Урок - подорож до країни Солей.

Про матеріал
Урок - подорож у країну солей допоможе учням краще познайомитися з даним класом сполук, та дізнатися багато корисної інформаціі.
Перегляд файлу

Тема: Солі, їх визначення, назви, значення та застосування

Мета уроку:

Навчальна. Ознайомити учнів зі складом солей, їх назвами, вивчити алгоритм     складання назв солей, з'ясувати, яке значення мають солі в житті людини; вивчити фізичні властивості солей та поширення їх у природі.

Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати творчі здібності.

Виховна. Виховання колективізму, екологічне ви­ховання.

Обладнання. Солі: NaCI, CuSO4× 5H2O, СаСОз, во­да, хімічні склянки, скляні палички, дослід «Виро­щування водоростей».

                                    Структура уроку:

І. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація нав­чальної діяльності.

Сьогодні ми з Вами продовжимо вивчення склад­них неорганічних сполук. Але перш за все треба з'ясувати, чи засвоїли ми матеріали попередніх уроків.

(Учитель пропонує розподілити записані на дошці формули в 3 колонки: оксиди, основи, кисло­ти).

МgО, СаСОз, НСI, NaOH, SO2, H2SO4, Мg(ОН)2, NaCI, P2O5, Fe(OH)3.

  • А чому деякі речовини ви не записали в жод­ну з колонок? (Не відповідають основам, окси­дам, кислотам).
  • А що ж це за речовини такі? Де ми їх зустріча­ли? (Солі)

(Стукіт в двері. Заходить поштар і передає лист).

Діти, на адресу нашого кабінету хімії прийшов лист. Цікаво, звідки він? На зворотній адресі дивна назва — Соляндія. Давайте прочитаємо його.

Вчитель (читає лист). Дорогі 8-класники! Прочу­ли ми, жителі Соляндії, про ваші успіхи у вивченні науки хімії та й вирішили запросити вас до нашої країни.

Справа в тому, що в нас склалась надзви­чайна ситуація: деякі жителі заснули і ми ніяк не можемо їх розбудити. А в них же стільки справ! Наш чаклун не може сам упоратися з цим лихом.

То ж просимо Вас допомогти. З вдячністю, солі натрію.

Ну що, діти, допоможемо розбудити солі?

А щоб відправитися в країну Соляндію, треба пройти тест на готовність до роботи, адже шлях ту­ди непростий — через пустелю оксидів, гори основ та річку кислот.

(Учні проводять тестування, перевіряють відповіді на дошці).


1. Речовина CuO — це:

а) оксид;

б) основа;

в) кислота.

2. Гідроксид натрію — це основа:

а) розчинна;

б) нерозчинна.

3. До амфотерних оксидів належить:

а) NaOH;

б) Са(ОН)2;

в) А1(ОН)з.

4. З яким металом не буде    взаємодіяти хлоридна
кислота:

а) Сu;

б) Мg;

в) Zn.

5. Яка речовина утвориться при взаємодії металів
з киснем:

а) оксид;

б) основа;

в) кислота.

6. Валентність кислотного залишку у ортофосфатній кислоті:

а) 2;

б) 3;

в) 1.


Ну що, всі справилися із завданням? Тоді в дорогу.

II. Вивчення нового матеріалу.

До країни Соляндії вже недалеко. Але що це? Здається, хтось подає знак нам зупинитися.

Та це ж річка кислот! Подивіться, це ж на плоту сама хлоридна кислота. Хлоридна кислота (учень з емблемою). Хто це без мого дозволу пролітає над моїми володіннями? І куди це ви мандруєте? (Діти відповідають). А, знаю, знаю. Сама доклала чимало зусиль, щоб наро­дились ці солі. А хіба ви не пам'ятаєте? Якщо хоче­те продовжити свій шлях, виконайте моє завдання.


   Завдання. Допишіть рівняння реакції.

а) Cu + HCI

б) Мg + НСI

в) Сa + НCI

г) Fe(II)+HCI

д) АI + НСI

Ой, молодці, тепер ви будете пам'ятати, що саме я народжую солі, які мають кислотний залишок СІ-. Не забувайте їх та передайте їм вітання.

(По ходу подорожі діти в зошиті заповнюють таб­лицю).

 

Кислота

 

 

 

 

 

 

Назва

солей

 

Приклади солей

 

 

 

 

Na

Сa

АI

Хлоридна НСI

Карбонатна H2CO3

Сульфатна

H2SO4,

Ортофосфатна

H3PO4

 

Хлориди

Карбонати

Сульфати

Ортофосфати

 

NaCI

CaCI2

АІСI3

 

Здається, нас знову зупиняють. Хто б це міг бути?

