Актуалізація знань учнів1. Ресурси на планеті _______________ ?2. Бажання людей ____________ ?3. Яку проблему вирішує економіка?4. Які основні питання вирішує виробник?5. Суб'єкти економічних відносин?6. Схема просування товару?7. Назвіть виробничі ресурси та їх винагороду.8. Що таке попит?9. Що таке пропозиція?
МЕТА УРОКУ:ознайомитися зі змістом понять «конкуренція», «монополія», «олігополія», та «монополістична конкуренція»; навчитися виділяти та формулювати характерні ознаки ринкових структур;розвивати в учнів логічне мислення, навички порівняння, інтуіцію;розвивати вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку;виховувати економічну культуру споживача.
Ознаки досконалої конкуренціїна ринку знаходиться багато незалежних продавців і покупців даного продукту. ніким і нічим не обмежений доступ на ринок і такий самий вихід з нього всіх бажаючих. фірми, що конкурують, випускають стандартизовану продукцію. в умовах чистої конкуренції відсутній будь-який вплив окремої фірми на рівень ринкової ціни. Учасники ринкових угод мають вичерпну і вчасну інформацію про якість товару, ціни і вигоду торгівлі. ( харчова і легка промисловість)Якщо відсутня хоч би одна ознака досконалої конкуренції, вона є недосконалою конкуренцією.
Розподіли наступні категорії товарів і послуг за типами існуючої конкуренції в Україні1. Чай2. Косметика3. Картопля4. Метрополітен6. Телевізори7. Кінотеатр8. Взуття9. Автомобілі10. Одежа11. Зерно12. Водопостачання13. Мобільний зв”язок14. Перукарня15. Видобуток газу і нафти16. Вивіз побутових відходів18. Валюта19. Оборона і армія20. Кава.
Методи конкуренціїЦінова конкуренція — це боротьба між товаровиробниками за споживача (покупця), яка передбачає продаж однорідних і приблизно однакових за якістю товарів і послуг за більш низькими цінами ніж у конкурентів . Нецінова конкуренція— це боротьба між великими товаровиробниками за споживачів (покупців) методами підвищення якості й надійності товарів, поліпшення їх асортименту та сервісного обслуговування споживачів, надання кредиту для покупців, реклами тощо.
В ціновії конкуренції -головним засобом боротьби є ціна:* Сезонні знижки* Демпінгові ціни* Дисконт * Накопичувальні знижки* ІншіСпособи нецінової конкуренції: Додаткове обслуговування та : Безкоштовна зборка Безкоштовна доставка Безкоштовний дизайн в подарунок Безкоштовна доставка на поверх Високий рівень обслуговування Тривала гарантія на товар або гарантування 100% якості Кредитування Інші переваги для покупця
За формою конкуренції розрізняють:1. Внутрішньогалузева (між підприємствами однієї галузі)2. Міжгалузева (полягає в тому, що потенційний інвестор схильний вкладати капітал у виробництво тих видів продукції, які можуть принести максимальний прибуток з мінімальним ризиком фінансових втрат.)3. Міжнародна (являє собою конкуренцію виробників на світовому ринку і включає в себе як внутрігалузеву, так і міжгалузеву форми конкуренції. На світовому ринку домінуюча роль належить компаніям найбільш розвинутих країн).
Конкуренція буває добросовісна і недобросовісна (шантаж, підкуп, шпіонаж та інші). Прикладом здорової конкуренції в Україні може бути конкуренція на ринку роздрібної торгівлі. Так, на ринку існують великі гравці – «Велика кишеня», «Сільпо», «АТВ-маркет», «Фуршет» і більш дрібні: "Екомаркет", «Брусничка», "Чумацький шлях". Також у невеликих містах працюють дуже дрібні продавці товарів, що не заважає їм отримувати прибуток і конкурувати з більшими.
Позитивні 1. Сприяє розвитку НТП і створення нових видів товарів2. Змушує економити ресурси і знижувати ціну3. Веде до покращення якості продукції та обслуговування споживачів4. Вирівнює рівень заробітної плати у різних сферах економіки5. Швидко та гнучко реагує і адаптується до змін 6. Забезпечує свободу вибору і дій споживачів і виробників. Негативні 1. Створює умови для безробіття, банкрутства окремих підприємств2. Веде до збільшення диференціації доходів та створює умови для їх несправедливого перерозподілу3. Виступає важливим фактором монополізації економіки4. Не сприяє збереженню невідновлювальних ресурсів (тварини, ліс, вода, корисні копалини та інше)5. Погано впливає на екологію6. Не фінансує соціальну сферу населення (наука, освіта, медицина, міська інфраструктура)Наслідки конкуренції
33 Дайте відповіді на запитання:1. Конкуренція, за якою не спостерігається хоч би один з ознаків досконалої конкуренції, має назву недосконала конкуренція А) так Б) ні2. Монополія і монополістична конкуренція - це тождествені поняття в економіці: А) так Б) ні3. Чи доцільно, на твою думку, вдаватися до скасування монополії на забезпечення населення ел./ен., газом, теплом, водою?
6. На якому ринку найбільш марно дотримуватися девізу: «Реклама-двигун торгівлі»?Монополістичному. Монополітична конкуренція. Досконала конкуренція. Олігополістичному7. Якщо ринок за своєю структурою є монополією, це означає, що: На ринку діє один покупець. На ринку діє один продавець. На ринку діє один продавець і один покупець. Продавець має можливість продавати свій товар по дуже високій ціні.