Урок - мандрівка
З дивакуватим рицарем через віки
Тема: |
Загальна характеристика іспанської культури. Мігель Сервантес де Сааведра.
|
Мета: |
спонукати учнів до цілісного сприйняття твору, зосередивши увагу на світоглядних особливостях пізнього Відродження в Іспанії; ознайомити учнів з біографією, гуманістичними поглядами Сервантеса та його безсмертним героєм Дон Кіхотом; розвивати читацькі смаки та любов до літератури; виховувати в учнів інтерес до постаті письменника та його твору; почуття справедливості.
|
Обладнання: |
Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману „Дон Кіхот” П. Пікассо, Н.А. Силіса, Г. Доре, С. Бродського, репродукції картин Рафаеля, скульптури Мікеланджело, плакати з крилатими висловами, карта Західної Європи XVI ст.; виставка книг.
|
Епіграф: |
Сервантес задовго до Вальтера Скотта написав справжній історичний роман. В.Г.Белінський
|
7 |
Воістину, засліплено - безоко, Воістину, завзяття із завзять – Хотіть життя, брутальне і жорстоке, Одним лунким девізом розв’язать.... О.Ольжич „Дон Кіхот”. |
Хід Уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
1. Слово вчителя.
|
Із справжніми пригодами знайомі ви? Авжеж, багатий світ на книжнії скарби Але ця книга більшої уваги варта Тут ніби мандрів розгорнулась карта, На ній ми бачимо пригоди Дон Кіхота. Ця карта – геніальних рук робота, Таланту де Сервантеса належить Його думок вона прекрасна вежа. |
Хто не знає дивакуватого Дон Кіхота, покликаного до життя творчим генієм великого Мігеля де Сервантеса? Ось уже майже 400 років він супутник багатьох поколінь читачів.
По різному сприймали цього героя в різні історичні епохи, та незмінно він залишився напрочуд живим, співзвучним будь-якому часові.
То як же народився наш шедевр?
Хто його автор? Що це була за людина?
Спробуємо підняти завісу часу.
2. Робота з епіграфом уроку. Мотивація теми, мети уроку, очікуваних результатів.
3. Робота над планом уроку
План уроку
Додаток №1
Лицарський р-н |
р-н Сервантеса |
1) головний герой |
|
- юний шляхетний, лицар знатного роду |
- старий бідний, ідальго |
2) зброя, обладунок |
|
- меч, шолом з забралом, щит, спис |
- старий, покритий іржею меч, шпичак із забралом |
3) бойовий кінь |
|
- сильний, міцний кінь Буцефал |
- Росінант – „шкапа”, „шкура та кості”, „кляча” |
4) дама серця |
|
- молода вродлива дама знатного походження, принцеса |
- Дульцінея Тобоська – проста сільська дівчина |
5) зброєносець |
|
- сильний мужній юнак |
- Санчо Панса – „Хлібороб” на ослі”, („брюхо”) |
6) посвята в лицарі |
|
- урочиста подія, яка відбувається в замку |
- відбувається в корчмі, перетворюється на сміховисько |
7) битва з велетнями |
|
- фантастичні чудовища |
- вітряки |
Додаток №3
Словник до уроку
Рицарський р-н – один із основних жанрів середньовічної куртуазної літератури. Виник у період розквіту рицарства, вперше у Франції в середині ХІІ століття. Головний герой благородний, відважний, сміливий, гарний, сильний, знатний молодий рицар, закоханий у прекрасну даму, в ім’я якої готовий віддати життя. Він перемагає орди ворогів, злих чаклунів і велетнів.
Роман – жанр художньої літератури, в якому широко охоплені життєві події певної епохи, багатогранно й у розвитку змальовані персонажі.
Роман – сатира – твір, у якому висміюються суспільні вади за допомогою художніх засобів.
Притча – давня назва коротких алегоричних оповідань із чітко висловленою мораллю.
Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності, людяність.
Конфлікт – зіткнення інтересів герої.
Пародія – комічне наслідування.
Воювати з вітряками – безглуздо витрачати час і сили на подолання неіснуючих перешкод або небезпек.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя.
Спробуймо простежити, як у р-ні Сервантес відтворив тогочасну епоху, як на прикладі героя – дивака він вчить людство шляхетності, чесності, справедливості.
Тож силою уяви перенесімося в Іспанію п. XVII ст..
2. Робота з наочністю
Опишіть зовнішність.
(Не тільки в уяві художників, а й насправді письменник був подібний
до свого героя, як зовні так і духовним складом)
Щоб створити образ автора потрібно дослідити творчість та життєвий шлях письменника.
3. Повідомлення творчих груп. /асистенти/
1-ша сторінка мандрівки, познайомити нас з історичною обстановкою тогочасної Іспанії.
<< Історики >>
2-га сторінка мандрівки, познайомити нас з культурою Іспанії доби Відродження.
<< Культурологи >>
3-тя сторінка мандрівки, познайомити нас з культурою гуманістичною літературою Іспанії.
<< Літературознавці >>
Таблиця порівняння: лицарський р-н і р-н Сервантеса.
4-та сторінка мандрівки, познайомити нас з біографією Сервантеса.
<< Біографи >>
За випереджувальним завданням учні повинні познайомитись з „Притчею про Сервантеса і Дон Кіхота”, яку написав аргентинський письменник Хорхе Луїс Борхес (1899-1986), якого інколи називають символом літератури XX століття.
Життя Боргеса – справжній подвиг, він писав книги, але не бачив їх. Як великий Гомер аргентинський письменник був сліпий. Він втратив зір, коли був у розквіті творчих сил, але не зламався і продовжував творити.
Боргес почав бачити світ у невідомих нами вимірах і знаходити нові шляхи в лабіринтах світобудови і людських сердець.
4. Дискусія за <<притчею про Сервантеса і Дон Кіхота>>. Яку написав Аргентинський письменник Хорхе Луїс Боргес.
Питання для дискусії:
- Чи зумів аргентинський письменник у своїй притчі передати сенс життя Сервантеса і сенс життя його героя – Дон Кіхота, а також значення творчості іспанського генія і створеного ним образа мандрівного лицаря для прийдешніх поколінь?
Підсумок:
Сервантес і його герой схожі тим, що обидва хочуть бачити світ справедливим, наповненим любов’ю до ближнього, світлим коханням, доброчинністю, милосердям;
Обидва вони займаються з „вітряками”, адже М.Сервантес розумів, що лише книжками суспільство не виправити, але він сподівався, що його твори, зокрема р-н „Дон Кіхот”, стануть тією часткою, яка допоможе змінити людину, вшляхетнити її. „Притча ... певною мірою є оцінкою високої письменницької місії Сервантеса і високої ролі образа Дон Кіхота у виконанні багатьох поколінь читача.”
5. Опрацювання теоретичних понять.
6. Розігрування ситуації за ролями (інсценування). Додаток №4
Підбиття підсумків:
- Як ви почували себе в ролі ...?
- Які висновки можете зробити?
III Підсумок уроку.
IV Домашнє завдання: