Мета: поглибити знання семикласників про способи дієслів;
- формувати загально- пізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів;
- удосконалювати навички правильного і доречного використання ІКТ на уроці мови;
- формувати компетентності за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу, виховувати повагу до народної творчості українців.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Урок №1
Тема: Способи дієслова. Дійсний спосіб.
Мета: поглибити знання семикласників про способи дієслів;
- формувати загально- пізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів;
- удосконалювати навички правильного і доречного використання ІКТ на уроці мови;
- формувати компетентності за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу, виховувати повагу до народної творчості українців.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Вид уроку: урок з використанням ІКТ
Хід уроку
Живи, дух життєдайний, дух творчості людської.
М. Бажан
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Індивідуальна робота за картками.
2. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка.
Від фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова. ( учні середнього й початкового рівня можуть використати довідку). Утворити від них форму майбутнього часу.
Крутити носом –
Пасти задніх –
Ані пари з уст –
Узятись за розум –
Продати душу –
Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
3. Гра «Лінгвістичний ланцюжок» (Взаємоперевірка вивченого матеріалу з теми «Дієслово»).
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з комп’ютерним текстом «Петриківський розпис».
Дієслова, що означають реальну дію |
Дієслова, що означають бажану, можливу дію |
Дієслова, що виражають спонукання |
Бачили, притулилися, живуть, здається, повилазили, обвили, застигли, створив, намалювала, називають, стало |
Придивилися б, могли б, дивився б
|
Перенесімося, уявіть |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
«Способи дієслів», «Дійсний спосіб» Опрацювання таблиць( використання ІКТ).
2. Робота з підручником.
§10 с. 48 – теорія. Усно вправа 82.
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми.
1. Робота на комп’ютері.
Вправа «Познач дієслово потрібним кольором» ( дійсного способу – синім, умовного способу – червоним, наказового способу – зеленим). Самоперевірка.
2. Гра «Хто швидше».
На екрані три колонки, треба перемістити дієслова до відповідної колонки з назвою способу дієслова.
3. Хвилинка – веселинка.
Стоматолог запитує у чотирирічної Іринки:
Запишіть у зошит 5 дієслів дійсного способу на цю тему.
V. Закріплення здобутих знань.
1. «Лінгвістичний марафон». Робота в парах.
1. Які ви знаєте способи дієслів?
2. Який спосіб означає реальну дію, яка відбувається, відбувалася або відбудеться:
3. Дієслова якого способу мають часові форми?
4. Як змінюються дієслова дійсного способу?.
2. Вправа «Досліди і віднови».
Відновити народні вислови, поставивши дієслово, що в дужках, у формі 2-ої особи однини дійсного способу.
VІ. Підсумок уроку.
Продовжіть речення: « Сьогодні мені вдалося засвоїти …» ( інтерактивний метод «Мікрофон»).
VІІ. Оцінювання.
Домашнє завдання: §10 с. 48 – 50. Напишіть у зошитах невеликий роздум про життя квітів, пов’язавши цю тему з квітами петриківського розпису. У творі використовуйте дієслова різних способів.