Урок - повторення по темі "Атмосфера" гра "Хрестики-нулики"

Про матеріал
Матеріал розробки підходить як і для узагальнення знань по темі "Атмосфера", так і для проведення позаурочних заходів з географії для учнів різних класів
Перегляд файлу

Урок-повторення по темі „Атмосфера”

Гра „Хрестики - нулики”

Мета: у ігровій формі корегувати та поглиблювати знання, уміння і навички учнів з теми „ Атмосфера ”; підготувати дітей до написання тематичного оцінювання з цієї теми; навчати використовувати набуті знання у нових ситуаціях; підвищувати інтерес до предмету.

Обладнання: ігрове табло (вивішується на дошку та  кладеться кожній групі на парту), аркуші з зашифрованим написом для кожної групи, емблеми для учасників груп „Хрестики” і „Нулики”.

Правила гри: клас об’єднується на групи „Хрестики” та „Нулики”. Так само, як і в однойменній  грі  треба „скласти” по горизонталі, чи по вертикалі, чи по діагоналі однакові символи на спеціальному табло. Учні обох груп виконують завдання вибраного сектора табло. Група - переможець закриває своїм символом цей сектор.  Наступний сектор вибирає команда – лідер.

 

 

1. Ловись рибка

 

 

2. Заспіваймо, друзі!

 

 

 

3. Мультипліка-

ційний

математичний конкурс

 

4. Задаю загадки,

отримую ...

 

5. У природи немає поганої  погоди

 

 

6. Вустами

 немовляти

 

 

7. Разом читаємо вірш

 

 

 8. Гра „Вірю – не вірю”

 

9. Хто зайвий,  що зайве?

 

1. Ловись рибка

 

І

Р

М

П

Ж

Н

Ю

В

Ш

Є

У

Я

Е

К

І

А

О

О

І

Н

У

А

Р

П

Г

Д

Л

М

Т

Л

Г

Я

А

К

П

О

О

О

У

И

О

А

Є

Я

Н

Г

І

Ю

Д

Ц

Т

С

(Читаючи зліва на право і  вгору та вниз другий та третій рядок можна отримати фразу „ Кліматологія - наука про погоду ”)

 

2. Заспіваймо, друзі! (згадати пісня в яких згадується погода, її явища, пори року)  Команди співають по черзі. Хто проспівав останнім, той і виграв.

 

3. Мультиплікаційний математичний конкурс

Після того як Віні Пух співав бджолам пісеньку ”А я маленька хмарка, я зовсім не ведмідь” він вирішив ближче познайомитися з наукою, яка вивчає погоду. За порадою Пух вирішив звернутися до найрозумнішого мешканця лісу, а саме до Сови. Але оскільки Віні  Пух прийшов удень, то Сова відпочивала і не змогла дати пораду.

Йдучи назад, додому ведмедик зустрів Кролика, який у розмові згадав, що колись вивчав науку метеорологію. І найбільше йому подобалось вирішувати  задачі, що пов’язані з погодою. Віні Пух дуже зацікавився цим питанням. Кролик пообіцяв його навчити. Та Пух зразу ж зазначив, що самостійно, без допомоги найближчих друзів, він навряд чи здолає цю мудрість.

Тож одного вечора, на узліссі зібралися Віні Пух і П’ятачок, Сова, віслючок Іа та Кролик , щоб  вирішити декілька задач.

Кролик запропонував здійснити уявну подорож на повітряній кулі, на висоті 4 кілометри над земною поверхнею. Чи потрібно було б брати з собою теплий одяг,  якщо температура на узліссі становила + 24º С?

П’ятачок зразу відмовився, пояснивши це тим, що він боїться висоти.

Віні Пух сказав, що одяг йому не потрібен, адже у ведмедів дуже тепле хутро. Почухавши за вухом він додав: „Навіть якщо,  там 50 градусів морозу”.

Віслючок Іа міркував практично: „Краще взяти теплі речі і провозити їх дарма, ніж потім замерзнути. У повітрі  все буде зрозуміло”.

„Мені здається, що температура буде не зовсім низькою. Ми, тварини, зможемо її витримати без особливих зусиль”, - задумливо сказала Сова.

(Права Сова. Якщо температура у повітрі буде  0º С, тож  тварини не замерзнуть)

Коли друзі завершували вирішувати перше завдання, на узліссі здійнявся вітер. Так виникла тема для розмови – вітер - постійний та мінливий.

Віні Пух сказав: „ Хоча у моїй голові часто гуляє вітер, і я завжди у всьому сумніваюсь, але я впевнений, що вітер, який дме в Антарктиді називають самум”.

Іа з сумом у голосі повідав „Самий постійний вітер пасат – він дме до екватора. Раніше вітрильникам допомагав плавати в океані”.

П’ятачок бадьоро заявив: „ А я знаю, що з  мусоном теж плавати можна в океані – вдень від берега в океан, а увечері назад додому повертатись”.

Кролик захвилювався: „ Головне, щоб фен не почав віяти з гір, а  то всі рослини на грядках заморозить”.

(Правий Іа. Самум – піщана буря в пустелі, а мусон змінює напрямок по сезонам. Фен – дуже теплий і сухий вітер у горах).

Після вирішення другої задачі, Віні Пух пожалівся на головний біль. П’ятачок здивувався, як може боліти голова, якщо у ній тирса. Сова промовила, що можливо змінюється атмосферний тиск. І друзі вирішили поговорити на цю тему.                                                                                                                            

Сова сказала: „Атмосферний тиск потрібний тільки денним птахам , а я птах нічний. Всім відомо, що тиск тісно пов’язаний із Сонцем. І якщо Сонця немає уночі, то й тиску не буде”.

Віні Пух промовив: „ Коли я літав  на повітряній кульці до бджіл, то дізнався, що чим далі від земної поверхні, тим дихати легше. Там повітря більше”.

П’ятачок радісно прокричав: „Я знаю. Я бачив прилад яким вимірюють тиск. Він називається – флюгер”.

Іа задумливо похитав головою: „Мені, чомусь здається, що зі зміною тиску, обов’язково змінюється погода”.

(Знову правий виявився віслючок Іа. Тиск не пов’язаний зі зміною дня і ночі. Чим далі від Землі, тим тиск стає меншим, повітря розрідженим, значить дихати важче. Тиск вимірюють за допомогою барометра).

 

  1. Відгадайте загадки. Командам по черзі задаються питання. Якщо одна команда не має відповіді, то інша може відповісти за неї та отримати додатковий бал.
  1. З неба – зіркою, в долоньку – сльозинкою. (Сніжинка)
  2. Коли немає – чекають, коли прийде – тікають. (Дощ)
  3. Що плаче без голосу? (Роса)
  4. Крил не має, скрізь літає та й ще куряву здіймає. ( Вітер)
  5. Росте вона додолу головою, росте вона взимку. А тільки сонечко засяє –     вона поплаче та вмирає. (Бурулька)
  6. Гарне коромисло через річку повисло. (Веселка)
  7. В нас зимою білим цвітом сад зацвів неначе літом. (Іній) 
  8. Летить орлиця по синьому небу, Крила розкрила – сонце закрила. ( Хмара)
  9. На долину, на поділ ліг великий сивий віл. Надійде теля червоне, геть    того вола прогоне. (Туман і сонце)
  10.  Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг)
  11. Зроду рук своїх не має, а узори вишиває. ( Мороз)
  12.  Горя не знаю, а гірко плачу. (Дощова хмара)

 

  1. У природи немає поганої  погоди. Завдання для команд продовжити народні прикмети про погоду.
    1. Пищить снігур - ...скоро зима буде.
    2. Багато снігу - ... багато хліба.
    3. З малої хмари... великий дощ буває.
    4. Сонце низько - ...вечір близько.
    5. Зимове сонце...погано гріє.
    6. Без вітру ... й трава не шелестить.
    7. Або дощ, або сніг – ...або буде, або ні.
    8. Від березневих дощів ... земля квітне.

 

6. Вустами  немовляти. Команди повинні вгадати явище погоди, використовуючи якомога менше підказок.  Якщо учні вгадали явище з 1 підказки, то отримують 5 балів. Якщо з другої , то 4 бали. Якщо з третьої, то 3 бали і так далі. Виграє конкурс команда, яка набрала більшу кількість балів.

 

  • Він утворюється далеко від земної поверхні.
  • Йому радіють особливо навесні та влітку.
  • Він буває і теплим, і холоднім.
  • Коли під ним погулюєш, то можна захворіти.
  • Від нього ховаються під парасолькою. (Дощ)

 

  • На планеті немає такого місця, де б його не було.
  • Він легко переносить навіть дуже важкі предмети.
  • Одна з його характеристик – швидкість.
  • Прилад , який допомагає вивчати це явище природи, називається флюгер.
  • Особливо приємно відчувати його на своєму обличчі пекучого літнього дня. (Вітер)

 

  • Це явище небезпечне для водіїв.
  • Це явище буває тільки взимку.
  • Воно утворюється, коли на холодну земну поверхню випадає дощ.
  • Діти полюбляють на ній кататися.
  • Коли вона є, люди можуть отримати переломи. (Ожеледица)

 

  • Він має колір.
  • Коли його багато, то часто гудуть пароплави.
  • Якщо він дуже густий, то кажуть, що він як молоко.
  • В ньому заблукав їжачок.
  • Він зникає, коли піднімається Сонце. (Туман)

 

  • Він теж випадає з хмар.
  • Взагалі то  він випадає влітку.
  • Якщо він великий, то кажуть, як куряче яйце.
  • Вага тієї, що занесена до книги рекордів Гіннесу, більше кілограма.
  • Коли він випадає, то  пошкоджує або знищує сільськогосподарські культури. (Град)


7. Разом читаємо вірш.  Завдання команді. За кілька хвилин розібрати вірш на частини так, щоб кожен член команди сказав свій рядок, зберігаючи вірш.

Придумала мати дочкам імена,

Ось Літо і Осінь, Зима і Весна.

Приходить Весна – зеленіють ліси,

І пташині всюди дзвенять голоси.

А Літо прийшло – все під сонцем квітне,

І стиглі ягоди просяться в рот.

Нам щедра Осінь приносить плоди,

Дають врожаї поля і сади.

Зима засинає снігами поля.

 Взимку відпочиває і дрімає земля.  (А. Кузнєцова)

8. Гра „Вірю – не вірю”  Командам по черзі задаються питання. Якщо команда  помилилась, бал автоматично переходить команді-суперниці.

  1. Вітер – вертикальне та горизонтальне переміщення повітря з області низького тиску в область високого (ні)
  2. Атмосферний тиск – сила, з якою повітря тисне на земну поверхню ( так)
  3. Чим більше різниця в атмосферному тиску між об’єктами, тим сильніше вітер. (так)
  4. Нормальним тиском є 760 мм. рт. ст. (так)
  5. З висотою температура підвищується на 5 – 6 ºС (ні)
  6. У повітрі найбільше міститься кисню (ні)
  7. Чим більше кут падіння сонячних променів, тим вища температура повітря. (так)
  8. Різниця між найвищою температурою і найнижчою температурою повітря називається амплітудою температур (так)
  9. Вода може переходити з твердого стану в газоподібний (так)
  10.  Атмосферні опади – це вода, що випадає з хмар на земну поверхню (ні)
  11.  22 червня – день рівнодення (ні)

 

9. Хто зайвий, що зайве  Командам по черзі задаються питання. Якщо команда  помилилась, бал автоматично переходить команді-суперниці.

  1. барометр, термометр, гігрометр, тонометр.
  2. дощ, роса, іній, туман.
  3. хмарність, температура , опади, погода.
  4. буревій, бриз, мусон, самум.
  5. тропосфера, стратосфера, атмосфера, верхні шари атмосфери.
  6. азот, кисень, вуглекислий газ, сірчистий газ.
  7. південно-східний, північно-західний, південно-північний, північно-східний.
  8. 22 червня, 22 жовтня, 21 березня, 22 грудня,
  9. шаруваті, купчасті, кучові, перисті.

 

В кінці гри вчитель підводить підсумки:

1. Чи досягла група очікуваних результатів?

    Який конкурс був найважчим?

    Який конкурс був найцікавішим?

    Що найбільше сподобалось на уроці?

2. Пропонує кожній групі оцінити роботу своїх гравців у таблиці:

 

 

Прізвище учня

Висування нових ідей, пропозицій

Обговорення завдань

Виконання спільних завдань

Запрошував до роботи інших

Іванова Яна

2 бали

3 бали

3 бали

1 бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні виставляють 3 бали, якщо вид роботи виконувався завжди, 2 бали – звичайно, 1 бал – інколи, 0 балів - вид роботи  ніколи не виконувався.

Домашнє завдання : повторити параграфи теми «Атмосфера» , підготуватись до тематичного оцінювання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевельова Олександра Анатоліївна
    Вітаю. Чудова розробка. Теж використовувала гру "Хрестики - нулики", але в такому вигляді сподобалася більше. Дякую. Візьму до уваги. З повагою.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
16 червня 2021
Переглядів
406
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку