Урок рольова гра побудований згідно технології ситуативного моделювання – однієї з технологій інтерактивного навчання.
При проведенні рольової гри кожен її учасник чітко знає свою роль, зміст, мету гри. Мета рольової гри - визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри. У даній роботі. Даний урок - колективний проект. До захисту проекту причетні літературознавці, консультантиі репортери. Мета уроку - проаналізувати ідейний зміст твору, спонукати учнів до роздумів про істинну красу людини, про співвідношення моральності і насолоди; виробляти навички роботи з текстом;виховувати моральну відповідальність за свої вчинки і думки.
РОЛЬОВА ГРА (урок - прес-конференція за романом О. Вайльда „ Портрет Доріана Грея ".)
Даний урок - колективний проект. Етапи роботи:
1. Створення творчих груп.
2. Розробка завдань та планів роботи над проблемою.
3. Збір матеріалу.
4. Консультації, які надав викладач.
5. Узагальнення та створення сценарію.
6. Захист проекту. Рольова гра „Прес-конференція за романом О. Вайльда „ Портрет Доріана Грея ".
До захисту проекту причетні:
1. Літературознавці.
2. Консультанти.
3. Репортери.
Тема уроку: Оскар Вайльд „Портрет Доріана Грея" - пам'ятка декадентської доби. Втілення різних аспектів естетизму в образах Доріана Грея, лорда Генрі та Безіла.
Мета: проаналізувати ідейний зміст твору, спонукати учнів до роздумів про істинну красу людини, про співвідношення моральності і насолоди; виробляти навички роботи з текстом;
виховувати моральну відповідальність за свої вчинки і думки.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Метод: рольова гра (прес-конференція); метод проектів.
Обладнання: портрет О.Вайльда, текст роману "Портрет Доріана Грея", ілюстрації до нього.
Вступні слова керівника творчої майстерні.
Ми розділили членів нашої творчої майстерні для виконання наступних ролей: "літературознавці", "консультанти", "репортери", які отримали випереджувальне завдання, розробили плани роботи над проблемами твору, збирали інформацію, узагальнювали цю інформацію, створили сценарій.
Група "літературознавців" розробила словник літературознавчих термінів.
"Консультанти" заздалегідь приготували повідомлення з проблем, які є головними в романі О. Вайльда "Портрет Доріана Грея": співвідношення моральності й насолоди, втілення різних аспектів естетизму в образах Доріана Грея, лорда Генрі та Безіла.
«Репортери» підготували запитання.
1. Першими презентують словник літературознавчих понять "літературознавці ", проводиться словникова робота
Гедонізм (від грецького - насолода) - вчення, яке найвищою цінністю визнає насолоду в усіх її різновидах.
Гедоніст - людина, яка живе за принципом отримання насолоди від життя.
Естетизм - 1) збірна назва літературно-мистецьких течій, які у своїх маніфестах і творах висувають на перше місце естетичні програми та естетичні особливості мистецтва; 2) філософська теорія, яка відстоює пріоритети мистецтва, його іманентну сутність, художню автономність, вічну красу і силу.
Естет - людина, що звертає особливу увагу на естетичні явища, будує своє життя за принципом прекрасного.
2. Доповіді консультантів.
Перший консультант виступає з повідомленням "Портрет Доріана Грея" - пам'ятка декадентської доби.
Дуже часто роман "Портрет Доріана Грея" називають Біблією естетів, денді. Усі персонажі цього твору цікавляться мистецтвом, прекрасним у житті. Героїв роману цікавлять ті ж проблеми, що і автора. Якось Оскар Вайльд сказав про свій роман: "Якби я сам був критиком своєї книги..., то вважав би за обов'язок вказати, що вона переобтяжена сенсаційними подіями і надміру парадоксальна у стилі, принаймні - в діалогах".
У романі є епізоди, коли вчинки героїв ілюструють естетичні ідеї автора. Більш того, життя героїв розвивається за таким планом, який вони вичитують у книгах. Сценарієм подальшого життя Доріана Грея стала книга, яку йому подарував лорд Генрі.
Герої Вайльда не вміють проводити межу між мистецтвом і реальністю, що часто призводить до трагедії. Наприклад, історія кохання Доріана і Сібіл Вейн. фіналом якої стало самогубство героїні.
У романі письменник демонструє володіння тими досягненнями мови, які розробили французькі символісти. Наприклад, це видно у описі Лондона після вбивства Безіла Доріаном Греєм. Це дуже моторошна сцена: міріади зірок на нічному небі, наче хвіст павича кричить п'яна жінка, тьмяно горять газові ліхтарі, риплять гілки дерев. Ця огидна симфонія допомагає зрозуміти те, що відбувається у душі героя після скоєного злочину.
Другий консультант. Тема наступного повідомлення - "Втілення різних аспектів естетизму в образах Доріана Грея, лорда Генрі та Безіла".
В основі сюжету роману - розповідь про життєвий шлях Доріана Грея. Це був чоловік дуже гарний собою. Він має портрет, який став ніби дзеркалом його душі і марніє замість героя, який, навпаки, зовсім не змінюється. Лорд Генрі познайомив Грея з ідеєю "нового гедонізму". Цей "друг" вирішив випробувати свою теорію на долі Доріана Грея. Жити задля насолоди, робити так, як хочеш, а не так, як потребує мораль стало спокусою для головного героя, тим паче, що за свої вчинки він не ніс ніякої відповідальності. Згадаємо Ніцше, Раскольнікова: "Все дозволено!", але цей шлях став для Доріана Грея шляхом самознищення: гине душа і тіло, якщо насолода життя - це самоціль.
Лорд Генрі — майстер парадоксів, цинік і скептик. Він забезпечував традиційні цінності, які, на його думку, заважають розвитку індивідуальності. Його принцип - прожити життя "повністю і цілковито, даючи вияв кожному почуттю, вираз кожній думці, втілюючи кожну мрію". Лорд Генрі вважає, що шлях до такого життя - принцип "нового гедонізму": пізнавати насолоду від кожної миті життя, навіть від забороненого і злочинного. І якщо цьому щось заважає, наприклад, релігія і мораль, то їх треба знищувати. На його думку, не треба опиратися спокусі, а потрібно піддаватися їй. Завдяки такій маніпуляції поняття гріха зникає разом із поняттями добра і зла, людські вчинки виводяться за межі моральності.
Безіл Холлуорд створив портрет, в який вклав часточку душі. Йому боляче, коли він бачить портрет у спотвореному вигляді. Але його шокують не так зовнішні зміни портрету, як його внутрішня суть, бо на портреті - душа Доріана Грея, спотворена пороком. Безіл християнин, тому він намагається врятувати пропащу душу, пропонуючи шлях каяття, який, на жаль, неприйнятний для Доріана Грея. Безіл - творець прекрасного. Але сталося так, що картина художника прекрасна лише за формою, а за сутністю жахлива.
Третій консультант. Тема повідомлення "Проблема співвідношення моральності і насолоди в романі".
З кожним епізодом все більше спостерігається деградація героя: лицемірство, жорстокість, розпуста, і, нарешті, вбивство. Душа Доріана Грея отруєна.
Чим більше він має насолод, тим скоріше вони йому набридають. Він ніколи не має душевного спокою, цілком віддався насолоді, йому заважають залишки моральності, що живуть у ньому. Сумніви, покарання, страх - все це є в його душі.
Лорд Генрі зовсім забув про моральність, Доріан Грей не "досяг" рівня свого "друга", його постійно мучить страх, що хтось дізнається про його таємниці і злочини. Сам лорд Генрі не робив нічого такого, чого б можна було боятися. Щоб позбутися причин страху, Доріан знищив портрет, думаючи, що таким чином віднайде спокій. Фінал нам відомий. Автор робить висновок: жити тільки заради насолоди можливо лише цілком втративши людяність.
Хоча Оскар Вайльд і проголошує, що художник не "мораліст", своїм романом він доводить протилежне. Автор говорить, що його роман - "золота парча", де є все: прекрасний стиль, афоризми, красень-герой.
Все, що приносить насолоду, естетичне. Але поруч з гарним - вбивство, що суперечить естетизму.
Роман О. Вайльда доводить читачам, що головне для людини " прекрасна душа, прекрасне життя.
3. Запитання репортерів:
1. Що відобразив Безіл у портреті Доріана Грея?
2. Як можна охарактеризувати спосіб життя героя?
3. Чи може герой кохати по-справжньому?
4. Як поставився герой до смерті Сібіл Вейн?
5. Що штовхнуло Грея на вбивство Безіла?
6. Що заставило Доріана знищити портрет?
7. Яка життєва позиція лорда Генрі?
8. У чому бачить лорд Генрі сенс життя?
(Учні відповідають на запитання).
III. Узагальнення викладача. "Портрет Доріана Грея" - роман, який захоплює миттєво і назавжди, тому що ідеї О. Вайльда укоріняються у свідомості і існують у ній досить довго. Цей інтелектуальний роман пройнятий складною морально - естетичною проблематикою, що дуже імпонує різним поколінням читачів. Вайльд як романіст набагато випередив свій час, заклавши основи художньої свідомості XX століття.
1