Урок - проєкт "Буктрейлер – медіапродукт, який сприяє підвищенню читацької активності школярів

Про матеріал
Цей матеріал містить у собі опис реалізації творчого проєкту по створенню буктрейлера як випереджувального завдання до уроку вивчення пригодницької повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». До матеріалу додається розробка уроку з даної теми.
Перегляд файлу

Буктрейлер – медіапродукт, який сприяє підвищенню читацької активності школярів

 

Із досвіду роботи Наталії Ляховець,

учителя української мови та літератури

Лисичанського ліцею № 28 «Гарант»

Сєвєродонецького району

Луганської області

Однією з найважливіших складових модернізації освітнього процесу в Україні є впровадження медіаосвіти. Саме медіаосвіта сприяє підготовці молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.

Прикладом завдання із медіаграмотності на уроках української та зарубіжної літератури може стати створення буктрейлера. Буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги. Основне його завдання - розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача.

 Ми з учнями спробували реалізувати  творчий проєкт по створенню буктрейлера як випереджувальне завдання до уроку вивчення пригодницької повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

Метою представленого проєкту є привернення уваги школярів до читання.

Завдання:

1. Впровадження сучасних інформаційних технологій в навчальний процес та взаємодія зі шкільною бібліотекою.

2. Розвиток у школярів здатності до осмисленого читання та аналізу літературних творів.

3. Розкриття творчих можливостей підлітків як читачів.

4. Сприяння спільній творчості дітей та педагогів.

Наступним кроком є створення творчої групи учнів, окреслення кола роботи та розподіл обов’язків. Неодмінною складовою було дотримання всіх етапів роботи, прописаних у пам’ятці по створенню буктрейлера (Додаток 1). Для того, щоб створити цей медіапродукт, необхідно дібрати ілюстративний матеріал з мережі  або відсканувати ілюстрації з книги, попрацювати з текстом, написавши сюжет, який стане основою відеоролика. Важливо не забувати, що потрібно внести інтригу й вибудувати розповідь таким чином, щоб глядач  неодмінно захотів дізнатися, що ж буде далі. А дізнатися  можна, лише прочитавши книгу. Далі – записати озвучений текст. Для цього можна користуватися програмою Sound Forg.

Заключний етап -  відеомонтаж. Потрібно створити із підготовлених зображень слайд-шоу, «склеїти» кілька фрагментів, додати звукову доріжку, накласти ефекти, переходи, додати титри. Найпростіші програми, де можна зробити коротке відео – PowerPoint та Windows Movie Maker.

 Ми користувалися програмою  Pinnacle Studio – одною з популярних програм для відеомонтажу.   На сучасному етапі існує безліч програм для створення відеороликів, навіть використовуючи телефон. Одним  з таких зручних і легких в користуванні додатків для Android є YouCut.

Слід зазначити, що для розкриття творчого потенціалу, потрібно враховувати всі побажання учнів. Тому  охочі учні працювали  як і у складі творчої групи, так і індивідуально.

Останній етап - презентація готових медіапродуктів на уроці вивчення повісті. Фрагмент  уроку представлено (Додаток 2).

Отже,  буктейлер, як медіапродукт , сприяє розкриттю творчого потенціалу учня, осмисленню викладеного матеріалу, навичок рецензування, порівняння, стислості розповіді, володінню інформаційними технологіями; він допоможе учням глибше зрозуміти матеріал, а нерідко й відкрити нові аспекти вже відомого та вивченого. Буктрейлери можна використовувати не лише на уроках української та зарубіжної літератури,  а й у позакласному читанні книжок з історії або іншого предмету, на бібліотечних уроках.

 

Додаток 1

Пам’ятка

«Як створити буктрейлер»

 

Буктрейлер – це короткі відео, що візуально презентують книгу.

 

1.Зазначте назву, жанр та автора книги.

2. Пропишіть сценарій ( продумайте сюжет, напишіть текст–анотацію.Не забувайте про інтригу, щоб зацікавити читача до прочитання всієї книги)

3. Ролик повинен тривати до 3-х хвилин.

4. Доберіть ілюстративний матеріал, за потреби зніміть своє відео або знайдіть відео відповідної тематики в мережі.

5. Запишіть звуковий супровід (програма Sound Forg).

6.Змонтуйте своє відео, накладіть ефекти, переходи, додайте титри, звук.

Користуйтеся програмами Pinnacle Studio,  PowerPoint , Windows Movie Maker, YouCut тощо.

7. Не забувайте про авторське право. В описі до буктрейлера вкажіть використані джерела.

8. Позначте прізвища, ім’я, клас та назву навчального закладу авторів буктрейлера.

 

Додаток 2

Конспект уроку до вивчення повісті Зірки Мензатюк

 «Таємниця козацької шаблі» з реалізацією творчого проєкту – презентації буктрейлера до твору.

 

Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної української письменниці.

Мета: подати   учням відомості  про життя і творчість сучасної української письменниці Зірки Мензатюк, зацікавити їх повістю «Таємниця козацької шаблі»; ознайомити з поняттями з ТЛ: епічний твір,пригодницька повість; розвивати навички виразного читання, аналізу тексту,  презентації медійного продукту; виховувати інтерес та шанобливе ставлення  до минулого України.

Очікувані результати:

- учні знають про життєвий і творчий шлях Зірки  Мензатюк;

- учні розуміють розуміють особливості  епічного твору;

- учні вміють презентувати створений медіапродукт, вибирати головне, аналізувати прочитане й побачене.

Тип  уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: дидактичні мультимедійні матеріали.

Випереджувальне  завдання( для окремої творчої групи учнів): створення буктрейлера до повісті .

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання.

Бесіда:

  • Якою, на вашу думку, має бути дитяча книга, щоб сподобатися юним читачам?
  • Які теми мають висвітлювати в своїх творах сучасні дитячі письменники, про яких героїв розповідати?

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1.Рубрика «Живі письменники». Робота в групах. Завдання: ознайомившись із матеріалами поданих джерел заповнити таблицю-анкету письменниці:

 

Перегляд відеоінтерв’ю сучасної письменниці Зірки Мензатюк :

 

Ознайомлення зі статтею у Вікіпедії :

 

Місце  й дата народження

 

Освіта

 

Сфера діяльності

 

Нагороди

 

Найкращий твір

 

2.Презентація виконаної роботи.

 

3.Вивчення відомостей з теорії літератури, робота в зошиті:

Епічний твір (від грец. «розповідь, слово») – художній твір, у якому життя змальовується у формі авторської розповіді про людей та їхні вчинки. Епічні жанри: казка, новела, оповідання, повість.

Повість – епічний жанр літератури, розповідний художній твір, у якому широко змальовано життя одного чи кількох персонажів протягом тривалого або насиченого подіями часу.

Повість відмінна од оповідання розлогішим сюжетом, більшим охопленням подій із життя головних героїв, більшою кількістю другорядних персонажів і повнішою характеристикою їх, наявністю розлогих описів.

Найчастіше розповідь про життя героя в повісті ведеться або від особи автора, або від особи самого героя.

Повісті, як і оповідання, завжди прозові.

Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.

Пригодницька повість – епічний жанр літератури, розповідний художній твір із захопливим сюжетом про складні випробування, через які проходять герої.

 

ІV. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.

1.Презентація творчою групою учнів створених буктрейлерів до повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

 

                                                        

 

 

 

  

 

2. Обговорення переглянутих буктрейлерів:

- Що зацікавило вас у переглянутих відеороликах?

- Чи спонукали вони вас до прочитання повісті,чим?

3. Завдання для вмотивованого читання :

Після прочитання твору подумайте, кому з авторів буктрейлерів найкраще вдалося передати зміст повісті та заінтригувати читача.

 

V. Рефлексія:

На сьогоднішньому уроці я дізнався…

Мене зацікавила…

 

VІ. Домашнє завдання: вивчити відомості з теорії літератури; прочитати

 1-5 розділи повісті.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Авраменко О. Українська література, 5 кл.: підруч.для закл. загальн. середн. освіти.- К.: Грамота, 2018.
  2. Гребенчук О.С. Впровадження медіаосвіти в навчально–виховний процес. URL:https://medialiteracy.org.ua/zbirnyk-vprovadzhennya-mediaosvity-v-navchalno-vyhovnyj-protses/ (дата звернення 30.12.2021).
  3. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. Схвалена постановою Президиума національної академії педагогічних наук України від 20.05.10. Протокол №1-776 – 150с.
  4. Словник літературознавчих термінів онлайн URL: https://onlyart.org.ua/dictionary-literary-terms/ (дата звернення 30.12.2021).
  5. Український інститут книги .#Живі письменники. Зірка Мензатюк. URL:https://www.youtube.com/watch?v=RCL_VhW_S4k (дата звернення 30.12.2021).

 

 

docx
Додав(-ла)
Liakhovets Nataliia
Додано
27 травня 2023
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку