Урок - мандрівка " Вода в природі. Без води нема життя"

Про матеріал

Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про воду в природі; формувати в них уявлення про значення і охорону води на землі; розвивати зв'язне мовлення учнів; спостережливість; уміння робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи; економне використання води в природі.

Обладнання: Глобус; «корабель-вітрильник», в трюмах – «вантаж»; карта-подорож; диференційовані завдання (групам); форми «матросів» ; вислови на дошці; мікрофон; ордени переможцям; «квітка-флюгер».

Запис на дошці: Матросе! Без вагань виконуй розпорядження капітана. Усі пересування на палубі виконуй не кваплячись, без зайвого галасу.

Тип уроку: урок-мандрівка

Перегляд файлу

 

Кашперівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Тетіївської районної ради

Київської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

з природознавства

        в 3-А класі

«Вода в природі.

     Без води нема

                    життя»

 

 

                                                                                            Підготувала і провела

                                                                                   вчитель початкових класів,

                                                                           вищої кваліфікаційної категорії,

                                                                          вчитель-методист Іванова Н.М.

 

 

 

 

 

 

                                                   

Тема: Вода в природі. Без води нема життя.

Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про воду в природі; формувати в них уявлення про значення і охорону води на землі; розвивати зв’язне мовлення учнів; спостережливість; уміння робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи; економне використання води в природі.

Обладнання: Глобус; «корабель-вітрильник», в трюмах – «вантаж»; карта-подорож; диференційовані завдання (групам);  форми «матросів» ; вислови на дошці; мікрофон; ордени переможцям; «квітка-флюгер».

Запис на дошці: Матросе! Без вагань виконуй розпорядження капітана.   Усі пересування на палубі виконуй не кваплячись, без зайвого галасу.

Тип уроку: урок-мандрівка

 

                                           Хід уроку

І. Організація класу до роботи

а) Емоційна та психологічна настанова:

   Щойно пролунав дзвінок –

   Починаємо урок.

б) Вітання: Доброго ранку! Сонце привітне,

                    Доброго ранку!Небо блакитне,

                    Доброго ранку!У небі птахи,

                    Доброго ранку!Маленькі дубки

                    Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

                    Бо живемо в одному краю.

в) Вітання до гостей:

  Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

  Приймаємо радо з любов’ю і миром.

г) Поради астрологів (вчитель промовляє):

  - Зорі в сьогоднішній день радять всім старанно і творчо працювати. А ще вони кажуть, що він надзвичайно сприятливий день для набуття учнями 3-го класу нових знань і вмінь.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Вправа «Очікування»

Вчитель: Чого ви очікуєте від цього уроку? (Чогось незвичного, цікавих завдань, почути важливу для себе інформацію)

- Ким би ви хотіли бути на уроці? (Дослідниками, науковцями, вченими, інформаторами, звичайними учнями)

- Щоб ви хотіли робити на уроці? (Мислити, шукати відповіді, спостерігати, робити висновки)

- Як для цього треба працювати? (Творчо, дружно,  уважно, швидко)

- Прошу із собою на урок-мандрівку взяти: - дружбу; - чесність; - витримку;

- кмітливість; -уважність. ( слова на дошці)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Чи любите ви мандрувати? (подорожувати)

- Давайте оберемо вид транспорту, на якому ми будемо сьогодні з вами подорожувати. Допоможе нам загадка:

- Без рук, без ніг на животі ходить? (корабель).

- А чи доводилося вам коли-небудь подорожувати морем?

- Отже,  сьогодні ми вирушаємо в плавання водними просторами на кораблі - вітрильнику. Нам потрібно буде подолати ряд перешкод, при цьому показати свої знання та вміння.

    У нашому екіпажі 17 матросів, 7 хлопчиків – моряків і 10 дівчаток – морячок. Працюватимемо в групах-командах. Винахідливіші та активніші з вас будуть під кінець мандрівки-уроку нагороджені «орденами всесвітньо відомих капітанів». Протягом усієї подорожі всі матроси повинні бути ввічливими, дисциплінованими, уважними.

