Урок - пошук."Найтяжча кара звалася життям" (за романом "Маруся Чурай" Л.Костеко)

Про матеріал

Урок -пошук - це тип уроку, на якому учні покажуть свої знання, здобуті самостійно та на уроках історії. Під час уроку діти будуть висловлювати своє бачення проблем, піднятих у творі, а також виховувати в собі риси патріота.

Перегляд файлу

Урок української літератури

Урок – пошук. «Найтяжча кара звалася життям…» (за романом «Маруся Чурай» Ліни Костенко) (11 клас)

Мета:ознайомити учнів зі змістом роману, розглянути історичну основу, простежити сюжетну канву, відпрацювати навички аналізу образів літературних героїв, з’ясувати філософічність і психологізм твору; простежити та проаналізувати долі героїв Ліни Костенко та Лесі Українки(«Лісова пісня»); розвивати логічне мислення. мовлення, пам'ять, увагу, уяву; виховувати повагу до історичного минулого, кращі людські якості.

Обладнання:текст роману, слайди уривків, портрет Ліни Костенко,  Марусі Чурай, записи українських пісень, які приписують Марусі Чурай, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок-пошук.

                     Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Оголошення теми і мети уроку.

Життя іде, і все без коректур,

 і час летить, не стишує галопу..

Ми незчулися,як останнім часом зникли найвищі цінності. Що оберігалися законом і вірою. В інформаційний вакуум часу раптом увірвався вітер часу-все тут закрутилося і перемішалося: правда, вигадка і чорні споруди напівправди. Ми почали прозрівати, чітко усвідомлюючи своє місце в історії планети. Адже 50-мільйонний народ має право на визнання серед країн світу.

Чимало сіячів виходило на нову українську літературу, кидаючи в родючу землю зерна віри, надії, любові. Великий Ярослав створив Софію Київську, І.Мазепа увіковічнив образ неньки України в неперевершених храмах барокового стилю - і таких постатей в історії України сотня, а, може, й більше.

Особливе місце в могутньому поступі нашого народу належить жінкам. Саме про безсмертність особистості-дівчину з легенди Марусю Чурай сучасної авторки Ліни Костенко, завдяки якій ця постать буде вічною ми з вами і будемо говорити

- Тож записуємо тему уроку: Урок – пошук.«Найтяжча кара звалася життям…» (за романом «Маруся Чурай» Ліни Костенко).

 

- Епіграфом до нашого уроку ми візьмемо слова з роману:

Ця дівчина не просто так, Маруся. Це-голос наш. Це-пісня. Це-душа.

Хіба то дівки? То ж таки ледащо, усе б співала. Боже упаси! 

                                   Ліна Костенко «Маруся Чурай»

(Учні записують тему та епіграф до уроку)

  • Уважно подивіться на епіграф до уроку, що ви помітили незвичайного в епіграфі?(Епіграф складається з діаметрально протилежних думок про Марусю Чурай. Отже, ми з вами маємо з’ясувати, яка ж вона Маруся Чурай, яке її місце у творі?

ІІІ.Робота над темою уроку:

 Клас поділяється на 3 групи; історики,біографи, літературознавці.

 -    «Про наші битви – на папері голо…» Чиї це слова?(Богдана Хмельницького).

 -    Що вам відомо про часи Марусі Чурай?(Повідомлення групи «історики»).

 -    Які події лягли в основу твору? Чому саме цей період обрала авторка(«Біографи»-  кінець  хрущовської відлиги)

 -    Чи випадковим був вибір Ліни Костенко?

 -    Яка подія лежить в основі конфлікту?(Зрада Гриця, відчай Марусі, смерть хлопця та суд над Марусею)

 -    На якому образі зробила акцент авторка?

 -    Хто така Маруся Чурай? Чи багато ми знаємо про неї?

 -    (Виступ «Літературознавців»)

 -    А якою ж постає Маруся Чурай у романі? Як про неї говорять герої і як вона сама про щось розмірковує, ми зараз із вами прослідкуємо, мандруючи сторінками роману.

 -   Діти переглянувши ще раз сторінки твору, що тепер можна сказати про історію, народні  пісні?(Твір складається з 9 розділів; починається з розв’язки, причому несподіваної і страшної через що тяжіє до новелістичного жанру, а розташування частин у не хронологічному порядку тільки збільшує напругу, загострює цікавість)

 -   Як називається жанр даного твору?(роман у віршах)

Роман у віршах - форма епічної і ліро-епічної поезії, що дотримується вимог роману і норм, властивих поетичному зображенню дійсності

 -   (Наведіть приклад роману у віршах світової літератури «Євгеній Онєгін» О.Пушкіна)

 -   Отже, які 2 сюжетні лінії роману?

 

 -   Діти, дайте складемо сенкан до образу Марусі та Гриця.

 -   Діти, прокоментуйте слова Чураївни: «Нерівня душ - це гірше ніж майна»

 -   Отже, всі рідні. Знайомі Марусі і Гриця стверджують, що вони не пара.

 -   Чи погоджуєтесь і ви з цією думкою? Спробуємо відповісти на це питання, згадавши ще одну пару в українській літературі , яка не стала щасливою-Мавка і Луаш із драми-феєрії Лесі Українки «Лісова Пісня».

 -   Отже. Перед нами вічний конфлікт матеріального з духовним, любові та зради.

 

 -   То які ж 3 ряди проблем автор піднімає у творі?(національні, морально-етичні, психологічні). Изображение 027

 

 Три площини духовного виміру: національні, морально-етичні, психологічні.

1.Національна гідність, патріотизм, любов до Батьківщини, зради.

2.Повага до людини, самопожертва, кохання, щирість.

3.Гармонія душі і світу.

 -   Кожен із нас хоча б раз замислювався над тим, для чого людині дано життя.

Отже, ми з вами теж філософи у вузькому розумінні цього слова. Тож прослідкуйте за змістом твору питання: осмислення величі людського духу.

Індивідуальна робота

(Висновок: Велич людського дужу полягає в : незламності, людській гідності, сміливості, боротьбі за своє щастя.)

 

  • То чому ж. на вашу думку, Маруся Чурай не може пробачити Грицеві зради навіть після його щирого каяття? (О.Вайльд: «Любов може простити всі гріхи. Але не гріх проти любові»)
  • Про які 2 любовні трикутники йдеться у творі(Маруся-Гриць-Іскра)(Гриць-Маруся-Галя).
  • Хоч один із цих героїв був по-справжньому щасливий?
  • Що потрібно людині для щастя?
  • Тож, кожна людина повинна мати талант чи талан. Та чи хіба це не одне і те саме?

Талант- рівень освіченості.

Талан-доля, успіх, щастя.

  • Подумайте, що краще мати?
  • А як щодо наших героїв?
  • То чи можуть робити талановиті люди необдумані вчинки?(ні)
  • Робота за схемою таблицею.

Отже, давайте повернемось до епіграфу нашого уроку і спробуємо визначитись із висновком сьогоднішнього уроку.

IV. Підсумок уроку і домашнє завдання

  • Як Маруся стверджує своє право бути Людиною на земля і залишитися вічно?(пише пісні).
  • То в чому ж кара життя Марусі?
  • Завершити речення:

1.Гриць зрадив, бо..

2.Маруся не змогла змиритися з принизливим становищем покинутої дівчини, бо..

3.Маруся керується принципом, що я що я дала Україні?

А що Україна дала Марусі?

А що вам дала Україна?

А що ви їй?

  • Чому у боротьбі за щастя Гриць Бобренко гине, а Маруся продовжує жити?(Тому що вона - втілення доброти та справедливості…)

Отже, хай завжди суттю нашого з вами життя буде творення краси, добра, будьмо чесними, відвертими, «крихкими» до болю, і радості інших, адже для того, щоб багаття, яке раптом яскраво запалало, завчасно не згасло, пам’ятаймо:

Життя іде і все без коректур..

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати,

Єдине, хто не втомлюється-час, а ми живі, нам треба поспішати зробити щось, лишити по собі.

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку