ВСЕУКРАЇНСЬКА ЦЕНТРАЛЬНА СПІЛКА СПОЖИВЧИХ ТОВАРИСТВ УКРАЇНИ
( УКРКООПСПІЛКА )
Тернопільський кооперативний торгівельно-економічний коледж
Спеціальність: 022 «Дизайн» Курс II
Дисципліна: «Основи теорії дизайну»
Лекція 2
Розділ І Загальна характеристика дизайнерської діяльності
Тема лекції 2. Середовище та прикладний характер дизайнерського процесу..
Навчальна мета: вивчити основні види та категорії дизайну,засвоїти основне поняття про біоніку та біонічні форми в дизайні.
Виховна мета: усвідомити мету та важливість дизайнерської біоніки, показати значення теми для формулювання дизайнерського рішення.
Розвивальна мета: Спонукати до пізнавальної, наукової, творчої діяльності; розвивати діяльність щодо прийняття майбутніх дизайнерських рішень.
Методична мета: Використання презентації на занятті як засобу активізації процесу навчання.
План
Технічні засоби навчання:
Наочність:
Міждисциплінарні зв’язки:
Забезпечувані: Основи композиції, кольорознавство, декоративно прикладне мистецтво, історія мистецтв.
Забезпечуючі: проектна графіка, основи формоутворення та конструювання, макетування та робота в матеріалі, художнє проектування, комп’ютерне проектування.
Література
Викладач _________ М.П.Шелінгович
За характером об'єкта розробки дизайн середовища поділяється на такі різновиди:
Особливу композиційну роль на рівні генерального плану відіграють основні
розподільні зони. Планувальна структура зонування закладу відпочинку в основному залежить від призначення комплексу (все для зручності та відпочинку відвідувачів) ,від природних особливостей місцевості, до яких відносяться будова рельєфу і підстилаюча поверхня землі (ліс, степ, пустеля), наявність акваторій (водостоки, водойми), а також геологічна структура підземного шару.
Новий погляд на дизайн середовища
Стрімкий науково-технічний прогрес, що призвів до суттєвих модифікацій у багатьох сферах життя, фактично не спричинив значного впливу на глибинні, архетипові структури проживання.
У сучасній проектній культурі спостерігається пожвавлення інтересу до теми середовища для життя в широкому розумінні цього словосполучення. Теоретики середовищного дизайну вважають, що практичне проектування оперує поки що занадто елементарними параметрами житлового середовища.
Дизайн - це сучасне мистецтво художнього конструювання, розробка зразків раціональної побудови предметного середовища.
Види дизайну
Області дизайну
Арт-дизайн — концептуальний, елітний. Інформаційний, програмний.
Нон-дизайн — організовує процеси виробництва, обслуговування, збуту, навчання.
Психодизайн — це наука адаптації інтер'єрів, архітектурних і ландшафтних форм під конкретну людину, її психологічні особливості й потреби. Інтер'єр здатний стимулювати й руйнувати, налаштовувати на успіх, спокій або активність, знімати чи посилювати внутрішні проблеми людини, сім'ї, колективу; активізувати творчий процес, впливати на продажі.
Пабліш-арт — так званий народний (міський) дизайн. Процвітає на заході.
Рекламний дизайн — націлений на досягнення прибутку.
Стайлінг-дизайн — художня адаптація вже готової форми (інтер'єр-екстер'єр) або
поліпшення технічної частини об'єкту.
Кітч — примітивний, тупий (кухонний) дизайн. В даний час визначення носить відтінок зневаги. Слово з'явилося в 1860-1870-х роках в Німеччині (Мюнхені) і означало переробку старих меблів, оновлення з відтінком обману: продавати старе, як нове. Друга вірогідна складова значення — англійське слово sketch («нарис»).
Кустарний дизайн — швидше ремесло, засноване більше на особистому досвіді й смаку, ніж на освіті.
Футуро-дизайн — історичний і прогностичний дизайн майбутнього.
Web-дизайн — проектування інтернет-серверів.
Сайнс-дизайн — науковий дизайн.
Основні категорії дизайну
Образ - ідеальне уявлення про об'єкт, художня розробка моделі, створеної уявою дизайнера.
Функція - робота, яку повинен виконувати виріб, а також змістова, знакова і ціннісна роль речі.
Морфологія - будова, структура форми виробу, організована відповідно до його функції, матеріалу і способу виготовлення, втілення задуму дизайнера.
Технологічна форма - морфологія, втілена в способі промислового виробництва речі- об'єкту дизайн-проектування в результаті художнього осмислення технології.
Естетична цінність - особливе значення об'єкту, що виявляється людиною в ситуації естетичного сприйняття, емоційного, плотського переживання і оцінки ступеня відповідності об'єкту естетичному ідеалу суб'єкта.
Що стосується дизайнерської біоніки, то вона займається вивченням того, як саме дизайнер може вести пошуки нових конструкцій, форм, кольорових вирішень у своїй професійній роботі шляхом просякання в глибину принципів побудови конструкцій, форм та кольорових гармоній у живій природі.
Існують два основних підходи до використання природних форм у художньо предметній творчості.
Основним напрямком досліджень у дизайнерській біоніці є вивчення біоформ у такий спосіб, коли йдуть від функції природного об'єкта до його форми з подальшим з'ясуванням закономірності формоутворення. Процес освоєння законів формоутворення не виключає і зворотнього ходу наприклад, коли зовнішні характеристики форми дозволяють просякнути у функціональний зміст об'єкта. Але це вже робоча методика освоєння біоформ.
Контрольні запитання