Урок узагальнення та систематизації знань з української мови за 4 клас
Мета: виявити рівень сформованості пізнавальної активності учнів 4 класу, їх готовність до навчання в старшій школі;
систематизувати та узагальнити знання, здобуті в початковій школі;
прищеплювати інтерес до вивчення мови, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Клас: 4
Тема: ДО ВЕРШИНИ ЗНАНЬ
Мета: виявити рівень сформованості пізнавальної активності учнів 4 класу, їх готовність до навчання в старшій школі;
систематизувати та узагальнити знання, здобуті в початковій школі;
прищеплювати інтерес до вивчення мови, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Форма уроку: урок - подорож
Обладнання: мультимедійний проектор, картки з текстами.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Організаційний момент.
2. Повідомлення теми, мети уроку.
* Майже чотири роки тому батьки привели вас до гімназії і поставили на вузьку стежину, що веде до вершини знань
* Цей шлях був нелегким, були труднощі, болісні падіння, але перша вершина майже подолана – ви закінчуєте початкову школу.
* І зараз я вам пропоную пройти цей шлях ще раз, успішно демонструючи свої знання.
* А йти ми будемо стежиною від привалу до привалу.
* Отже, сьогодні на уроці ми відправляємося у похід на вершину знань.
* Що для туриста – альпініста може бути гарним, як не погода - тепла, сонячна
* Найкращі альпіністи будуть отримувати оцінки – сонечка. Чим більше сонечок , тим вища оцінка.
* Тож, до роботи!!!
Запис у зошиті: дата, класна робота, тема.
ІІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. «Розминка»
* Що називаємо мовою? мовленням?
* Якою синтаксичною одиницею послуговується людина в процесі мовлення? (речення)
* Що спільного та відмінного між словом та реченням.
* Яка найменша мовна одиниця? (звук)
* Скільки букв? (33), звуків? (38)
* Назвіть голосні звуки (а, о, у, е, и, і).
* Скільки частин мови? Назвіть їх.
2. Перший привал «Орфографія» ( один учень біля дошки )
Словниковий диктант. Взаємоперевірка (робота в парах)
Аеродром, восени, щодня,будь ласка, до побачення, портрет , механік, напам’ять, шістдесят, юннат, республіка, посередині.
3. Другий привал «Фонетика»
Записати фонетичною транскрипцією:
1 учень – довкілля, Україна;
2 учень – середовище, оновлення.
3 учень – спочатку виписати слова, в яких букви ю, я, ї позначають один звук, а потім – два звуки.
4. Третій привал «Будова слова. Словотвір»
Розібрати слова за будовою і дібрати до них спільнокореневі слова:
1 учень – весняного;
2 учень – українська ;
5. Робота з текстом
* Прослухайте уважно текст.
* З’ясуйте, якій події (даті) він присвячений.
* Доберіть до тексту заголовок.
* Яка тема, головна думка тексту?
Учитель читає текст
Щороку, у третю суботу квітня, коли наша планета Земля вже готова до весняного оновлення, в Україні святкують День довкілля. Головною метою цього свята є поліпшення стану навколишнього середовища У цей день проводяться заходи по збереженню природи. Мешканці міст і сіл садять дерева й кущі, ліквідують стихійні звалища сміття, упорядковують території парків, скверів та алей, розчищають водойми.
День довкілля в Україні майже співпадає з трагічною датою 26 квітня. Кожен громадянин повинен пам’ятати, що саме в цей день сталася аварія на Чорнобильській атомній електростанції. Безперечно, наслідки катастрофи – одна з найголовніших проблем довкілля, як в нашій країні, так і за її межами. І громадський обов’язок кожного з нас – пам’ятати й всіляко сприяти оздоровленню природи, що нас оточує.
Треба жити в єдності з природою, берегти її багатства. І чудові краєвиди завжди милуватимуть людське око.
* Отже, якій події присвячено текст?
* Що знаєте про День довкілля?
* А чи всі згодні, що це текст? Чому? (Речення пов’язані між собою за змістом, мають тему та основну думку, будову)
* Знайдіть зачин, основну частину, кінцівку.
* Який заголовок можна дібрати?
* Яка тема та основна думка ?
6. Четвертий привал «Морфологія»
3 учні біля дошки
Виписати з тексту:
1 ряд – по п’ять іменників,
2 ряд – по п’ять прикметників,
3 ряд – по п’ять дієслів.
* Які ще частини мови є в тексті? Записати по два приклади.
7. П’ятий привал «Синтаксис»
Синтаксичний розбір речення:
І чудові краєвиди завжди милуватимуть людське око.
( Просте, розповідне, неокличне)
8. Творче завдання
Скласти правила для туристів по збереженню навколишнього середовища.
Учні зачитують вголос
ІІІ. Підсумок уроку
Досягли вершини, молодці!!
ІV. Оцінювання