    За кожну правильну відповідь ви будете одержувати « стрічки-сувої», які ви будете вантажити у «трюми» - «кишеньки-віконця»  нашого корабля, вони різні за кольором. Команда, у котрої набереться найбільше «вантажу» вважатиметься переможцем. Повідомляю про те, що штрафні бали нараховуються за відсутність дисципліни на судні чи в каютах.

    Отже, вирушаємо в дорогу.

- Сигнал-команда «Підняти якір», «віддати швартові»! Всім попутного вітру! (Звучить пісня «Моряка не спинить темна нічка…»

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Протягом нашої мандрівки ще більше інформації дізнаємося про…Послухайте  уважно , про що говориться в загадці.

Відома здавна рідина

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває

Бува, як скло –

Крихка, тверда

Звичайна … Підкажіть!... (вода)

- Поговоримо про головне багатство нашої Землі – воду. Дізнаємося про воду в природі, її значення для всього живого,  про те, що воду потрібно охороняти та бережливо ставитися до неї.

V. Сприйняття та осмислення вивченого матеріалу.

1. Інтерактивна гра-вправа «Мегафон»

Вчитель: Де живе вода? Де вона зустрічається у природі? ( У криниці, морі, озері, річці, у землі, у повітрі і навіть у тілі людини)

- Що позначено на карті та на глобусі блакитним кольором? (Вода)

- А якого кольору найбільше на глобусі? (Блакитного)

- То чого більше на нашій планеті води чи суші? (Води)

- Так, діти, на нашій земній кулі води вдвічі більше ніж суші.

2. Розповіді учнів-інформаторів. «Цікаві факти про воду»

Вчитель: Поки наш корабель набирає швидкість і виходить з гавані в відкрите море ми послухаємо цікаві, змістовні розповіді наших інформаторів про воду.

1-й учень – Основна маса криги – в Антарктиді. Це справжній крижаний материк, притрушений снігом. Якщо всю його кригу рівномірно розподілити по  всій земній кулі, то товщина крижаного покриву буде 85 метрів. А коли б увесь цей лід розтопити, то будемо мати стільки води, скільки могли б дати всі річки світу протягом вісімсот років.

   Цілющі властивості має тала вода. В одному дослідному інституті провели експеримент. Три з половиною місяці одну групу курей напували звичайною водою, іншу – талою. Перша знесла за цей період 272 яйця, друга – 538.

2-й учень - В Азербайджані є горюча вода. Від сірника вода спалахує блакитним полум’ям через наявність у її складі  газу метану.

   У складі мантії Землі води міститься в 10-12 разів більше, ніж у Світовому океані. Забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть.

   А зелений сніг трапляється в Альпійських горах. У зеленому забарвленні снігу бере участь багато видів водоростей-мікробів.

3-й учень – Людина користуючись водопровідною водою, за своє життя пропускає через організм від 80 кг до 100 кг хімічного бруду. І саме тому, так важливо бути впевненим в якості води, яку ви споживаєте.

   Зовсім чистої води в природі немає. Її вдається одержати тільки в лабораторії. Така вода несмачна, в ній немає солей, потрібних живому організму.

Вчитель: Подякуємо нашим інформаторам за цікаві змістовні розповіді, що вони нам підготували, і вручимо їм по «стрічці-сувої», які вони завантажать у свої «трюми корабля».

3. Завдання (диференційовані) кожній групі.

Вчитель: Діти, на кораблях обов’язково є компас, по якому орієнтують напрям руху корабля відносно сторін світу. Також, користуються,  барометром, щоб знати яка погода буде незабаром. (Показую). А як називається прилад, який вказує напрям вітру? (Флюгер)

   От і ми, зараз, скористаємось цим іграшковим «флюгером». Представники з груп-команд оберуть  напрям вітру, за яким ми визначимо напрям руху нашого корабля-вітрильника. (Діти обирають  запитання - курс корабля).