Сульфатна кислота.

Я кислота сульфатна, Зовсім не ароматна, Я злюча і активна. Я скрізь — і тут, і там. Метали розгадаю, Оксиди розчиняю, Основи, стережіться, я вже тут. Ось   і   зустрілися, любі мої, і куди це ви поспішаєте? Щось сумніваюсь я, що ви багато всь­ого знаєте. А чи вмієте ви заповнювати схеми, розв'язувати творчі завдання? Якщо так — пропу­щу через повітряний коридор, а якщо ні...

Завдання.   Напишіть   три   рівняння   реакцій взаємодії сульфатної кислоти з різними речовина­ми, а результат щоб був одна і та ж речовина.
    Mg + H2SO4 

MgO + H2SO4  MgSO4

Mg(OH)2 + H2SO4 

А ви справді розумні діти. Я вам трішки допомо­жу розібратися із солями. Мої солі — сульфати, бо всі вони мають кислотний залишок SO42- (сульфат-іон).

Не забувайте про це. Щасливої дороги.

Здається все, на обрії — країна Соляндія. Як же ми будемо розпізнавати там жителів?

(Діти пропонують впізнавати за формулами).

• Які ознаки солей? Чим утворені ці сполуки? (Металом і кислотним залишком).

А чи не можемо ми знайти серед формул речо­вин формули солей? (Виконується завдання: знай­ди формули солей: СаСI2, MgSO4, Мg(ОН)2, СaCOз, Na2O, AIPO4, NaCI, K2SO4, NaOH, РCIз).

Ось бачите, нам легко буде зустрічатись із жите­лями Соляндії, бо ми їх знаємо в обличчя. Зали­шиться познайомитись з їх іменами. Але будемо орієнтуватися на місці вже в країні Соляндії.

(Виходить учень у білому одязі, на грудях — знак NaCI та кристал солі).

NaCI. Добрий день, любі друзі. Чекаємо вас з не­терпінням. Я — президент країни Соляндії. На ви­борах минулого року мене було обрано на повтор­ний термін. Чому?

Я — звичайна кухонна сіль. Що в ній може бу­ти незвичайного? Кожен з вас знає, що мене звуть хлорид натрію, я добре розчинний у воді та утворюю кристали кубічної форми. Сіль — обов'язкова складова морського організму, в тілі дорослої людини міститься більше 200 г хлориду натрію, з яких 45 г розчинено в крові. Недостача солі в їжі згубно впливає на здоров'я. Вважають, що масова загибель наполеонівських солдат при їх відступі від Москви була обумовлена нехваткою солі в їжі.

У древніх народів нерідко бували війни із-за со­ляних джерел. У римлян жодне жертвоприношення не обходилось без солі. А римські легіонери часів Цезаря частину платні отримувати сіллю.

Сіль заміняла гроші багатьом народам. В Китаї в XIII ст., як свідчить Марко Поло, із кам'яної солі ви­готовляли монети. Ви, мабуть, не знаєте, що сіль бу­ває не лише білого, але й синього кольору, червоно­го, зеленого. Що це все про себе? Ходімо, я вас поз­найомлю з жителями нашої країни. Ось вони. Знайомтеся.

(Відкривається дошка. На ній малюнки буди­ночків з написами «Хлориди», «Карбонати», «Суль­фати»).

Солі зараз відпочивають. А деякі роками не відкривають очей. Чули ми: ви знаєте, що таке солі.

(Діти дають визначення).

Отож, розбудіть їх. Запишіть формули солей.

(Учні працюють за варіантами).

I в. Записати формули хлоридів.

II в. Записати формули карбонатів.

  1. в. Записати формули сульфатів.
  2. в. Записати формули ортофосфатів у табли­цю.

NaCI. Справилися, отже не забули і про ва­лентність металів, і про валентність кислотних за­лишків. Залишилось познайомитись з ними.

(Виконується лабораторний дослід «Фізичні влас­тивості солей»).       

  1. Дослідіть фізичні властивості виданих солей.
  2. Дослідить розчинність солей у воді.
  3. Заповніть таблицю.

Назва

Формула NaCI, СаСОз

Колір

Агрегатний стан

Розчинність у воді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: різні за кольором, розчинні та нероз­чинні у воді тверді речовини.

(Входить CaCOз — крейда).

СаСОз. Як приємно, що не відмовили, прибули до нас. Є у нас друзі, які не хочуть прокидатись. Здається їм, що вони нікому не потрібні. От якби ви назвали їх та розповіли про їх велику користь, то, можливо, сталося б диво.


(Діти виконують завдання: назвіть речовини).

Iв. СaСI2, АІРО4,FeSO4,CuSO4, Ca(NO3)2

IIв. Fe2(SO4)3, МgСI2, CaCОз, FeS, NaNO3

• Які основні правила треба пам'ятати, називаю­чи солі? (Вказувати валентність елемента).

Давайте, діти, розбудимо солі, розкажемо про їх користь. 

 (Розповідь про солі).

Нітрат натрію. Чилійська селітра сьогодні відійшла в історію. А сто років тому про неї гово­рили багато. На величезних просторах республіки Чилі простягається похмура пустеля Атакама. Вона тягнеться на сотці кілометрів. На перший погляд — це звичайнісінька пустеля, але в неї є одна особ­ливість: під тонким шаром піску залягають потужні поклади нітрату натрію, або натрової селітри, її хотіли використати для виробництва пороху. Терміново спорядили експедицію, щоб доставити в Європу заокеанський продукт, але весь вантаж до­велось викинути в море: для виробництва пороху необхідна була калієва селітра. Але історія з чилійською селітрою не закінчилась. Виявилось, що вона є цінним азотним добривом.

Карбонат кальцію. Я — одна з найпоширеніших сполук на Землі. Мінерали на основі СаСОз вкрива­ють близько 400 млн. км2 земної поверхні. Крейда, мармур,   вапняк, черепашник    усе  це   СаСОз. Крейда — це не тільки школярська крейда та зуб­ний порошок, її використовують у паперовій і гу­мовій промисловості як наповнювач. Мармур вико­ристовують для скульптурних робіт, а з менш цінного виготовляють електротехнічні щити. Вапня­ками мостять дороги, за допомогою вапняків змен­шується кислотність грунту:

Ціанистий калій. Я — дуже отруйна сіль, хоч вигляд мій зовсім невинний. Я необхідний для добу­вання золота і срібла з руд, для добування багатьох органічних речовин. А ще мене додають у сталь — це додає її поверхні великої міцності.

NaHСO3 - а я належу, до кислих солей, бо я —продукт неповного заміщення гідрогену кислоти атомами металу. Хіміки звуть мене гідрокарбонат натрію, але відомий я вам, як сода — звичайна, пит­на. Розчин питної соди використовують в медицині для зниження кислотності шлункового соку, для по­лоскання горла при ангіні.

Розчин питної соди — складова частина заряду пінного вогнегасника. При використанні вогнегас­ника сода взаємодіє з сірчаною кислотою. Виділяється велика кількість вуглекислого газу, який і утворює велику піну.

СаСОз. О, диво. Наші друзі прокинулися. Дя­куємо вам, діти Землі. Сподіваємось, що вам було цікаво подорожувати. Віримо, що ми потрібні вам, землянам. Будемо вірно вам служити: і вдома, і в полі, і в школі. А на згадку — подарунок «Морські водорості», вирощені нашими жителями.

Учитель. Час нам вирушати додому.

III. Закріплення. 

1.   Гра «Третій зайвий».

а)  NaCI, Mg(OH)2, FeSO4,АIРО4;

б)  СаСОз, NaCI, NaNO3, NaF;

в)  MgSO4, СаСОз, KNO3.

2.   Гра «Утвори пару». З частинок треба скласти формули солей.

Fe, SO4, Na, К, СІ, РО4, І, Са, СОз, BОз, Zn, Мg.

IV.  Висновки.

Солі — складні речовини, утворені атомами ме­талу та кислотного залишку. Тверді речовини є роз­чинні і нерозчинні.

V.   Підсумок уроку.

VI.  Домашнє завдання.

Дослід «Морські водорості».

Приготувати 50% силікату натрію. Налити його в хімічну склянку місткістю 500мл на половину об'єму. На дно склянки кидаємо кристалики солей: СoСI2× 6H2O, AICI3× 6H2O, CuSO4 ×5H2O, FeCI3 × 6H2O, FeSO4× 7Н2O, MgCI2× 6Н2O. Через деякий час виростають чудові водорості різного кольору: Co — рожеві, Сu — блакитні, Fe(II) — темно-зелені, Fe(III) — бурі, АI і Мg — безбарвні.

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку