Урок -загадка "Хто ти : дивак - безумець чи справедливий поборник зла ?" за твором М. Сервантеса "Дон Кіхот".

Про матеріал
Мета: Обговорити лицарські подвиги Дон Кіхота, визначити головні його риси характеру, показати двоїстість удачі Дон Кіхота; розвивати монологічне мовлення, творчі здібності школярів; формувати навички ідейно-художнього розуміння твору; активізувати пошану до чеснот; виховувати кращі моральні якості.
Перегляд файлу

Урок-загадка

Хто ти: дивак – безумець чи справедливий поборник зла?

 

Тема.

Зображення рицарських та фантастичних подвигів Дон Кіхота у романі М.Сервантеса „Дон Кіхот”.  

 

 

Мета:

Обговорити лицарські подвиги героя, визначити головні його риси характеру, показати двоїстість удачі Дон Кіхота; розвивати монологічне мовлення, творчі здібності школярів; формувати навички ідейно-художнього розуміння твору; активізувати пошану до чеснот; виховувати кращі моральні якості.

 

Обладнання:

Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману „Дон Кіхот” П. Пікассо, Н.А. Силіса, Г. Доре, С. Бродського, малюнки учнів; тексти роману М.Сервантеса „Дон Кіхот”; М.Глинка „Арагонська хота”, Р.Штраус „Дон Кіхот. Симфонічні варіації”; книжкова виставка.

 

Епіграф уроку:

На діло лицарське себе він оддав –

Ставать за малих, в обороні,

І де він неправду і зло зустрічав,

Там сміло він брався до броні.

Що нині не так, як колись він не знав,

У давні закоханий мрії...

                             Б.Грінченко „Дон Кіхот”

 


Проблемне питання до уроку:

Чому не здійснилися благородні прагнення

 та добрі наміри у подвигах Дон Кіхота?

 

Структура уроку:

  1. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Підготовка до сприйняття навчальної теми:

а) рольова гра „Відлуння віків”;

б) мотивація теми, мети уроку;

в) робота з епіграфом уроку;

г) постановка проблемного питання до уроку;

д) робота над планом уроку, завдань.

 

     3.  Формування нових знань, умінь, навичок:

             а) пошукова робота в групах „Акваріум”;

       б)  робота з текстом;

       в)  складання таблиці „Висновки по проблемних запитаннях, над якими  

                працювали творчі групи учнів”; 

                 г) експромт – обговорення;

                 д) розвиток асоціативного мислення;

                 е) виразне читання поезії Л.Костенко „Балада моїх ночей”.

 

     4. Підсумок уроку(обговорення – розв’язання проблемного запитання).

 

     5. Домашнє завдання.

      

 

 

 

 


I. Актуалізація опорних знань.

 

1. Слово вчителя:

 З витонченої бруківки долинає цокіт копит. Дивно! В нашому XXI ст.. – раптом вершник на старій шкапині в смішному до сліз шоломі. Високий, худий, але з шляхетним виразом обличчя.

 Ось уже 400 р. Мандрує Дон Кіхот з одної країни в іншу і бентежить душі та серця своїх прихильників. Він – символ нескореного людського духу, протесту, здатності на самопожертву заради істини, добра ...

 А лицар усе скаче вперед, приготувавши свій старий меч для вічної боротьби зі злом.

 Завдяки генію Сервантеса ви мали змогу познайомитися із змістом твору, самим героєм. І, певно ж, маєте, що сказати про нього.

  • Чи захоплює вас герой твору?
  • Які почуття, враження від прочитаного?

 

/на магнітній дошці ілюстрації до роману, на який зображено лицарські подвиги Дон Кіхота/

 

2. Рольова гра <<Відлуння віків>>

- творчій групі підготувати „Монолог Дон Кіхота”

Додаток №

3. Мотивація теми, мети уроку.

 - запис в зошити.

 

4. Робота з епіграфом уроку.

 - запис в зошити.

 

5. Постановка проблемного питання до уроку

 - запис в зошити.

 

6. Робота над планом уроку, завдань.

 - яка мета спонукала бідного гідальго Алонсо Кінаха прибрати ім’я Дон Кіхота і стати мандрівним лицарем?

 - Під впливом чого він вирішив перетворитися саме на мандрівного лицаря?

 - Хто став його вірним зброє ношею? Чому Дон Кіхот обрав на цю роль звичайнісінького селянина.

 - Які „подвиги” чекали на шляху мандрівника лицаря і які наслідки були цих подвигів?


II. Мотивація нових знань, умінь навичок.

 

- Про що мріяв і яку мету ставить герой?

 Щоб відповісти на це запитання, згадаймо, які подвиги звершив Дон Кіхот. Пропоную учням попрацювати в групах які отримують завдання для проведення групової дискусії, це дасть змогу повніше висловити свої погляди, порівняти їх з думкою інших, удосконалити вміння добирати потрібний матеріал.

 

1. Змістовно – пошукова робота в групах за технологією

<<Акваріум>>

I гр.. – повідомлення „Дон Кіхот і Хосе Альдудо”.

II гр.. – повідомлення „Поєдинок з вітряком”.

III гр.. – повідомлення „Пригода з мертвим тілом”.

IV гр.. – повідомлення „Пригода з левами”.

 

Творча група „експерти” окремо готує завдання: перевтілення в героїв епізоду „Зустріч з левами”. Уміння з допомогою жесту, міміки, відповідної інтонації передати поведінку героїв, їх стан.

 

2. Колективна робота з текстом. Складання таблиці.

Для вищої результативності, як підсумок на дошці учні складають таблицю цільового спостереження над змістом.

 

Епізоди твору

№1

Цитати з тексту

ст.

Проблемні запитання

?

Висновки

 

1. „Захист” пастуха Андреаса. (I гр.. творча)

 - „Недостойний рицарю, соромно нападати на тих, хто не в силах захищатися”.

 -  „Клянуся сонцем, яке світить, що протну тебе! Відпусти бідолаху і негайно виплати йому весь борг. Або я тебе одним ударом прикінчу на місці!

 -    „І Альдудо може бути рицарем. Кожен з нас – син своїх добрих справ”

 - „А якщо вам хочеться знати, хто вам це наказує, то знайте: Я – доблесний Дон Кіхот, месник за образи і несправедливість.

 

2. Поєдинок з вітряками.

„...то тридцять, якщо не більше, потворних велетнів, що з ними я наважився воювати і всіх, до ноги перебити. Трофеї, що нам дістаються, покладуть початок нашому багатству. А така  війна справедлива, бо змітати з лиця землі лихе насіння – то річ спасенна і Богові мила”

„ ...Не тікайте, боягузи, стійте, підлі тварюки! Адже на вас нападає один тільки рицар!”

Проблемне запитання

  • Як сприймає свою невдачу герой?
  • Чи розцінюєте ви поразку Дон Кіхота як блискучу перемогу. Чому?

3. Пригода з мертвим тілом.

„... тоді Дон Кіхот, і так уже непомалу угніваний, наставив, не вагаючись, списа і, кинувшись на якогось вершника в жалобному вбранні, поранив його і вибив із сідла, а тоді на супутників його вдарив: треба було бачити, як шпарко він на них нападав, як швидко розганяв!”

 

Проблемне запитання

- У чому виявляються мудрість і безумство героя?

 

4. Пригода з левами.

 

„... скочив із коня, одкинув геть ратище, нахопив на руку щита і, добувши з піхов  меча, з предивною одвагою і мужнім серцем повагом підійшов до фургона, щирою душею вручаючи себе Богові та володарці своїй Дульцінеї”

- Як ви вважаєте: хто переможець?

- Яку „предивну” відвагу і мужність виявив Дон Кіхот?

 

3. Експромт – обговорення

можливості іншого фіналу одного з епізодів

 

Усне мовлення.

„Перевтілитися” в героїв р-ну, відповідним тоном, жестами, мімікою передати ситуацію.

 

I ряд – розповідь Санчо;

II ряд – розповідь візника;

III ряд – розповідь леваря.

 

Висновок:

Дон Кіхот - мрійник, романтик; він перебуває у світі фантастики й ілюзій. Тож конфлікт між ідеалом та дійсністю -

 

Центральна проблема твору

 З одного боку, герой виступає як безумець, що живе в світі галюцинацій. З іншого – він мужній, готовий до самопожертви заради вітчизни, вміє володіти собою в екстремальних ситуаціях.

 

4. Розвиток асоціативного мислення.

вітряки – уособлення висоти ідеалів, їх недосяжності.

крила в них – символ польоту, звідси ідеали ДК залишились недосяжними, але він вступає в боротьбу з вітряками.

леви – сильні світу цього, уособлення владності.

 


5. Виразне читання поезії Л.Костенко <<Балада моїх ночей>>

 

- Чи одні й ті ж риси характеру Дон Кіхот.

- Чи змінилося ваше ставлення до героя роману?

 

Проблемне? І все ж таки хто Дон Кіхот з Ламанчі – людина, що з’їхала з глузду 

чи дивакуватий  шукач справедливості, непозбавлений розуму та спостережливості.?

 

IV. Підсумок

 Звернімося до проблемного питання уроку. Яку відповідь ви можете дати.

Обґрунтуйте.

 

  • Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
  • Що досягли поставленої мети?
  • Який фрагмент уроку сподобався найбільше?

 

Заключне слово вчителя

 Цей рицар і досі долає свій нелегкий шлях, тепер вже духовними дорогами людства. Одні вважають його велетнем, інші – божевільні.

 Образ Дон Кіхота став одним із „вічним образів”, які полишили межі своєї істинної епохи, яка їх породила.

 У свідомості людства Дон Кіхот перестав бути бідним ідальго, що уявив себе рицарем. Його образ засвідчив наявність безперервного конфлікту між благородством намірів і неможливістю їхнього втілення.

 Це „вічний образ”, адже люди ніколи не перестануть шукати сенсу життя і свого місця у ньому, а тому він ніколи не втратить своєї значущості.

 

V. Домашнє завдання.

 Підготуватись до характеристики Санчо Панси і Дон Кіхота.

  • виписати цитати;
  •  ілюстрування твору за бажанням.



Схема до уроку

 

Лицарські подвиги Дон Кіхота

 

I. захист Андреса

II. поєдинок з вітряками

III. пригоди з мертвим тілом

- довірливість;

- свято вірить в обіцянки і клятви;

щасливий, гордий > допоміг Андресу

сміливість: кидають в бій намагаючись знищити зло, розвіяти підступні чари, спрямовані на Дон Кіхота, захисника скривджених.

хоробрість;

мужність;

безстрашність.

„Дон Кіхот переконаний, що про людину треба судити по її справах. -

Удари > не зламати волі

переконаний у своїй помилці Дон Кіхот вибачається

Ці слова вир. Передові погляди епохи Відродження;

в Дон Кіхота перетворився в на смішну, пародію на людину.

 

Лицар сумного образу

 

 

Незнання життя, людей, наївна довірливість, змішування дійсності і уявного світу призвели до того, що добрі наміри його не здійснились.

Заступається за принижених, захищає правду, карає нахабство.

 

 

 

- Чому наші симпатії на боці Дон Кіхота?

doc
Додав(-ла)
Іщук Лариса
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку