 5 гнізд солов’я.У кожному гнізді по 3 яйця. Скільки всього яєць солов’я у гаю? (5 ∙ 3 = 15 (яц.))
*За 4 години шпак приносить своїм пташенятам 36 комах. Скільки комах приносить шпак за 1 годину? (36 : 4 = 9 (к.))
-Отже, ваша відповідь на питання соловейка – (всі разом відповідають) не можна руйнувати гнізда пташок. Командири можуть отримати останній пазл.
IV.Підведення підсумків.
-Працювали ви не марно, тому отримали гарні результати – зберегли від зникнення пташок. А ще – на партах з пазлів утворилися гарні пташки. Познайомимося з ними ближче.
4.1.Коротка розповідь про пташок.
-Кожна команда приготувала розповідь про своїх пташок, тож їм слово.
Команда №1.
ЛЕЛЕКА
Лелека білий, у народі – чорногуз, бусол, бузько, бусьок, боцюн, гайстер.
Поселяється білий лелека на луках, болотах, пасовищах. Полюбляє зволожені ділянки з невисокою трав’яною рослинністю, на яких є групи старих розлогих дерев, особливо якщо луки періодично затоплює, а траву регулярно викошують. Чорногузи гніздяться на скелястих підвищеннях, деревах, будівлях та електричних опорних стовпах. Вони заселяють відкриті та напіввідкриті ландшафти поряд з людським житлом.
В Україні лелека вважається вісником весни. Приліт птахів навесні люди святкували здавна. Зникнення птахів восени і повернення навесні здавалося дивним. Древні слов’яни вважали, що птахи на зиму летять у ,,вирій’’ – рай. Повертання птахів навесні пов’язувалось зі звісткою богів про настання весни.
СОЛОВЕЙ
Соловей – рід дрібних птахів. Самці чудово співають. Цих пташок налічується 12 видів, з них в Україні представлено 3 : соловей західний, соловей східний та синьошийка.
Соловей східний, або соловейко звичайний – гніздовий, перелітний птах. Гніздиться на всій території України, крім Карпат і більшої частини Криму.
Соловей західний в Україні також гніздовий та перелітний. Зустрічається в Закарпатті, Передкарпатті, Придунайськім регіоні та Криму. Живе цей птах приховано в чагарниках, заростях лісів, садів та парків. Гнізда мостить на землі під кущами. Живиться комахами, їхніми личинками. Перелітні птахи прилітають у квітні – травні, відлітають у серпні – вересні.
Команда №2.
ЛАСТІВКА
Ластівка – рід птахів родини ластівкових . Найпоширеніший вид – сільська ластівка. Це один з найгарніших перелітних птахів. Вона має довгий роздвоєний хвіст із глибоким вирізом, тонкі крила. У повітрі ця пташка здійснює запаморочливі акробатичні трюки.
Ластівка має яскраве оперення – на спині блискуче пір’я, а черевце – біле. Ластівку легко впізнати по характерній формі хвоста з глибоким розрізом і довгим хвостовим пір’ям з боків. Улітку, заглянувши під дах хліва, майже завжди можна побачити приліплене до стелі характерне, схоже на чашу гніздо цієї пташки. Восени можна спостерігати за ластівками, що збираються у великі зграї перед відльотом на місця зимування.
ШПАК
Шпак звичайний належить до родини шпакових. Шпаки багатьох видів населяють всю територію України, більшу частину Європи та Західної Азії. Ці птахи є постійними мешканцями Південної і Західної Європи. Шпаків також було завезено до Австралії, Нової Зеландії, Північної Америки та Південної Африки.
Шпак зазвичай оселяється в міських та приміських зонах, де є багато штучних споруд, які забезпечують йому місця відпочинку і гніздування. Шпаки також люблять поселятись у трав’янистих місцинах. Інколи вони мешкають у лісах і дібровах, рідше – в місцях, засаджених кущами.
4.2. Перегляд відеоролика ,,Перелітні птахи’’.
-Наші весняні птахи дякують вам за дбайливе ставлення. І тому запрошують відвідати чарівні куточки нашої рідної землі. Адже це все – наш дім, який Бог створив для людей. І краса цього творіння нехай відкривається у ваших людських душах почуттям любові і милосердя.
4.3.Рефлексія.
-Що найбільше вам сподобалося на уроці?
-Що було найважче?
-Від чого ви отримали задоволення?
-А тепер прийміть невеличкі призи від ваших пташок – це яйця ,,Кіндер-сюрприз’’.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
КАРТА ЗАВДАНЬ