   Ось з’явилася на нашому шляху перша перешкода – айсберг, щоб його обійти нам потрібно дати логічно обґрунтовані відповіді на запитання.

   Відповіді починаємо словами: «Я думаю…, ми вважаємо…, ми міркуємо…».

4. Обговорення проблемних питань. (Бліц-опитування)

1-ша група «Річечка» (Вітер Пн.)

- Чи пов'язаний електричний струм з водою і чи правду кажуть, що вода - це найширший шлях. Доведіть це.

- На нашу думку електричний струм пов'язаний з водою. За допомогою води працюють гідроелектростанції, вода обертає турбіни, які виробляють електричний струм. Ми вважаємо, що вода дійсно найширший шлях. Жодна дорога не може мати розмірів океану чи моря, де легко можуть розминутися один з одним багато кораблів.

2-га група «Джерельце» (Вітер Сх.)

- Чи правильне твердження, що вода нас годує?

- Я думаю, що це твердження правильне. Вода і насправді нас годує. Бо без води загинуть рослини і тварини , і ми не зможемо приготувати їжі. Вода є в усіх продуктах харчування – у м’ясі, в овочах. Водойми дають нам продукти харчування – рибу, кальмари, креветки, морську капусту. Отже, вода насправді нас годує. (Міркування учнів)

- Я читала, що кавун складається на 93% з води.

- А я дізналася, що людина може обійтись без їжі 9 діб, а без води – лише дві доби.

- За добу людина втрачає 10 склянок води. Тому стільки ж води із їжею їй необхідно спожити.

- Корисно пам’ятати: у будь-якій їжі води значно більше, ніж твердої речовини.

3-я група «Струмочок» (Вітер Зх.)

«Хто не може жити без води? Кому необхідна вода?

- Ми переконані, що вода необхідна всім живим організмам – і людям, і тваринам, і рослинам, і навіть землі.

Вчитель: Так, вода – це справжнє диво природи. Вода ще має чудодійні властивості – вона може лікувати різні хвороби. (Показую мінеральні води «Миргородська», «Поляна», «Трускавецька», «Моршинська»)

- Ви самі довели, що вода – це основа всіх живих організмів. Тому прошу свої «сувої-смужки» погрузити в трюми корабля.

 Вчитель: На жаль, люди часто не вміють або не хочуть цінувати воду.

 - Діти, на вашу думку, який негативний вплив людини на водойми? (Відповіді дітей).

(Підсумок на дошці):

  • Катастрофи та аварії в океанах і морях суден, що перевозять різні вантажі, в тому числі нафту, мазут;
  • Зливання у водойми стічних вод заводів і фабрик;
  • Засмічування берегів водойм і прибережної зони відходами життєдіяльності людини;
  • Людська життєдіяльність, що призводить до заростання і замулювання дрібних водойм.

 - Як називається наука, що вивчає охорону навколишнього середовища, довкілля, в тому числі, і про охорону води від забруднення? (Екологія)

Вчитель: Тому, діти, ми всі повинні берегти цей безцінний дар природи – воду.

6. Прогнозування.

- Чи змогли б ми прожити без води?

- Спробуйте на мить уявити собі життя без води. Що сталося б? (Відповіді учнів)

7. Фізкультпауза ( вправа на уважність)

- Я називаю чотири природні стихії: вода, вогонь, земля, повітря, а ви робити відповідні рухи. Вода – руки в сторони, ніби пливемо. Земля – руки вниз. Вогонь – плескаємо в долоні. Повітря – руки вверх .

 

 

 

 

 

VI. Узагальнення й систематизація знань, вмінь і навичок учнів

1. Завдання на кмітливість.

Вчитель: По курсу в нас острови під назвою «Кмітливія». Під час цієї зупинки треба уважно слухати завдання, щоб поповнити запаси прісної, питної води. Команда: «Спустити вітрила», «закинути якір».

1-ша група «Річечка»

- У квартирі підтікає водопровідний кран. За 6 хвилин – ціла склянка. Скільки склянок води ми втратимо за годину? (10 склянок)

а) Обговорення.

- Як треба використовувати воду? (бережливо, раціонально, економно)

- Яке прислів’я ви читали з «Я і України», що може стати вам порадою-рекомендацією щодо використання води: «Закривай міцніше кран, щоб не витік океан»

2-га група «Джерельце»

- Кмітливі матроси починають заняття о 9 годині, а закінчують о 13 год. Скільки годин тривають заняття? (4 год.)

3-тя група «Струмочок»

- На палубі сиділо 2 коти й один матрос. Скільки всього було ніг? (2)

Вчитель: Всі ви дали  правильні відповіді на запитання, отже, запаси питної води ми поповнили на три бочки. Команда «Підняти вітрила, підняти якір, повний вперед!»

Вчитель: Щоб продовжити подорож до нашої кінцевої гавані нам  потрібно обійти ще одну перешкоду. На нашому шляху несподівано з’явилася скеля «Чортова дюжина».

- Діти, може ви не хочете ризикувати і краще повернутися назад?

Діти: Ні!

Вчитель: А яке число в народі називають «чортовою дюжиною»? (13). Число 13 марновірні люди вважають нещасливим. Вони бояться каюти №13, будинку №13. В Англії, наприклад, немає автобусів і трамваїв з №13, існує навіть  «клуб боротьби з числом 13» - це все марновірство, людські забобони

   А ми, діти, з вами вивчаємо «Християнську етику» і знаємо, що тільки марновірні люди вірять в різні забобони, але ми не відносимося до їх числа. Тому ми з вами  сміливо продовжуємо нашу мандрівку, виконуючи наступне завдання.

 – Небо затягнулося хмарами, посилюється вітер, піднімаються хвилі на морі, наш барометр показує на зміну погоди.

2. Гра «Хто швидше скаже одним словом»

- Як називається буря на морі? (Шторм)

- Сильний вітер? (Ураган)

- Дощ із блискавкою? (Гроза)

- Сильний дощ називають…? (Злива)

3. Рольова гра «Репортер»

Вчитель: Поки налагоджується погода, ми зберемося в кают-компанії і проведемо прес-конференцію на тему «Якою хочуть бачити воду мешканці  нашого села Кашперівка?»

Вчитель: Прошу говорити в «мікрофон»

Учень: Я, житель с.Кашперівки, хочу, щоб усі кашперяни дихали свіжим повітрям, пили чисту воду, і щоб вода в нашій річці Роська завжди була чиста і прозора.

Учениця: А я хочу, щоб вода у нашій річці була чиста і в неї не потрапляли отруйні речовини з нашого цукрозаводу.

Учень: І я, житель села Кашперівки, хочу бачити воду екологічно чистою, не брудною, щоб у ставках, в річках, в озерах  плавало багато гусей, качок, і навіть лебедів.

Учениця: Я б хотіла, щоб люди на берегах річок, озер, ставків не мили свої автомобілі і не забруднювали воду бензином та мастилами.

Учень: А я хочу бачити чистими береги річок, щоб люди не забруднювали їх сміттям і не робили сміттєзвалищ.

Учениця: Я погоджуюсь з тим, що сказав мій товариш, бо сміття забруднює воду і в ній стає багато шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби в людей і від них гинуть рослини а тварини.

Фермер: А я, як  майбутній фермер, хочу, щоб вода була тихою і спокійною, ніколи не виходила з своїх берегів і не спричиняла шкоди людям, щоб дощі рясно поливали людські городи, пшеничні поля і земля давала щедрі врожаї Вчитель: Так, діти, ваші відповіді свідчать про те, що ви хочете бачити воду в нашому селі – екологічно чистою. Але у води, як у людей є свої закони, із ними людина повинна рахуватись. Вода, ніби промовляє до всіх людей: «Любіть мене такою, якою я є, і не творіть наді мною зло»

4. Продовження подорожі.

