Урок - пригоди у фантастичному світі "Джонатан Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера» . Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини"

Про матеріал

Уроки, на яких учитель щось розповідає біля дошки, а учні це потім відтворюють, вже давно не ефективні. Коли дітей більше цікавлять ґаджети та лайки в Інстаграмі, втримати їхню увагу та інтерес до шкільних предметів стає дедалі важче. Але використання цікавих форм і методів навчання допоможе провести урок так, щоб учням хотілося читати нові твори зарубіжної літератури. Один із таких уроків – це робота над романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера», який вивчається за новою програмою у 9 класі.

Найцікавішим у романі є те, що кожен може побачити у ньому щось своє. Для дітей це книга про захопливі пригоди, але варто зазирнути глибше, і можна помітити, що у формі фантастичної оповіді про подорожі Гуллівера до різних вигаданих країн Свіфт жорстоко висміює державний лад та суспільні порядки сучасної йому Англії, виступає непримиренним ворогом брехні, лицемірства й тиранії. Читаючи книгу Свіфта, зіставляючи ліліпутів і велетнів, розуміємо, які відносні наші оцінки і представлення про багатство і силу, про велич і красу. Розуміємо, що війни і політичні чвари часто виникають через незначні причини, а обходяться людству дуже дорого.

Своєю книгою Свіфт хотів протистояти злу, насильству, приниженню людської гідності. Його головна зброя — сміх. Його сатира й іронія допомагають людям подивитися на себе збоку, боротися зі своїми вадами, бути більш терпимими до інших людей і учитися жити у мирі і злагоді один з одним. Такий меседж посилає автор школярам і всьому людству ХХІ століття.

Перегляд файлу

Тема: Джонатан Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера» . Образ Гуллівера як втілення концепції  нової людини

Мета: удосконалювати  навички аналізу головного образу твору, зв'язного  мовлення та критичного мислення; розвивати вміння аргументовано доводити свою думку, використовуючи  цитати художнього твору; розвивати творчі здібності учнів; виховувати самостійну особистість , творчу, вільну, духовно збагачену.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, текст роману, підручник, літературознавчий словник; ілюстрації до книги, схеми, картки «Палітри  настрою», картинки для роботи в групах, ноутбук, презентація «Книжкові подорожі», буктрейлери до творів.

Епіграф:  «Якщо вчуєш жарт, шукай у ньому приховану правду».

О. Довженко

Тип уроку: урок - пригоди  у фантастичному світі.

Хід   уроку

I. Організаційний момент.

Прийом «Палітра настрою»: виберіть картку, яка відповідає вашому настрою. Створимо «Палітру настрою» нашого класу. Підніміть, будь ласка, картки догори. Подивимося, чи зміниться палітра настрою протягом уроку.

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

  1. Гра «Ти -  детектив». Впізнай за описом речі, які були відібрані й знайдені у кишенях Гуллівера.
  • «Срібна скриня з кришкою»    (Табакерка).
  • «Прямокутник килим білого кольору»     (Хустинка)
  • «З трудом погортали і відклали, не зрозумівши»     (Записник)
  • «Порошок чорного кольору»     (Порох)
  •  «Круглі ядра»      (Дробинки)
  • «Це ж огорожа  міського парку!»     (Гребінець)
  • «Білі круглі предмети, можливо, срібні, схожі на щити наших воїнів, жовті круглі предмети, можливо, золоті, більші за наші тарілки і набагато  важчі»      (Монети )
  •  «Круглий предмет. Одна стіна прозора, мов крига. Крізь неї видно дванадцять чорних знаків. Знаки розташовані по колу.  По них рухаються дві стріли: одна довга, друга коротша. Усередині предмета постійно хтось стукає. Можливо, зубами» (Годинник )                           
  •  Цей предмет впізнали відразу, хоча він був колосального розміру.          (Шпага)
  •  « Невідомий предмет»    (Бритва) 
  • «Велетенський чорний предмет з круглим горбом посередині та з широкими плоскими краями»    (Капелюх)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІУ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя. Чи мрієте ви про подорожі, чи бажаєте побачити різні дивовижні країни, помилуватися екзотичною природою, а потім розповісти про це своїм рідним і друзям? Та чи легко стати мандрівником? Чи можна без підготовки залишити  рідний дім і податися у далекі світи? Може, варто повчитися у мандрівника Гуллівера? Спробуємо зробити це на сьогоднішньому уроці.

- Чим є подорожі для вас?

- А якщо уявити, що це подорожі до вигаданих, фантастичних країн. Який життєвий досвід можна придбати в такій мандрівці?

- Можливо, ми живемо не так? Що зробити для того, щоб у своїй  країні бути Людиною?

У. Робота над темою уроку.

1. Прийом «Фантастична добавка»: слідом за Гуллівером  вирушаємо морем творчості. Перенесемося у вигадану країну, в якій ви не схожі на інших. Уявіть себе новим героєм. Опишіть свої пригоди, відчуття, емоції, а потім розкажіть своїм друзям. Отже, як почуває себе велетень у країні ліліпутів ви вже дізналися. Зараз кожна група презентує свої пригоди.

2. Робота в групах.

1 група – ви – ліліпути в країні Велетнів;

2 група - вам потрібно вирішити й обґрунтувати  свою відповідь: ким краще бути – велетнем у країні ліліпутів чи ліліпутом в країні велетнів;

3 група – ви опиняєтесь у країні, мешканці якої такого ж зросту як і ви, але мають вигляд …(обирають картинку).

(Виступи груп)

3. Прийом  «Відеомандрівка»: напевне, немає такої людини, яка б з дитинства не мріяла побачити, як живуть інші. Тому багато хто мандрує світом. Але не обов’язково мандрувати  і їхати  чи летіти кудись. Мандрувати людям допомагають книги.

На екрані представлені книги про захоплюючі мандрівки.

- Згадаймо країни, авторів та героїв творів.

-  Перегляд одного з буктлейлерів за твором.

4. Евристична бесіда.

  • Що відчув Гуллівер , коли опритомнів після морської пригоди , кого він побачив?
  • Чи все він зрозумів із промови маленької людини у плащі?
  • Як поставилися ліліпути до свого полоненого ?
  • Чому герой не чинив опору , не відповідав на агресивність ліліпутів, не завдав жодному з маленьких людей шкоди, дозволив їм обшукати себе?
  • Оцініть манеру спілкування Чоловіка - Гори з імператором , імператрицею , імператорськими радниками , придворними дамами.
  • Чому Гуллівер розважав імператора , влаштувавши на своєму носовичку військові змагання між кавалеристами?
  • Чи можна повноцінно жити за правилами, які були складені для Гуллівера?
  • Чому герой погодився допомогти Ліліпутії  у  війні з Блефуску? Як він це зробив?
  • Що відчував Гуллівер, коли отримав ліліпутські нагороди?
  • Що усвідомив герой, коли відмовився допомогти ліліпутам завоювати Блефуску? Чи можна вважати цей момент найбільш напруженим у романі?
  • Як після цього змінилося ставлення імператора до Гуллівера?
  • Що на таємній нараді ліліпути вирішили зробити з велетнем?

5. Гра «Хочемо бути схожими на мандрівника Гуллівера»

Учні поділяються на дві команди . Кожна називає певну рису Гуллівера – мандрівника, пригадує відповідний епізод із роману, добирає до нього ілюстрації. Перемагає команда, яка останньою дасть приклад.

Орієнтовні відповіді учнів.

1 учень. Гуллівер ще з дитинства мріяв про морські подорожі. Він купував

              книги з мореплавства, природознавства, географії, математики.

              Адже мандрівникові потрібно багато чого знати.

2 учень. Він вивчав іноземні мови . У Ліліпутії Гуллівер звертався до

              імператора німецькою, турецькою, голландською, латинською,

             французькою, іспанською, італійською мовами. За три тижні

             оволодів ліліпутською.

УІ. Закріплення і систематизація вивченого.

1. Прийом «Установіть послідовність». Учням потрібно встановити послідовність подій, зображених на ілюстраціях. А також коротко пояснити, який фрагмент сюжету переданий  художником.                        (Додаток   2)

2. Робота в парах.  «Скульптура правосуддя». Згадайте, якою зображена скульптура правосуддя у ліліпутів. Ми звикли до більш традиційної античної статуї Феміди.

Завдання: за допомогою даних предметів учням потрібно зобразити скульптури. Пояснити, чому саме так зображені статуї і яка різниця між  ними.

  1. пара - стрічка, терези - Феміда.
  2. пара - шість очей, мішок  із золотом, меч - статуя правосуддя ліліпутів.

3. Прийом «Думки у подарунок»: за допомогою гіфок чи  емоджі написати лист - запрошення  для  Гуллівера, щоб. подивитись на «героя з підручника», перш за все, як на звичайну людину.

УІІ. Рефлексія. «Палітра вражень». Сподіваємось, що цей  урок збагатив ваші знання й додав  нових вражень.

VІІІ. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

ІХ. Домашнє завдання : випишіть  приклади комічного з тексту; напишіть поради людині , яка приходить до влади ( посилаючись на мудрість Свіфта).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток   1

C:\Users\Pavilion\Desktop\Svecia1.gif        

Швеція – Сельма  Лагерлеф – шведська письменниця.

C:\Users\Pavilion\Desktop\Francia1.gif         

Франція – Жуль Верн  - французький письменник

C:\Users\Pavilion\Desktop\20_severnaja_amerika_politicheskaja_karta.png          

 

Америка - Марк Твен – американський  письменник

 

C:\Users\Pavilion\Desktop\original.gif       

Англія – Даніель Дефо- англійський   письменник

 

             

 

Німеччина – Рудольф Еріх Распе – німецький  письменник.

 

 

 

 

Додаток   2

Гра «Хочемо бути схожими на мандрівника Гуллівера»

C:\Users\Pavilion\Desktop\214.jpg

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
8 липня 2018
Переглядів
19411
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку