Тема. Ти - людина, значить маєш права і свободи.
Мета дидактична: ознайомити учнів з основними принципами у сфері прав людини і громадянина, що містяться в Загальній Декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини та Конституції України; навчити пояснювати поняття «права і свободи людини»;
Мета розвиваюча: розвивати вміння характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади;аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини.
Мета виховна: формувати фундаментальні цінності, елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.
Обладнання: папір, дошка, маркери, текст ЗДПЛ, тексти Загальній Декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини Конституція України, учнівські зошити, підручник «Правознавство.
Методи: робота в парах, в групах, рольова гра «Брейн-ринг».
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина уроку
Клас ділиться на 4 команди.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Клод Гельвецій казав: «Своєю силою закони зобов’язані правам»Як ви думаєте, чи актуальні ці слова сьогодні? Працювати над цією проблемою будемо протягом уроку на тему: «Ти – людина, значить маєш права і свободи».
Про що очікуєте дізнатися на уроці(очікування учень – секретар заносить на ватман чи дошку)
Завдання 1.
Учитель. Пригадайте, що спільного і в чому відмінність між правом і законом. Кожна команда має право назбирати на терези Феміди якнайбільше доказів(зібравши докази серед членів команди спікер розміщує їх на «терезах Феміди») Кожна людина живе в тій чи іншій державі, має зв'язки з суспільством, в якому вона перебуває. Кожна країна визначає характер взаємозв'язків суспільства та особи, держави і громадянина. Держава як офіційний представник суспільства юридично закріплює, насамперед в Конституції, права та обов'язки людини і громадянина.
Світовий і національний досвід дав можливість встановити ряд основоположних принципів у сфері прав людини і громадянина, які дістали закріплення в Конституції України.
Отже, наша мета сьогодні — ознайомитися з документами, які захищають права людини, і навчитися їх використовувати в конкретних життєвих ситуаціях.
III. Основна частина уроку
1. 1. Що таке права і свободи людини
Завдання 2. Працюючи в парах, пригадайте, що таке права людини та в яких документах вони викладені. Прочитайте фрагмент казки Теодора Гейзеля «Слон і пушинка»(с.44) і обговоріть: чого прагне слоненя Хортон для мешканців містечка Хтоськ? У мультфільмі Хортон обіцяє хтоськам забезпечити три основні права, які будуть визначені пізніше. Допоможіть слоненяткові - складіть перелік трьох основних прав і свобод людини. Порівняйте власні думки з думками авторів підручника. Поділіться ними з класом.
Завдання 3.
В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічаєт поняття «свободи людини». Поміркуйте в групі в чому різниця між цими поняттями і який їх взаємозв’язок з державою? Свої міркування виразіть схематично. ( Підказка на с.45).Схему поясніть. (Зразок схеми. Додаток 1.)
Завдання 4. Працюючи в парах, обговоріть, чи відрізняється за значенням слово «право» у таких судженнях:
1) право громадян на працю гарантовано Конституцією;
2) укладення договору регламентується нормами цивільного
3) одним із предметів, що вивчають студенти, є історія держави і права;
4) міліція - це правоохоронний орган;
5) в усьому світі існують організації із захисту прав людини – правозахисні.
В яких із них, на вашу думку, слово «право» має одне і те саме значення, чому?
2. З історії прав людини. «Брейн-ринг» (готує вчитель з учнями класу, які є членами правознавчого гуртка)
Учитель. Людина — найрозумніша істота, що живе на Землі. Кожна людина від народження отримує всі належні їй права незалежно від національності, майнового стану, віри, кольору шкіри. Особисті права і свободи людини покликані забезпечити її власні життя і потреби.
1-а учениця-ведуча. Сьогоднішній «Брейн-ринг» має на меті розкрити і доповнити наші знання про історію розвитку прав людини, а також їх реальний зміст.
Розпочинаємо нашу гру!
2-а учениця-ведуча. Існує такий вислів: «Хто не знає свого минулого, той не побудує майбутнього». Тож і ми почнемо з пам'яток правової культури українського народу.
1-а учениця-ведуча. Для вирішення якихось справ люди сходились на громадські наради — віче. Продовженням його є звичаєве право. Найбільша збірка давньоруського права, яка мала величезне значення для подальшого розвитку права в Україні, — це «Руська правда».
Питання
1) Хто автор збірника феодальних законів? Скільки існувало редакцій?
2) Дайте характеристику його основним положенням.
(— Автором «Руської правди» був князь Ярослав Володимирович Мудрий, його нащадки змінювали і доповнювали цей документ. На думку багатьох дослідників, існує три редакції.
Коротка — «Суд Ярослава» — найстаріша частина, створена за часів Ярослава Мудрого.
Поширена — «Правда Ярославичів» — доповнення, внесені синами Ярослава Мудрого. Скорочена — «Устав Володимира» — документ, укладений онуком Ярослава Володимиром Всеволодовичем Мономахом.
Основні положення
1. Закріплювалась феодальна власність.
2. Урегульований договір позики не лише на хліб, але й на гроші, мед.
3. Кровна помста замінювалась грошовим штрафом.
4. Смертна кара застосовувалась лише за зраду князя.
5. За дії холопа відповідав сам пан.
6. Судові функції виконували князь, представники адміністрації, церковні органи, вотчинний суд.)
2-а учениця-ведуча. «Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорозького» — документ, який складався зі вступу та 16 статей.
Питання
1) Коли й де був укладений документ та які правові норми він закріплював?
2) У чому полягали особливості цього документа?
(Конституція Пилипа Орлика 1710р. складена в еміграції. Це був договір між шведським королем і «гетьманом без війська, землі й народу». Вона не була втілена в життя, не набула сили закону. Однак цей документ перейнятий ліберальним і демократичним духом. Це була перша українська конституція.
Основні положення
1. Написана латиною та українською мовами.
2. Встановлювала національний суверенітет і визначала кордони держави, гарантувала права людини.
3. Передбачала розподіл виконавчої та законодавчої гілок влади.
4. Гарантувала соціальне забезпечення незахищеним верствам населення.)
1-а учениця-ведуча. 28червня 1996 р. на 5-й сесії Верховної Ради України була прийнята Конституція України — Основний Закон України. В ньому затверджені всі основні права людини в державі.
Питання
Назвіть статті Конституції України, що захищають неповнолітніх громадян. (Ст. З, 27, 29, 34, 35, 41, 49, \ 50, 52, 53,54, 57, 58.)
2-а учениця-ведуча. Міжнародне право — як головнокомандуючий на полі бою, який віддає свої накази Генералам, а не простим солдатам.
У давні часи виникає ідея міжнародного захисту прав людини. До американських і французьких революцій XVIII ст. поняття «права людини» взагалі не існувало.
1-а учениця-ведуча. Деякі законодавчі договірні акти епохи феодалізму дещо обмежували права князя, гетьмана, імператора на користь окремих станів суспільства, а не окремої особи.
Учитель. Сьогодні існують міжнародні організації, які захищають права людини. Одна з них — ООН. 1 3 часу її створення у 1945 р. 24 жовтня було створено ряд фондів. Одним із перших був дитячий фонд.
Питання
1) Який документ прийняла Генеральна Асамблея ООН щодо захисту прав дитини в усьому світі?
2) Коли це сталось?
3) Назвіть її основні положення.
(20листопада 1989р. Генеральна Асамблея ООН одночасно прийняла «Конвенцію про права дитини», 26 січня 1990р. відкрита для підписання. Набула чинності в Україні з 27вересня 1991р.)
Учитель. Крім «Конвенції про права дитини», існують інші міжнародні документи, які захищають права людини.
Знайдіть в підручнику (с.47) назви цих документів.
3. Аналіз тексту Загальної декларації прав людини
Учитель. Звертаємо увагу на зміст документа. За 2 хв. я пропоную учням розподілити права людини на групи за змістом; особисті — синіми чорнилами, політичні — червоним, соціально-економічні — жовтим, культурні — зеленим кольорами.
Але пам'ятайте, що деякі права можуть належати до декількох груп.
Прошу лідерів груп взяти участь у жеребкуванні.
Перевірка та обговорення 4—5 хв. Лідери на великому ватмані окремим кольором позначають ці права.
4. Світова Конституція прав дитини.
Правова задача.
Учитель. Розглянемо наступну ситуацію.
Крик немовляти привернув увагу прибиральниці на вокзалі. Немовля — дівчинка, тепло вдягнена, лежала в картонній коробці на вулиці перед входом до вокзалу. У коробці знайшли записку: «Будь ласка, потурбуйтеся про мене».
Міліція по радіо звернулася до батьків, щоб вони прийшли до міліцейського пункту за дитиною, і викликала лікаря. Але, на жаль, батьки не відгукнулися на звернення.
Життя цієї дівчинки почалося дуже важко.
Давайте спробуємо скласти список усіх можливих потреб цієї маленької дівчинки.
При роботі спочатку кожній групі окремо скласти список можливих потреб дівчинки. Після виконання завдання представник тієї групи, яка раніше впоралася із завданням, записує список потреб на великому аркуші паперу або на дошці, а всім іншим групам потрібно доповнити цей список, тобто дописати ті потреби, яких не зазначила перша група. Далі, в ході обговорення ситуації, пропонуємо наступні запитання.
1. Хто і яким чином повинен задовольнити потреби дівчинки?
2. Коли дитина стане підростати, її потреби зміняться. Якими вони
стануть, коли вона досягне вашого віку?
Учитель. Більшість тих потреб, що ви назвали, є основними правами дитини. Вони викладені у документі, який ми вже згадували сьогодні — у Конвенції про права дитини. Основним правом дитини є право на життя. Життя дитини є недоторканним, дитина має бути захищена від усіх форм насильства — фізичного, психологічного, різних зловживань та грубого ставлення.
Одразу після народження дитина реєструється в спеціальних органах і набуває право на ім'я. Ім'я у людини єдине, хоча у виняткових випадках його можна змінити. Зі своїм іменем людина йде по життю. Це означає, що до дитини треба звертатися тільки на ім'я, будь-яке інше звернення, скажімо, на прізвисько або ще якось, є порушенням права дитини на ім'я. З моменту народження дитина набуває громадянство певної держави. Відібрати громадянство не можна, його можна змінити.
Інша, не менш важлива група прав дитини пов'язана з її життям у сім'ї. Це право на нормальне сімейне життя, на турботу, любов і розуміння з боку батьків.
У Конвенції також закріплені права, які забезпечують кожному з вас вільний розвиток: право на свободу думок, свободу совісті, на освіту, охорону здоров'я.
Цим документом встановлено також правила поводження з дітьми, незалежно від того, звідки вони родом і хто вони.
20 листопада кожного року всі люди відзначають як День захисту прав дитини. Саме 20 листопада 1985 року Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Конвенція про права дитини.
У 1991році цей документ підписала і наша Україна.
Завдання 5.
Працюючи у парах виконайте завдання 5(с.47) та завдання 6 (с.49)
5. Якщо права людини порушені, то куди вона може звернутися
за захистом своїх прав?
Учитель. Ст. 55 Конституції України, де записано, що кожна людина, має право звертатися до суду для захисту своїх прав, а також оскаржувати в суді рішення, дії або бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб. В Україні створено спеціальний орган для захисту прав людини — Уповноважений ВР України з прав людини, до якого мають право звертатися особи у разі порушення їхніх прав.
Комітет з прав людини ООН (був створений в 1977 р., Україна визнала його повноважним в 1990 р.) — якщо людина вичерпала всі можливості судового захисту у своїй країні.
Європейський суд з прав людини почав працювати з 1959 р. і громадяни України одержали можливість звертатись до нього з 1997 р.
Комісар з прав людини Ради Європи — стежить за дотриманням прав людини в державах, що є членами Ради Європи.
Завдання 6. За 1 хв. скажіть ,якщо комусь із ваших однолітків чи особисто вам потрібна допомога, слушна порада щодо ваших прав або ви почуваєтесь у небезпеці, куди звертатися по допомогу? (кожна команда повинна назвати найбільшу кількість захисників прав дітей)
ІІІ Узагальнення матеріалу.
Завдання 7. 1) Обговоріть у загальному колі: як ви тепер розумієте, чому Хортон говорить: «Хай менша за око мурашки вона, все ж є особистість!»? Яким буде суспільство, якщо кожен і кожна погодяться з тим, що права людини дуже важливі? Чи може це бути здійснено?
2) Сформулюйте та запишіть власний висновок про значення захисту прав людини і громадянина в Україні.
ІV.Оцінювання учнів
V. Домашнє завдання.
Усім учням класу: Подумайте і дайте відповідь: що таке права людини? Що таке свободи людини? Які групи прав людини вам відомі? Кого називають людиною? Які права дитини ви знаєте? (матеріал підручника с.44-49.)
Індивідуальні завдання: 1. Складіть «абетку прав і свобод людини», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи. Зафіксуйте результат своєї роботи в зошиті.
2. Виберіть на власний розсуд одну зі статей Конвенції ООН про права дитини і зобразіть малюнком зміст цієї статті. Покажіть свій малюнок класу і поясніть, як ви розумієте це право.
3. Прочитайте статті 1-5 Конвенції ООН про права дитини. За змістом цих статей складіть план виступу перед молодшими школярами.
Схема. Поняття «право», «свобода» Додаток 1.
гарантує ДЕРЖАВА забезпечує
охороняє
ч е р е з з а к о н и
1