Вчитель:  Погода встановилася, дме попутний вітер, і наш корабель мчить на хвилях вперед. Але на нашому шляху знову перешкода. Корабель, на якому ми подорожуємо, наблизився до коралових рифів.  А це серйозне випробовування для екіпажу. Не кожен, навіть найдосвідченіший капітан, зможе провести свій корабель через рифи. Але сьогодні, ми всі, дружно відповідаємо за цю морську подорож, яку ми повинні здійснити. «Один за всіх і всі за одного!»

Вчитель: Лівий борт, підморгніть мені лівим оком. Правий, помахайте мені правою рукою… Сміло вперед!

5. Рефлексія. Гра «Так чи ні?»

Вчитель: Щоб обійти дану перешкоду, треба виконати наступне завдання. Я швидко диктую твердження (по черзі кожній групі), перепитувати й перемовляти не можна.

- Перед вами голубий аркуш, у вигляді «краплини», і ваше завдання, поставити знак «+», якщо ви згодні з цим твердженням, і «-», якщо ні.

1. Природа – це все те, що нас оточує і не зроблене руками людини. (+)

2. Д о неживої природи відносяться рослини, тварини, люди. (-)

3. Вода – це рідина синього кольору (-)

4. Вода може бути в твердому, рідкому, газоподібному стані. (+)

5. Вода – прозора, безбарвна, без запаху. (+)

6. Вода зовсім не розчиняє речовини. (-)

7. У природі весь час відбувається перетворення води з одного стану в інший. (+)

8. Вода – це життя. (+)

9. Вода випаровується влітку з калюжі, коли після дощу вигляне сонечко. (+)

10. Сніг і лід перетворюються на воду коли їх нагріти. (+)

11. Вода працює на людей, допомагає їм жити. (+)

12. Вода – це іній, крига, снігові скульптури, град. (+)

6. Взаємоперевірка (відповіді на дошці)

Вчитель: Діти, наша мандрівка закінчується, і корабель зайшов у кінцеву гавань причалив до пристані та став на якорі. 

- Але перед тим, як зійти на берег, нам потрібно відзначити самих активних членів нашого екіпажу. Всі ви були  завзяті і дисципліновані під час нашої подорожі і завантажили в трюми нашого вітрильника однакову кількість «стрічок-сувоїв», бочок питної води, тому будемо вважати, що перемогла дружба. Серед нашого екіпажу є найбільш активні …, які будуть нагороджені орденами відомих капітанів, а за тестові завдання, ви кожен отримаєте відповідні бали.

7. Нагородження орденами всесвітньовідомих капітанів.

- орден «Капітана Немо» - за успішне занурення в глибини наук;

- орден «Робінзона Крузо» - за прагнення до перемоги, вміння боротися зі своїми недоліками;

- орден «Барона Мюнхаузена» - за винахідливість, оптимізм, уміння підтримувати гарний настрій на кораблі;

- орден «Капітана Врунгеля» - за творчі досягнення, за дружбу і взаємодопомогу.

VII. Підсумок уроку.

Вчитель: Одна чайка постійно пролітала над кораблем, і нашу подорож супроводжувала; а друга чайка -  щойно надлетіла, і хотіла б у вас дізнатися, про що ви сьогодні так активно розмовляли на уроці природознавства.

Вчитель: Якими б словами-іменниками ви охарактеризували наш урок? А прикметниками? Дієсловами? (Гра, подорож, цікавість, загадки, творчість, швидкість; цікавий, повчальний, дійовий, незвичайний; подорожували, мандрували, міркували, співали, відповідали)

Вчитель: Райдужна стежка мерехтить нам своїми кольорами. Вона сповіщає всім, що в найближчі дні буде гарна погода для відпочинку всьому нашому екіпажу.

Райдуга в небі – сім кольорів,

Нам прокладають дорогу до мрій!

Вчитель: Бажаю рости добрими, чесними, працьовитими дітьми, приносити користь своїй родині,  примножувати і берегти багатства рідного краю.

 

 

docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
6638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку