Урок - мандрівка "З дивакуватим рицарем через віки"

Про матеріал
Мета: спонукати учнів до цілісного сприйняття твору М. Сервантеса "Дон Кіхот", зосередивши увагу на світоглядних особливостях пізнього Відродження в Іспанії; ознайомити учнів з біографією, гуманістичними поглядами Сервантеса та його безсмертним героєм Дон Кіхотом; розвивати читацькі смаки та любов до літератури; виховувати в учнів інтерес до постаті письменника та його твору; почуття справедливості.
Перегляд файлу

Урок  -  мандрівка

З дивакуватим рицарем через віки

 

Тема:

Загальна характеристика іспанської культури.

Мігель Сервантес де Сааведра.

 

Мета:

спонукати учнів до цілісного сприйняття твору, зосередивши увагу на світоглядних особливостях пізнього Відродження в Іспанії; ознайомити учнів з біографією, гуманістичними поглядами Сервантеса та його безсмертним героєм Дон Кіхотом; розвивати читацькі смаки та любов до літератури; виховувати в учнів інтерес до постаті письменника та його твору; почуття справедливості.

 

Обладнання:

Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману „Дон Кіхот” П. Пікассо, Н.А. Силіса, Г. Доре, С. Бродського, репродукції картин Рафаеля, скульптури Мікеланджело, плакати з крилатими висловами, карта Західної Європи XVI ст.; виставка книг.

 

Епіграф:

Сервантес задовго до Вальтера Скотта написав справжній історичний роман.

В.Г.Белінський

 

7

Воістину, засліплено - безоко,

Воістину, завзяття із завзять –

Хотіть життя, брутальне і жорстоке,

Одним лунким девізом розв’язать....  

                       О.Ольжич „Дон Кіхот”.

 


Хід Уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

 

1. Слово вчителя.

 

Із справжніми пригодами знайомі ви?

Авжеж, багатий світ на книжнії скарби

Але ця книга більшої уваги варта

Тут ніби мандрів розгорнулась карта,

На ній ми бачимо пригоди Дон  Кіхота.

Ця карта – геніальних рук робота,

Таланту де Сервантеса належить

Його думок вона прекрасна вежа.

 

 Хто не знає дивакуватого Дон Кіхота, покликаного до життя творчим генієм великого Мігеля де Сервантеса? Ось уже майже 400 років він супутник багатьох поколінь читачів.

 По різному сприймали цього героя в різні історичні епохи, та незмінно він залишився напрочуд живим, співзвучним будь-якому часові.

 То як же народився наш шедевр?

 Хто його автор? Що це була за людина?

 Спробуємо підняти завісу часу.

 

2. Робота з епіграфом уроку. Мотивація теми, мети уроку, очікуваних  результатів.

  • Запис в зошити

 

3. Робота над планом уроку


План уроку

  1. Вступне слово вчителя
  2. Робота з епіграфом уроку
  3. Мотивація теми, мети уроку, очікуваних результатів.
  4. Формування нових знань, умінь, навичок:

 

  • повідомлення асистентів: істориків, культурологів, літературознавців, біографи;
  • робота з таблицею порівняння „Лицарський р-н і р-н Сервантеса”
  • коротка дискусія;
  • опрацювання теоретичних понять;
  • розігрування ситуації за ролями;
  1. Узагальнення набутих знань, умінь, навичок.
  2. Домашнє завдання.


Додаток №1

Лицарський р-н

р-н Сервантеса

1) головний герой

- юний шляхетний, лицар знатного роду

- старий бідний, ідальго

2) зброя,  обладунок

- меч, шолом з забралом, щит, спис

- старий, покритий іржею меч, шпичак із забралом

3) бойовий кінь

- сильний, міцний кінь Буцефал

- Росінант – „шкапа”, „шкура та кості”, „кляча”

4) дама серця

- молода вродлива дама знатного походження, принцеса

- Дульцінея Тобоська – проста сільська дівчина

5) зброєносець

- сильний мужній юнак

- Санчо Панса – „Хлібороб” на ослі”, („брюхо”)

6) посвята в лицарі

- урочиста подія, яка відбувається в замку

- відбувається в корчмі, перетворюється на сміховисько

7) битва з велетнями

- фантастичні чудовища

- вітряки

 

 


Додаток №3

Словник до уроку

 

Рицарський р-н – один із основних жанрів середньовічної куртуазної літератури. Виник у період розквіту рицарства, вперше у Франції в середині ХІІ століття. Головний герой благородний, відважний, сміливий, гарний, сильний, знатний молодий рицар, закоханий у прекрасну даму, в ім’я якої готовий віддати життя. Він перемагає орди ворогів, злих чаклунів і велетнів.

 

Роман – жанр художньої літератури, в якому широко охоплені життєві події певної епохи, багатогранно й у розвитку змальовані персонажі.

 

Роман – сатира – твір, у якому висміюються суспільні вади за допомогою художніх засобів.

 

Притча – давня назва коротких алегоричних оповідань із чітко висловленою мораллю.

 

Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності, людяність.

 

Конфлікт – зіткнення інтересів герої.

 

Пародія – комічне наслідування.

 

Воювати з вітряками    безглуздо витрачати час і сили на подолання неіснуючих перешкод або небезпек.


II. Вивчення нового матеріалу

 

1. Слово вчителя.

 Спробуймо простежити, як у р-ні Сервантес відтворив тогочасну епоху, як на прикладі героя – дивака він вчить людство шляхетності, чесності, справедливості.

 Тож силою уяви перенесімося в Іспанію п. XVII ст..

 

2. Робота з наочністю 

  1. Порівняйте портрет Сервантеса з „Портретом ідальго” роботи Пабло Пікассо, іншими ілюстраціями  до роману.
  2. Яким ви бачите письменника?

     Опишіть зовнішність.

     (Не тільки в уяві художників, а й насправді  письменник був подібний  

      до свого героя, як зовні так і духовним складом)  

Щоб створити образ автора потрібно дослідити творчість та життєвий шлях письменника.

 

3. Повідомлення творчих груп. /асистенти/

1-ша сторінка мандрівки, познайомити нас з історичною обстановкою тогочасної Іспанії.

 

<< Історики >>

 

2-га сторінка мандрівки, познайомити нас з культурою Іспанії доби Відродження.

 

<< Культурологи >>

 

 

3-тя сторінка мандрівки, познайомити нас з культурою гуманістичною літературою Іспанії.

 

<< Літературознавці >>

Таблиця порівняння: лицарський р-н і р-н Сервантеса.

 

4-та сторінка мандрівки, познайомити нас з біографією Сервантеса.

 

<< Біографи >>

 

За випереджувальним завданням учні повинні познайомитись з „Притчею про Сервантеса і Дон Кіхота”, яку написав аргентинський письменник Хорхе Луїс   Борхес (1899-1986), якого інколи називають символом літератури XX століття.

Життя Боргеса – справжній подвиг, він писав книги, але не бачив їх. Як великий Гомер аргентинський письменник був сліпий. Він втратив зір, коли був у розквіті творчих сил, але не зламався і продовжував творити.

Боргес почав бачити світ у невідомих нами вимірах і знаходити нові шляхи в лабіринтах світобудови і людських сердець.

 

4. Дискусія за <<притчею про Сервантеса і Дон Кіхота>>. Яку написав Аргентинський письменник Хорхе Луїс Боргес.

 

Питання для дискусії:

- Чи зумів аргентинський письменник у своїй притчі передати сенс життя  Сервантеса  і сенс життя його героя – Дон Кіхота, а також значення творчості іспанського генія і створеного ним образа мандрівного лицаря для прийдешніх поколінь?

 

Підсумок:

 Сервантес і його герой схожі тим, що обидва хочуть бачити світ справедливим, наповненим любов’ю до ближнього, світлим коханням, доброчинністю, милосердям;

 Обидва вони займаються з „вітряками”, адже М.Сервантес розумів, що лише книжками суспільство не виправити, але він сподівався, що його твори, зокрема р-н „Дон Кіхот”, стануть тією часткою, яка допоможе змінити людину, вшляхетнити її. „Притча ... певною мірою є оцінкою високої письменницької місії Сервантеса і високої ролі образа Дон Кіхота у виконанні багатьох поколінь читача.”

 

5. Опрацювання теоретичних понять.

 

6. Розігрування ситуації за ролями (інсценування). Додаток №4

 

 Підбиття підсумків:

 - Як ви почували себе в ролі ...?

 - Які висновки можете зробити?

 

 

 

III Підсумок уроку.

  • Які моменти уроку вам запам’ятались?
  • Чим? Що нового взнали?

 

IV Домашнє завдання:

  • прочитати твір;
  • виписати в зошит цитати, які допоможуть створити портрет Дон Кіхота;
  • зробити  ілюстрації до твору.
  • Написати короткий відгук на інсценування.
doc
Додав(-ла)
Іщук Лариса
Додано
30 січня 2019
Переглядів
925
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку