25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок - міні-проект. Тема«Значення одноклітинних організмів у природі та житті людини. Чи корисний йогурт?»

Про матеріал
узагальнити знання школярів про будову, середовища існування та значення одноклітинних тварин, рослин, грибів та бактерій; ■ провести соціологічні опитування серед рідних, школярів, друзів про роль бактерій у житті людини; ■ обґрунтувати актуальність обраної теми; ■ провести дослідження води з місцевих водойм на предмет виявлення одноклітинних водоростей та тварин; ■ провести дослідження молочних продуктів ( кисле молоко, сир домашній, сметана, йогурт домашні і магазинні) на наявність крохмалю, молочно-кислих бактерій; ■ зробити висновки і оформити проект у вигляді виставки плакатів.
Перегляд файлу

 Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Пустомитівської райдержадміністрації

Чижиківська ЗОШ І – ІІІ ступенів

 

 

 

Урок – міні - проект. Значення одноклітинних організмів у природі та житті людини. Чи корисний йогурт?

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчителя хімії та біології

 Чижиківської ЗОШ І-ІІІ степенів

Тютько Неоніли Іванівни

 

 

Чижиків 2019

Тема. Значення одноклітинних організмів у природі та житті людини.

Тип уроку. Міні – проект. Чи корисний йогурт?

Цілі уроку

■ узагальнити знання школярів про будову, середовища існування та значення одноклітинних тварин, рослин, грибів та бактерій;

■ провести соціологічні опитування серед рідних, школярів, друзів про роль бактерій у житті людини;

■ обґрунтувати актуальність обраної теми;

■ провести дослідження води з місцевих водойм на предмет виявлення одноклітинних водоростей та тварин;

■ провести дослідження молочних продуктів ( кисле молоко, сир домашній, сметана, йогурт домашні і магазинні) на наявність крохмалю, молочно-кислих бактерій;

■ зробити висновки і оформити проект у вигляді виставки плакатів.

Очікувані результати: учень

► називає одноклітинні організми різних царств;

► самостійно працює з мікроскопом;

► допомагає товаришам проводити досліди;

► аналізує результати та робить висновки;

► розв’язує нестандартні завдання.

Форми роботи: робота в групах( по 2 уч.), навчальна гра «Закодоване слово», гра «Дозвольте відрекомендуватись», лабораторні дослідження, інструкраж, обговорення результатів, мультимедійна презентація, виставка плакатів.

Наочність. Малюнки хламідомонади, хлорели, амеби, інфузорії туфельки, евглени зеленої, дріжджів, бактерій. Саморобні картки.

Матеріали та обладнання. Мікроскопи оптичні, зразки води з водойм села Чижиків і Гаї, зразки молочних продуктів, штативи мікролабораторії, скляні трубки, спиртовий розчин йоду, індикатор лакмус, пероксид Гідрогену.

                                               Хід уроку

1.Організація класу.

Цитата уроку. Чим дрібніший організм,

тим більша його роль в біосфері.

2.Актуалізація суб’єктивного досвіду школярів.

                             Навчальна гра «Закодоване слово».

На кожну парту видається картка із закодованим терміном  - назвою одноклітинного організму. Кожній літері у назві відповідає порядкова цифра алфавіту. Терміни: хламідомонада, хлорела, амеба, дріжджі, бактерії, інфузорія, евглена.

Хламідомонада - 26|16|1|17|12|6|19|17|19|18|1|6|1|

Амеба - 1|17|7|2|1|

Дріжджі - 6|21|12|9|6|9|12|

Бактерії - 2|1|15|23|7|21|12|13|

Інфузорія - 12|18|25|24|10|19|21|12|33|

Евглена - 7|3|4|16|7|18|1|

Учні розшифровують терміни та готують коротке усне повідомлення про них.

Гра «Дозвольте відрекомендуватись»

Школярі повідомляють про розкодований організм, не називаючи його, а решту повинні відгадати, про який організм іде мова. Вчитель, користуючись мультимедійною презентацією, доповнює школярів. Амеба дизентерійна, малярійний плазмодій, трипаносома, лямблії, лейшманії.

  1. Мотивація дослідницької діяльності.

Отож, як бачимо найменші організми мають значний вплив на природу, у тому числі, і на життя людини. Та найбільш спірними виявились відомості та уявлення людей про бактерії. Ці прокаріоти є і сьогодні предметом багатьох наукових досліджень та дискусій. Ми провели опитування серед родичів, вчителів та учнів школи. Прошу заслухати результати. Отож,

► опитано 109 респондентів;

► респонденти поділені на категорії: матері, батьки, бабусі, дідусі, неодружені особи віком 17 і більше років, школярі старші 10 років, школярі до 10 років, дошкільнята.

► одержано наступні відповіді:

  • Матері, 24особи, вік 32 – 51рік, усі відповіді бактерії є і шкідливі, і корисні.
  • Батьки,18 осіб, вік 32 – 50 років,14 – шкідливі та корисні, 3 – корисні, 1 – шкідливі.
  • Бабусі, 6 осіб, вік 52 – 83 роки, 2 – корисні і шкідливі, 4 – шкідливі.
  • Дідусі, 4 особи, вік 53 – 85 років, 2 – корисні і шкідливі, 2 – шкідливі.
  •  Вік 17 – 30 років, 9 осіб, 7 – корисні і шкідливі, 1 – шкідливі, 1 – корисні.
  • Вік старші 10-ти, 26 осіб, усі – корисні і шкідливі.
  • Вік до 10ти, 18 осіб, 7- корисні і шкідливі, 6 – шкідливі, 5 – корисні.
  • Дошкільнята,4 особи, 2 – корисні і шкідливі, 2 – корисні.

Таким чином, є потреба у вивченні даних мікроорганізмів.

4. Теоретичні та практичні дослідження.   

А. Робота з підручником.

За історію людства найбільше людей загинуло не у війнах. За перше місце у рейтингу найстрашніших вбивць змагання йде між особливо небезпечними бактеріями, голодом та хвороботворними вірусами. На рахунку одного лише збудника чуми – бактерії чумної палички – до 300 млн. загиблих, збудника холери – холерного вібріона – понад 40 млн, збудника висипного тифу – понад 22 млн.[1, ст.52]. Прошу додати такі захворювання, як дифтерія, пневмонія, менінгіт, туберкульоз. Що там казати, причиною карієсу є, як правило, теж бактерії.

Невже цих організмів так багато?

 Завдання1. Обчислити кількість бактерій на поверхні парти. Приймемо, що парти не протирались вологими ганчірками. Згідно даних на них 1000 – 3000 бактерій на см2 [1, ст. 50]

Дано:                                        Площа парти 92 × 48 = 4416см2

Довжина - 92 см,                     1см2 – 2000 бактерій          

Ширина - 48 см.                 Кількість бактерій на поверхні парти

                                                    4416 × 2000 = 8832000(8млн.832тис.)

І це лише одна парта! А тепер перемножте дане число на кількість парт у класі.  Наприклад, 10 × 8832000 = 88320000. Це – дуже велике число. Мультимедійна презентація: сальмонела, паличка Коха

Зробити висновки про необхідність вологого прибирання приміщень.

Б. Лабораторні дослідження. Визначення наявності корисних бактерій у молочних продуктах.

На кожну парту 2 зразки молочних продуктів, скляні трубки, пробірки, універсальний індикаторний папір, йод, пероксид Гідрогену.

 Методика визначення кислотності середовища.

             Обладнання: універсальний індикаторний папір, скляні трубки.

                        Хід дослідження

  На універсальний індикаторний папір нанесли зразки продуктів.

Спостерігали незначну зміну до темно – жовтого кольору: рН 6 – 3.

 Солодке молоко – зміни відсутні, сир, сметана, кисле молоко – рН 4 – 3, йогурти – рН 6 – 5.

              Результат: кислоти присутні у всіх зразках, за винятком солодкого молока.

Проте, тут необхідно додати, що в натуральних кисломолочних продуктах процес скисання – це результат діяльності молочно – кислих бактерій, тому кислоти повинні бути. У нас виникло запитання: чи у всіх продуктах є живі молочно – кислі бактерії. Для досліджень обрали пероксид Гідрогену. Адже, ми досліджували, що у живих організмах є ферменти – речовини, які розщеплюють інші сполуки, зокрема пероксид Гідрогену. При цьому виділяється газ кисень. Отже, і в кисломолочних продуктах можна знайти ферменти, адже бактерії – живі організми.            

 Методика виявлення ферментів у кисломолочних продуктах

         Обладнання: фарфорові чашечки, скляні трубки.          

          Матеріали: пероксид Гідрогену( аптечний розчин перекису водню), шматки сирої картоплі, коренів лаконосу.

                       Хід дослідження

  У фарфорові чашки помістили досліджувані зразки, до кожного долили розчину перекису. Через 1 -2хв на картоплі та лаконосі з’явились бульбашки газу, 4 -5хв – на кислому молоці, далі сметана і сир. Усі зразки йогурту дали негативний результат.

           Результат: йогурти не містять живих бактерій, а кислоти – це добавки.

Визначати наявність вітамінів та білків ми навчимось у старших класах.

         Смак у йогуртах солодкий, є добавки ягід, фруктів. Та інтернет - джерела стверджують, що смаки створені синтетичними добавками, а замість цукру виробники часто застосовують замінники, які солодші, проте дуже шкідливі.

Висновок. 1.Які молочні продукти виявились більш корисними?

   2. Чи може бути якісним йогурт з великим терміном придатності?

    3. Чи корисний йогурт?

5. Творчий розвиток знань. 

Повідомлення про сальмонелу, паличку Коха, правець.

■ Екскурсія до художньої галереї «Портрет бактерії».(попередньо учні малюють бактерії)

■ Виступ дослідника йогурту. Батьківщиною йогурту вважається Болгарія, а виготовляли його з молока та спеціальної закваски, в якій містилося не менше ніж два види активних живих бактерій. Для приготування цього смаколику брали свіже солодке молоко та закваску із кислого молока і молочно – кислих бактерій.

           Болгарія, в якій йогурт по праву вважається національним продуктом, вже багато років рішуче бореться за те, що називатися йогуртом має право тільки натуральний продукт. Справжній йогурт повинен бути без будь-яких харчових добавок, сухого молока, підсолоджувачів, ароматизаторів смаку, барвників, емульгаторів, консервантів та інших штучно створених ком- понентів. Саме такий, тільки натуральний йогурт продають у Болгарії.

■ Індивідуальні теоретичні розвідки. Діатомові водорості – шлях до підприємництва.

6. Підсумки. Створити правила профілактики бактеріальних захворювань.  

Домашнє завдання. Повторити стр.85 – 88 з підручника

  1. Костіков І.Ю. Біологія: підруч. для 6 кл.загальноосвіт. навч. закл./ І.Ю.Костікоєв та ін. – К.:Видавничий дім «Освіта»,2014.-256с.: іл.