Урок " Ріст і розвиток рослин"

Про матеріал
Ознайомити учнів з процесами росту і розвитку квіткових рослин; сформувати поняття про ріст, розвиток, фотоперіодизм у рослин, розвивати вміння встановлювати взаємозв'язок процесів росту і розвитку й умовами навколишнього середовища, працювати з додатковою літературою; виховувати зацікавленість вивченням предмета, культуру спілкування, почуття відповідальності за оточуючий світ.
Перегляд файлу

Ріст і розвиток рослин.                                                                                                   Мета: ознайомити учнів  з процесами росту і розвитку квіткових рослин; сформувати поняття про ріст, розвиток, фотоперіодизм у рослин, розвивати вміння встановлювати взаємозв'язок процесів росту і розвитку й умовами навколишнього середовища, працювати з додатковою літературою; виховувати зацікавленість вивченням предмета, культуру спілкування, почуття відповідальності за оточуючий світ.                                                                                      Тип уроку: Засвоєння нових знань                                                                                       Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.                                     Міжпредметні зв ́язки: література, природознавство.                                           Основні терміни та поняття: ріст, типи росту (верхівковий, бічний, вставний), розвиток.

 

                                                                  Росла ріпка не день, не два.

                                                                   Спочатку була як мишачий 

                                                                      хвостик.

                                                                       Потім як кулак, а потім як два ,                                  

                                                                       А врешті стала як дідова голова.

 

                                                                                                               І. Я. Франко.

                                           Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

         Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  «У щоденнику юнната записані поради щодо догляду за насінням і підготовкою його до посіву. Мені здається, що в тексті є помилки. Знайдіть їх».

     Текст щоденника: «Насіння різних рослин відрізняється за кольором, формою і розмірами. Тому слід приготувати три великі целофанові пакети, щоб за такими ознаками його розмістити. Після цього його слід міцно зав’язати в пакеті, щоб повітря й волога не зіпсували насіння. Як тільки розтане сніг, насіння можна висівати: загартовування весняним холодом прискорить проростання, та й поливати не треба – після снігу вологи в ґрунті достатньо. Щоб весняні заморозки не пошкодили проростки, насіння слід загортати глибше».

    Після обговорення формується  висновок: правильний догляд за насінням сприятиме його проростанню й за оптимальних умов забезпечить ріст і розвиток молодої рослини.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

Прийом «Зацікав»

      Діти ! Ви вже знаєте , що рослинний світ є дуже різноманітним. До Царства Рослин входять і маленькі рослини і рослини –гіганти . Але всіх їх об’єднають спільні ознаки , що притаманні їм. І найменші представники і досить великі  всі вони зародились із однієї клітини , а потім внаслідок певних змін стали такими як ми їх бачимо зараз.

     Одне з найбільших дерев світу – евкаліпт – росте дуже швидко – до кінця першого року життя досягає 2-2,5 м заввишки. Але ще більш цікавим є те, що квіти в нього розкриваються через рік-півтора після утворення бутонів. А плоди – коробочки дозрівають цілий рік і ще кілька років висять на дереві, доки не розкриються. За сприятливих умов навколишнього середовища найрізноманітніші рослини ростуть, формуючи свій організм, збільшуючи масу й розміри тіла. Отже, від  процесу зародження до свого звичного вигляду, кожна рослина «проходить» ряд змін . І людина певною мірою на ці зміни може впливати . Тому знання які ми отримаємо на сьогоднішньому уроці є дуже важливим .

 

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

     У 1979 році інформаційні агентства світу повідомили новину: «До книги рекордів Гіннеса занесено ім’я американського фермера-дослідника Дана Карлсона, який виростив у домашніх умовах найбільшу у світі рослину. З допомогою щоденного програвання рослинам музичних скрипкових творів Й.С.Баха та А.Вівальді, а також музики, що нагадує щебетання птахів, і особливого розчину для позакореневого підживлення він виростив рослину страстоцвіта пурпурового завдовжки 180 метрів за звичайної довжини лише 54 сантиметри».

      Учитель пояснює, що однією з властивостей рослинних організмів є їх здатність рости протягом усього життя.

      Ріст – збільшення розмірів, об’єму й маси як окремих органів, так і всього організму зумовлений поділом.

 

Прийом «Опорна схема»

      Проводиться демонстрація проростків рослин різного розміру, пагонів. В процесі пояснення вчитель разом з учнями складають опорні схеми «Типи росту», «Види росту»

 

 

 

 

 

 Схема 1

ТИПИ РОСТУ

 

 

ріст пагона у висоту                                           ріст пагона в ширину

 

 

 

верхівковий      вставний                                           за рахунок камбію

 

 

 

    конус                 поділ                                                ріст стебла

 наростання          клітин                                               в товщину

                              основи

                              міжвузлля

 

 

 

 Схема 2

 ВИДИ  РОСТУ

 

 

безперервний                                                                    періодичний

 

 

однорічні та                           ростові процеси                      фотоперіодизм

тропічні рослини                   чергуються з                     (реакція рослин на

                                               періодами спокою            співвідношення дня і ночі)

 

 

 

                                   пов’язані з                        у деяких тропічних

                               настанням зими              рослин ріст припиняється

                                                 через посуху

 

 

                      рослини холодного

 та помірного типів клімату

 

 

 

 

 Схема 3

 

 

зовнішні фактори                                                  внутрішні фактори

 

 

 

      сонячне світло                                                  хімічні речовини

                 вода

 

                гравітація

                вуглекислий газ                                                         рослинні

 із повітря                                                                  гормони -

                мінеральні речовини                                                регулятори

                ґрунту

 

    Розвиток – якісні зміни, що послідовно відбуваються в кожній клітині й  організмі в цілому упродовж життя.

 

                                            Типи розвитку

 

               Індивідуальний                                 історичний

(онтогенез – розвиток з моменту          (філогенез – історія розвитку виду,

утворення зиготи й до вимирання)         до якого належить особина)

 

Індивідуальний розвиток

 

              Зародковий                                              Післязародковий

(зигота  до моменту проростання          (з початку проростання насінини 

насінини)                                  до відмирання організму)

Етапи після зародкового періоду:

Проросток   молодість             зрілість    старіння  відмирання організму.

 

  Проводить спостереження за рослинами, які були висадження три тижні назад.

      Дослід 1. У двох горщиках з ґрунтом було висіяне насіння квасолі. Один горщик стояв у темному місці, а другий – на світлі.

     Дослід 2. У три горщики з ґрунтом було висіяне насіння пшениці. Горщики стояли у теплому, добре освітленому місці, але поливали їх по різному: перший – щоденно, другий – по мірі висихання, третій – не поливали зовсім.

 

Прийом «Перевір свої знання»

   Порівняти результати розвитку рослин. Заповнити схему «Рухи рослин»

 

                                                    Рухи рослин

 

 

         Активні                                                                                    Пасивні

 

(виникають завдяки  (виникають завдяки            (виникають внаслідок ростовим процесам)         тургор ним явищам)  висихання чи набрякання)

 

 

 нутації              тропізми                           настії

(обертальні      (викликані                     (рівномірне

рухи)                 однобічними             подразнення

                           впливами     різними

                          фактора        факторами

                          довкілля)       довкілля)

 

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

   Інтерактивна вправа  «А чи знаєте ви , що …?»

    Клас ділиться на пари ( за запропонованими кольорами ). Учні отримують додаткову інформацію щодо теми уроку, опрацьовують її впродовж 5-7хвилин. Після опрацювання пропонують її іншим учасникам, починаючи фразою “А чи знаєте ви, що…”

(.. у ботанічному саду індійського міста Калькутта росте 150-річний баньян6 у нього більше 300 стовбуроподібних коренів і крона площею 300 м.кв.

.. на острові Крит є платан віком 2,3 тис років з діаметром стовбура 18 м.

… перед дощем листя дерев «показують» зворотній бік, сім’янки лопуха розправляють свої гачки - вирости

… о 4-й годині ранку «прокидаються» квіти шипшини й цикорію – розкривають свої віночки, а закривають їх о 19-й  - 20-й годині.

…Ч.Дарвін рухи до світла назвав «фототропізмом».

… у США вчені Скуч і Міллер відкрили гормони – цитокініни, які прискорюють поділ клітин.

У Японії на початку ХХ ст. відкрили гормони – гібереліни, які прискорюють проростання насіння.

… на початку ХХ ст. дослідили, що етилен – продукт згоряння газу – прискорює дозрівання плодів.)

 

V. Узагальнення та систематизація знань.  

 

      Учням пропонується здійснити  «Подорож – повернення»: представники з кожної групи учнів, які опрацьовували певний матеріал, формулюють висновки до уроку. Потім формулюється загальний висновок до уроку.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

Прийом «Перевір свої знання»

 

 Розгадати кросворд :

Речовини, що регулюють процеси росту у рослин.

Вид росту за допомогою верхівкових бруньок.

Історичний розвиток рослин .

Якісні зміни організму.

Вид росту, при якому відбувається чергування періодів росту і спокою.

Кількісні зміни організму.

 

Прийом «Пошук інформації»

 Підготувати інформацію з довідкової літератури, про умови, які необхідно створювати для кімнатних рослин, щоб вони добре росли.

 

 

doc
Додано
2 березня 2019
Переглядів
4206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку