Урок -пошук - це тип уроку, на якому учні покажуть свої знання, здобуті самостійно та на уроках історії. Під час уроку діти будуть висловлювати своє бачення проблем, піднятих у творі, а також виховувати в собі риси патріота.
Урок української літератури
Урок – пошук. «Найтяжча кара звалася життям…» (за романом «Маруся Чурай» Ліни Костенко) (11 клас)
Мета:ознайомити учнів зі змістом роману, розглянути історичну основу, простежити сюжетну канву, відпрацювати навички аналізу образів літературних героїв, з’ясувати філософічність і психологізм твору; простежити та проаналізувати долі героїв Ліни Костенко та Лесі Українки(«Лісова пісня»); розвивати логічне мислення. мовлення, пам'ять, увагу, уяву; виховувати повагу до історичного минулого, кращі людські якості.
Обладнання:текст роману, слайди уривків, портрет Ліни Костенко, Марусі Чурай, записи українських пісень, які приписують Марусі Чурай, інтерактивна дошка.
Тип уроку: урок-пошук.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Життя іде, і все без коректур,
і час летить, не стишує галопу..
Ми незчулися,як останнім часом зникли найвищі цінності. Що оберігалися законом і вірою. В інформаційний вакуум часу раптом увірвався вітер часу-все тут закрутилося і перемішалося: правда, вигадка і чорні споруди напівправди. Ми почали прозрівати, чітко усвідомлюючи своє місце в історії планети. Адже 50-мільйонний народ має право на визнання серед країн світу.
Чимало сіячів виходило на нову українську літературу, кидаючи в родючу землю зерна віри, надії, любові. Великий Ярослав створив Софію Київську, І.Мазепа увіковічнив образ неньки України в неперевершених храмах барокового стилю - і таких постатей в історії України сотня, а, може, й більше.
Особливе місце в могутньому поступі нашого народу належить жінкам. Саме про безсмертність особистості-дівчину з легенди Марусю Чурай сучасної авторки Ліни Костенко, завдяки якій ця постать буде вічною ми з вами і будемо говорити
- Тож записуємо тему уроку: Урок – пошук.«Найтяжча кара звалася життям…» (за романом «Маруся Чурай» Ліни Костенко).
- Епіграфом до нашого уроку ми візьмемо слова з роману:
Ця дівчина не просто так, Маруся. Це-голос наш. Це-пісня. Це-душа.
Хіба то дівки? То ж таки ледащо, усе б співала. Боже упаси!
Ліна Костенко «Маруся Чурай»
(Учні записують тему та епіграф до уроку)
ІІІ.Робота над темою уроку:
Клас поділяється на 3 групи; історики,біографи, літературознавці.
- «Про наші битви – на папері голо…» Чиї це слова?(Богдана Хмельницького).
- Що вам відомо про часи Марусі Чурай?(Повідомлення групи «історики»).
- Які події лягли в основу твору? Чому саме цей період обрала авторка(«Біографи»- кінець хрущовської відлиги)
- Чи випадковим був вибір Ліни Костенко?
- Яка подія лежить в основі конфлікту?(Зрада Гриця, відчай Марусі, смерть хлопця та суд над Марусею)
- На якому образі зробила акцент авторка?
- Хто така Маруся Чурай? Чи багато ми знаємо про неї?
- (Виступ «Літературознавців»)
- А якою ж постає Маруся Чурай у романі? Як про неї говорять герої і як вона сама про щось розмірковує, ми зараз із вами прослідкуємо, мандруючи сторінками роману.
- Діти переглянувши ще раз сторінки твору, що тепер можна сказати про історію, народні пісні?(Твір складається з 9 розділів; починається з розв’язки, причому несподіваної і страшної через що тяжіє до новелістичного жанру, а розташування частин у не хронологічному порядку тільки збільшує напругу, загострює цікавість)
- Як називається жанр даного твору?(роман у віршах)
Роман у віршах - форма епічної і ліро-епічної поезії, що дотримується вимог роману і норм, властивих поетичному зображенню дійсності
- (Наведіть приклад роману у віршах світової літератури «Євгеній Онєгін» О.Пушкіна)
- Отже, які 2 сюжетні лінії роману?
- Діти, дайте складемо сенкан до образу Марусі та Гриця.
- Діти, прокоментуйте слова Чураївни: «Нерівня душ - це гірше ніж майна»
- Отже, всі рідні. Знайомі Марусі і Гриця стверджують, що вони не пара.
- Чи погоджуєтесь і ви з цією думкою? Спробуємо відповісти на це питання, згадавши ще одну пару в українській літературі , яка не стала щасливою-Мавка і Луаш із драми-феєрії Лесі Українки «Лісова Пісня».
- Отже. Перед нами вічний конфлікт матеріального з духовним, любові та зради.
- То які ж 3 ряди проблем автор піднімає у творі?(національні, морально-етичні, психологічні).
Три площини духовного виміру: національні, морально-етичні, психологічні.
1.Національна гідність, патріотизм, любов до Батьківщини, зради.
2.Повага до людини, самопожертва, кохання, щирість.
3.Гармонія душі і світу.
- Кожен із нас хоча б раз замислювався над тим, для чого людині дано життя.
Отже, ми з вами теж філософи у вузькому розумінні цього слова. Тож прослідкуйте за змістом твору питання: осмислення величі людського духу.
Індивідуальна робота
(Висновок: Велич людського дужу полягає в : незламності, людській гідності, сміливості, боротьбі за своє щастя.)
Талант- рівень освіченості.
Талан-доля, успіх, щастя.
Отже, давайте повернемось до епіграфу нашого уроку і спробуємо визначитись із висновком сьогоднішнього уроку.
IV. Підсумок уроку і домашнє завдання
1.Гриць зрадив, бо..
2.Маруся не змогла змиритися з принизливим становищем покинутої дівчини, бо..
3.Маруся керується принципом, що я що я дала Україні?
А що Україна дала Марусі?
А що вам дала Україна?
А що ви їй?
Отже, хай завжди суттю нашого з вами життя буде творення краси, добра, будьмо чесними, відвертими, «крихкими» до болю, і радості інших, адже для того, щоб багаття, яке раптом яскраво запалало, завчасно не згасло, пам’ятаймо:
Життя іде і все без коректур..
Не знаю я, що буде після нас,
В які природа убереться шати,
Єдине, хто не втомлюється-час, а ми живі, нам треба поспішати зробити щось, лишити по собі.
Оцінювання