Урок - подорож :
« Знай свої права дитино»
Підготувала :
Класний керівник
8 класу
Пахолік Н. М.
Тема : «Знай свої права дитино»
Мета:
- прищеплювати почуття гідності та поваги до прав та свобод людини ;
- розширити знання про декларовані в Конституції України права, свободи та обов’язки людини і громадянина , про органи державної влади України ;
- сприяти розвитку правової культури;
- вчитись швидко аналізувати проблему;
- виховувати почуття патріотизму, поваги до рідних, однокласників, учителів,формувати активну громадську позицію.
Вступне слово :
Права людини – це певні можливості особи , що необхідно для її існування та розвитку в певних конкретно-історичних умовах, об’єктивно визначаються досягнутим рівнем розвитку людства і мають бути загальними і рівними для всіх людей. Юридично закріпленні права людини забезпечують людині можливість мати , користуватися, розпоряджатися благами, цінностями .
Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права.
Дитя моє! Бог дав тобі життя,
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі, маленький громадянин,
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження, від іменин-
Він твій, цей світ широкий за вікном,
Ти на життя і щастя право
Під золото-блакитними знаменом
Своєю Української Держави.
Ми зібрались сьогодні для того, щоб поговорити про права дітей,тобто про ваші права.
Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того , що права людини слід захищати?( учні висловлюють думку ).
Давайте пригадаємо трохи історії.
Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку людина не мала жодних прав, якщо неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів. Тривав час діяв неписаний закон « Хто сильний, той і правий». Але виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захист й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
1. Кожна дитина має право на ім'я.
Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».
Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та побатькові.
Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
Як маленьке немовля
У світ двері відчиня.
То дарують йому слово,
Слово це – його … (ім'я).
(Той, хто відгадав, про яке право йде мова, прикріплює на дошці табличку: ПРАВО НА ІМ`Я).
2. Право на здоров'я та медичну допомогу.
- Відпочинок дуже важливий для організму.
Якщо ж погано стало нам,
Батьки заб'ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
(Прикріплюється табличка: ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ).
3. Право на любов і піклування.
Право на любов і піклування.
Сім'я – це слово дороге.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
Сім'я – це родина,
У родині – дитина.
А для України –
Сім'я головна.
4. Право на повноцінне харчування.
У сім'ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров'я, і навчання.
- Як ви думаєте, про яке право розповіли діти?
(Прикріплюється табличка: ПРАВО НА ПОВНОЦІННЕ ХАРЧУВАННЯ).
5. Право на відпочинок і дозвілля.
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
(Хвилина відпочинку – проведення гри-розминки).
- Відпочили? Всі веселі? От чудово. А тепер до праці знову.
- Яке право ми щойно використали?
(Прикріплюється табличка: ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК І ДОЗВІЛЛЯ).
6. Право на освіту.
Змалку кохайтесь в освіті,
Змалку розширюйте ум,
Бо доведеться у світі
Всяких назнатися дум.
- Дитина має право на освіту
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким з дитинства мрієш буть.
(Прикріплюється табличка: ПРАВО НА ОСВІТУ).
Для того , щоб краще запам’ятати давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.
Вчитель проводить вікторину і по черзі описує негативні ситуації, в які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація 2
Мауглі не вміє говорити людською мовою -- лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 3
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
(Учитель відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.
Ситуація4
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 5
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 6
Опікун Гаррі Поттера Ситуація 6
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
(Учитель відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.)
Учитель:
перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Перевірка сприйняття і засвоєння дітьми матеріалу:
Давайте проведемо гру :
«Чи знаєш ти зміст Конвенції про права дитини?»
(«Так» - плескати в долоні, «Ні» - тупотіти ніжками.)
1. Усі діти мають право на любов і піклування.
2. Кожна дитина має право їсти тільки: гамбургери.
3. Усі діти рівні у своїх правах.
4. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
5. Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона цього схоче.
6. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
7. Усі діти мають право на освіту.
8. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
9. Діти мають право висловлювати свої погляди.
10. Кожна дитина має право відмовитися від обіду.
11. Усі діти мають право на медичну допомогу.
12. Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.
13. Особлива турбота – дітям-інвалідам.
Сьогодні ми з вами вивчили , які права мають діти . А чи знаєте ви ,які маєте обов’язки. Давайте пригадаємо.
Обов’язки :
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.
1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих.
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
Підсумок .
Ось і закінчилася наша подорож знай свої права дитино. Я впевнена, що ви дізналися багато повчального і корисного для себе.
Хочеш людиною справжньою стати,
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувати завжди і всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди!