12 жовтня о 18:00Вебінар: Медіаграмотність на уроках української мови: фейки, перевірка інформації та створення медіапроєктів

Урок - підсумок у 5 класі з української літератури

Про матеріал
Урок - підсумок у 5 класі з української літератури Мета: • навчальна: повторити й поглибити знання про українських письменників, їхні твори; збагатити словниковий запас учнів; • розвивальна: розвивати навики самостійної роботи, пам'ять, логічне мислення, уміння застосовувати набуті знання на практиці; • виховна: виховувати любов до художньої літератури; повагу до її творців; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: повторення, урок-аукціон.
Перегляд файлу

1

 

Урок - підсумок  у 5 класі з української літератури

 

Мета:

  • навчальна: повторити й поглибити знання  про українських письменників, їхні твори; збагатити словниковий запас учнів;
  • розвивальна: розвивати навики самостійної роботи, пам'ять, логічне мислення, уміння застосовувати набуті знання на практиці;
  • виховна: виховувати любов до художньої літератури; повагу до її творців; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку: повторення, урок-аукціон.

Обладнання: виставка книжок художньої літератури, портрети майстрів художнього слова, творчість яких вивчалася в 5 класі, чорний ящик з призами, гонг, дерев'яний молоток, секундомір.

Епіграф уроку

Є у мене товариші вірні - книжки добрії.

(М. Грушевський)

Перебіг уроку

I. Організаційний момент                             

II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Сьогодні у нас останній урок з української літератури у 5 класі. Протягом року ми з вами подорожували сторінками підручника, знайомлячись з відомими митцями українського слова і їх творами. Заглиблювались у долю героїв, сумували й раділи разом з ними. 

Одних героїв хотілося наслідувати, мріяли про таких товаришів.  А інших персонажів засуджували за ганебні вчинки.

  Поповнювали свої знання  про героїчне минуле рідного краю, його традиції, звичаї. Вчилися цінувати дружбу, щирі стосунки, взаємовиручку. Захоплювалися красою рідної землі.

       Прийшов час перевірити, чи навчилися ви відчувати серцем красу художнього слова, чи зрозуміли щирі слова справжніх геніїв української літератури, чи залишились у вашій пам’яті герої, яких ви встигли полюбити. Отже, починаємо…

III. Актуалізація опорних знань

  А чи знаєте ви, що таке аукціон? Давайте звернемося до словника іншомовних слів.

  Читання статті в словнику.

Аукціон (від лат. Аnctio - збільшення) – продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну.

Ви можете спитати, а що спільного між уроком української літератури й аукціоном? Справа в тому, що сьогодні у нас не зовсім звичний урок. Це буде урок - аукціон знань.  Ви всі активні учасники торгів, але переможцями стануть ті учні, які  люблять читати.

IV. Основний зміст уроку

1. Гра «Аукціон знань»

Перед вами чорний ящик, у якому знаходяться призи. Це книги  письменників , з творчістю яких ви познайомилися в 5 класі. Купуючи питання і правильно на них відповідаючи, ви повинні визначити,  твори яких саме авторів знаходяться в чорному ящику. Придбати ці книги зможе той, хто отримає  найбільшу кількість карток, на яких буде проставлена певна сума. Як же заробити ці  «гроші»?

За питаннями – підказками потрібно здогадатися, про якого автора

йде мова. А потім, правильно  відповідаючи на питання, заробити суму, яка дасть змогу отримати книгу - приз. Кожне питання має певну ціну.

2. Починаємо торги.

Хто хоче купити запитання (тобто  дати правильну відповідь на нього) ?

  Вчитель задає питання і  рахує: «Один», знову читає питання й оголошує: «Два». Якщо «покупець»  піднімає руку, йому надається слово. Відповіді можна доповнювати, уточнювати іншому учневі, за це теж додаються бали.

Лот №1 Питання - підказки (І. Я. Франко)

1. Він був дуже здібним: за 2 роки навчився читати українською, німецькою та польською мовами. (5 б.)

  2. Особливе місце у творчості письменника посідають твори для дітей.

(3 б.)

  3. Навчаючись у гімназії, зібрав чималу бібліотеку - майже 500 книжок.

(1 б.)

  Якщо учні після першого питання визначили письменника, то отримують 5 балів, якщо ні - вчитель дає ще питання - підказки.

  Після того, як учні  впізнали письменника, переходимо до питань за творчістю.

Питання за творчістю 

1. Учасники по черзі називають твори Франка. Учитель після кожної назви повільно рахує. Якщо під час рахування ніхто з присутніх не може  більше згадати жодного твору (повторювати не можна), то переможцем вважається той, хто останнім назвав твір. Нагорода – 5 б.

  2. Упізнай героя твору « Фарбований Лис»

(по 1 б. кожне питання)

А. Жив собі в однім лісі…, хитрий - прехитрий.

Б. Якийсь дивний і страшний звір, синій - синій, з препоганим запахом…

В. У тій хвилі де не взявся… Він ще вчора був добрий знайомий нашого Микити…

Г… вистригла йому три жменьки волосся з- поміж очей та пустила на вітер, щоб так і переполох розвіявся…

3. Назвіть усіх персонажів казки «Фарбований Лис». (Оцінюється, як і перше питання).

Лот № 2   Питання - підказки (В. Симоненко)

  1. Він зростав без батька, його замінив хлопчикові рідний дід Федір
    (5 б.);
  2. Закінчив школу з золотою медаллю, потім навчався на факультеті журналістики  Київського університету (3 б.);
  3. Був відмінником, проте серед оцінок була одна двійка за твір (1 б.)

Питання за творчістю

1. Цей твір він написав  за одну ніч, а вже наступного дня читав його сину Олесеві як першому критику. (5б.)

              На відповідь 30 секунд. (Використовуємо секундомір і гонг).

  2. Упізнай героя твору «Цар Плаксій та Лоскотон».

А. Голова його - мов бочка,

Очі – ніби кавуни.

 Б. Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі , наче пух.

 В. Лютий посіпака,

Віроломний, як змія…

 Г. Хоч Макака був бридкий,

А вона ще гірша…

3. Чому В. Симоненко вирішив написати казку про плаксу й веселуна?

(5 б.)

Лот № 3 Питання - підказки (В. Королів – Старий)

1. Народився на Полтавщині, справжнє прізвище Королів (5 б.)

2. Через складну політичну ситуацію в країні переїхав до Чехословаччини (5 б.)

3. Написав твір про пригоди міфічної істоти, яку могли бачити тільки добрі люди (1 б.)

Питання за творчістю

1. Назвати твори митця для дітей (5 б.)

2. Упізнай героя твору «Хуха - Моховинка».

А. Вона була добра, лагідна, плоха, звичайненька, слухняна, роботяща.

Б. Старий, мудрий та досвідчений…

В. Вона була гарнесенька, білява,з блакитними очицями й відразу сподобалась Моховинці.

Г. Він знесилів, задубів і ,почуваючи, що йому  надходить кінець, голосно молився.

3. Назвіть усі добрі вчинки Моховинки (5 б.)

Лот № 4 Питання - підказки (Є. Гуцало)

1. Народився в учительській сім’ї: батько викладав українську мову й літературу, мама- хімію та біологію (5 б.)

2. Війна почалася, коли хлопчику було 4 роки (3 б.)

3. З-під його пера вийшло понад сто книжок (1 б.)

Питання за творчістю

1. Тема багатьох творів письменника - це… (5 б.)

2. «Пригадай зміст твору» - гра за  оповіданням «Лось».

А. Лось був старий та бувалий самець, він уже звик до …, у який потрапив із тайги, звик до … та до того, що його підгодовують.

Б. Коли пролунав … , то лось ще деякий час продовжував бігти вперед, а потім спіткнувся, ніби натрапив на корч.

В. Вони й не помітили, як до них підійшов рідний…

Г. Шпичак давно вистежував за тим лосем, він його помітив одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли вони взялися визволяти  його з…

 3. Чому лось остерігався не тільки вовків, а й людей? (5 б.)

Лот № 5 Питання - підказки ( М. Вінграновський)

1.  Відомий український письменник, кіноактор і кінорежисер. (5 б.)

2. Навчався в інституті кінематографії, а потім працював на Київській кіностудії. ( 3 б.)

3. Йому присуджено Державну премію України ім. Т. Шевченка за твори для дітей. (1 б.)

Питання за творчістю

1. Як називається твір М. Вінграновського, в якому розповідається про дружбу тринадцятирічного хлопчика з дикою твариною? (5 б.)

2. Гра «Вгадай героя за підказкою».

А. Це дика тварина, хижак, усе життя водив зграю. Його проклинали конюхи та пастухи.

Б.  Тринадцятирічний хлопчик. Його батько - голова колгоспу.

В. Дуже не любить Сіроманця, копає на нього ями по лісосмугах.

Г.  Цього хлопчика Сіроманець врятував від смерті.

3. Чим Андрійко схожий на Сашка? (5 б.)

V. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

Аукціон закінчено. Усі питання продані.  Рахуємо свої «гроші» і отримуємо заслужені нагороди. (Оцінки й книжки - призи з чорного ящика)

Виставлення й аргументування оцінок.

VI. Повідомлення домашнього завдання

Ознайомитися зі списком творів для позакласного читання.

doc
Додано
12 липня
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку