Урок літературного читання. Світ дитинства. А дружити треба вміти!

Про матеріал

Розробка уроку літературного читання у 4-му класі на тему «Світ дитинства. А дружити треба вміти». Мета якого – учити орієнтуватися у структурі тексту; формувати вміння визначати головну думку твору; давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; розвивати мовлення; учити інсценізувати; виховувати чесність, віру в свої сили.

Перегляд файлу

Тема: Світ дитинства. А дружити треба вміти!                                В.Сухомлинський «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка».

Мета: учити орієнтуватися у структурі тексту; формувати вміння визначати головну думку твору; давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; розвивати мовлення; учити інсценізувати; виховувати чесність, віру в свої сили.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, ілюстрації про дітей із серії „Що таке добро”, збірка В. Сухомлинського „Чиста криниця ”, ноутбук, проектор, екран, таблиці до уроку.

Тип уроку: комбінований.

                                      Записи на дошці

Ти знаєш, що ти – Людина.
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої одні.
Василь Симоненко

Любов
Здоров’я
Добробут
Родина
Щастя
Робота
Успіх
Друзі

„Бути людино, – відповідала мати. – Це – найголовніше”.
В. Сухомлинський
„Живи так, щоб усім навколо тебе було добре”.
За О. Довженком

Таблиця 1

доброму

широкому

чесному

щедрому

чуйному

чемному

порядному

мудрому

правдивому

співчутливому

наполегливому

сердечному

не байдужому

скромному

Таблиця2

любити

приголубити

поважати

пожаліти

співчувати

порадити

захистити

допомогти

Таблиця 3

допоможе

підтримає

порадить

поділиться

виручить

пробачить

 

 

План-конспект

I. Орг. момент.

Поглянте на мене,

Привітайте гостей

«Добрий день»!

Посміхніться всім.

Світ всім всміхається прекрасний,

Якщо немає в душі пустоти,

А є багато доброти.

Із промінчиків доброти, що заіскрилися на ваших обличчях ми й розпочнемо урок.

 

  1. Артикуляційна гімнастика  
  2. Мотивація уроку (сл.№1)

 Сьогодні ми повинні з’ясувати:

  • Хто така «Людина»?
  • Як правильно жити?
  • В чому пізнається щастя?
  • Будемо вчитися дружити і досягати певних успіхів. 

 

II. Актуалізація знань і вмінь.

1. Проблемна ситуація:

Хто така людина і як правильно жити, щоб бути нею?

2. Робота за тлумачним словником
„Людина – жива істота, наділена мисленням і мовленням, здатна створювати знаряддя праці і користуватися ними”.

3.Поетична хвилина
Читання вірша В. Симоненка „Ти знаєш, що ти – Людина”.

4. Робота над текстом В. Сухомлинського „Кожна людина повинна”(сл.№2)
Прослухати, дати відповідь на запитання: що відповідала мати?
Кожна людина повинна
Мати з маленьким Петром сіла у вагон. Їдуть вони в далеке південне місто, на берег теплого моря – відпочивати.
Вечоріло. Мати послала на лавці постіль для себе і на окремій лавці – для Петрика. Хлопчик з’їв смачно поїв. Ліг на м’яку подушку й питає матір:
– Мамо, ви говорили, поїзд веде машиніст. А вночі хто веде поїзд?
– І вночі – машиніст, – відповіла мати.
– Як? – здивувався Петрик. – Невже він вночі не спить?
– Не спить, синку.
– Ми спимо, а він не спить? – ще більше здивувався Петрик.
– Так, машиніст не спить.
– Як же це так? – не міг зрозуміти Петрик. – Адже йому хочеться спати.
– Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.
– І я повинен? – запитав Петрик.
– І ти повинен.
– Що ж я повинен?
– Бути людиною, – відповіла мати. – Це – найголовніше.
Петрик довго не міг заснути.

4. Бесіда
• Які риси характеру треба мати? (Використовується таблиця 1.)
• Просто чи складно бути людиною?
5. Слово вчителя (Висновок)
Кожна людина – це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: „Живи так, щоб усім навколо тебе було добре”.                                                  Проблемна ситуація:                                                                                                Чому треба навчитися, щоб дійсно так було?                                                                  - Навчитися (табл. 2): любити,  поважати, співчувати, захищати, приголубити, пожаліти, порадити, допомогти, то вона є незмінним претендентом на щастя (схема на дошці).                                                                    

В чому ви вбачаєте «щастя»?                                                                                                    -  Пізнати щастя можна в улюбленій роботі, в родині, в любові, в добробуті. І тоді, коли ти здоровий.                                                                                                      

А сьогодні ми зупинимося на таких складових щастя, як друзі і успіх.

III. Ознайомлення з темою і метою. 

 А от з’ясувати і пояснити ці складові ми спробуємо після того, як познайомимося з героями двох нових творів відомого нам письменника-учителя (портрет В.Сухомлинського).

1. Працює „довідкове бюро” (сл.№3-10)
Група „Всезнайки” підготувала коротку біографічну довідку про В. Сухомлинського (Слайди читають діти «ланцюжком”).
Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.

2. Які твори написав Василь Олександрович (діти називають і демонструють малюнки). 

3. Ситуація успіху! Створення книги-казок нашого класу:

- Демонстрація дитячих казок;

- Ознайомлення з декількома творами;

- Продовження роботи на кожному наступному уроці.                                                                                                            

IV. Робота над оповіданням В. Сухомлинського „Як Павлик списав у Зіни задачу”.                                                                                                                     

1.  Проблемна ситуація:                                                                                                     -     З’ясуємо, що таке «дружба» і як навчитися дружити, щоб мати друзів?

2. Дружба – це….(тлумачний словник)  (сл.№11)                     

3.  Словникова робота:
зарано – рано
стурбований – схвильований
похнюпив – схилив
п’ять – найвища оцінка (у тексті).
4.  Перше читання  вчителем  із завданням:

- прослухайте оповідання і скажіть, які почуття у вас виникнуть,                (подив, обурення, сором, сум, жаль, розчарування, здивування);
- назвати головних дійових осіб.

5.  Словникова робота:                                                                                                - А ви б хотіли побувати серед тих дітей і допомогти їм навчитися дружити?                                                                  - Добре. Але спочатку словникова робота:                                                                               1) Прочитати швидко, без помилок, змінюючи слова.                                                    У Зіна                         У Павлик                                                                                      над задача                 дія у зошит

2) Читання пірамідок слів «луною» за вчителем:

тож                                                 дома                                                                                                           питає                                              питань                                                                            помилка                                         похнюпив                                                                 учителька                                      почервонів                                                                стурбований                                  розв’язувати

- Які слова є спільнокореневими? Доберіть спільнокореневі слова до слів помилка, почервонів.

- Доберіть синоніми до слова стурбований (схвильований, збентежений, знервований).

4. Самостійне читання із завданням:                                                                       - Як ви гадаєте, чи правильно поступила Зіна?                                                                   - Оцініть вчинок Павлика.                                  


Які риси характеру виявились у вчинку Павлика:
• лінь;
• не бажання працювати самостійно;
• нечесність;
• невдячність;
• непорядність.

5. Робота в парах на картках:                                                                                                               (запитання для аналізу змісту,написані на окремих листочках і роздані на кожну парту.)
„Павлик почервонів і похнюпив голову, значить...”

(один відповідає, а сусід по парті передає клубочок ,тримаючи за нитку в руці. Таким чином весь клас поєднується ланцюжком. Робимо висновок,що треба триматися разом : Один за всіх  і всі за одного)
6. Читання в особах.
                                                                                                                                     Дійові особи: Павлик, Вчителька, Зіна.

Автор. Ранок. До класу заходить стурбований Павлик, ніхто з дітей ще не прийшов.
Павлик. О, ще нікого немає. Сплять довго, чи що? Хоч би швидше прийшов хто-небудь Списати ж треба встигнути.
Автор. До класу заходить Зіна.
Зіна. О, ще нікого немає. Сплять довго, чи що? Хоч би швидше прийшов хто-небудь. Списати ж треба встигнути.
Павлик. Ой, Зіночко! Як добре, що ти прийшла раненько. Ти ж завжди все вчасно робиш.
Зіна. Чого це ти сьогодні такий улесливий? Знову щось будеш просити?
Павлик. А тобі що, важко відповісти?
Зіна. Ні, не важко, запитуй вже.
Павлик. На скільки питань задача?
Зіна. На три. А хіба ти не розв’язав?
Павлик. Не вийшла... Дай списати.
Зіна. Ой, Павлику. Чого ти сам не хочеш працювати? На, списуй. Сьогодні це вже востаннє.
Павлик. Ну, добре. Дай, хоч сьогодні спишу. Спасибі...
Автор. Павлик поспіхом списує задачу. Одна дія, друга, ось уже третя... А в третій дії він помітив у Зіни помилку. Там треба було написати 23, вона написала 32. У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка. Наступного дня вчителька принесла зошити.
Учителька. У Павлика „п’ять”. Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно, „чотири”. Помилку зробила...
Автор. Зіна поблідла, вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і похнюпив голову.

7. Робота в групах (3 групи)
Перша група
• Чи сподобалась вам Зіна? Що б ви зробили на місці дівчинки?
Друга група
• Про що ви запитали б у Павлика? Чи хотіли б ви з ним дружити? Дайте йому поради.
Третя група
• Спробуйте закінчити казку так, щоб Зіна і Павлик стали друзями.

8. Висновок (табл. 3)
Скласти пораду „Що треба для того, щоб виникла дружба?”
взаємоповага                взаємопідтримка
взаємодопомога           вміння пробачати
взаємовиручка              вміння поділитися.

V. Фізхвилинка «Ми всі одна сімя»   (формують 2 кола)                                                                       VI. Робота над текстом „Найкраща лінійка”

1. Слово вчителя
А тепер про успіх. Що ж таке успіх? (тлум. сл.) Успіх – це певне досягнення, якому передує захоплення, пошук, робота, а потім знання.
Як досягти успіху?

2. Словникова робота
Майстерня – приміщення, або клас, де проводяться уроки трудового навчання;
кострубата – шорстка.

3. Перше читання із завданням (напівголосне «бджілки»)
Назвати головних героїв і в чому хлопці досягли успіху.

4. Словникова робота
письмові              праці
найкращі             лінійка
ручної                  роботи                                                                                                     кострубата           оцінки                                                                                                       гладенька           

- Що спільного у словах кожного стовпчика? (Прикметники, іменники)                           - Утворіть словосполучення, з’єднавши слова двох стовпчиків.                                        - Поясніть слово кострубата (з нерівною поверхнею, шорстка).

5. Читання вголос із завданням.                                                                                        - Прослідкуйте, як змінювався настрій у хлопчиків.

6. Робота з діаграмами

                        

 

 


1. За письмові роботи кращі оцінки:
а) у Миколи;
б) у Романа.
2. Краща лінійка вийшла:
а) у Миколи;
б) у Романа.
3. Для чого Роман взяв лінійку до класу?
а) йому було шкода залишати її в майстерні;
б) хотів показати, що і він може зробити щось краще.                                                  4. Що спільного між хлопчиками?                                                                            

7. Робота у групах
Перша група
Дайте корисні поради Миколі.
Друга група
Дайте поради Роману.

9. Висновок
Ніколи не треба втрачати віру в свої сили.

10. Складання сходинок успіху
я хочу знати
я можу                                                                                                                              я вивчу                                                                                                                                 я вмію і знаю

VI. Домашнє завдання
Навчитися читати в особах твори Василя Сухомлинського.

VII. Підсумок уроку
Давайте складемо побажання собі, друзям, однокласникам.
Я бажаю вам бути людиною, мати багато друзів, ніколи не втрачати віри в свої сили (використовуються записи на дошці).

 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку