Уроки, на яких учитель щось розповідає біля дошки, а учні це потім відтворюють, вже давно не ефективні. Коли дітей більше цікавлять ґаджети та лайки в Інстаграмі, втримати їхню увагу та інтерес до шкільних предметів стає дедалі важче. Але використання цікавих форм і методів навчання допоможе провести урок так, щоб учням хотілося читати нові твори зарубіжної літератури. Один із таких уроків – це робота над романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера», який вивчається за новою програмою у 9 класі.
Найцікавішим у романі є те, що кожен може побачити у ньому щось своє. Для дітей це книга про захопливі пригоди, але варто зазирнути глибше, і можна помітити, що у формі фантастичної оповіді про подорожі Гуллівера до різних вигаданих країн Свіфт жорстоко висміює державний лад та суспільні порядки сучасної йому Англії, виступає непримиренним ворогом брехні, лицемірства й тиранії. Читаючи книгу Свіфта, зіставляючи ліліпутів і велетнів, розуміємо, які відносні наші оцінки і представлення про багатство і силу, про велич і красу. Розуміємо, що війни і політичні чвари часто виникають через незначні причини, а обходяться людству дуже дорого.
Своєю книгою Свіфт хотів протистояти злу, насильству, приниженню людської гідності. Його головна зброя — сміх. Його сатира й іронія допомагають людям подивитися на себе збоку, боротися зі своїми вадами, бути більш терпимими до інших людей і учитися жити у мирі і злагоді один з одним. Такий меседж посилає автор школярам і всьому людству ХХІ століття.
Тема: Джонатан Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера» . Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини
Мета: удосконалювати навички аналізу головного образу твору, зв'язного мовлення та критичного мислення; розвивати вміння аргументовано доводити свою думку, використовуючи цитати художнього твору; розвивати творчі здібності учнів; виховувати самостійну особистість , творчу, вільну, духовно збагачену.
Обладнання: портрет письменника, видання його творів, текст роману, підручник, літературознавчий словник; ілюстрації до книги, схеми, картки «Палітри настрою», картинки для роботи в групах, ноутбук, презентація «Книжкові подорожі», буктрейлери до творів.
Епіграф: «Якщо вчуєш жарт, шукай у ньому приховану правду».
О. Довженко
Тип уроку: урок - пригоди у фантастичному світі.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Прийом «Палітра настрою»: виберіть картку, яка відповідає вашому настрою. Створимо «Палітру настрою» нашого класу. Підніміть, будь ласка, картки догори. Подивимося, чи зміниться палітра настрою протягом уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІУ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чим є подорожі для вас?
- А якщо уявити, що це подорожі до вигаданих, фантастичних країн. Який життєвий досвід можна придбати в такій мандрівці?
- Можливо, ми живемо не так? Що зробити для того, щоб у своїй країні бути Людиною?
У. Робота над темою уроку.
1. Прийом «Фантастична добавка»: слідом за Гуллівером вирушаємо морем творчості. Перенесемося у вигадану країну, в якій ви не схожі на інших. Уявіть себе новим героєм. Опишіть свої пригоди, відчуття, емоції, а потім розкажіть своїм друзям. Отже, як почуває себе велетень у країні ліліпутів ви вже дізналися. Зараз кожна група презентує свої пригоди.
2. Робота в групах.
1 група – ви – ліліпути в країні Велетнів;
2 група - вам потрібно вирішити й обґрунтувати свою відповідь: ким краще бути – велетнем у країні ліліпутів чи ліліпутом в країні велетнів;
3 група – ви опиняєтесь у країні, мешканці якої такого ж зросту як і ви, але мають вигляд …(обирають картинку).
(Виступи груп)
3. Прийом «Відеомандрівка»: напевне, немає такої людини, яка б з дитинства не мріяла побачити, як живуть інші. Тому багато хто мандрує світом. Але не обов’язково мандрувати і їхати чи летіти кудись. Мандрувати людям допомагають книги.
На екрані представлені книги про захоплюючі мандрівки.
- Згадаймо країни, авторів та героїв творів.
- Перегляд одного з буктлейлерів за твором.
4. Евристична бесіда.
5. Гра «Хочемо бути схожими на мандрівника Гуллівера»
Учні поділяються на дві команди . Кожна називає певну рису Гуллівера – мандрівника, пригадує відповідний епізод із роману, добирає до нього ілюстрації. Перемагає команда, яка останньою дасть приклад.
Орієнтовні відповіді учнів.
1 учень. Гуллівер ще з дитинства мріяв про морські подорожі. Він купував
книги з мореплавства, природознавства, географії, математики.
Адже мандрівникові потрібно багато чого знати.
2 учень. Він вивчав іноземні мови . У Ліліпутії Гуллівер звертався до
імператора німецькою, турецькою, голландською, латинською,
французькою, іспанською, італійською мовами. За три тижні
оволодів ліліпутською.
УІ. Закріплення і систематизація вивченого.
1. Прийом «Установіть послідовність». Учням потрібно встановити послідовність подій, зображених на ілюстраціях. А також коротко пояснити, який фрагмент сюжету переданий художником. (Додаток 2)
2. Робота в парах. «Скульптура правосуддя». Згадайте, якою зображена скульптура правосуддя у ліліпутів. Ми звикли до більш традиційної античної статуї Феміди.
Завдання: за допомогою даних предметів учням потрібно зобразити скульптури. Пояснити, чому саме так зображені статуї і яка різниця між ними.
3. Прийом «Думки у подарунок»: за допомогою гіфок чи емоджі написати лист - запрошення для Гуллівера, щоб. подивитись на «героя з підручника», перш за все, як на звичайну людину.
УІІ. Рефлексія. «Палітра вражень». Сподіваємось, що цей урок збагатив ваші знання й додав нових вражень.
VІІІ. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
ІХ. Домашнє завдання : випишіть приклади комічного з тексту; напишіть поради людині , яка приходить до влади ( посилаючись на мудрість Свіфта).
Додаток 1
Швеція – Сельма Лагерлеф – шведська письменниця.
Франція – Жуль Верн - французький письменник
Америка - Марк Твен – американський письменник
Англія – Даніель Дефо- англійський письменник
Німеччина – Рудольф Еріх Распе – німецький письменник.
Додаток 2
Гра «Хочемо бути схожими на мандрівника Гуллівера»