Тема. Мрії здійснюються
(за поезіями Лесі Українки "Мрії", "Як дитиною, бувало")
Мета: - розповісти учням про дитинство Лесі Українки, з’ясувати роль батьків і родини у вихованні поетеси, дослідити, коли і як сформувалися провідні риси її характеру, познайомити з першими поезіями маленької Лесі, підготувати дітей до сприйняття поетичних творів поетеси;
- виразно читати та аналізувати поезії, розвивати уяву, логічне мислення, уважність, розвивати навички виразно читання ліричних творів, вміння характеризувати образ ліричної героїні поезій, визначати художні засоби, з"ясувати їх роль у поезіях;
- виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним, як і Леся Українка.
Обладнання: підручники з української літератури, інтерактивна дошка, фото Лесі Українки, заготовки для створення віночків
Хід уроку
І. Організаційний момент
ВІРШОВАНЕ ПРИВІТАННЯ…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дитинство… Це прекрасна пора сподівань та здійснення мрій. І як добре, коли у кожної дитини є мрія!
Як це чудово, коли у дітей такі дитячі мрії ! Мрійте, доки вони не здійсняться, адже мрія – це не просто нова машинка чи сучасний ноутбук.
Ні, це щось більше, це те, заради чого варто жити!
Я – мама, і, як усі батьки намагаюсь здійснювати мрії своїх дітей. Але нещодавно, переглядаючи сюжет про мрії дітей, які зовсім недавно виїхали із зони бойових дій, покинули рідні домівки, дехто, навіть, своїх батьків,від побаченого у мене краялося серце. Пропоную і вам подивитися це відео.
(Перегляд відео)
Мрії цих дітей відрізняються від ваших . Вони вже встигли на своєму маленькому віку побачити жахіття війни, тому мріють про мир, чисте небо, яскраве сонечко. А ще не хочуть чути материнського плачу і страшної стрілянини.
Тому я сьогодні пропоную провести незвичайний урок - урок-оберіг.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Мрії здійснюються (за поезіями Лесі Українки "Мрії", "Як дитиною, бувало")
Сьогодні
ознайомимося (з біографією, творчістю)
ми прочитаємо (вірші)
визначимо (як розкривається поетеса у
своїх віршах)
створимо (віночки- обереги)
До віночку вплітали різноманітні квіти, а всього в одному вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка у ньому щось символізувала: троянда - кохання; біла лілія - символ чистоти, волошка - простота ромашка - мир, ніжність, кохання; калина - символ краси та дівочої вроди, символ України.
А ще український вінок дуже любила Леся Українка, про яку піде сьогодні мова. Збереглося багато її фотографій у віночку.
- Кожен етап уроку – це квітка з Лесиного віночка. Виконаємо завдання – прикріпимо квітку. Все необхідне є на ваших партах.
IV. Сприйняття нового матеріалу
Розповідь про Лесю Українку
Слово вчителя:
Повідомлення учнів у вигляді спогадів про життя Лесі Українки.
1-й учень.
2-й учень.
3-й учень.
4-й учень.
5-й учень.
Родина була великою. Ось так згадує Лесю її сестра – Ольга:
Леся була молодшою від мене. але з дитинства була бойовим
дівчиськом, верховодила навіть у хлоп'ячому гурті. Вона мала чудові
здібності, оволоділа 10 мовами, історією, літературою.
Пам'ятаю, як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала на фортепіано, сама навіть писала музику.
6-й учень.
Вчитель.
Ні! Я жива!
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
Перегляд відеозапису про Лесю Українку
Найкраще поетеса розкриє власний внутрішній світ у своїх творах.
Дихальні вправи
- загасіть подихом свічку;
- загасіть подихом чотири свічки;
- загасіть подихом свічки на вашому святковому торті.
Робота над текстом поезії «Мрії»
Виразне читання ланцюжком поезії «Мрії».
Бесіда:
- Чому вірш називається "Мрії?
- Які мрії ліричної героїні? Давайте разом складемо «Асоціативне гроно», яке допоможе нам розібратися в цьому.
«Асоціативне гроно»
дивне
принци, королівни
Мрії казка (неповторність дитинства)
завжди перемагати
- Які риси характеру поетеси відображені у поезії?
- До чого закликає поетеса?
- Яка головна думка цього вірша? Зачитайте ті рядки твору, в яких вона проголошується.
Випишіть художні засоби
епітети |
любі роки, надзвичайний, дивний вік, горді переможці |
метафори |
душа бажала, укриті таємницею, розум очаровали, погляд спускався |
- Яка роль художніх засобів у творі? (Завдяки їм поетеса передає найтонші особливості своїх дитячих мрій)
- Від чого залежить здійснення мрії?
Робота над текстом поезії «Як дитиною, бувало»
Виразне читання ланцюжком поезії «Як дитиною, бувало»
Словничок:
епіграма — невеличкий вірш, що висміює когось.
Бесіда:
- На які частини можна умовно поділити поезію?
( 1- фізичний біль дитини;
2 — незламність духу)
Лірична героїня — забуває гордість
боїться образити сміхом
схильна до прощення
- В яких словах вміщено головну думку поезії? Зачитайте.
Головна думка: "Щоб не плакать, я сміялась; плачу я, щоб не сміятись" (протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні)
Римування.
Лихо – тихо
Признавалась – сміялась
Драма – епіграма
Піддаватись – сміятись
V. Підсумок уроку
Діти складають і зачитують свої цейтони
2.Рефлексія
3.Заключне слово вчителя
Мені хочеться, щоб ваші мрії здійснились, а особливо мрії тих дітей, які сьогодні потерпають від обставин, які склалися в нашій державі. Сподіваюсь, що створені вами віночки, у які ви вплели свої сподівання на краще, стануть оберегами і допоможуть здійснитися усім дитячим мріям.
VI.Оцінювання.
VII.Домашнє завдання.
Звучить пісня «Дитячі мрії» Лесі Горової
Діти прикріплюють до віночка на дошці різнокольорові стрічки
На дошці прикріплена заготовка віночка і такі ж заготовки на партах у дітей. На певному етапі уроку ми кріпимо квітку.