Тема. Живлення рослин. Транспорт речовин по рослині.
Мета: ознайомити учнів із поняттям мінеральне живлення, способи живлення рослин, транспортом речовин по рослині, висхідним, низхідним рухом речовин; розвивати логічне мислення, вміння робити висновки; виховувати почуття господаря, дбайливість. Тип уроку: Засвоєння нових знань Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, комп’ютер Міжпредметні зв ́язки: література, природознавство, хімія, географія. Основні терміни та поняття: мінеральне живлення, органічні добрива, мінеральні добрива, бактеріальні добрива.
Людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під
ногами... І жодного разу не подивиться собі під ноги й
не похвалить: який прекрасний цей ґрунт!
К. Чапек
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа – розвантаження : Учні заплющують очі . Звучить мелодія. Вчитель говорить слова : “ Я прийшов до школи вчитись . Треба бути уважним. Треба бути спокійним . Навколо мене друзі . Всі вони мене люблять . Сонячний промінчик торкається моїх очей і я прокидаюся .”
ІІ. Актуалізація опорних знань :
Вправа «Біологічна мозаїка».
Група учнів отримує картки на яких запропоновано набір слів, з яких потрібно скласти задані поняття вивченні на минулому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання: За допомогою яких сил здійснюється транспорт речовин по рослині ? Які речовини впливають на формування рослинного організму ?
1. Мінеральне живлення .
Мінеральне живлення рослин – сукупність процесів поглинання, пересування і засвоєння хімічних елементів, необхідних для життя рослинного організму у формі йонів мінеральних солей.
Хімічні елементи, що входять до складу рослини, поділяються на дві групи: мікроелементи і мікроелементи.
Макроелементи – елементи, маса яких складає від 10 до 0,001% маси тіла рослини.
Мікроелементи – елементи, маса яких складає від 0,0001 до 0,000001% маси тіла рослини.
Прийом «Своя опора» (На основі комп’ютерної презентації учні складають у зошит опорний конспект)
Макроелементи (з використанням комп’ютера)
Елемент |
Основні функції в організмі рослин |
Наслідки нестачі елемента |
Нітроген N |
Входить до складу білків, нуклеїнових кислот та інших важливих органічних сполук |
Гальмування росту, зменшення синтезу хлорофілу, некрози |
Фосфор Р |
Входить до складу нуклеїнових кислот, енергоємних сполук організму й інших речовин |
Зменшення синтезу білків, нагромадження цукрі, гноблення росту |
Сульфур S |
Входить до складу сірковмісних амінокислот і деяких вітамінів. |
Гальмування процесів росту і фотосинтезу, розпад хлоропластів, пожовтіння листків |
Калій К |
Складає основну частину йонів клітинного соку, стабілізує структуру мітохондрій і хлоропластів, визначає хімічні властивості цитоплазми |
Пожовтіння листків, побуріння їхніх країв і верхівки, порушення функцій камбію і розвитку провідних тканин, укорочення міжвузлів. |
Кальцій Са |
Необхідний для процесів секреції, активує ряд ферментів систем клітини |
Порушення процесів поділу клітин і органогенезу, некрози |
Магній Мg |
Необхідний для процесів фотосинтезу і дихання, бере участь у синтезі білків і інших речовин |
Руйнування пластид, нагромадження цукрі, хлорози і некрози |
Ферум Fe |
Необхідне для проходження процесів фотосинтезу і дихання |
Зниження інтенсивності дихання і фотосинтезу, хлороз і опадання листків |
Силіцій Si |
Накопичується в клітинних стінках, забезпечує їхню міцність |
Порушення структури клітинних органел, гальмування росту |
Алюміній Al |
Має значення не для всіх рослин. Відіграє важливу роль в обміні речовин у гідрофітів |
Спостерігається хлороз |
Мікроелементи (з використанням комп’ютера)
Елемент |
Основні функції в організмі рослин |
Наслідки нестачі елемента |
Манган Mn |
Бере участь у процесах фотолізу води і відновленні СО2 при фотосинтезі, активує деякі ферменти |
Крапковий хлороз листків. Між жилками з’являються жовті плями, потім тканини на цьому місці відмирають |
Молібден Мо |
Входить до складу активного центру ряду важливих ферментів, що беруть участь в метаболізмі азоту |
Порушення синтезу хлорофілу, рослина стає світло-зеленою. Гальмується ріст |
Кобальт Со |
Входить до складу вітаміну В12. Необхідний бобовим для розмноження бульбочкових бактерій |
Гальмування росту, зменшення синтезу хлорофілу, некрози |
Купрум Си |
Входить до складу ряду білків, у тому числі тих, що беруть участь у фотосинтезі |
Затримка росту і цвітіння, втрата тургору, в’янення. |
Цинк Zn |
Необхідний для функціонування ряду ферментів і синтезу амінокислоти триптофану |
Порушення фосфорного обміну, нагромадження органічних кислот, порушення диференціювання тканин і розтягання клітин |
Бор В |
Впливає на обмін білків, нуклеїнових кислот і вуглеводів |
Порушення процесів обміну фенольних сполук, відмирання конусів наростання |
2. Повітряне живлення.
3. Транспорт речовин по рослині.
4. Живлення рослин з грунту.
Прийом «Пригадай»
З курсів «Природознавство» і «Загальна географія» ви вже знаєте, що ґрунт- це верхній пухкий родючий шар землі. Він утворився у результаті тривалої взаємодії живих істот (рослин, тварин, грибів, бактерій) з неживою природою. Завдяки дії живих істот, а також сонячної енергії, вітру та води гірські породи руйнуються. Водночас з решток відмерлих істот формується органічна речовина ґрунту.
Отже, ґрунт складається з мінеральних частинок різних розмірів, органічних речовин, ґрунтової води та ґрунтового повітря. Від розмірів ґрунтових частинок та вмісту органічних речовин залежать властивості ґрунту. Тому існують різні типи ґрунтів. Так, у піщаному ґрунті розчини мінеральних солей досить легко проходять углиб. У такому ґрунті легше рости вглиб і кореням. Натомість у глинистих ґрунтах розчини солей повільно проникають углиб, бо вони міцніше утримуються ґрунтовими частинками.
Прийом «Крамниця можливостей»
А чи знаєте ви, що визначити кислотність ґрунту можна доволі простим методом. Залийте склянкою окропу кілька листочків чорної смородини, вишні, черемхи чи бузини. Коли вода охолоне, у неї опускають грудочку землі. Якщо рідина набуде червонуватого кольору – площа сильнокисла, зеленуватого – слабокисла. А синій відтінок свідчитиме про нейтральну реакцію.
5. Добрива :
- органічні;
- мінеральні ;
- бактеріальні.
ІV. Інтерактивна вправа ( Робота в групах ):
І група – мінеральне живлення
ІІ група – види добрив
ІІІ група – значення грунту в житті рослин
ІV група - роль живих істот у процесах ґрунтоутворення
V. Рефлексія .
Учитель демонструє гілки, які були заздалегідь поставлені учнями в розчин чорнила.
Завдання 1
Пропонує зробити поздовжній розріз через серцевину даної гілки. Який шар стебла забарвився чорнилом? Зняти з гілки кору й відокремити серцевину. Розглянути їх. Чи не забарвились вони? На основі проведених спостережень зробити висновок «По якій частині стебла пересувається вода з розчиненими в ній мінеральними солями?» ( Висхідний потік речовин)
Завдання 2
Пояснити, чому над знятим кільцем кори стебла утворився наплив. Де утворилися корені на окільцьованій гілці? Пояснити, які речовини використовуються для утворення коренів. По якій частині стебла вони пересуваються? Зробити висновок «По якій частині стебла пересуваються органічні речовини?» (Низхідний потік речовин)
Вчитель наголошує, що переважна частина органічних речовин надходить туди, де відбувається ріст рослин; до молодих стебел, що розвиваються; до листків. Коренів, плодів і насіння. Необхідно також сказати, що частина органічних речовин відкладається про запас у найрізноманітніших органах, про що вони довідаються на подальших уроках.
Знаючи шляхи пересування та відкладання органічних речовин у рослині, можна управляти їх рухом. Наприклад, щоб посилити надходження поживних речовин до плодів і прискорити їх дозрівання, роблять обрізку молодих бічних пагонів у томатів, винограду. Застосовуючи обрізку плодово-ягідних та інших рослин, людина в такий спосіб регулює пересування поживних речовин у рослині, спрямовує їх до тих частин рослини, які забезпечують одержання високого врожаю.
Вчитель пояснює учням шкоду надрізів, що завдаються березам під час збирання соку навесні. Збирання березового соку в лісництвах здійснюється тільки з тих дерев, які призначені для вирубки.
YІ. Підведення підсумків уроку .
Продовжувати підготовку роздавального матеріалу до теми «Стебло». У банки з водою слід поставити гілки дерев та кущів ( бузок, бузина, ліщина, смородина, тополя, верба, осика).
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Поміркуйте
1. Чому на засолених ґрунтах не може рости більшість видів рослин?
2. Як підвищити родючість ґрунту на пришкільній ділянці?
3. Чому, крім мінеральних, у грунт необхідно вносити також і органічні добрива?