Урок до тижня права: "Ти - людина, значить маєш права і свободи"

Про матеріал
Мета дидактична: ознайомити учнів з основними принципами у сфері прав людини і громадянина, що містяться в Загальній Декларації прав людини, Конвен¬ції ООН про права дитини та Конститу¬ції України; навчити пояснювати поняття «права і свободи людини»; Мета розвиваюча: розвивати вміння характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади;аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини. Мета виховна: формувати фундаментальні цінності, елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.
Перегляд файлу

Тема. Ти  - людина, значить маєш права і свободи.

Мета дидактична: ознайомити учнів з основними принципами у сфері прав людини і громадянина, що містяться в  Загальній Декларації прав людини, Конвен­ції ООН про права дитини та Конститу­ції України; навчити пояснювати поняття «права і свободи людини»;

Мета розвиваюча: розвивати вміння характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади;аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини.

Мета виховна: формувати фундаментальні цінності, елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.

Обладнання: папір, дошка, маркери, текст ЗДПЛ, тексти Загальній Декларації прав людини, Конвен­ції ООН про права дитини Конституція України, учнівські зошити, підручник «Правознавство.

Методи: робота в парах, в групах, рольова гра «Брейн-ринг».

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I.    Організаційна частина уроку

Клас ділиться на 4 команди.

II.   Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Клод Гельвецій казав: «Своєю силою закони зобов’язані правам»Як ви думаєте, чи актуальні ці слова сьогодні? Працювати над цією проблемою будемо протягом уроку на тему: «Ти – людина, значить маєш права і свободи».

 Про що очікуєте дізнатися на уроці(очікування учень – секретар заносить на ватман чи дошку)

Завдання 1.

Учитель. Пригадайте, що спільного і в чому відмінність між правом і законом. Кожна команда має право назбирати  на терези Феміди якнайбільше доказів(зібравши докази серед членів команди спікер розміщує їх на «терезах Феміди») Кожна людина живе в тій чи іншій державі, має зв'язки з суспільством, в якому вона пере­буває. Кожна країна визначає ха­рактер взаємозв'язків суспільства та особи, держави і громадянина. Дер­жава як офіційний представник сус­пільства юридично закріплює, на­самперед в Конституції, права та обов'язки людини і громадянина.

Світовий і національний досвід дав можливість встановити ряд осново­положних принципів у сфері прав людини і громадянина, які дістали закріплення в Конституції України.

Отже, наша мета сьогодні — ознайо­митися з документами, які захища­ють права людини, і навчитися їх використовувати в конкретних жит­тєвих ситуаціях.

III. Основна частина уроку

1.   1. Що таке права і свободи людини

Завдання 2. Працюючи в парах, пригадайте, що таке права людини та в яких документах вони викладені. Прочитайте фрагмент казки Теодора  Гейзеля «Слон і пушинка»(с.44) і обговоріть: чого прагне слоненя Хортон для мешканців містечка Хтоськ? У мультфільмі Хортон обіцяє хтоськам забезпечити три основні права, які будуть визначені пізніше. Допоможіть слоненяткові - складіть перелік трьох основних прав і свобод людини. Порівняйте власні думки з думками авторів підручника. Поділіться ними з класом.

Завдання 3.

В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічаєт поняття «свободи людини». Поміркуйте в групі в чому різниця між цими поняттями і який їх взаємозв’язок з державою? Свої міркування виразіть схематично. ( Підказка на с.45).Схему поясніть. (Зразок схеми. Додаток 1.)

Завдання 4. Працюючи в парах, обговоріть, чи відрізняється за значенням слово «право» у таких судженнях:

1)   право громадян на працю гарантовано Конституцією;

2)   укладення договору регламентується нормами цивільного

3)   одним із предметів, що вивчають студенти, є історія держави і права;

4)   міліція - це правоохоронний орган;

5) в усьому світі існують організації із захисту прав людини – правозахисні.

 В яких із них, на вашу думку, слово «право» має одне і те саме значення, чому?

 

   2. З історії прав людини. «Брейн-ринг» (готує вчитель з учнями класу, які є членами правознавчого гуртка)

Учитель. Людина — найрозумні­ша істота, що живе на Землі. Кожна людина від народження отримує всі належні їй права незалежно від на­ціональності, майнового стану, віри, кольору шкіри. Особисті права і свободи людини покликані забез­печити її власні життя і потреби.

1-а учениця-ведуча. Сьогод­нішній «Брейн-ринг» має на меті розкрити і доповнити наші знання про історію розвитку прав людини, а також їх реальний зміст.

Розпочинаємо нашу гру!

2-а учениця-ведуча. Існує та­кий вислів: «Хто не знає свого ми­нулого, той не побудує майбутньо­го». Тож і ми почнемо з пам'яток правової культури українського на­роду.

1-а учениця-ведуча. Для ви­рішення якихось справ люди сходи­лись на громадські наради — віче. Продовженням його є звичаєве пра­во. Найбільша збірка давньорусько­го права, яка мала величезне значен­ня для подальшого розвитку права в Україні, — це «Руська правда».

Питання

1)   Хто автор збірника феодальних законів? Скільки існувало ре­дакцій?

2)   Дайте характеристику його ос­новним положенням.

(— Автором «Руської правди» був князь Ярослав Володимирович Мудрий, його нащадки змінювали і доповнювали цей документ. На дум­ку багатьох дослідників, існує три редакції.

Коротка — «Суд Ярослава» — найстаріша частина, створена за часів Ярослава Мудрого.

  Поширена — «Правда Ярославичів» — доповнення, внесені синами Ярослава Мудрого.   Скорочена — «Устав Володими­ра» — документ, укладений онуком    Ярослава    Володимиром Всеволодовичем Мономахом.

Основні положення

1.    Закріплювалась феодальна влас­ність.

2.    Урегульований договір позики не лише на хліб, але й на гроші, мед.

3.    Кровна помста замінювалась грошовим штрафом.

4.    Смертна кара застосовувалась лише за зраду князя.

5.    За дії холопа відповідав сам пан.

6.    Судові функції виконували князь, представники адмініст­рації, церковні органи, вотчин­ний суд.)

2-а учениця-ведуча. «Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорозького» — документ, який складався зі вступу та 16 ста­тей.

Питання

1)   Коли й де був укладений доку­мент та які правові норми він закріплював?

2)   У чому полягали особливості цього документа?

(Конституція Пилипа Орлика 1710р. складена в еміграції. Це був договір між шведським королем і «гетьманом без війська, землі й народу». Вона не була втілена в життя, не набула сили закону. Однак цей документ перейня­тий ліберальним і демократичним ду­хом. Це була перша українська кон­ституція.

Основні положення

1.    Написана латиною та україн­ською мовами.

2. Встановлювала національний суверенітет і визначала кордони держави, гарантувала права лю­дини.

3.    Передбачала розподіл виконав­чої та законодавчої гілок влади.

4.  Гарантувала соціальне забезпе­чення незахищеним верствам населення.)

1-а учениця-ведуча. 28черв­ня 1996 р. на 5-й сесії Верховної Ра­ди України була прийнята Консти­туція України — Основний Закон  України. В ньому затверджені всі основні права людини в державі.

Питання

Назвіть статті Конституції України, що захищають неповнолітніх громадян. (Ст. З, 27, 29, 34, 35, 41, 49, \ 50, 52, 53,54, 57, 58.)

2-а учениця-ведуча. Міжнародне право — як головнокомандуючий на полі бою, який віддає свої накази Генералам, а не простим солдатам.

У давні часи виникає ідея міжнародного захисту прав людини. До американських і французьких революцій XVIII ст. поняття «права лю­дини» взагалі не існувало.

1-а учениця-ведуча. Деякі за­конодавчі договірні акти епохи фео­далізму дещо обмежували права князя, гетьмана, імператора на користь окремих станів суспільства, а не окремої особи.

Учитель. Сьогодні існують міжнародні організації, які захищають  права людини. Одна з них — ООН. 1 3 часу її створення у 1945 р. 24 жовтня було створено ряд фондів. Одним із перших був дитячий фонд.

 Питання

1)    Який документ прийняла Гене­ральна Асамблея ООН щодо за­хисту прав дитини в усьому світі?

2)    Коли це сталось?

3)    Назвіть її основні положення.

(20листопада 1989р. Генеральна  Асамблея ООН одночасно прийняла «Конвенцію про права дитини», 26 січня 1990р. відкрита для підписання.  Набула чинності в Україні з 27верес­ня 1991р.)

Учитель. Крім «Конвенції про права дитини», існують інші міжна­родні документи, які захищають права людини.

Знайдіть в підручнику (с.47) назви цих документів.

3.    Аналіз тексту Загальної декларації прав людини

Учитель. Звертаємо увагу на зміст документа. За 2 хв. я пропоную уч­ням розподілити права людини на групи за змістом; особисті — синіми чорнилами, політичні червоним, соціально-економічні — жовтим, культурні — зеленим кольорами.

Але пам'ятайте, що деякі права мо­жуть належати до декількох груп.

Прошу лідерів груп взяти участь у жеребкуванні.

Перевірка та обговорення 4—5 хв. Лідери на великому ватмані окре­мим кольором позначають ці права.

4. Світова Конституція прав дитини.

 Правова задача. 

Учитель. Розглянемо наступну ситуацію.

Крик немовляти привернув увагу при­биральниці на вокзалі. Немовля дівчин­ка, тепло вдягнена, лежала в картонній коробці на вулиці перед входом до вокза­лу. У коробці знайшли записку: «Будь ласка, потурбуйтеся про мене».

Міліція по радіо звернулася до батьків, щоб вони прийшли до міліцейського пункту за дитиною, і викликала лікаря. Але, на жаль, бать­ки не відгукнулися на звернення.

Життя цієї дівчинки почалося дуже важко.

Давайте спробуємо скласти спи­сок усіх можливих потреб цієї ма­ленької дівчинки.

При роботі спочатку кожній групі ок­ремо скласти список можливих по­треб дівчинки. Після виконання зав­дання представник тієї групи, яка раніше впоралася із завданням, записує список потреб на великому аркуші паперу або на дошці, а всім іншим групам потрібно доповнити цей список, тобто до­писати ті потреби, яких не зазначи­ла перша група. Далі, в ході обгово­рення ситуації, пропонуємо наступні запитання.

1. Хто і яким чином повинен за­довольнити потреби дівчинки?

2. Коли дитина стане підростати, її потреби зміняться. Якими вони

стануть, коли вона досягне вашого віку?

Учитель. Більшість тих потреб, що ви назвали, є основними права­ми дитини. Вони викладені у доку­менті, який ми вже згадували сьо­годні — у Конвенції про права дити­ни. Основним правом дитини є право на життя. Життя дитини є недотор­канним, дитина має бути захищена від усіх форм насильства — фізично­го, психологічного, різних зловжи­вань та грубого ставлення.

Одразу після народження дитина реєструється в спеціальних органах і набуває право на ім'я. Ім'я у люди­ни єдине, хоча у виняткових випад­ках його можна змінити. Зі своїм іменем людина йде по життю. Це означає, що до дитини треба зверта­тися тільки на ім'я, будь-яке інше звернення, скажімо, на прізвисько або ще якось, є порушенням права дитини на ім'я. З моменту народжен­ня дитина набуває громадянство пев­ної держави. Відібрати громадянство не можна, його можна змінити.

Інша, не менш важлива група прав дитини пов'язана з її життям у сім'ї. Це право на нормальне сімей­не життя, на турботу, любов і розу­міння з боку батьків.

У Конвенції також закріплені пра­ва, які забезпечують кожному з вас вільний розвиток: право на свободу думок, свободу совісті, на освіту, охорону здоров'я.

Цим документом встановлено та­кож правила поводження з дітьми, незалежно від того, звідки вони ро­дом і хто вони.

20 листопада кожного року всі люди відзначають як День захисту прав дитини. Саме 20 листопада 1985 року Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Конвенція про права дитини.

У 1991році цей документ підпи­сала і наша Україна.

Завдання 5.

Працюючи у парах виконайте завдання 5(с.47) та завдання 6 (с.49)

 

5. Якщо права людини порушені, то куди вона може звернутися

за захистом своїх прав?

Учитель. Ст. 55 Конституції України, де запи­сано, що кожна людина, має право звертатися до суду для захисту своїх прав, а також оскаржувати в суді рі­шення, дії або бездіяльність органів державної влади, місцевого само­врядування, їх посадових та службо­вих осіб. В Україні створено спе­ціальний орган для захисту прав людини — Уповноважений ВР Ук­раїни з прав людини, до якого ма­ють право звертатися особи у разі порушення їхніх прав.

Комітет з прав людини ООН (був створений в 1977 р., Україна визна­ла його повноважним в 1990 р.) — якщо людина вичерпала всі можли­вості судового захисту у своїй країні.

Європейський суд з прав людини почав працювати з 1959 р. і грома­дяни України одержали можливість звертатись до нього з 1997 р.

Комісар з прав людини Ради Євро­пи — стежить за дотриманням прав людини в державах, що є членами Ради Європи.

Завдання 6. За 1 хв. скажіть ,якщо комусь із ваших однолітків чи особисто вам потрібна допомога, слушна порада щодо ваших прав або ви почуваєтесь у небезпеці, куди звертатися по допомогу? (кожна команда повинна назвати найбільшу кількість захисників прав дітей)

ІІІ Узагальнення матеріалу.

Завдання 7. 1) Обговоріть у загальному колі: як ви тепер розумієте, чому Хортон говорить: «Хай менша за око мурашки вона, все ж є особистість!»? Яким буде суспільство, якщо кожен і кожна погодяться з тим, що права людини дуже важливі? Чи може це бути здійснено?

2) Сформулюйте та запишіть власний висновок про значення захисту прав людини і громадянина в Україні.

ІV.Оцінювання учнів

V. Домашнє завдання.

Усім учням класу: Подумайте і дайте відповідь: що таке права людини? Що таке сво­боди людини? Які групи прав людини вам відомі? Кого називають людиною? Які права дитини ви знаєте? (матеріал підручника с.44-49.)

Індивідуальні завдання: 1. Складіть «абетку прав і свобод людини», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи. Зафіксуйте результат своєї роботи в зошиті.

2.  Виберіть на власний розсуд одну зі статей Конвенції ООН про права дитини і зобразіть малюнком зміст цієї статті. Покажіть свій малюнок класу і поясніть, як ви розумієте це право.

3.  Прочитайте статті 1-5 Конвенції ООН про права дитини. За зміс­том цих статей складіть план виступу перед молодшими школярами.

Схема. Поняття «право», «свобода»                                        Додаток 1.

 

 

 

 

        гарантує                                   ДЕРЖАВА                                  забезпечує

 

 

                                                                         охороняє

 

                                             ч е р е з   з а к о н и

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку