Урок-повторення по темі „Атмосфера”
Гра „Хрестики - нулики”
Мета: у ігровій формі корегувати та поглиблювати знання, уміння і навички учнів з теми „ Атмосфера ”; підготувати дітей до написання тематичного оцінювання з цієї теми; навчати використовувати набуті знання у нових ситуаціях; підвищувати інтерес до предмету.
Обладнання: ігрове табло (вивішується на дошку та кладеться кожній групі на парту), аркуші з зашифрованим написом для кожної групи, емблеми для учасників груп „Хрестики” і „Нулики”.
Правила гри: клас об’єднується на групи „Хрестики” та „Нулики”. Так само, як і в однойменній грі треба „скласти” по горизонталі, чи по вертикалі, чи по діагоналі однакові символи на спеціальному табло. Учні обох груп виконують завдання вибраного сектора табло. Група - переможець закриває своїм символом цей сектор. Наступний сектор вибирає команда – лідер.
1. Ловись рибка
|
2. Заспіваймо, друзі!
|
3. Мультипліка- ційний математичний конкурс |
4. Задаю загадки, отримую ... |
5. У природи немає поганої погоди
|
6. Вустами немовляти
|
7. Разом читаємо вірш
|
8. Гра „Вірю – не вірю” |
9. Хто зайвий, що зайве? |
1. Ловись рибка
І |
Р |
М |
П |
Ж |
Н |
Ю |
В |
Ш |
Є |
У |
Я |
Е |
К |
І |
А |
О |
О |
І |
Н |
У |
А |
Р |
П |
Г |
Д |
Л |
М |
Т |
Л |
Г |
Я |
А |
К |
П |
О |
О |
О |
У |
И |
О |
А |
Є |
Я |
Н |
Г |
І |
Ю |
Д |
Ц |
Т |
С |
(Читаючи зліва на право і вгору та вниз другий та третій рядок можна отримати фразу „ Кліматологія - наука про погоду ”)
2. Заспіваймо, друзі! (згадати пісня в яких згадується погода, її явища, пори року) Команди співають по черзі. Хто проспівав останнім, той і виграв.
3. Мультиплікаційний математичний конкурс
Після того як Віні Пух співав бджолам пісеньку ”А я маленька хмарка, я зовсім не ведмідь” він вирішив ближче познайомитися з наукою, яка вивчає погоду. За порадою Пух вирішив звернутися до найрозумнішого мешканця лісу, а саме до Сови. Але оскільки Віні Пух прийшов удень, то Сова відпочивала і не змогла дати пораду.
Йдучи назад, додому ведмедик зустрів Кролика, який у розмові згадав, що колись вивчав науку метеорологію. І найбільше йому подобалось вирішувати задачі, що пов’язані з погодою. Віні Пух дуже зацікавився цим питанням. Кролик пообіцяв його навчити. Та Пух зразу ж зазначив, що самостійно, без допомоги найближчих друзів, він навряд чи здолає цю мудрість.
Тож одного вечора, на узліссі зібралися Віні Пух і П’ятачок, Сова, віслючок Іа та Кролик , щоб вирішити декілька задач.
Кролик запропонував здійснити уявну подорож на повітряній кулі, на висоті 4 кілометри над земною поверхнею. Чи потрібно було б брати з собою теплий одяг, якщо температура на узліссі становила + 24º С?
П’ятачок зразу відмовився, пояснивши це тим, що він боїться висоти.
Віні Пух сказав, що одяг йому не потрібен, адже у ведмедів дуже тепле хутро. Почухавши за вухом він додав: „Навіть якщо, там 50 градусів морозу”.
Віслючок Іа міркував практично: „Краще взяти теплі речі і провозити їх дарма, ніж потім замерзнути. У повітрі все буде зрозуміло”.
„Мені здається, що температура буде не зовсім низькою. Ми, тварини, зможемо її витримати без особливих зусиль”, - задумливо сказала Сова.
(Права Сова. Якщо температура у повітрі буде 0º С, тож тварини не замерзнуть)
Коли друзі завершували вирішувати перше завдання, на узліссі здійнявся вітер. Так виникла тема для розмови – вітер - постійний та мінливий.
Віні Пух сказав: „ Хоча у моїй голові часто гуляє вітер, і я завжди у всьому сумніваюсь, але я впевнений, що вітер, який дме в Антарктиді називають самум”.
Іа з сумом у голосі повідав „Самий постійний вітер пасат – він дме до екватора. Раніше вітрильникам допомагав плавати в океані”.
П’ятачок бадьоро заявив: „ А я знаю, що з мусоном теж плавати можна в океані – вдень від берега в океан, а увечері назад додому повертатись”.
Кролик захвилювався: „ Головне, щоб фен не почав віяти з гір, а то всі рослини на грядках заморозить”.
(Правий Іа. Самум – піщана буря в пустелі, а мусон змінює напрямок по сезонам. Фен – дуже теплий і сухий вітер у горах).
Після вирішення другої задачі, Віні Пух пожалівся на головний біль. П’ятачок здивувався, як може боліти голова, якщо у ній тирса. Сова промовила, що можливо змінюється атмосферний тиск. І друзі вирішили поговорити на цю тему.
Сова сказала: „Атмосферний тиск потрібний тільки денним птахам , а я птах нічний. Всім відомо, що тиск тісно пов’язаний із Сонцем. І якщо Сонця немає уночі, то й тиску не буде”.
Віні Пух промовив: „ Коли я літав на повітряній кульці до бджіл, то дізнався, що чим далі від земної поверхні, тим дихати легше. Там повітря більше”.
П’ятачок радісно прокричав: „Я знаю. Я бачив прилад яким вимірюють тиск. Він називається – флюгер”.
Іа задумливо похитав головою: „Мені, чомусь здається, що зі зміною тиску, обов’язково змінюється погода”.
(Знову правий виявився віслючок Іа. Тиск не пов’язаний зі зміною дня і ночі. Чим далі від Землі, тим тиск стає меншим, повітря розрідженим, значить дихати важче. Тиск вимірюють за допомогою барометра).
6. Вустами немовляти. Команди повинні вгадати явище погоди, використовуючи якомога менше підказок. Якщо учні вгадали явище з 1 підказки, то отримують 5 балів. Якщо з другої , то 4 бали. Якщо з третьої, то 3 бали і так далі. Виграє конкурс команда, яка набрала більшу кількість балів.
7. Разом читаємо вірш. Завдання команді. За кілька хвилин розібрати вірш на частини так, щоб кожен член команди сказав свій рядок, зберігаючи вірш.
Придумала мати дочкам імена,
Ось Літо і Осінь, Зима і Весна.
Приходить Весна – зеленіють ліси,
І пташині всюди дзвенять голоси.
А Літо прийшло – все під сонцем квітне,
І стиглі ягоди просяться в рот.
Нам щедра Осінь приносить плоди,
Дають врожаї поля і сади.
Зима засинає снігами поля.
Взимку відпочиває і дрімає земля. (А. Кузнєцова)
8. Гра „Вірю – не вірю” Командам по черзі задаються питання. Якщо команда помилилась, бал автоматично переходить команді-суперниці.
9. Хто зайвий, що зайве Командам по черзі задаються питання. Якщо команда помилилась, бал автоматично переходить команді-суперниці.
В кінці гри вчитель підводить підсумки:
1. Чи досягла група очікуваних результатів?
Який конкурс був найважчим?
Який конкурс був найцікавішим?
Що найбільше сподобалось на уроці?
2. Пропонує кожній групі оцінити роботу своїх гравців у таблиці:
Прізвище учня |
Висування нових ідей, пропозицій |
Обговорення завдань |
Виконання спільних завдань |
Запрошував до роботи інших |
Іванова Яна |
2 бали |
3 бали |
3 бали |
1 бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учні виставляють 3 бали, якщо вид роботи виконувався завжди, 2 бали – звичайно, 1 бал – інколи, 0 балів - вид роботи ніколи не виконувався.
Домашнє завдання : повторити параграфи теми «Атмосфера» , підготуватись до тематичного оцінювання.