Урок "Життєдіяльність рослин"

Про матеріал
Сформувати поняття про основні процеси обміну речовин і перетворення енергії в рослинному організмі; розвивати вміння оперувати знаннями під час розв’язання нестандартних завдань; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема.  Життєдіяльність рослин.
Мета: Сформувати поняття про основні процеси обміну речовин і перетворення енергії в рослинному організмі; розвивати вміння оперувати знаннями під час розв’язання нестандартних завдань; виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв ́язки: література, природознавство.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарні зразки рослин. Основні поняття та терміни: обмін речовин і енергії, асиміляція, дисиміляція, неорганічні й органічні речовини, фотосинтез, автотрофи, гетеротрофи.
 

                                                 «Природа – єдина книга, кожна

                                             сторінка якої повна глибокого змісту»

                                                                                                                          (В.Гете)                                                                                                           

 Хід уроку
І Актуалізація опорних знань

    Метод « Мікрофон»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Питання до учнів «Чому рослина – цілісний організм?»

 Метод «Мозковий штурм». Учні пропонують різні варіанти відповідей,    учитель записує їх на дошці. Після чого коментує й шукає правильну     відповідь.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 Сьогодні ми перейдемо до вивчення фізіології – науки про процеси  життєдіяльності організму і його взаємозвязок із зовнішнім середовищем
А які ж ознаки живого організму ?
    Живлення – сукупність процесів надходження, пересування та засвоєння хімічних речовин, необхідних для рослин.
Існує два основних типи живлення: автотрофне і гетеротрофне. Автотрофи – організми, які самостійно виробляють органічні поживні речовини. Гетеротрофи – організми , які живляться готовими органічними речовинами. Якщо ці органічні речовини знаходяться за межами живого організму, живлення називають сапрофітним, якщо ж для живлення використовують органічні речовини живих організмів , це явище називають паразитизмом.
     Дихання – процес поглинання кисню і виділення вуглекислого газу, який супроводжується виділенням органічних речовин.
     Ріст – це кількісні зміни в організмі , завдяки яким збільшуються його розміри, поверхня, об’єм, маса тіла. Ростуть організми за рахунок поживних речовин. Ріст може бути обмеженим та необмеженим. Більшість рослин ростуть із швидкістю 0,005 мм у хвилину. Швидкість росту проростка гарбуза складає 0,1 мм у хвилину, а деяких грибів 5 мм у хвилину.
      Розвиток – це якісні зміни, що відбуваються в організмі і зумовлюють його формування.
      Розмноження – кількісне збільшення особин . Нові організми виникають у результаті розмноження інших таких самих організмів. Завдяки розмноженню на Землі мільйони років існує рослинний світ, хоч кожна особина живе обмежений час.
       Подразливість – здатність відповідати на зміни зовнішнього середовища. Вони реагують на зміну пори коливання температури, зміни інтенсивності освітлення, та ін..
     Основою проявів життя є обмін речовин ( метаболізм) – сукупність хімічних перетворень, що відбуваються в живих організмах і забезпечують їхній ріст, життєдіяльність, відтворення, постійний контакт і обмін з навколишнім середовищем.

Прийном «Своя опора»
Етапи метаболізму ( завдання для учнів – опрацювати матеріал в підручнику і самостійно скласти короткий конспект)

    1. Надходження до організму речовин та енергії із навколишнього середовища

    2. Перетворення неорганічних речовин в органічні речовини та енергію

    3. Виведення з організму кінцевих продуктів життєдіяльності

        Обмін речовин поділяється на зовнішній – поглинання та виділення речовин, і внутрішній – перетворення речовин у клітині. Якщо внутрішній обмін речовин у всіх рослин однаковий і супроводжується витрачанням енергії, то зовнішній обмін може відбуватися або пасивно ( без затрати енергії), або активно ( з витрачанням енергії). Внутрішній обмін речовин складається з двох взаємопов’язаних процесів – асиміляції і дисиміляції.

        Асиміляція – утворення з простих речовин більш складних, з яких будується тіло рослини. Для асиміляції потрібна енергія.
        Дисиміляція – розпад складних речовин, з яких побудоване тіло рослини, до простіших . При цьому відбувається вивільнення енергії. Таким чином асиміляція і дисиміляція – взаємопов’язані процеси обміну речовин і енергії. Найважливіший асиміляційний процес у рослин – фотосинтез – процес утворення органічних речовин на світлі з виділенням кисню.
Найважливіший дисиміляцій ний процес – дихання – процес поглинання кисню і виділення вуглекислого газу, який супроводжується виділенням органічних речовин.
     Без зв’язку з навколишнім середовищем і постійним обміном з ним речовиною й енергією рослинний організм існувати не може.
 

Метод «Краща шпаргалка» На дошці складається  опорна схема "Ознаки живого організму

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
      « Бліц – інтерв’ю»  Учні самостійно готують запитання, які будуть ставити під час «інтерв’ю». Головна вимога – вони мають бути чіткими та лаконічними.

  1. Які процеси відбуваються в організмі рослини?
  2. Що таке метаболізм?
  3. Чим відрізняються ріст і розвиток?
  4. Що таке подразливість?
  5. Які етапи метаболізму вам відомі?
  6. Що таке асиміляція?
  7. Що таке дисиміляція?
  8. Як метаболізм пов’язаний з зовнішнім середовищем?

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

     Підготувати повідомлення на тему «Історія дослідження фотосинтезу»