Тема: Солі, їх визначення, назви, значення та застосування
Мета уроку:
Навчальна. Ознайомити учнів зі складом солей, їх назвами, вивчити алгоритм складання назв солей, з'ясувати, яке значення мають солі в житті людини; вивчити фізичні властивості солей та поширення їх у природі.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати творчі здібності.
Виховна. Виховання колективізму, екологічне виховання.
Обладнання. Солі: NaCI, CuSO4× 5H2O, СаСОз, вода, хімічні склянки, скляні палички, дослід «Вирощування водоростей».
Структура уроку:
І. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з Вами продовжимо вивчення складних неорганічних сполук. Але перш за все треба з'ясувати, чи засвоїли ми матеріали попередніх уроків.
(Учитель пропонує розподілити записані на дошці формули в 3 колонки: оксиди, основи, кислоти).
МgО, СаСОз, НСI, NaOH, SO2, H2SO4, Мg(ОН)2, NaCI, P2O5, Fe(OH)3.
(Стукіт в двері. Заходить поштар і передає лист).
Діти, на адресу нашого кабінету хімії прийшов лист. Цікаво, звідки він? На зворотній адресі дивна назва — Соляндія. Давайте прочитаємо його.
Вчитель (читає лист). Дорогі 8-класники! Прочули ми, жителі Соляндії, про ваші успіхи у вивченні науки хімії та й вирішили запросити вас до нашої країни.
Справа в тому, що в нас склалась надзвичайна ситуація: деякі жителі заснули і ми ніяк не можемо їх розбудити. А в них же стільки справ! Наш чаклун не може сам упоратися з цим лихом.
То ж просимо Вас допомогти. З вдячністю, солі натрію.
Ну що, діти, допоможемо розбудити солі?
А щоб відправитися в країну Соляндію, треба пройти тест на готовність до роботи, адже шлях туди непростий — через пустелю оксидів, гори основ та річку кислот.
(Учні проводять тестування, перевіряють відповіді на дошці).
1. Речовина CuO — це:
а) оксид;
б) основа;
в) кислота.
2. Гідроксид натрію — це основа:
а) розчинна;
б) нерозчинна.
3. До амфотерних оксидів належить:
а) NaOH;
б) Са(ОН)2;
в) А1(ОН)з.
4. З яким металом не буде взаємодіяти хлоридна
кислота:
а) Сu;
б) Мg;
в) Zn.
5. Яка речовина утвориться при взаємодії металів
з киснем:
а) оксид;
б) основа;
в) кислота.
6. Валентність кислотного залишку у ортофосфатній кислоті:
а) 2;
б) 3;
в) 1.
Ну що, всі справилися із завданням? Тоді в дорогу.
II. Вивчення нового матеріалу.
До країни Соляндії вже недалеко. Але що це? Здається, хтось подає знак нам зупинитися.
Та це ж річка кислот! Подивіться, це ж на плоту сама хлоридна кислота. Хлоридна кислота (учень з емблемою). Хто це без мого дозволу пролітає над моїми володіннями? І куди це ви мандруєте? (Діти відповідають). А, знаю, знаю. Сама доклала чимало зусиль, щоб народились ці солі. А хіба ви не пам'ятаєте? Якщо хочете продовжити свій шлях, виконайте моє завдання.
Завдання. Допишіть рівняння реакції.
а) Cu + HCI
б) Мg + НСI
в) Сa + НCI
г) Fe(II)+HCI
д) АI + НСI
Ой, молодці, тепер ви будете пам'ятати, що саме я народжую солі, які мають кислотний залишок СІ-. Не забувайте їх та передайте їм вітання.
(По ходу подорожі діти в зошиті заповнюють таблицю).
Кислота
|
Назва солей
|
Приклади солей |
||
|
|
Na |
Сa |
АI |
Хлоридна НСI Карбонатна H2CO3 Сульфатна H2SO4, Ортофосфатна H3PO4
|
Хлориди Карбонати Сульфати Ортофосфати
|
NaCI |
CaCI2 |
АІСI3 |
Здається, нас знову зупиняють. Хто б це міг бути?
Сульфатна кислота.
Я — кислота сульфатна, Зовсім не ароматна, Я злюча і активна. Я скрізь — і тут, і там. Метали розгадаю, Оксиди розчиняю, Основи, стережіться, я вже тут. Ось і зустрілися, любі мої, і куди це ви поспішаєте? Щось сумніваюсь я, що ви багато всього знаєте. А чи вмієте ви заповнювати схеми, розв'язувати творчі завдання? Якщо так — пропущу через повітряний коридор, а якщо ні...
Завдання. Напишіть три рівняння реакцій взаємодії сульфатної кислоти з різними речовинами, а результат щоб був одна і та ж речовина.
Mg + H2SO4
MgO + H2SO4 MgSO4
Mg(OH)2 + H2SO4
А ви справді розумні діти. Я вам трішки допоможу розібратися із солями. Мої солі — сульфати, бо всі вони мають кислотний залишок SO42- (сульфат-іон).
Не забувайте про це. Щасливої дороги.
Здається все, на обрії — країна Соляндія. Як же ми будемо розпізнавати там жителів?
(Діти пропонують впізнавати за формулами).
• Які ознаки солей? Чим утворені ці сполуки? (Металом і кислотним залишком).
А чи не можемо ми знайти серед формул речовин формули солей? (Виконується завдання: знайди формули солей: СаСI2, MgSO4, Мg(ОН)2, СaCOз, Na2O, AIPO4, NaCI, K2SO4, NaOH, РCIз).
Ось бачите, нам легко буде зустрічатись із жителями Соляндії, бо ми їх знаємо в обличчя. Залишиться познайомитись з їх іменами. Але будемо орієнтуватися на місці вже в країні Соляндії.
(Виходить учень у білому одязі, на грудях — знак NaCI та кристал солі).
NaCI. Добрий день, любі друзі. Чекаємо вас з нетерпінням. Я — президент країни Соляндії. На виборах минулого року мене було обрано на повторний термін. Чому?
Я — звичайна кухонна сіль. Що в ній може бути незвичайного? Кожен з вас знає, що мене звуть хлорид натрію, я добре розчинний у воді та утворюю кристали кубічної форми. Сіль — обов'язкова складова морського організму, в тілі дорослої людини міститься більше 200 г хлориду натрію, з яких 45 г розчинено в крові. Недостача солі в їжі згубно впливає на здоров'я. Вважають, що масова загибель наполеонівських солдат при їх відступі від Москви була обумовлена нехваткою солі в їжі.
У древніх народів нерідко бували війни із-за соляних джерел. У римлян жодне жертвоприношення не обходилось без солі. А римські легіонери часів Цезаря частину платні отримувати сіллю.
Сіль заміняла гроші багатьом народам. В Китаї в XIII ст., як свідчить Марко Поло, із кам'яної солі виготовляли монети. Ви, мабуть, не знаєте, що сіль буває не лише білого, але й синього кольору, червоного, зеленого. Що це все про себе? Ходімо, я вас познайомлю з жителями нашої країни. Ось вони. Знайомтеся.
(Відкривається дошка. На ній малюнки будиночків з написами «Хлориди», «Карбонати», «Сульфати»).
Солі зараз відпочивають. А деякі роками не відкривають очей. Чули ми: ви знаєте, що таке солі.
(Діти дають визначення).
Отож, розбудіть їх. Запишіть формули солей.
(Учні працюють за варіантами).
I в. Записати формули хлоридів.
II в. Записати формули карбонатів.
NaCI. Справилися, отже не забули і про валентність металів, і про валентність кислотних залишків. Залишилось познайомитись з ними.
(Виконується лабораторний дослід «Фізичні властивості солей»).
Назва |
Формула NaCI, СаСОз |
Колір |
Агрегатний стан |
Розчинність у воді |
|
|
|
|
|
Висновок: різні за кольором, розчинні та нерозчинні у воді тверді речовини.
(Входить CaCOз — крейда).
СаСОз. Як приємно, що не відмовили, прибули до нас. Є у нас друзі, які не хочуть прокидатись. Здається їм, що вони нікому не потрібні. От якби ви назвали їх та розповіли про їх велику користь, то, можливо, сталося б диво.
(Діти виконують завдання: назвіть речовини).
Iв. СaСI2, АІРО4,FeSO4,CuSO4, Ca(NO3)2
IIв. Fe2(SO4)3, МgСI2, CaCОз, FeS, NaNO3
• Які основні правила треба пам'ятати, називаючи солі? (Вказувати валентність елемента).
Давайте, діти, розбудимо солі, розкажемо про їх користь.
(Розповідь про солі).
Нітрат натрію. Чилійська селітра сьогодні відійшла в історію. А сто років тому про неї говорили багато. На величезних просторах республіки Чилі простягається похмура пустеля Атакама. Вона тягнеться на сотці кілометрів. На перший погляд — це звичайнісінька пустеля, але в неї є одна особливість: під тонким шаром піску залягають потужні поклади нітрату натрію, або натрової селітри, її хотіли використати для виробництва пороху. Терміново спорядили експедицію, щоб доставити в Європу заокеанський продукт, але весь вантаж довелось викинути в море: для виробництва пороху необхідна була калієва селітра. Але історія з чилійською селітрою не закінчилась. Виявилось, що вона є цінним азотним добривом.
Карбонат кальцію. Я — одна з найпоширеніших сполук на Землі. Мінерали на основі СаСОз вкривають близько 400 млн. км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник — усе це СаСОз. Крейда — це не тільки школярська крейда та зубний порошок, її використовують у паперовій і гумовій промисловості як наповнювач. Мармур використовують для скульптурних робіт, а з менш цінного виготовляють електротехнічні щити. Вапняками мостять дороги, за допомогою вапняків зменшується кислотність грунту:
Ціанистий калій. Я — дуже отруйна сіль, хоч вигляд мій зовсім невинний. Я необхідний для добування золота і срібла з руд, для добування багатьох органічних речовин. А ще мене додають у сталь — це додає її поверхні великої міцності.
NaHСO3 - а я належу, до кислих солей, бо я —продукт неповного заміщення гідрогену кислоти атомами металу. Хіміки звуть мене гідрокарбонат натрію, але відомий я вам, як сода — звичайна, питна. Розчин питної соди використовують в медицині для зниження кислотності шлункового соку, для полоскання горла при ангіні.
Розчин питної соди — складова частина заряду пінного вогнегасника. При використанні вогнегасника сода взаємодіє з сірчаною кислотою. Виділяється велика кількість вуглекислого газу, який і утворює велику піну.
СаСОз. О, диво. Наші друзі прокинулися. Дякуємо вам, діти Землі. Сподіваємось, що вам було цікаво подорожувати. Віримо, що ми потрібні вам, землянам. Будемо вірно вам служити: і вдома, і в полі, і в школі. А на згадку — подарунок «Морські водорості», вирощені нашими жителями.
Учитель. Час нам вирушати додому.
III. Закріплення.
1. Гра «Третій зайвий».
а) NaCI, Mg(OH)2, FeSO4,АIРО4;
б) СаСОз, NaCI, NaNO3, NaF;
в) MgSO4, СаСОз, KNO3.
2. Гра «Утвори пару». З частинок треба скласти формули солей.
Fe, SO4, Na, К, СІ, РО4, І, Са, СОз, BОз, Zn, Мg.
IV. Висновки.
Солі — складні речовини, утворені атомами металу та кислотного залишку. Тверді речовини є розчинні і нерозчинні.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Дослід «Морські водорості».
Приготувати 50% силікату натрію. Налити його в хімічну склянку місткістю 500мл на половину об'єму. На дно склянки кидаємо кристалики солей: СoСI2× 6H2O, AICI3× 6H2O, CuSO4 ×5H2O, FeCI3 × 6H2O, FeSO4× 7Н2O, MgCI2× 6Н2O. Через деякий час виростають чудові водорості різного кольору: Co — рожеві, Сu — блакитні, Fe(II) — темно-зелені, Fe(III) — бурі, АI і Мg — безбарвні.
1